Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nederlandse verjaardag

+20
marjoleinnn
Caroow
minoessepoes
Arwyn
studiebol
Atelier Madame
blondje1313
Rovine
Olijfje
Zwoesj
Susan
rapa nui
Toet
Jeanette
Inge
Sweety
Sarah1985
Jerry
TukTuk
Mari
24 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Nederlandse verjaardag - Pagina 2 Empty Re: Nederlandse verjaardag

Bericht  rapa nui vr 13 mei 2011 - 23:27

Zoals je het hierboven beschrijft vind ik het ook wel karig. Ik verwacht / geef zelf geen avondeten maar zet na de koffie met taart en koek nootjes ed op tafel. Ga om de ca. 20 minuten met een schaal met hapjes rond. En nee, die staat in het begin niet op tafel omdat bij mij uitwijst dat dit bij ons niet gebruikelijk is en dat mensen er dan niet bij gaan.Dan blijf ik zelf met een lading hapjes zitten terwijl als ik er mee rond ga iedereen wel wat pakt. Meestal ga ik ook nog met iets warms rond.

Ik vind niet dat je dankbaar moet zijn alleen omdat je mag komen. Je mag best verwachten dat mensen feestelijk uitpakken met hapjes en drankjes. Hoeft niet veel te kosten, je kunt ook best goedkoop wat verzinnen. Bij mij op het werk hebben ze ook recepties en die zijn zo karig dat ik ook echt wel commentaar geef. Daar krijg je ook maar hoogstens 2 blokjes kaas/worst.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 23:30

Ik snap ook niet dat het altijd zo aan Nederland wordt gelinkt. Bij mij in de familie zijn verjaardagen altijd met (veel) eten en wij zijn toch echt allemaal hartstikke Nederlands.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Zwoesj vr 13 mei 2011 - 23:35

Bazinga schreef:Ik stort m'n tafel altijd vol snacks en bende Very Happy Ik heb vorig jaar besloten ook geen taart meer te doen; vond ik teveel moeite :P Dus heb ik heuleboel muffins gebakken, chocoladekoeken, brownies, zandkoeken etc, die op een grote schaal met slagroombussen op tafel gezet en koffie geserveerd. Na half 9 ongeveer heb ik de schaal weggehaald en vervangen door toastjes met salade dingies, nep-paturain, worst en kaas, schaal chips, van die zoute kaasstengels, (borrel)nootjes, Pindapepsels, kleine worteltjes, stukjes komkommer, cherrytomaatjes etc.

Aan 't eind v/d avond heb ik de boel in zakjes gedaan en op de tafel gelegd en als men iets lekker vond; neeeem maar mee. Zo ga ik 't dit jaar weer doen denk ik, was wel makkelijk Very Happy Weinig afwas, weinig bende en lage kosten want de snacks kwamen bij de Aldi e.d. vandaan en ik vind taart gewoon ontzettend duur.. Koeken en muffins zijn zo gemaakt (en vind ik leuk om te doen) en 't kost geen drol.

Ik denk dat ik wel op jouw verjaardag wil komen :P Klinkt allemaal erg lekker!

Ik plant ook altijd mijn tafel vol met vanalles en nogwat. Meestal maak ik allemaal kleine dingetjes (gevulde cherrytomaatjes, wraps, gevulde ham / paprika enz) en gooi ik daar nog een bak met toastjes en smeerseltjes bij. Chips doe ik liever niet, dan kan ik daarna de keet schoonmaken omdat er overal kruimels te vinden zijn.

Ik moet ook zeggen dat ik het vind klinken als erg weinig. Maar ieder viert zijn verjaardag anders, dat betekent niet dat het typisch Nederlands is om 3 hapjes op tafel te zetten en Ons bin zuunig te spelen. Nopes, gewoon lekker volvreten, daar is het een feestje voor smile
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 23:38

Het verbaasd me echt dat er hier wordt gezegd dat o.a een feestje bedoelt is om jezelf lekker vol te vreten. Een feestje is toch voor de gezelligheid, het gaat toch niet om eten??
Ik snap best dat mensen het fijn vinden om hapjes op tafel te hebben staan, dat is wel vrij normaal, maar het moet toch geen vreetfestijn worden? Wat een onzin.

Gast
Gast

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 23:39

Overigens vind ik het ook wel karig klinken voor een verjaardag, maar honger vind ik dan wel weer wat overdreven. Je hebt toch gewoon je avondeten op, als je dan nog taart, stokbrood en kaas eet dan heb je daarna toch niet echt honger? Je eet toch normaal ook 's avonds geen volledige maaltijd meer?

De verjaardagen bij ons in de familie zijn sowieso ook rond etenstijd, niet dat iedereen zich 's avonds laat nog zit vol te proppen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 23:41

Storm schreef:Het verbaasd me echt dat er hier wordt gezegd dat o.a een feestje bedoelt is om jezelf lekker vol te vreten. Een feestje is toch voor de gezelligheid, het gaat toch niet om eten??
Ik snap best dat mensen het fijn vinden om hapjes op tafel te hebben staan, dat is wel vrij normaal, maar het moet toch geen vreetfestijn worden? Wat een onzin.

Nou, ik moet zeggen dat ik het wel heel leuk vind dat het bij ons in de familie altijd met eten is, maar dat is dan wel voornamelijk tijdens etenstijd, dus een brunch/lunch of avondeten. Als je 's avonds na het avondeten nog gaat dan kun je verwachten dat er misschien wel taart is en nog wat hapjes, maar geen tafel vol.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Zwoesj vr 13 mei 2011 - 23:41

Nee geen vreetfestijn, maar bij onze vriendengroep wordt lekker eten zeker gelinkt aan gezelligheid. Plus, zodra het bier vloeit (wat hier dan ook gebeurd) hebben die mannen allemaal honger.
Ik wil niet dat mensen met een lege / net half gevulde buik vertrekken. Ik weet niet, zo ben ik opgegroeid, dat hoort niet. Je gasten hoor je te verwennen, en dat wordt op deze manier gedaan, met genoeg hapjes en drankjes.
Volvreten is missschien verkeerd gezegd, maar wel genoeg eten om zonder hongergevoel naar huis te gaan
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 23:43

Storm schreef:Het verbaasd me echt dat er hier wordt gezegd dat o.a een feestje bedoelt is om jezelf lekker vol te vreten. Een feestje is toch voor de gezelligheid, het gaat toch niet om eten??
Nee hoor, ik zeg niet dat het daarvoor bedoelt is, maar zo gaat het nu eenmaal in mijn familie. En als ik zeg: ik hoef even niet, kijken ze me allemaal raar aan en gaat mijn oom dingen zeggen als: wil je er echt niet nog Ă©Ă©ntje? En mijn tante: "JĂ­j kan het hebben, Noa, kom anders blijven we er maar mee zitten" Rolling Eyes

Gast
Gast

Bericht  Olijfje za 14 mei 2011 - 1:47

Noa schreef:Ik vind dat altijd zo'n onzin, dat je op Nederlandse verjaardagen 1 koekje krijgt en dat dan de trommel weer dicht gaat. Volgens mij is dat wel een achterhaald concept. Bij ons in de familie wordt je echt helemaal volgestopt met eten. Eerst komt er taart en koffie, dan chocolade, nog meer koffie, dan komt de alcohol op tafel en komen er schalen met kaasjes, worst, gevulde eitjes, eitjes met rookvlees, zalmrolletjes etc. Daarna komt er een ronde met bitterballen en kaassoufleetjes en gehaktballetjes in saus en dat soort bittergarnituur. Ondertussen staan er ook schalen met chips, m&m's enzo op tafel.

Bij ons is het dus echt een vreetfestijn. Wij kunnen ook erg genieten van uitgebreid met zijn allen tafelen. Het verbaast me altijd als de Nederlandse cultuur zo schamel wordt afgeschilderd, want mijn familie is echt oerrrrHollands. laughcry

Nou, als ik een verjaardag heb lijkt het inderdaad meer hier op! Het maakt niet uit dat het in de avond is en dat je je avondeten al op hebt. Een zielig taartje, een stokbroodje en kaas kun je gewoon niet maken vind ik, of het nou 's middags is af 's avonds. Ik zou zo iemand echt een krent vinden silent
Olijfje
Olijfje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 289
Punten : 296

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 2:10

Bij ons is het altijd zo, koffie/thee met gebak, daarna fris/alcoholische dranken met kaas of worst en chips, of dat we zelf hapjes maken met bijv toastjes en dergelijke, en er word vaak nog van alles gefrituurd!

Gast
Gast

Bericht  Rovine za 14 mei 2011 - 2:14

Het hoeft niet eens gierigheid te zijn, het kan ook gewoon een foute inschatting geweest zijn. Of die persoon eet zelf op verjaardagen niet zoveel, dus ging er van uit dat een taartje+wat hapjes genoeg zijn.

Als wij een feestje hebben is er soms ook geen peil op te trekken. De ene keer gaan amper 2 zakken chips doorheen op een avond (de zuipkerels zijn niet zo van de hapjes), de andere keer zijn er binnen een uurtje 6 zakken leeg.

Eigenlijk kan ik me niet zo goed voor de geest halen of ik ooit een "karig" feestje gehad heb. Eigenlijk let ik daar niet zo op, al ben ik positief verrast als iemand groots uitpakt. Onlangs stonden we bij een vriendin de hele avond bij de hapjestafel, terwijl de bank leeg bleef. Dat kan ik dan ook wel waarderen. Maar voedsel is niet de reden waarom ik naar een verjaardag kom, het is meer de gezelligheid.

Als we met honger weggaan halen we wel een gehaktbal bij de Esso. Ook lekker.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 2:18

Anniej_S schreef:Bij ons is het altijd zo, koffie/thee met gebak, daarna fris/alcoholische dranken met kaas of worst en chips, of dat we zelf hapjes maken met bijv toastjes en dergelijke, en er word vaak nog van alles gefrituurd!
Oja, toastjes inderdaad, dat doen wij ook vaak, mjammmmmmmm, en dan met tonijn/zalm en makreelsalade en filet american, en brie en andere kaasjes Very Happy

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 za 14 mei 2011 - 2:23

Ikzelf ben gek op taart, vind het ook jammer als ik op een verjaardag kom waar geen taart is, dus zorg dat we dat altijd (voldoende) hebben.
Verder ligt het een beetje aan het gezelschap wat we verder doen, in elk geval schaaltjes met tomaatjes, kaas, druiven, borrelnootjes, m&m's, chips. Soms gaat later op de avond de frietpan aan voor hapjes, of hebben we stokbrood en toastjes met salades. Maar als het vooral mijn broers en hun vrienden zijn die komen doe ik minder moeite, dan worden het gewoon grote schalen chips, want zij vallen aan als tijgers en dat vind ik zonde van het lekkere eten, tijd, geld en moeite.

Een vriendin van me haalt nooit drinken in huis wat ze zelf niet opdrinken, dus ze hebben alleen water, koffie, thee, bier, roosvicee multivit en cola, dat vind ik wel een beetje vreemd, ik haal toch ook wel drinken in huis wat we zelf niet (vaak) drinken maar de gasten wel (rosébier, roséwijn, cola, sprite, sapjes, sterke drank voor mixen)

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 2:26

Ik vind het wel meevallen hoor met die drankjes van je vriendin. Al zou ik zelf in ieder geval zorgen dat er genoeg bier en wijn is. Als je dan ook nog koffie/thee cola en iets van een fruitsapje hebt is het toch ok?

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 2:31

Noa schreef:Ik vind het wel meevallen hoor met die drankjes van je vriendin. Al zou ik zelf in ieder geval zorgen dat er genoeg bier en wijn is. Als je dan ook nog koffie/thee cola en iets van een fruitsapje hebt is het toch ok?

Mee eens. Ik haal ook niet weet ik wat voor dingen allemaal die hier vervolgens later niet meer op gaan en ik weg kan gooien. Gelukkig drinken hier de meeste geen sterke dranken of mixjes dus dat scheelt ook wel Very Happy
Maar ja als je wel wat verschillende dingen hebt is het toch prima?

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame za 14 mei 2011 - 2:47

haha ik vind dit echt een grappig topic Very Happy Vroeger werd inderdad altijd over nederlanders gezegd dat ze karig waren, maar heb de afgelopen jaren eigenlijk altijd met een goed gevulde buik een verjaardag verlaten.

Vind het overigens wel een verschil of ik een verjardag voor familie vier op zondagmiddag of een feestje geef op zaterdagavond voor vrienden met muziek enzo. Met familie zorg ik wel voor een lekker soepje, wat broodjes en een goede borrelhap. Maar met vrienden is het voornamelijk chips. Bij familie haal ik gebak, voor vrienden is er brownie/muffins.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  blondje1313 za 14 mei 2011 - 4:19

Noa schreef:Ik vind het wel meevallen hoor met die drankjes van je vriendin. Al zou ik zelf in ieder geval zorgen dat er genoeg bier en wijn is. Als je dan ook nog koffie/thee cola en iets van een fruitsapje hebt is het toch ok?

Tja, het was wel een fruitsapje wat ze zelf tijdens haar zwangerschap niet dronk vanwege de toegevoegde vitamine A, ik heb de hele tijd water gedronken, vond ik toch wat jammer.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Susan za 14 mei 2011 - 4:23

Roosvicee Multivit kun je gewoon drinken als je zwanger bent. Maar goed, dat is terzijde.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  studiebol za 14 mei 2011 - 4:24

Ik vier mijn verjaardag meestal in twee delen, voor vrienden en voor familie. Voor vrienden is meestal savonds en zeg ik dat ze rond half 9/9 uur mogen komen dan doe ik meestal geen gebak meer en koffie(vind ik voor zoveel mensen een gedoe) maar ik heb echt wel genoeg hapjes want ik ben altijd bang dat ik te weinig heb! Ik heb meestal ook een schaal met hapjes, die laat ik meestal eerst een paar keer rond gaan en dan ben ik daar zat van en zet ik hem op tafel Very Happy

Voor familie heb ik altijd wel gebak en koffie, is ook een kleinere groep maar ook daarna genoeg hapjes. Denk niet dat er iemand met honger is weg gegaan bij mij, tja of je moet niks gepakt hebben Very Happy
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Arwyn za 14 mei 2011 - 4:27

Wij doen het eigenlijk net zoals Studiebol.
Onze ouders en mijn vriend oma, soms wat vrienden komen een avond langs. Die komen hier dan koffie/thee drinken en daar hebben we altijd gebak bij.
Voor vrienden vieren we het later die avond of een andere avond. Die komen dan rond 9uur en dan gaan ze eigenlijk allemaal gelijk wel aan het bier/iets anders, maar er vraagt eigenlijk nooit iemand om koffie. Dan dus ook geen gebak, is geen combinatie met bier Wink Wel hebben we dan kaas, worst, nootjes, chips, wraps en dergelijke en dat staat gewoon op tafel. Er hoeft dus niemand te verhongeren hier dan, haha.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 4:32

Frituren doe ik trouwens niet op verjaardagen waar famillie is. Dat vind ik echt meer voor als er vrienden langs komen die tot diep in de nacht blijven hangen :P

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes za 14 mei 2011 - 4:46

Ik vier volgende week mijn verjaardag, omdat veel mensen van ver moeten komen doe ik het al vanaf 3 uur 's middags tot 's avonds laat. Dan kunnen ze er een dagje Amsterdam van maken en daarna nog naar de verjaardag komen of kunnen mensen 's middags al komen zodat ze niet zo laat nog naar huis hoeven te rijden, net wat ze willen.

Ik heb dan voor iedereen soep en broodjes als avond eten. Als het aan mij ligt maak ik een heel buffet maar daar heb ik de mogelijkheid niet voor in onze kleine keuken en koelkast. Ik heb dan allerlei broodjes met kruidenboter, kruidenroomkaas, pesto, tapenade, brie, dat soort dingen, mini saucijzenbroodjes, worstenbroodjes, kaas/uienbrood, gewone afbak broodjes, chiabatta en broodjes met allerlei pitjes ed. Voor ieder wat wil.

Voor bij de koffie koop ik iets van soesjes, ik heb simpelweg niet genoeg ruimte om zowel bier en wijn te koelen en ook nog eens taarten, dus dit is dan een prima middenweg.

Voor in de avond maak ik allerlei hapjes, kaaskoekjes, olijven op tafel, wraps met verschillende vulling, gevulde tomaatjes, gevulde eitjes, ham met roomkaas en paprika, enz even kijken wat ik er allemaal bij doe. Die schalen laat ik rond gaan en daarna neem ik ze weer mee en vul ik ze aan, vind ik veel mooier staan dan zo'n half leeg gegeten schaal. Op tafel heb ik dan nog nootjes, chips en ik heb al avocado's in huis zodat ik guacamole kan maken en dan zet ik er ook schaaltjes chilisaus neer, zodat het allemaal net wat meer aangekleed is.

Ik ben helemaal niet gewend dat er weinig eten is op een verjaardag, dat ken ik niet van familie en ook niet van vrienden. Hier is het juist eigenlijk altijd zo dat je na een verjaardag 's avonds niet meer hoeft te eten. Ik wist ook niet dat het typisch Nederlands is om weinig op tafel te zetten met verjaardagen?!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 6:26

Ik heb altijd veel te veel met een verjaardag Laughing

We beginnen hier bij familie met gebak, bij vrienden mini tompouche,soesjes en/of mini worstenbroodjes.
Daarna bij familie een chocolaatje.
Vervolgens chips, nootjes, tuc etc.
Volgende ronde kaas, worst, komkommer, cherrytomaatjes, wraps, stokbroodjes, toastjes.
Eventueel nog hapjes uit de frietpan of cocktailworstjes.

Gast
Gast

Bericht  Caroow za 14 mei 2011 - 10:05

Bij mijn ouders krijg je meerdere stukken taart en veel hapjes. Bij mijn schoonfamilie krijg je naast veel hapjes ook nog een maaltijd. Bij beide sowieso meer dan genoeg. Maar ze zijn dan ook Duits (ouders) en surinaams (schoonfamilie).
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 10:16

De verjaardagen van mijn familie wordt erg uitgebreid gevierd, niet alleen met taart en hapjes. Maar ook met een uitgebreide maaltijd. Bij ons is dat normaal. Maar ik ben dan ook van Molukse afkomst. Bij een Nederlandse verjaardag moet je met een volle maag heen gaan, want die borrelnootjes vullen je maag niet echt nee. Wink Dat het om de gezelligheid gaat ben ik het mee eens, maar daarom wordt er bij de verjaardagen in onze cultuur ook uitgebreid gekookt. Very Happy Gezelligheid is niet alleen gezellig doen, praatje maken en harde muziek. Maar ook eten beschouwen we als gezelligheid. Het is een deel van ons gastvrijheid.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: