Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Negatieve collega's (op stage.)

+3
silly-one
Kabouter
Caresses
7 plaatsers

Ga naar beneden

Negatieve collega's (op stage.) Empty Negatieve collega's (op stage.)

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 22:52

Hoi,

Ik loop voor mijn opleiding momenteel stage in groep 5. Ik heb hiervoor op dezelfde school stage gelopen in een andere klas en had dus ook een andere begeleider.

Toen ik ben begonnen aan de volwassen opleiding OA in september was ik heel gemotiveerd. Ik had zin in mijn opdrachten, mijn stage, ik werd er gewoon blij van! Maar het word steeds minder. Vooral stage..
Mijn collega's zijn zo ontzettend negatief, dat ik er bijna in mee getrokken wordt. Ik hoor alleen maar dingen als
"ik voel me niet lekker", "ik kan niet meer, ik ben echt op" of "ik ben zo moe, ik heb er geen zin meer in". De meeste dingen, waar ik heel veel plezier aan kan beleven (zoals bijvoorbeeld de kerstboom versieren in de klas) wordt door mijn begeleider een beetje afgeraffeld. De slingers en lampjes zijn er gister letterlijk in gegooid, en stukken vlieger papier die ze ergens vond zijn er nog wat in gepropt. Dat is toch stom? Het is niet alleen zo bij de kerstboom, maar gewoon met alle dingen..

We mogen op deze school blijven om onze stage periode af te maken maar op deze manier vind ik het stukken minder aantrekkelijk worden.. Deze periode duurt nog tot februari.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Moet ik erover praten of gewoon zo laten en die tijd maar volmaken?

Niet quoten, ik wil het weer graag weg kunnen halen.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Negatieve collega's (op stage.) Empty Re: Negatieve collega's (op stage.)

Bericht  Caresses ma 6 dec 2010 - 22:58

Tsja lastig, je wilt ze natuurlijk ook niet voor het hoofd stoten.
Aan de andere kant hebben ze zelf misschien niet eens door dat ze zo'n houding hebben.
Eventueel kan je het in een vergadering inbrengen en het algemeen houden zodat niemand zich aangevallen voelt.
Maar hoe weet ik ook niet zo goed.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:01

Caresses schreef:Tsja lastig, je wilt ze natuurlijk ook niet voor het hoofd stoten.
Aan de andere kant hebben ze zelf misschien niet eens door dat ze zo'n houding hebben.
Eventueel kan je het in een vergadering inbrengen en het algemeen houden zodat niemand zich aangevallen voelt.
Ik mag niet bij vergaderingen en overleg op maandagochtend aanwezig zijn. Ik word dan de koffiekamer uit gestuurd om ik een stagiaire ben. Dus dat is al geen optie..

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:03

Misschien ervaren ze ook wel heel veel werkdruk en dat ervaar jij als staigiaire misschien niet op die manier, omdat jij natuurlijk boventallig staat er meer tijd hebt voor alle leuke dingen zoals een kerstboom versieren. Ik merk dat ook op mijn werk. Een staigiare doet allerlei leuke activiteiten met de bewoners, terwijl ik alle oudercontacten, zorgplannen moet onderhouden , verantwoordelijkheid voor de bewoners etc . Dit neemt niet weg dat je dit niet kunt inbrengen bij een veragdering natuurlijk! Maar probeer het ook eens vanuit hun oogpunt te bekijken.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:04

Brennuss schreef:
Caresses schreef:Tsja lastig, je wilt ze natuurlijk ook niet voor het hoofd stoten.
Ik mag niet bij vergaderingen en overleg op maandagochtend aanwezig zijn. Ik word dan de koffiekamer uit gestuurd om ik een stagiaire ben. Dus dat is al geen optie..

Dan moet je dat misschien eens bespreken met je begeleider. Ook het feit dat je niet deel mag nemen aan een veragdering.

Gast
Gast

Bericht  Kabouter ma 6 dec 2010 - 23:06

Heb je het er al over gehad op je opleiding? Zij hebben dit misschien al eerder meegemaakt en kunnen je dan helpen met hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Kan me voorstellen dat het heel erg vervelend is. Ik heb in zo'n soortgelijke situatie gezeten bij mijn vorige opleiding. Ik heb het toen op school (mijn eigen school dus) voorgelegd en zijn toen samen tot een oplossing gekomen.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  silly-one ma 6 dec 2010 - 23:08

Ik vraag mij heel erg af of zo een school wel zin heeft in een stagaire of dat ze het alleen doen omdat het moet. Want hoe kan jij een breed beeld krijgen van werken in een team als je niet eens in het team mag werken ( vergaderingen bijwonen). Dat is ook een deel van je opleiding. Zoals de persoon boven mij al zei, geef het aan bij je begeleider. Kijken wat wijsheid is, want het is wel heel jammer dat de sfeer in het team jou opleiding beïnvloed.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097

Bericht  Serena ma 6 dec 2010 - 23:12

hmm lastig, das niet echt heel leuk stage lopen. Ik zou het denk ik wel gewoon afmaken. Heb je nog meer stages? die zou ik dan wel ergens anders doen. En misschien kan je het aan je begeleider voorleggen, dat ze het zelf niet doorhebben dat ze zich zo gedragen. Maar aan de andere kant heb je als stagiar niet heel veel te zeggen. Ik zou dus wel goed op je woorden letten als je er iets van gaat zeggen.

Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:14

Ik heb wel eens gevraagd hoe dat nou zit over die vergaderingen en overleg op maandagochtend. Zij vinden dat de informatie die daar besproken wordt niet voor stagiaires is..

Ik weet niet precies wie het zei maar elke klas op deze school zit eigenlijk wel te springen om stagiaires.

Gast
Gast

Bericht  Flippin' Bitch ma 6 dec 2010 - 23:16

Ik zou het even bespreken met je coach/begeleider vanuit je eigen opleiding wat betreft de negativiteit op je stage. Je kunt op je stage aangeven dat het voor jou juist heel waardevol en leerzaam kan zijn als je bij de vergaderingen en dergelijke aanwezig mag zijn, dit wordt later toch ook onderdeel van je werk. (Ik herken het wel een beetje van mijn pabo stage hoor, ik moest 's middags altijd het lokaal aanvegen, de afwas doen, terwijl de juf een gesprekje met ouders had wat veel leerzamer voor mij was geweest). En wat ik me af vraag: wat gebeurt er als jij juist een positieve houding aanneemt? Als jij bijvoorbeeld aan het begin van de dag benoemt dat je er zin in hebt vandaag? En wat betreft de kerstversiering, kun je hier niet de kinderen bij betrekken, door ze bijvoorbeeld allemaal 1 ding op te laten hangen o.i.d.
Flippin' Bitch
Flippin' Bitch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Serena ma 6 dec 2010 - 23:17

Ik zou het dan even bespreken met je opleiding begeleider. En dan misschien dus nog met je eigen begeleider praten erover. Maar daar kan je docentbegeleider misschien ook al wat over vertellen, hoe je dat het beste aanpakt.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:19

Serena schreef:hmm lastig, das niet echt heel leuk stage lopen. Ik zou het denk ik wel gewoon afmaken. Heb je nog meer stages? die zou ik dan wel ergens anders doen. En misschien kan je het aan je begeleider voorleggen, dat ze het zelf niet doorhebben dat ze zich zo gedragen. Maar aan de andere kant heb je als stagiar niet heel veel te zeggen. Ik zou dus wel goed op je woorden letten als je er iets van gaat zeggen.

Het staat een beetje vreemd in mijn begin post maar je mag dus in die anderhalf jaar die staat voor een opleiding, stage lopen op één school. Mijn plan was dus omdat om deze school te doen. Je mag echter ook wisselen om het half jaar. Het is niet zo dat ik nu nog voor een maand ergens anders naar toe ga hoor smile Ik blijf er alleen niet anderhalf jaar zitten denk ik.

Ik denk ook inderdaad niet dat het mijn taak is om er iets van te zeggen. Ik weet zelfs nu niet meer zo goed wat ik elke keer moet zeggen als ze weer aangeeft dat ze zo moe is :P. Misschien moet ik gewoon alleen maar positief doen en haar aansteken met mijn positiviteit haha.

Gast
Gast

Bericht  silly-one ma 6 dec 2010 - 23:20

Dat was ik. Ze willen misschien wel stagiaires omdat het goedkope krachten zijn, maar ze vergeten ook de begeleiding daarvan. Ik heb het ook wel eens gehad op een stage, ja jullie als stagiaires gaan daar in de hoek eten, want deze tafel is voor het vaste personeel. Terwijl ik nu ik werk, merk hoeveel je kan leren van puur aan tafel zitten en luisteren naar wat collega's vertellen over wat er gebeurd en hoe ze het hebben opgelost.
Ik heb het idee dat het bij jou ook zo is, jij bent een stagiaire dus een 'gratis' kracht. Toch vergeten ze dat er een begeleiding en een motivatie aspect bij hoort. Hoe kan je personeel krijgen in je eigen sector als je zelf negatief bent?
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:25

silly-one schreef:Dat was ik. Ze willen misschien wel stagiaires omdat het goedkope krachten zijn, maar ze vergeten ook de begeleiding daarvan. Ik heb het ook wel eens gehad op een stage, ja jullie als stagiaires gaan daar in de hoek eten, want deze tafel is voor het vaste personeel. Terwijl ik nu ik werk, merk hoeveel je kan leren van puur aan tafel zitten en luisteren naar wat collega's vertellen over wat er gebeurd en hoe ze het hebben opgelost.
Ik heb het idee dat het bij jou ook zo is, jij bent een stagiaire dus een 'gratis' kracht. Toch vergeten ze dat er een begeleiding en een motivatie aspect bij hoort. Hoe kan je personeel krijgen in je eigen sector als je zelf negatief bent?
Dat laatste denk ik inderdaad ook wel eens. Als ik dit zo ziet, en al dat geklaag hoor van verschillende collega's trekt het mij helemaal niet om in het onderwijs te gaan werken. Ik had sowieso niet echt de ambitie om juf te worden maar nu helemaal niet meer. Ik vind het wel een goed punt van je inderdaad.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:30

Hmm lastig. Ik heb zelf ook een lastige stage gehad, al lag dat niet echt aan de stage maar meer aan mezelf, en dat kan je zo opbreken. Ik zou er denk ik niet snel met het bedrijf over praten. Je ziet hoe je nu al wordt behandeld (niet bij besprekingen mogen zijn, wat ik trouwens belachelijk vind want dan ben je ook niet goed op de hoogte van alles) dus ik denk niet dat ze dan zullen zeggen: ohh ja inderdaad nu je het zegt, dat gaan we veranderen :P Het lijkt alsof ze helemaal geen zin hebben in een stagiaire en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor zowel jou als de school :S Wat ik zelf zou doen, is het met de school overleggen (je begeleider) onder voorbehoud van dat diegene zijn mond houdt tegen de school. Maar gewoon even je ei kwijt. Dat heb ik toen ook gedaan tijdens mijn stage en was zo fijn. Gewoon even feedback krijgen van iemand anders, maar niet meteen hoeven "klikken". Ik zou het dus afmaken en na dat half jaar lekker iets anders zoeken. Ik denk dat het niet veel uithaalt als je er iets van zegt tegen de school.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 23:49

Lastig zeg! Ik heb pasgeleden stage gelopen( wel in een hele andere sector hoor, maar had ook veel moeite met dingen) en ik heb dit met mijn begeleider vanuit school besproken. Ik heb ook veel gehad aan advies van vrienden en ouders en uiteindelijk heb ik een gesprek aangevraagd op mn stageplek. Die vatte het goed op gelukkig!
Mijn school zei wel van, zulke dingen zul je ook moeten leren(conflicten etc) en zo moet je het misschien ook een beetje zien. Ik zou een gesprek aangaan met je begeleider, en dan niet 10 min voor de les, maar vragen: wanneer heb je tijd om wat dingen te bespreken? Dan kan je je goed voorbereiden en begin je van dat je zo graag het onderwijs in wilt en zoveel mogelijk wilt leren, maar dat je het idee hebt dat je hierin beperkt wordt. Je mag niet bij vergaderingen zijn etc etc.
Ik denk niet dat je die negativiteit kunt veranderen bij je collega's helaas..

Gast
Gast

Bericht  Jeanette ma 6 dec 2010 - 23:59

Ik zou het op school aangeven en in februari met een andere stage beginnen. Ik heb ook weleens een slechte stage gehad. Mijn begeleider was echt een heks en ik werd nergens mee in betrokken. Wanneer ik er iets van zei, moest ik maar blij zijn met deze stageplek want die was o zo geweldig en stonden mensen om te trappelen. Niet dus! Ik had ook contact opgenomen met school, maar deze wilde toen eerst ook niks doen. Ik ben toen gewoon verder gaan drammen. Ik ben met de stichting gaan bellen en heb daar mijn verhaal gedaan en binnen no time had ik een andere stageplek. En daar kreeg ik dus een vast contract aangeboden toen mijn studie was afgelopen. En daar werk ik nu dus met veel plezier. Very Happy
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 7 dec 2010 - 0:01

Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen met mij coach praten, gewoon om het even van me af te kletsen zonder te klikken en om aan te geven dat ik graag een andere stage wil vanaf februari. Ik denk dat dat het beste is!

Gast
Gast

Bericht  Gast di 7 dec 2010 - 0:04

Brennuss schreef:Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen met mij coach praten, gewoon om het even van me af te kletsen zonder te klikken en om aan te geven dat ik graag een andere stage wil vanaf februari. Ik denk dat dat het beste is!

Dat lijkt me een goed plan smile En tussendoor klaag je maar hier of op msn tegen mij :P

Gast
Gast

Bericht  Gast di 7 dec 2010 - 0:21

Ik zou het bespreken met je begeleider op school, zoals je van plan bent. Het is de bedoeling dat je veel leert van je stage en als dat niet het geval is, moet je kijken hoe je dat gaat oplossen en of je eventueel ergens anders stage moet gaan lopen. Dit gaat om jouw leertraject en als jij hier niet genoeg leert (o.a team, want het is juist heel belangrijk dat je dat soort dingen leert) dan moet je dat dus ergens anders leren.
Ik ben zo ook een keer geholpen bij een stage. Aangegeven waar ik mee zat, de leerkracht was ook héél erg negatief tegen kinderen en ook tegen stagiaires enzo. Op gegeven moment heeft mijn opleiding me daar weg gehaald en gezegd dat ze geen stagiaires meer stuurden naar die school. En dat was een hele goede beslissing.

Gast
Gast

Bericht  mosio di 7 dec 2010 - 0:33

Wat vervelend zeg dat je het niet meer naar je zin hebt op je stage. Jammer dat ze zo negatief zijn. Wat ik niet echt uit je verhaal uit kan maken (maar misschien lees ik het wel verkeerd) of alle collega's in de hele school zo negatief zijn of alleen de collega's uit de klas waar jij stageloopt. Is er op die school niet iemand die je vertrouwd waar je dat kan aankaarten? Ga in ieder geval met iemand van je eigen school praten, dat lucht dan in ieder geval op want anders heb je nog 2 hele lange maanden en dat kan je op een gegeven moment wel opbreken en dat zou zonde zijn.
Over het niet bij vergaderingen mogen zitten dat herken ik wel ik heb tijdens mijn opleiding op 4 verschillende scholen stage gelopen en mocht ook niet bij vergaderingen zitten.

mosio
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 241
Punten : 252
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gast di 7 dec 2010 - 1:02

mosio schreef:
Over het niet bij vergaderingen mogen zitten dat herken ik wel ik heb tijdens mijn opleiding op 4 verschillende scholen stage gelopen en mocht ook niet bij vergaderingen zitten.

Echt heel raar vind ik dat.

Gast
Gast

Bericht  Kabouter di 7 dec 2010 - 1:05

Darcy schreef:
mosio schreef:

Echt heel raar vind ik dat.

Dat vind ik ook echt heel raar ja.

Goed dat je het op school gaat bespreken. En lekker hier blijven "klagen". Je moet het toch van je afschrijven/praten, want anders blijf je ermee bezig op je stage en dat is ook niet goed.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: