Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hypotheeklasten

+18
maiadebij
Atelier Madame
blondje1313
Snoes
Sterre
Verona
Parisienne
Winegum
Miss G
Gizmo
Zora
sanne-84
Mizzie
rianne287
Shisha
Zininzon
xxjojootjexx
Ellebel
22 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Hypotheeklasten - Pagina 3 Empty Re: Hypotheeklasten

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 19:44

Ik zie eigenlijk allebei wel in mijn omgeving (veel hbo/wo), zowel mensen die een huis van 3 ton kopen als een huis van 1,5 ton. Volgens mij is dat op het forum ook wel zo, maar misschien valt het je meer op als je erop let. Wel denk ik dat mensen het gewoon makkelijk zeggen als er naar gevraagd wordt. Als er in een topic wordt gevraagd hoeveel je huis heeft gekost en iemand zegt die van ons 3 ton. Dan klinkt dat al een beetje alsof je het gewoon zo uit je mouw schudt, terwijl diegene daar misschien gewoon aan gewend is al. Ik denk niet dat je eeuwig dan blijft zeggen: jaa drie ton maar ik weet dat het hoog is hoor! Voor starters is een huis van 3 ton misschien vrij duur, en voor een deel van de mensen is dat gewoon nooit te betalen. Maar voor een ánder groot deel is het misschien wel een peulenschil. Ik ken ook mensen die in een huis van 4 ton wonen (twintigers), die draaien hun hand misschien niet om voor 3 ton. Mijn ouders wonen in een huis van 6 ton, ja die vallen ook niet meer elke dag van hun stoel daarvan :P

Laatst aangepast door Fauve op do 31 maa 2011 - 19:45; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  blondje1313 do 31 maa 2011 - 19:44

Fauve schreef:
blondje1313 schreef:Ons eerste koophuis kost ook ruim 3 ton, het eerste koophuis van vrienden van ons ook. Wel hebben we allebei eerst een jaar of 4/5 gehuurd.
Een andere vriendin van me is kleiner begonnen en heeft een paar jaar later (3 jaar ofzo) ook een huis van ruim 3 ton gekocht, maar heeft wel flink verlies geleden bij de verkoop van hun eerste huis. Ik vind het dus niet zo dom om meteen een groter huis te kopen als je dat op kunt brengen.Wij hebben ons huis zelf gebouwd en zijn ook van plan om hier 30 jaar te blijven wonen (natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken, maar het is in elk geval groot genoeg). Onze hypotheeklasten zijn hoog, 1800 euro bruto in de maand, maar hiermee is onze schuld straks ook grotendeels afbetaald.

Dit ligt toch aan veel meer factoren dan alleen het feit dat zij geen huis van 300.000 heeft gekocht?

Veel mensen vinden het 'zonde' om eerst te huren omdat dat geld 'weggooien' is. Maar een huis kopen wil nog niet altijd zeggen dat het wat oplevert. Onze maandlasten waren vergelijkbaar, wij wisten vooraf dat we niks over zouden houden. Zij gingen er eigenlijk wel vanuit dat de gemaakte kosten eruit gehaald zouden worden en dat er zelfs wel winst te maken viel, maar dat viel dus tegen. Maar ze hebben dus eerst een klein huis gekocht om te beginnen en wilden daarna groter gaan wonen om een gezinnetje te stichten, helaas stortte toen de huizenmarkt in...

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 19:46

Dus dat zijn dan toch veel meer factoren dan alleen het kleinere huis? Ik vind het gewoon raar om te stellen dat je niet dom bent als je een groter huis komt, puur en alleen op het feit van de ervaring van jouw vriendin. Maar misschien vat ik het op de verkeerde manier op.

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 do 31 maa 2011 - 19:48

Mijn broer is trouwens 26 en zijn vriendin 22 en zij hebben een huis gekocht van 2,5 ton en daar maak ik me wel zorgen over. Ze hebben 0,0 spaargeld en staan nu al rood terwijl het huis nog gebouwd moet worden. Hun salarissen zijn eigenlijk niet hoog genoeg voor de hypotheek, hebben beiden geen vast contract omdat ze nog geen jaar bij hun huidige werkgever werken, dus ik snap niet dat een bank hiermee accoord is gegaan (ouders staan geloof ik garant oid, maar hebben hier ook niet voor hoeven tekenen...)
Ze hebben niet eens geld voor een samenlevingscontract, dus dat sluiten ze maar niet af. Ik hoop heel erg dat het goedkomt...

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 19:50

Zo werkte het natuurlijk ook al tientallen jaren natuurlijk. Dat de huizenmarkt in zou storten wachten mijn ouders al op sinds hun 25ste... Maar dat gebeurde nooit. Wat ik al zei, ik heb ook mijn huis met verlies verkocht maar op een andere manier dan jouw vriendin. Maar dan nog had dat ook kunnen gebeuren bij een huis van 3 ton. Wat als je relatie overgaat, het huis moet in de verkoop, staat twee jaar te koop en wordt vervolgens met verlies verkocht. Denk je dat je er dan zonder kleerscheuren vanaf komt? Ik denk dat de schade alleen maar groter is, eerlijk gezegd.

Maar nogmaals, kun je het betalen; ga er lekker voor. Het is niet waar ik op doelde in mijn voorgaande post maar je bent nu al de zoveelste die het wel zo opvat, dat begrijp ik niet. Overigens vind ik het ook raar dat mensen huren dom noemen. Er zitten voor-en nadelen en kopen en huren.

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 do 31 maa 2011 - 19:53

Fauve schreef:Dus dat zijn dan toch veel meer factoren dan alleen het kleinere huis? Ik vind het gewoon raar om te stellen dat je niet dom bent als je een groter huis komt, puur en alleen op het feit van de ervaring van jouw vriendin. Maar misschien vat ik het op de verkeerde manier op.

Ik vind het niet dom vanwege de ervaringen van onszelf en onze andere vrienden. We kunnen het goed opbrengen, het is een huis waar we toekomst in zien, dus daarom vinden we het niet dom. Maar het gaat in beide situaties niet om de eerste keer samenwonen, wel om het eerste koophuis. Ik zou er ook niet voor kiezen om als je samen gaat wonen meteen voor een heel duur huis te gaan.
En we hebben van dichtbij meegemaakt dat bij mensen die de andere keuze maken (en die ons eerst dom vonden omdat we eerst huurden) het juist vervelend uitpakte.

Zusje van Bert, ik reageerde helemaal niet op jou eigenlijk...
En een huis met verlies verkopen kan ook met een duurder huis, maar er is een tijdlang gezegd dat het slim is om te kopen en dan na een paar jaar weer met winst te verkopen. Dit is nu even niet meer aan de orde.
Ik begrijp dat je het vooral hebt over hele jonge mensen hebt die zich ergens in storten, dan sluit ik me volledig bij je aan.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 19:57

AHh okee, ik vond het er gewoon wat raar staan smile

Gast
Gast

Bericht  Gast do 31 maa 2011 - 20:05

Nee, dat is idd niet meer aan de orde maar er zijn genoeg woningen waar je nog veel langer in zou kunnen wonen maar als het geen tuin heeft, lijkt het tegenwoordig al niet meer genoeg. Dat is iets wat ik niet begrijp. Ik ben in een flat opgegroeid en heb een prachtige jeugd gehad. Had niet beter gekund als je het mij vraagt. Het is dus niet zo dat ik mensen veroordeel als ze een huis van 3 ton kopen maar als ze zeuren dat ze dat niet kunnen...

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen anderen moeten vertellen dat het dom is wat ze doen. Wat ik al zei; zowel huren als kopen heeft voor-en nadelen. Zelf heb ik nooit gehuurd omdat ik met kopen gewoon sneller een woning had. Mijn ex net zo, woont in een zelfde soort woning en heeft zijn badkamer, keuken en wc helemaal vernieuwd en dubbelglas genomen. Hij noemde mij dom dat ik het niet deed want ik zou het dan voor zo veel meer kunnen verkopen! Nou, vorig jaar zette hij het te koop en niemand wilde het. Hij heeft het uiteindelijk maar uit de verkoop gehaald...

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 do 31 maa 2011 - 20:17

Het heeft denk ik ook te maken met hoe je opgegroeid bent. Ik kom uit een dorpje met vooral vrijstaande huizen, en soms een twee-onder-één kap. Maar alle huizen hier hebben een tuin. Als je dat van kleins af aan gewend bent wil je dat zelf ook (en denk je ook dat het heel normaal is!)
Ik ben heel blij dat wij nu de kans hebben om ook in een mooi vrijstaand huis met tuin te wonen, maar wij begrijpen allebei dat we hier ook gewoon heel veel geluk mee hebben en dat het niet zo vanzelfsprekend is.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 0:15

Ik vind huren ook niet dom. Mensen zeggen dat ze hun geld weggooien maar dat is natuurlijk niet waar. De woningbouw zorgt wel voor jouw wooncomfort en qua woonlasten heb je vrijwel alleen de huur, dus als er wat kapot is doe je een belletje en het wordt gemaakt. Als je weg wil, kan je binnen een maand vertrekken, je zit nergens aan vast. Als je koopt heb je dat wel, je hebt verplichtingen en een hoge lening. Als je ontslagen wordt of er gebeurt iets anders, dan zit je er al mee.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 0:17

Oh ik vind eigenlijk wel dat ik mijn huur weggooi nu. De servicekosten zijn inderdaad wel bedoeld voor die service maar de rest van de huur zie je nooit meer terug. Je kunt je huurhuis wel gaan opkalefateren, maar voor een prijsverhoging zal dat niet zorgen. Je kunt er niet in investeren. Dus ja, ik woon hier met alle liefde maar ik vind het wel een beetje zonde van ons geld.

Gast
Gast

Bericht  Snoes vr 1 apr 2011 - 0:25

Fauve schreef:Oh ik vind eigenlijk wel dat ik mijn huur weggooi nu. De servicekosten zijn inderdaad wel bedoeld voor die service maar de rest van de huur zie je nooit meer terug. Je kunt je huurhuis wel gaan opkalefateren, maar voor een prijsverhoging zal dat niet zorgen. Je kunt er niet in investeren. Dus ja, ik woon hier met alle liefde maar ik vind het wel een beetje zonde van ons geld.
Eens (behalve met het doorstreepte, haha)

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  blondje1313 vr 1 apr 2011 - 0:28

Maar de huur kun je vergelijken met de hypotheekrente die je betaald, die zie je verder ook nergens terug!
Als je maandelijks een bepaald bedrag opzij zet (bijv. met toekomstsparen ofzo) heb je over een jaar of 20 ook een heel aardig bedrag opgebouwd wat overeen komt met wat je aflost aan je huis.

Servicekosten zijn wat anders volgens mij. Als je geen appartement maar een huis huurt heb je geen servicekosten, maar het schilderen van de buitenkozijnen, daklekkages en een hele hoop andere dingen worden toch op de verhuurder verhaald. Bij veel woonstichtingen renoveren ze regelmatig, dus nieuwe kozijnen, dubbel glas, nieuwe badkamer of keuken, en daar hoef je dan zelf niet voor te betalen. Terwijl je voor dit onderhoud als je een koophuis hebt zelf een potje zult moeten maken.

Laatst aangepast door blondje1313 op vr 1 apr 2011 - 0:30; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : woord teveel)

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 0:31

Als je bedenkt dat wij, die in onze gemeente eigenlijk vrijwel alleen in aanmerking komen voor een huurwoning in de vrije sector, een stuk meer betalen aan ons huurappartement dan aan een koopwoning, zeker als je het vergelijkt met een koopappartement van dezelfde grootte, dan vind ik het wel echt weggegooid geld.

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 vr 1 apr 2011 - 0:32

Dat ben ik dan wel met je eens!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 0:33

We wonen hier trouwens graag, hebben een prachtig nieuw appartement, helemaal in onze stijl en het is ons thuis dus het is natuurlijk niet dat ik steeds denk: rothuis, gooi alleen maar mijn geld weg :P

Gast
Gast

Bericht  Snoes vr 1 apr 2011 - 0:51

Het geld wat wij nu aan huur betalen (deze maand de laatste keer cheers ) zien we nooit meer terug, 650 euro weggegooid. De hypotheek die we moeten betalen is niet veel meer dan onze huur, maar dan wonen we wel ergens wat ook effectief van ons is/wordt. De hypotheek die we vanaf mei betalen, die betalen we met als "doel" dat dat huis dan x aantal jaar hélemaal van ons is.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Atelier Madame vr 1 apr 2011 - 0:54

Dubbel!

Laatst aangepast door Atelier Madame op vr 1 apr 2011 - 0:57; in totaal 1 keer bewerkt
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 0:56

Maar het IS niet weg gegooid. Als je het niet betaalde stond je immers op straat Wink

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame vr 1 apr 2011 - 0:57

De huur die we betalen is inderdaad niet geinvesteerd in iets. Maar goed we hebben zulke lage woonlasten, die we in deze plaats nooit zouden hebben met een hypotheek, er zijn simpelweg geen goedkope koopwoningen te vinden. Dus ik vind het geen weggegooid geld, een woning huren (mits naar je zin) geeft ook woongenot. En dat vind ik geen weggegooid geld.

Er zijn denk ik ook zoveel mensen die roepen 'huren is wegeggooid geld' maar een aflossingvrije hypotheek met de huidige huizenmarkt lijkt me een nog grotere vorm van weggegooid geld. Als je je huis onder de aankoopprijs verkoopt blijf je over met een restschuld, met huren heb je daar geen last van.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Snoes vr 1 apr 2011 - 1:00

Giacomo schreef:Maar het IS niet weg gegooid. Als je het niet betaalde stond je immers op straat Wink
Haha ja, dat is een feit laughcry

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 1:01

Ik snap nooit zo goed waarom je een punt duidelijk probeert te maken door het tegenovergestelde onderuit te halen. Eigenlijk doe je zelf dan precies hetzelfde, lijkt mij.

Ik vind het verder ook geen weggegooid geld. Net als mensen het zonde vinden als ze geen controle hebben gehad in de trein. Je betaalt om vervoerd te worden, niet om door de controle heen te komen. Je betaalt om te wonen, prima toch? En hoe dat moet iedereen lekker zelf weten.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 1 apr 2011 - 1:02

Snoes schreef:
Giacomo schreef:Maar het IS niet weg gegooid. Als je het niet betaalde stond je immers op straat Wink
Haha ja, dat is een feit laughcry

Natuurlijk, maar het voelt wel zo.

Gast
Gast

Bericht  Snoes vr 1 apr 2011 - 1:10

Maar dat is voor iedereen persoonlijk toch? Ik vind het persoonlijk wel weggegooid geld, iemand anders niet, mij goed. Ik ga iemand anders er niet om veroordelen omdat zij graag willen huren en liever nog x aantal jaren wachten met kopen. Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich zelf het beste bij voelt. Mijn vriend en ik vinden het fijner om een koophuis te hebben, anderen vinden het fijner om gewoon lekker te huren, daar is toch niets mis mee?

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  blondje1313 vr 1 apr 2011 - 1:13

Daar is natuurlijk niks mis mee. Maar sommige mensen hebben niet door dat ze door een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten hun geld net zo hard weggooien én ook nog eens zelf verantwoordelijk zijn voor al het onderhoud.
Iedereen is vrij om te doen wat ze willen, en ook om de mening te hebben die ze willen, maar het is wel verstandiger om verder te kijken dan je neus lang is.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende