Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Duo- euthanasie...

+10
Jeanette
Susan
SuperGrover
Koffieleut
smooch
Snoes
sterremaan
TGR
VeryCherry
Cheesegirl
14 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Snoes do 31 maa 2011 - 2:02

_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?
Ben het volledig met je eens.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 2:19

Snoes schreef:
_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?
Ben het volledig met je eens.
Ja, ik ook wel. Ik kan wel begrijpen dat je, als je zo oud bent, liever dood bent dan alleen in een hokje weg te zitten kwijnen en alsnog sterven van verdriet/eenzaamheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  smooch do 31 maa 2011 - 2:22

Storm schreef:
Snoes schreef:
_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?
Ben het volledig met je eens.
Ja, ik ook wel. Ik kan wel begrijpen dat je, als je zo oud bent, liever dood bent dan alleen in een hokje weg te zitten kwijnen en alsnog sterven van verdriet/eenzaamheid.

Ook helemaal mee eens.
smooch
smooch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2385
Punten : 2453
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Snoes do 31 maa 2011 - 2:23

Ja inderdaad, en zeker als je geen kinderen/kleinkinderen hebt om nog voor te leven.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Koffieleut do 31 maa 2011 - 2:30

_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?

Ook ik ben het hier volledig mee eens.
Koffieleut
Koffieleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1116
Punten : 1158
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 2:32

_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?

Eens. Ze zijn beiden op leeftijd en dan is het ineens een heel ander verhaal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 2:46

Mooi dat het mogelijk was. Ik hoop dat ze samen rust hebben gevonden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 3:09

Alex schreef:
_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?

Eens. Ze zijn beiden op leeftijd en dan is het ineens een heel ander verhaal.

Ik ben het er ook mee eens, en eigenlijk vind ik het wel een mooie gedachte dat ze nu samen hun rust kunnen vinden

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  SuperGrover do 31 maa 2011 - 3:38

Ik vind het een mooi verhaal smile Ik ben sowieso voor uitbreiding van de euthanasiewetgeving. Als je 80 bent en je hebt kwaaltjes, dan zijn die wellicht niet meteen dodelijk, maar de meeste mensen hebben dan niet nog een fantastisch leven voor de boeg, waarin ze nog tal van mogelijkheden hebben. 80 jaar zijn ís wat mij betreft uitzichtloos.

Als iemand echt niet meer wil leven, en het is geen impulsief besluit, maar echt goed doordacht, dan vind ik het juist fijn als het op zo'n manier kan.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Susan do 31 maa 2011 - 3:39

Mooi dat dit mogelijk is, wie zijn wij ook om te bepalen dat iemand best nog even door kan gaan met leven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Jeanette do 31 maa 2011 - 5:45

Alex schreef:
_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?

Eens. Ze zijn beiden op leeftijd en dan is het ineens een heel ander verhaal.

+1
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:15

Ik vind dit niet echt goed, ik vind dat euthanasie moet worden mogelijk gemaakt voor mensen die in vreselijke pijn zijn en op sterven liggen, niet voor mensen die gewoon geen zin meer hebben om verder te leven zonder zijn of haar partner.
Ik vind dat je zelf mag weten of je sterft of niet, maar ik vind dat de middelen voor euthanasie alleen moeten worden verstrekt voor mensen die ondragelijk fysieke pijn ondergaan/zullen ondergaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:26

smooch schreef:
Storm schreef:
Snoes schreef:
_Donnaa schreef:Krantenartikel maakt al veel duidelijk..

Ik denk dat er best wel ouderen zijn die na het verliezen van een partner liever dood zouden willen.. Als je echt niks meer hebt om voor te leven en je dagen zit te slijten voor het praatje met de zuster `s ochtends, dan is er toch niks mis mee om die mensen een handje te helpen?
Ben het volledig met je eens.
Ja, ik ook wel. Ik kan wel begrijpen dat je, als je zo oud bent, liever dood bent dan alleen in een hokje weg te zitten kwijnen en alsnog sterven van verdriet/eenzaamheid.

Ook helemaal mee eens.

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Muppetje do 31 maa 2011 - 8:29

Ik vind het wel mooi lief en romantisch eigenlijk, en ik snap het ook wel. Wie zijn wij, vooral ook gezien de omstandigheden van het geval, om te oordelen dat dit niet zou kunnen/mogen?

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:32

Zero schreef:Ik vind dit niet echt goed, ik vind dat euthanasie moet worden mogelijk gemaakt voor mensen die in vreselijke pijn zijn en op sterven liggen, niet voor mensen die gewoon geen zin meer hebben om verder te leven zonder zijn of haar partner.
Ik vind dat je zelf mag weten of je sterft of niet, maar ik vind dat de middelen voor euthanasie alleen moeten worden verstrekt voor mensen die ondragelijk fysieke pijn ondergaan/zullen ondergaan.
Voor de trein springen zodat je een ander ermee voor het leven opzadelt is dus beter? Ik snap grenzen maar in dit geval lijkt het mij liefdevol en goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:33

Zero schreef:Ik vind dit niet echt goed, ik vind dat euthanasie moet worden mogelijk gemaakt voor mensen die in vreselijke pijn zijn en op sterven liggen, niet voor mensen die gewoon geen zin meer hebben om verder te leven zonder zijn of haar partner.
Ik vind dat je zelf mag weten of je sterft of niet, maar ik vind dat de middelen voor euthanasie alleen moeten worden verstrekt voor mensen die ondragelijk fysieke pijn ondergaan/zullen ondergaan.
Geloof het of niet, psychische pijn kan soms erger zijn dan fysieke pijn. Ik neem aan dat ze niet zomaar toestemming hebben gegeven hiervoor.
En 'gewoon' geen zin meer hebben? Die vrouw heeft net haar levenspartner verloren, waarschijnlijk het enige zinvolle wat ze nog had in haar leven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:46

Ik vind dat je voorzichtig moet blijven met euthanasie. Ondraaglijk psychisch lijden is nét even anders dan chronisch lichamelijk lijden, omdat het psychische lijden in veel gevallen niet chronisch is en kan worden verminderd/dragelijk kan worden gemaakt met de juiste hulp, of ander ingrijpen, al is dat voor de persoon in kwestie niet altijd te overzien in zijn positie. (b.v. ernstige depressie)

Ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoe enkele personen met psychische pijn een einde aan hun leven wilden maken. Allebei zijn ze nu blij dat ze het tóch niet hebben gedaan, of dat het niet is gelukt. Als zij direct een dokter hadden getroffen die hen euthanasie aanbood.... dan waren ze er nu dus niet meer geweest. Terwijl nu nog een lang en gelukkig leven voor hen ligt.

Daarom vind ik dat je voorzichtig moet blijven, zeker in het geval van ernstige depressie en al helemaal als deze plaats heeft na een moeilijke gebeurtenis in het leven van de persoon,maar heb wel het idee dat er voorzichtig mee wordt omgesprongen in NL, en vast ook in België.



Laatst aangepast door Noa op do 31 maa 2011 - 8:56; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:46

Ook ik vind het mooi dat dit mogelijk is, het taboe hierop zou eens verbroken moeten worden. Uit mijn eigen ervaring heb ik de afgelopen 9 jaar al zoveel mensen gezien waarvan het leven niet meer draaglijk is en zo graag uit het leven zouden willen stappen maar hiervoor geen euthanasie verklaring krijgen omdat ze niet meer wilsbekwaam zouden zijn en dat is echt vreselijk om te zien. Op mijn werk hebben we nu een nieuwe arts die open staat voor euthanasie in iedere levensfase.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 8:56

Storm schreef:
Zero schreef:Ik vind dit niet echt goed, ik vind dat euthanasie moet worden mogelijk gemaakt voor mensen die in vreselijke pijn zijn en op sterven liggen, niet voor mensen die gewoon geen zin meer hebben om verder te leven zonder zijn of haar partner.
Ik vind dat je zelf mag weten of je sterft of niet, maar ik vind dat de middelen voor euthanasie alleen moeten worden verstrekt voor mensen die ondragelijk fysieke pijn ondergaan/zullen ondergaan.
Geloof het of niet, psychische pijn kan soms erger zijn dan fysieke pijn. Ik neem aan dat ze niet zomaar toestemming hebben gegeven hiervoor.
En 'gewoon' geen zin meer hebben? Die vrouw heeft net haar levenspartner verloren, waarschijnlijk het enige zinvolle wat ze nog had in haar leven.

Klinkt misschien heel hard, maar zoveel mensen verliezen hun levenspartner en gaan door met hun leven. Als je psygische problemen heb is het wat anders, dan kun je dit waarschijnlijk niet verwerken, maar ik vind niet dat euthenasie moet kunnen bij mensen die het niet willen verwerken. Mijn oma had ook graag tegelijk dood gegaan met mijn opa, maar om daarvoor euthanasie te plegen vind ze onzin. Mijn tante (haar dochter) heeft vanwege kanker euthanasie moeten plegen, dus mijn oma heeft dan iets van; wie ben ik dan om het me er zo makkelijk vanaf te maken terwijl ik een gezond lichaam en geest heb? Mijn dochter heeft gevochten voor haar leven, dan zal ik dat ook.
Ik vind dat ze daar gelijk in heb en daar bouw ik dus mijn mening ook uit. Ik ken deze vrouw uiteraard niet, maar ik vind wel dat er meer aan je moet mankeren behalve 'het missen van je partner'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 9:00

Toch ben ik het niet met je eens, Zero. Ik denk dat dit per situatie verschillend is. Jouw oma wilde dan misschien nog niet dood, maar voor sommige mensen is het leven echt een kwelling als de levenspartner doodgaat. En dat is dan geen vrijbrief om euthanasie te plegen, maar voor dit oude vrouwtje kan ik het wel heel goed begrijpen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 9:06

Storm schreef:Toch ben ik het niet met je eens, Zero. Ik denk dat dit per situatie verschillend is. Jouw oma wilde dan misschien nog niet dood, maar voor sommige mensen is het leven echt een kwelling als de levenspartner doodgaat. En dat is dan geen vrijbrief om euthanasie te plegen, maar voor dit oude vrouwtje kan ik het wel heel goed begrijpen.

Het is niet dat ik het dat vrouwtje niet gun hoor, maar ik vind dat hier gewoon de lijn moet worden getrokken tussen mensen die het nodig hebben en mensen die het gewoon erg graag willen. Ik ken het vrouwtje niet dus ik weet niet hoe hard die klap voor haar was, als ze niet meer kan functioneren is dat natuurlijk een beetje ander verhaal. Maar simpelweg gezegd, ik vind niet dat iemand die lichamelijk en geestelijk gezond is hier recht op heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 9:11

Ik vind ook niet dat het verliezen van de partner een euthanasie rechtvaardigt. Het verliezen van je partner op hoge leeftijd is héél moeilijk , ik kan het me niet eens voorstellen hoe eenzaam sommige ouderen zijn.... maar het is wel iets wat hoort bij het leven.

En ik vind het al helemaal niet romantisch. Kom nou... Je moet een lijn trekken in dit soort dingen, straks gaan alle vrouwen die hun partner verliezen aan de euthanasie omdat het zo romantisch is... Ik krijg daar een beetje de bibbers van... Mijn oma's gaan ook allebei alleen door het leven al heel wat jaartjes en dat is echt niet makkelijk, maar toch doen ze het en leren ze plezier te hebben in andere dingen dan het altijd maar zorgen voor anderen... Ook een mooie levensles, denk ik dan...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 9:18

Zero schreef:
Storm schreef:Toch ben ik het niet met je eens, Zero. Ik denk dat dit per situatie verschillend is. Jouw oma wilde dan misschien nog niet dood, maar voor sommige mensen is het leven echt een kwelling als de levenspartner doodgaat. En dat is dan geen vrijbrief om euthanasie te plegen, maar voor dit oude vrouwtje kan ik het wel heel goed begrijpen.

Het is niet dat ik het dat vrouwtje niet gun hoor, maar ik vind dat hier gewoon de lijn moet worden getrokken tussen mensen die het nodig hebben en mensen die het gewoon erg graag willen. Ik ken het vrouwtje niet dus ik weet niet hoe hard die klap voor haar was, als ze niet meer kan functioneren is dat natuurlijk een beetje ander verhaal. Maar simpelweg gezegd, ik vind niet dat iemand die lichamelijk en geestelijk gezond is hier recht op heeft.
Maar, zoals Susan al zei, waarom bepalen wij wanneer iemand in staat is om door te leven? Ik zie het liever persoonlijk op deze manier, dan dat iemand doodongelukkig is en eenzaam sterft of alsnog zelfmoord pleegt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Snoes do 31 maa 2011 - 9:32

Storm schreef:
Zero schreef:
Storm schreef:Toch ben ik het niet met je eens, Zero. Ik denk dat dit per situatie verschillend is. Jouw oma wilde dan misschien nog niet dood, maar voor sommige mensen is het leven echt een kwelling als de levenspartner doodgaat. En dat is dan geen vrijbrief om euthanasie te plegen, maar voor dit oude vrouwtje kan ik het wel heel goed begrijpen.

Het is niet dat ik het dat vrouwtje niet gun hoor, maar ik vind dat hier gewoon de lijn moet worden getrokken tussen mensen die het nodig hebben en mensen die het gewoon erg graag willen. Ik ken het vrouwtje niet dus ik weet niet hoe hard die klap voor haar was, als ze niet meer kan functioneren is dat natuurlijk een beetje ander verhaal. Maar simpelweg gezegd, ik vind niet dat iemand die lichamelijk en geestelijk gezond is hier recht op heeft.
Maar, zoals Susan al zei, waarom bepalen wij wanneer iemand in staat is om door te leven? Ik zie het liever persoonlijk op deze manier, dan dat iemand doodongelukkig is en eenzaam sterft of alsnog zelfmoord pleegt.
Helemaal eens met Storm. Deze vrouw had bovendien geen kinderen of kleinkinderen, niemand meer waar ze nog op kon terugvallen. Ik kan me héél goed voorstellen dat ze dan liever samen met haar geliefde wou sterven. Als je nog kinderen en/of kleinkinderen hebt, vind ik het wel anders. Maar dan nog is het niet aan ons om te bepalen wat wel en wat niet kan. Ze zullen haar heus niet zómaar toegelaten hebben om ook euthanasie te krijgen.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 9:35

In sommige gevallen moeten we mensen hulp bieden om hun leven dragelijk te maken en niet hulp om er zo snel mogelijk een einde aan te maken. Iemand die zwaar depressief is kan dingen niet meer relativeren en niet zien dat zijn staat van zijn tijdelijk kan zijn. Het voelt als een eeuwige donkerte. Op dat moment moet de omgeving ingrijpen uit liefde voor de persoon. Hiervoor kan diegene je later wanneer de depressie gezakt is dankbaar zijn. Iemand dan maar direct euthanasie aanbieden vind ik te makkelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duo- euthanasie... - Pagina 2 Empty Re: Duo- euthanasie...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum