schuldgevoel
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
schuldgevoel
Hebben jullie weleens last van schuldgevoelens waarvan je weet dat het eigenlijk niet hoeft?
Ik heb dit regelmatig. Ik kan dan echt heel lang een knoop in mijn maag voelen zonder precies te weten waar het vandaan komt, of, als ik wel weet waar het vandaan komt, is het iets heel kleins en eigenlijk niet iets belangrijks. Vaak is zoiets dan al uitgepraat, maar ben ik toch nog bang dat ik misschien wel iemand gekwetst heb of dat ik iets doms gedaan heb. Het is ook een soort schaamtegevoel. Maar zoals ik al zei: het is dan niet iets waar je je ook echt schuldig om hoeft te voelen of waar je je echt voor hoeft te schamen. Ik heb dit al heel lang. Ik kan het al wel vaker van me af zetten, maar soms ineens kan het weer boven water komen en kan ik heel lang weer zo'n knoop voelen.... Herkenbaar?
Ik heb dit regelmatig. Ik kan dan echt heel lang een knoop in mijn maag voelen zonder precies te weten waar het vandaan komt, of, als ik wel weet waar het vandaan komt, is het iets heel kleins en eigenlijk niet iets belangrijks. Vaak is zoiets dan al uitgepraat, maar ben ik toch nog bang dat ik misschien wel iemand gekwetst heb of dat ik iets doms gedaan heb. Het is ook een soort schaamtegevoel. Maar zoals ik al zei: het is dan niet iets waar je je ook echt schuldig om hoeft te voelen of waar je je echt voor hoeft te schamen. Ik heb dit al heel lang. Ik kan het al wel vaker van me af zetten, maar soms ineens kan het weer boven water komen en kan ik heel lang weer zo'n knoop voelen.... Herkenbaar?
Silva- Fluisteraar
- Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10
Re: schuldgevoel
Ja ik kan al een schuldgevoel hebben als ik s ochtends te lang in mijn bed lig... vreselijk irritant, want wie bepaalt nou helemaal hoe laat ik moet opstaan? Er is niemand die me naast mijn bed staat te veroordelen ofzo. Toch voelt het soms zo. Misschien komt het door mijn strenge gereformeerde opvoeding?
Gast- Gast
Heel herkenbaar. Ik bepaalde periodes heb ik dat verschrikkelijk. Wat voor mij helpt (of niet eigenlijk ) is om het proberen te relativeren of om te draaien. Hoe zou ik het zelf vinden als... Snap je? Hoop dat je er wat aan hebt.
Voel je je op dit moment schuldig over iets?
Voel je je op dit moment schuldig over iets?
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Ik voel me altijd kapot schuldig als ik ziek ben. Alsof ik er voor kies om me vreselijk te voelen :S ik denk dat het voorkomt uit het feit dat ik dan thuis zit en mezelf toch een beetje ga vermaken dmv een film of een computerspelletje, of dat ik gewoon lekker met een boek in bed lig. Of gewoon lig te slapen. Ik kan er gewoon niet tegen om ziek te worden - alsof het bedrijf niet zonder mij kan
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: