Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?

+7
rianne287
Lady4
Jerry
Zininzon
Lejow
blondje1313
Highway
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?  Empty Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 10:45

Hoeveel kan je tegenwoordig maximaal lenen? Of eigenlijk; hoeveel kunnen de huizenkopers hier maximaal lenen toen zij voor hun hypotheekje gingen kijken?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?  Empty Re: Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?

Bericht  Highway vr 13 mei 2011 - 10:55

even nagerekend en precies 4,5x ons jaarsalaris. Dit was in maart; we gaan binnenkort voor het 'echie' en hopelijk kunnen we dan nog steeds hetzelfde bedrag lenen.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?  Empty Re: Alleenstaanden: Hypotheek; 4.5 jaarsalaris?

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 11:01

Ja, nog steeds 4.5 x het jaar salaris. Ook de mijne, ondanks dat ik hulp heb gehad van Senternovum.

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 vr 13 mei 2011 - 21:04

sinds april zijn er wel weer regels veranderd, wij zijn in maart weggeweest voor een adviesgesprek om onze huidige hypotheek aan te passen en in april weer, het maximale bedrag wat we konden lenen scheelde 40.000 euro....

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Lejow vr 13 mei 2011 - 21:16

Wij hebben in dec onze hypotheek afgesloten en die is 4,78 x ons jaarsalaris
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 21:20

Wij zitten nu op 4,25 van ons jaarsalaris ongeveer, maar wij hadden nog de NHG voorwaarden van 2010 als we nu zouden lenen konden we 40.000 euro minder lenen.
Dus ik zou gewoon voor een advies naar de bank gaan en kijken hoeveel je kunt lenen.

Gast
Gast

Bericht  Zininzon vr 13 mei 2011 - 22:09

Ik zat op bijna 5 x mijn jaarsalaris :shock:
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138

Bericht  Jerry vr 13 mei 2011 - 23:02

Lejow schreef:Wij hebben in dec onze hypotheek afgesloten en die is 4,78 x ons jaarsalaris

Maar het is per 1 januari toch allemaal verandert?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Lady4 vr 13 mei 2011 - 23:38

Het is inderdaad allemaal veranderd, maar bij de Ă©Ă©n scheelt het veel meer als bij de ander. Bij mij scheelde het maar een paar duizend euro en ik kon nog steeds ruim 4x mijn jaarsalaris lenen.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 2:38

Zininzon schreef:Ik zat op bijna 5 x mijn jaarsalaris :shock:

Wij zaten geloof ik 3jaar terug ook op 5x ons jaar salaris........

Gast
Gast

Bericht  rianne287 za 14 mei 2011 - 20:16

wij 4,5x jaarsalaris, en we hebben het vorige maand afgesloten.
rianne287
rianne287
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 388
Punten : 394
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  nina za 14 mei 2011 - 20:38

bruto of netto salaris?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966

Bericht  xxjojootjexx za 14 mei 2011 - 20:40

nina schreef:bruto of netto salaris?
Bruto

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  rianne287 za 14 mei 2011 - 22:27

nina schreef:bruto of netto salaris?

Ja dat is bruto inderdaad.
rianne287
rianne287
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 388
Punten : 394
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Prosecco zo 15 mei 2011 - 0:20

Ik heb 5 keer mijn jaarsalaris als hypotheek. Deze heb ik eind oktober 2010 afgesloten
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast zo 15 mei 2011 - 0:28

Prosecco schreef:

Ik heb 5 keer mijn jaarsalaris als hypotheek. Deze heb ik eind oktober 2010 afgesloten

Nadat ik hier had gepost ben ik gaan nadenken. Wat ik op dat moment verdiende en wat mijn hypotheek is. Ik zit dus op 6x mijn jaarinkomen van dat moment.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 15 mei 2011 - 5:43

Nu 4.5 keer mijn jaarsalaris of zelfs nog wat minder. 1.5 jaar geleden heb ik een hypotheek afgesloten van 6 keer mijn jaarsalaris, maar wel met hulp van Koopsubsidie.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 15 mei 2011 - 11:00

Wij waren in september op gesprek geweest. Nu zijn we vorige week geweest en kunnen nu 20.000 mjnder lenen! Dit komt doordat de rente is gestegen en doordat de regels met nhg voor starters strenger zijn geworden. Dit was een tegenvaller Cry

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 15 mei 2011 - 21:40

Ja wij (vriend) ook ruim 4,5 keer maar dat gaan we dus niet doen. Ik zou nooit aan mijn top gaan zitten. Waarom doen jullie dat? Wat als je werkloos raakt? (edit: ik heb het nu dus wel over alleenstaanden, en niet over stellen die op 1 salaris hebben gekocht).

Gast
Gast

Bericht  Lady4 zo 15 mei 2011 - 22:48

Fauve schreef:Ja wij (vriend) ook ruim 4,5 keer maar dat gaan we dus niet doen. Ik zou nooit aan mijn top gaan zitten. Waarom doen jullie dat? Wat als je werkloos raakt? (edit: ik heb het nu dus wel over alleenstaanden, en niet over stellen die op 1 salaris hebben gekocht).

Ik heb vooral gekeken naar wat ik maximaal aan maandlasten wil betalen, qua hypotheek, en aan de hand daarvan een huis gekocht.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  rapa nui zo 15 mei 2011 - 23:55

Fauve schreef:Ja wij (vriend) ook ruim 4,5 keer maar dat gaan we dus niet doen. Ik zou nooit aan mijn top gaan zitten. Waarom doen jullie dat? Wat als je werkloos raakt? (edit: ik heb het nu dus wel over alleenstaanden, en niet over stellen die op 1 salaris hebben gekocht).

Ik heb begin 2008 een hypotheek afgesloten (ook alleen) en is ca. 5,5 x mijn jaarsalaris. Is misschien veel in vergelijking met de 4,5 van nu. Was wel het maximum dat ik kon krijgen volgens de regels van de NHG maar was een unieke kans om een nieuwbouwhuis te kopen in mijn woonplaats. Overige huizen zijn stukken duurder en er wordt bijna niets aangeboden. Dus als ik dit niet zou doen zou ik nooit kunnen kopen. Ik kom met mijn maandbedrag prima uit en laat de hypotheekrente aftrek tot nu toe 1x per jaar uitkeren zodat ik dat kan sparen. Die ruimte zit er dus nog bij in om dat evt. per maand terug te krijgen. Verder heb ik nog een redelijke buffer op mijn spaarrekening staan zodat als ik werkloos zou raken ik het nog wel een poos kan betalen. Het is verder ook de bedoeling dat ik echt jaren in dit huis blijf wonen dus zit niet op korte termijn met waardevermindering etc.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 0:13

Maar is er een reden dan dat je MOET kopen? Je kunt toch ook huren?

Het was trouwens wel echt een vraag uit interesse hoor, ik zou het zelf gewoon niet doen, dus ik ben echt benieuwd hoe jullie dat dan doen mocht je werkloos raken oid smile

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 0:36

De keuze van kopen was zeer makkelijk.

Dezelfde woning huren zou een maandlast van 630 euro per maand betekenen. Dezelfde woning kopen zou slechts 400 euro betekenen. Dan is voor mij de keuze gemaakt en in deze was huren dus ook absoluut niet voordeliger dan kopen.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 0:43

Angel Blue Eyes schreef:De keuze van kopen was zeer makkelijk.

Dezelfde woning huren zou een maandlast van 630 euro per maand betekenen. Dezelfde woning kopen zou slechts 400 euro betekenen. Dan is voor mij de keuze gemaakt en in deze was huren dus ook absoluut niet voordeliger dan kopen.

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat kopen niet de enige optie is omdat Rapa Nui zei "anders zou ik nooit kunnen kopen". En bovendien is er bij huren voor mij persoonlijk 1 groot voordeel en dat is dat ik weg kan als ik mijn huur niet meer kan betalen. Dat het dan duurder is dan een huis van dezelfde grootte kopen, dat vind ik zelf minder belangrijk, maar ik zei ook niet dat huren voordeliger was. Ik leg alleen de prioriteiten van de voordelen ergens anders.

Gast
Gast

Bericht  Zininzon ma 16 mei 2011 - 0:43

Ik ben het huis flink gaan verbouwen, zodat de waarde behoorlijk is gestegen. Als ik het ga verkopen, kan ik er 20.000 meer voor krijgen dan ik er zelf voor heb betaald (en de verbouwing heeft 10.000 gekost).
Ik heb ook nog steeds een flinke buffer op mijn spaarrekening, dus bij werkloosheid kan ik dat wel een periode opvangen.

Huren was voor mij geen optie. In mijn dorp is sowieso al weinig huur, maar voor een 2 kamer-appartement zou ik maandelijks 50 euro in (huur)lasten minder kwijt zijn dan ik nu ben voor een tussenwoning
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: