Hoe werkt het PGB?
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoe werkt het PGB?
Een gezin waar ik vroeger oppaste gaan dit hoogstwaarschijnlijk krijgen voor een van hun kinderen en willen dan dolgraag dat ik weer kom oppassen (betaald uit het PGB) en huiswerkbegeleiding ga doen. Ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee heeft? Waar dient het precies voor? En wat is normaal tarief wat wordt gehanteerd, draag ik hier nog belasting over (vast wel, maar wil even checken), dingen waar ik rekening mee moet houden wanneer ik een contract teken, etc.?
Try- Kletskop
- Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Hoe werkt het PGB?
Ik heb ook opgepast als PGBer. Die mensen bepaalden zelf wat ze mij betaalden. Ik moest een contract tekenen. En ja, je moet er belasting over betalen. Ik verdiende 5 jaar geleden 20 euro bruto per uur.
pluisie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 39
Punten : 39
Ik werk ook via het PGB als 2e baantje. dit naast een vaste fulltime baan.
Het gezin waar ik werk (2 kids met autisme) gebruiken dit voor de tijd dat de ouders moeten werken en de kinderen die dagen niet naar het medisch kinderdagverblijf kunnen/aangepast onderwijs. Op donderdag de ochtend en 1 dag in het weekend varierend.
Je tekent een contract, waarin alles staat. Je salaris bepaalt het gezin, in mijn geval houd ik geloof ik (weet het niet eens exact op de cent) dik 12,50 netto per uur over. Bruto geloof ik 20 euro. Bij dit gezin gaat het via het svb, die regelt het hele financiele gebeuren en papierwerk. Omdat ook de betaling van mijn salaris via hun gaat, gaat de belasting er al af voordat ik het op mijn rekening krijg. Makkelijk dus, dan hoef ik niets achter te houden om terug te betalen. Wel moet ik belastingaangifte doen, en krijg ik soms wat terug, soms moet ik iets bijbetalen maar nooit veel. Dit heeft te maken met hoeveel je bij je 1e baan verdient.
Het gezin waar ik werk (2 kids met autisme) gebruiken dit voor de tijd dat de ouders moeten werken en de kinderen die dagen niet naar het medisch kinderdagverblijf kunnen/aangepast onderwijs. Op donderdag de ochtend en 1 dag in het weekend varierend.
Je tekent een contract, waarin alles staat. Je salaris bepaalt het gezin, in mijn geval houd ik geloof ik (weet het niet eens exact op de cent) dik 12,50 netto per uur over. Bruto geloof ik 20 euro. Bij dit gezin gaat het via het svb, die regelt het hele financiele gebeuren en papierwerk. Omdat ook de betaling van mijn salaris via hun gaat, gaat de belasting er al af voordat ik het op mijn rekening krijg. Makkelijk dus, dan hoef ik niets achter te houden om terug te betalen. Wel moet ik belastingaangifte doen, en krijg ik soms wat terug, soms moet ik iets bijbetalen maar nooit veel. Dit heeft te maken met hoeveel je bij je 1e baan verdient.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Try schreef:Een gezin waar ik vroeger oppaste gaan dit hoogstwaarschijnlijk krijgen voor een van hun kinderen en willen dan dolgraag dat ik weer kom oppassen (betaald uit het PGB) en huiswerkbegeleiding ga doen. Ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee heeft? Waar dient het precies voor? En wat is normaal tarief wat wordt gehanteerd, draag ik hier nog belasting over (vast wel, maar wil even checken), dingen waar ik rekening mee moet houden wanneer ik een contract teken, etc.?
Een vriendin van mij werkt als PGBer, eerst via een bemiddelingsbureau (wel als freelancer ingeschreven bij de kvk) nu voor zichzelf. Eerst kreeg ze 22,50 per uur (daar waren de bemiddelingskosten al af) en nu ze voor zichzelf werkt 27,50. Je moet er wel belasting over betalen als je meer dan een bepaald bedrag verdient.
Gast- Gast
Oke, dat is eigenlijk meer dan ik dacht. 10 euro per uur is dus een beetje weinig als ik jullie zo hoor of niet? We hebben nog geen echt gesprek daarover gehad, maar dit bedrag is ooit een keer gevallen
Try- Kletskop
Ik sta aan de andere kant: ik ben budgethouder en huur dus iemand in die ik betaal met mijn PGB. Zij verdient bruto ongeveer 190,- per maand, voor 3 uur werk per week. Hierbovenop komt nog een reiskostenvergoeding (onbelast). Omdat zij altijd evenveel bij mij werkt, hebben we ervoor gekozen om een vast maandloon te nemen, i.p.v. een uurloon (anders moeten we een hele urenbriefjes-administratie bij gaan houden en nu niet). Ik regel mijn loonadministratie ook via het SVB, zij halen het geld (bruto) van mijn rekening af, dragen belasting af en betalen het netto-bedrag aan mijn zorgverleenster. Maandelijks sturen zij ook 2 loonstrookjes: 1 voor mij en 1 voor haar. En ik krijg ieder jaar 2 jaaropgaves.
Het loon heb ik bepaald door te kijken wat ik per maand van de gemeente aan pgb ontvang, daar gaat de reiskostenvergoeding vanaf (want wordt niet belast) en wat overblijft is haar bruto loon. Waarom? Omdat wanneer ik mijn pgb niet volledig opmaak, moet ik aan het eind van het jaar terugbetalen wat ik niet gebruikt heb. Dus kan ik beter het loon van mijn zorgverleenster zo hoog mogelijk maken!
Doordat de SVB de loonadministratie regelt, wordt de belasting al afgedragen dus hoef je verder niets bijzonders te doen behalve het als inkomen opgeven op je jaarlijkse belastingaangifte. Het gezin kan er ook voor kiezen om zelf het bedrag dat zij ontvangen aan jou te betalen (bruto dus) maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je naderhand de belasting nog moet betalen (ongeveer 1/3 deel dus).
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Het loon heb ik bepaald door te kijken wat ik per maand van de gemeente aan pgb ontvang, daar gaat de reiskostenvergoeding vanaf (want wordt niet belast) en wat overblijft is haar bruto loon. Waarom? Omdat wanneer ik mijn pgb niet volledig opmaak, moet ik aan het eind van het jaar terugbetalen wat ik niet gebruikt heb. Dus kan ik beter het loon van mijn zorgverleenster zo hoog mogelijk maken!
Doordat de SVB de loonadministratie regelt, wordt de belasting al afgedragen dus hoef je verder niets bijzonders te doen behalve het als inkomen opgeven op je jaarlijkse belastingaangifte. Het gezin kan er ook voor kiezen om zelf het bedrag dat zij ontvangen aan jou te betalen (bruto dus) maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je naderhand de belasting nog moet betalen (ongeveer 1/3 deel dus).
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Sjaantje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Sjaantje schreef:Omdat wanneer ik mijn pgb niet volledig opmaak, moet ik aan het eind van het jaar terugbetalen wat ik niet gebruikt heb. Dus kan ik beter het loon van mijn zorgverleenster zo hoog mogelijk maken!
Zo is mijn loon ook bepaald. Het bedrag is gedeelt door het aantal uren wat ik ongeveer ga maken en zo is het mijn uurloon geworden. Ideaal dus.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
AmiAmi schreef:Sjaantje schreef:Omdat wanneer ik mijn pgb niet volledig opmaak, moet ik aan het eind van het jaar terugbetalen wat ik niet gebruikt heb. Dus kan ik beter het loon van mijn zorgverleenster zo hoog mogelijk maken!
Zo is mijn loon ook bepaald. Het bedrag is gedeelt door het aantal uren wat ik ongeveer ga maken en zo is het mijn uurloon geworden. Ideaal dus.
Dat is wel fijn om te weten
Sjaan, bedankt voor alle info. Ik denk dat ik je na het gesprek (volgende maand ofzo) nog via de PM benader voor meer info.
Mochten anderen nog dingen weten, zelf ervaring ermee te maken hebben (zoals Sjaan, of juist zoals 'ik') dan hoor ik het graag!
Try- Kletskop
Try schreef:Sjaan, bedankt voor alle info. Ik denk dat ik je na het gesprek (volgende maand ofzo) nog via de PM benader voor meer info.
Prima, ik lees het vanzelf wel, zit hier toch iedere dag Ik weet er inmiddels aardig wat vanaf dus wellicht kan ik je helpen. Succes met je gesprek! En maak er desnoods een opmerking over, wat ik zei over dat alles opgemaakt moet worden. Ieder jaar moet er een verantwoordingsformulier worden ingevuld door de budgethouder en dat deel waarvan je niet kan aantonen dat je het voor je zorgverlener hebt gebruikt, moet terugbetaald worden. Ze kunnen jou dus niet te weinig betalen en zelf de rest in de zak steken dus!
Oh en vraag eventueel ook of ze het via de SVB willen regelen. Mocht jij ziek worden dan krijg jij gewoon je loon doorbetaald (zes weken geloof ik) en krijgt het gezin 'extra' geld om in jouw ziekteverzuim iemand anders in te huren. Erg prettig dus!
Edit: ik weet niet of het van toepassing kan zijn voor de toekomst maar ook tijdens zwangerschapsverlof kun je doorbetaald krijgen via de ZEZ-uitkering van het UWV. (ZEZ = Zelfstandig En Zwanger) Ook dan krijgt het gezin 'extra' geld om een vervanger in te huren!
Mochten me nog dingen te binnen schieten waar je wat aan hebt om te weten, dan meld ik me wel weer!
Kijk anders eens hier op de site van de SVB Servicecentrum PGB daar vind je ook veel info! Ook op de site van Per Saldo is info te vinden. Beide sites zijn echter vooral gericht op de budgethouder maar wellicht heb je er iets aan.
Sjaantje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Soortgelijke onderwerpen
» Werkt dat zo?
» Werkt dit?
» Wie werkt er als intercedent(e)?
» Wat werkt nou echt?
» Hoe werkt een uitzendbureau?
» Werkt dit?
» Wie werkt er als intercedent(e)?