Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat een ellende! (scriptieplan)

4 plaatsers

Ga naar beneden

Wat een ellende! (scriptieplan) Empty Wat een ellende! (scriptieplan)

Bericht  Benthe ma 21 maa 2011 - 0:10

Ik moet het even van me afschrijven. Ik ben momenteel bezig met mijn master en heb al een geruime tijd geleden een stage geregeld waar ik kan afstuderen. Hartstikke leuk, het bedrijf en het werk is erg leuk. Alleen nu moet ik nog mijn afstudeerscriptie schrijven. Vanuit stage zijn enkele wensen gekomen wat ze graag onderzocht willen hebben en op basis daarvan heb ik een eerste scriptieplan geschreven en die is helaas afgekeurd om basis van relevantie. Nu ben ik dus bezig met mijn tweede plan, maar ik lijk wel compleet inspiratieloos. Echt frustrerend. Ik heb al gesprekken met docenten en collega's gehad en heb meerdere ideeen, maar elke keer loop ik in de uitwerking vast op relevantie, kennisgebied, strategie, noem het maar op. Ik ben momenteel zo ver dat ik bijna overweeg om te stoppen met de studie, want ik weet het nu echt niet meer. (ik ben inmiddels al een maand of 3 verder)
Hoe zijn jullie aan je afstudeeronderzoek gekomen en tot een goede probleemstelling? En hebben jullie misschien nog tips? Ik weiger eigenlijk af te haken vanwege deze problemen, maar ik begin me momenteel wel af te vragen dat als het maken een plan voor een scriptie niet eens lukt, hoe het met de rest van het onderzoek dan wel niet zal gaan...
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat een ellende! (scriptieplan) Empty Re: Wat een ellende! (scriptieplan)

Bericht  Atelier Madame ma 21 maa 2011 - 1:54

HERKENNING HERKENNING HERKENNING

Ik denk eigenlijk dat iedereen hier heel erg veel moeite mee heeft hoor.. zelf ook een maand geleden met mn afstudeerstage begonnen en ik vind het ook heel erg lastig om een goed afstudeeronderzoek op te zetten.

Wat ik wel weet van medestudenten is dat iedereen het lastig vindt! Daarnaast weet ik van vrienden die nu net klaar zijn, dat ze soms in februari begonnen en pas rond de zomer (bij bijna klaar zijn met stage) de opzet pas af hadden.. bij ons loopt bijna iedereen dan ook standaard uit met de scriptie.. maar goed dat is niet zo erg want het is maar een 1jarige master.

Tips, zet door! Dit is écht de moeilijkste fase.. wat ik me trouwens afvraag, je hebt je eerste onderzoeksvoorstel geschreven en die is afgewezen op relevantie. Maar ik neem aan dat je die wel gewoon kon verbeteren? Heb je duidelijk gekregen hoe in dat onderwerp het wel relevant zou kunnen zijn?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Blond ma 21 maa 2011 - 3:07

Ik ben ook bezig met mijn afstudeerstage + masterthesis. Ik had het geluk dat ik ben aangenomen om een thesis te schrijven naar hun probleemstelling. Ik had dus al snel een idee welke kant ik op wilde. Alleen het definitieve gedeelte, een echte vraag op papier zetten en goede subvragen bedenken, blijft lastig. Kan je je eerste voorstel niet ombuigen dat het toch wat relevanter wordt?

Duik ook de literatuur in, over eventuele thema's en onderwerpen, die kunnen je wellicht houvast geven.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Benthe ma 21 maa 2011 - 3:29

Fijn dat het herkenbaar is. Ik heb geprobeerd om mijn eerste voorstel inderdaad aan te passen zodat het wel voldeed aan de eisen wat betreft relevantie, maar dat lukte niet goed omdat ik dan een bepaalde vergelijking moest maken waardoor het onderwerp mij te groot werd en ik het eigenlijk alleen bij mij afstudeerbedrijf wil houden. (beetje vaag, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel). Ik ben anders bang dat het me helemaal te veel wordt. Maar nu zit ik ook steeds op een dood spoor. Ik lees veel literatuur en ik denk vaak een goed aanknopingspunt te hebben, maar toch lukt het niet om dat rond te krijgen.
Ik wil eigenlijk ook niet opgeven hoor, maar bij mijn bachelorscriptie had er veel minder problemen mee. De voorbereidende fase is inderdaad een belangrijk onderdeel van het hele onderzoek, maar soms denk ik nooit de volgende stap te kunnen maken, omdat er maar geen goede probleemstelling is. Maar ik ga maar stug door, fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat het vast wel eens goed komt.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 21 maa 2011 - 4:01

Misschien kunnen we hier samen met je denken als je laat weten wat jouw onderwerp is. Wellicht krijg je zo nieuwe inspiratie. Scriptie schrijven is en blijft btw gewoon kut hoor, dus voel je geen uitzondering.

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame ma 21 maa 2011 - 4:18

Guattari schreef:Misschien kunnen we hier samen met je denken als je laat weten wat jouw onderwerp is. Wellicht krijg je zo nieuwe inspiratie. Scriptie schrijven is en blijft btw gewoon kut hoor, dus voel je geen uitzondering.
+1000000000000000000000000000000000000000000 miljoen triljoen Embarassed angel
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Benthe ma 21 maa 2011 - 4:30

Ik studeer theaterwetenschappen en doe onderzoek bij een theatergezelschap in Friesland. Dit gezelschap neemt een bijzondere positie in binnen het Nederlandse theaterbestel omdat het geen culturele elite trekt, maar ‘gewone’ burgers. (dit is overigens een aanname van het gezelschap en niet wetenschappelijk onderbouwd) Ik wilde in eerste instantie een onderzoek doen naar de motivaties van dit publiek, maar ik kreeg (terecht) het kritiekpunt dat ik dan een vergelijkend onderzoek moet gaan doen met ander theatergezelschap en dat wordt me dus te groot. De voorstellingen worden overwegend in het Fries gespeeld. Ik zit momenteel muurvast, dus het zou heel fijn zijn als iemand mij weer op weg kan helpen met ideeën of tips, dus kom maar op.
En scriptie schrijven is inderdaad behoorlijk stom (en dan ben ik nog niet eens echt begonnen).

Owja, het gaat dus voornamelijk over hoe de mensen het beleven (over de waarden die ze eruit halen) en het was de bedoeling dat ik dat ga doen bij een voorstelling die binnenkort speelt, en deze voorstelling is geen makkelijke voorstelling en dus misschien lastig te volgen voor de 'gewone' man.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Atelier Madame ma 21 maa 2011 - 5:28

kan je niet een belevenissenonderzoek doen onder bezoekers en de friese cultuur hierbij betrekken? Wat OS de belevingswaarde van friezen bij dot stuk, iets met imago mss?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Atelier Madame ma 21 maa 2011 - 5:30

Misschien kan je een typering maken van verschillende bezoekers en iets met marketing doen?

Lees vooral de aanbevelingen van vergelijkbare onderzoeken, dan zie je wat echt relevant is!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 21 maa 2011 - 5:52

Feitelijk maak je dus een onderscheid tussen hoge en lage cultuur, zoals dat zo mooi genoemd wordt en er eigenlijk geen afgebakend (wetenschappelijk onderbouwd) onderscheid is. Ik zou in jouw geval kiezen voor een 'in hoeverre' vraag, aangezien je dan twee kanten kan belichten en dat is wetenschappelijk bezien natuurlijk zo volledig een analyse doen. Kan je Stuart Hall nergens toepassen en op basis van zijn artt. een vraag opwerpen?

Gast
Gast

Bericht  Benthe ma 21 maa 2011 - 9:27

Bedankt voor de tips meiden! Ik ga er morgen weer mee aan de slag en hoop dan echt eens meters te maken. Stuart Hall kende ik niet eens Guattari, maar ik zal het zeker even doorlezen. En een in hoeverre vraag probeer ik inderdaad ook te formuleren, maar ik loop constant ergens tegenaan of twijfel of ik het toch niet zo of zo moet doen...Maar i.e.g fijn om te weten dat ik niet de enige met deze problemen ben.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 21 maa 2011 - 9:30

Oh echt? Hall lijkt me onmisbaar voor een goede fundering wat jouw onderwerp en vakgebied betreft. Hij heeft een goede definitie van cultuur gegeven, aangezien daar 1 miljoen van bestaan. Gramsci zou je ook even naar kunnen kijken.

Ik zal eens kijken of ik nog teksten heb liggen, dan kan ik die hier plaatsen (de titels) en kan je gericht zoeken in de UB.

Gast
Gast

Bericht  Zora ma 21 maa 2011 - 9:40

Een 'in hoeverre'-vraag lijkt mij juist lastig. Als je dat echt als hoofdvraag formuleert, dan kun je eigenlijk nooit letterlijk antwoord geven. Want dan is je antwoord eigenlijk iets vaags als 'het is in zoverre zo dat..'. Op die manier lijkt het me moeilijk met iets concreets te komen.

Wellicht kun je kijken naar wat de meerwaarde is van de Friese taal in het theater? Komen mensen naar deze voorstellingen omdát ze in het Fries zijn? Draagt dat iets bij aan hun ik-gevoel? Kunnen zij zich meer laten meeslepen door het verhaal omdat het in het Fries is? Ik neem aan dat je dit wel kunt vergelijken, omdat je schrijft dat de voorstellingen overwegend (en dus niet helemaal/allemaal) in het Fries zijn.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 21 maa 2011 - 9:42

Zora, bij cultuuronderzoeken (wat dit in feite wel is) wordt vaak in hoeverre gebruikt, omdat cultuur voor interpretatie vatbaar is. Vandaar ook dat ik dat opperde. Alles over hoge en lage cultuur wordt ook op deze manier benaderd, omdat er al niet eens eenduidigheid is wat precies onder welke noemer valt.

Gast
Gast

Bericht  Zora ma 21 maa 2011 - 9:47

Ja, ik snap ook wel dat cultuur wat meer subjectief is en je weinig feitelijks kunt doen. Maar ik krijg toch altijd een beetje de kriebels van 'in hoeverre'. Want, ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat je dan aan het eind van je eeuwige scriptie dan heel bevredigd kan zeggen: in hoeverre? Nou, in zoverre... Very Happy Klinkt meteen zo twijfelachtig... Ik kan me indenken dat je, als je toch een beetje kunt vergelijken, en er wat statistiek ingooit, je best iets feitelijks kunt zeggen, en dat je dus niet per se een in hoeverre hoeft te gebruiken.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 21 maa 2011 - 9:58

Zora schreef:Want, ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat je dan aan het eind van je eeuwige scriptie dan heel bevredigd kan zeggen: in hoeverre? Nou, in zoverre... Very Happy

Haha, mooie conclusie.;-) Het is vaak enerzijds bladiebla, anderzijds bladiebla. Daarnaast spreek je dan idd in mogelijke opties: Het lijkt erop dat bladiebla.

Gast
Gast

Bericht  Zora ma 21 maa 2011 - 19:11

Guattari schreef:
Zora schreef:Want, ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat je dan aan het eind van je eeuwige scriptie dan heel bevredigd kan zeggen: in hoeverre? Nou, in zoverre... Very Happy

Haha, mooie conclusie.;-) Het is vaak enerzijds bladiebla, anderzijds bladiebla. Daarnaast spreek je dan idd in mogelijke opties: Het lijkt erop dat bladiebla.

Haha nou dat zou ik dus zeeeeer onbevredigend vinden, maar goed, het kan misschien soms niet anders.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Benthe ma 21 maa 2011 - 20:29

In hoeverre vragen zijn inderdaad het meest compleet, maar dat is ook wat me nu zo lastig maakt, omdat het niet lukt een goede afbakening te maken.
Zora; wat jij schrijft over het Fries als meerwaarde, is het onderwerp waar ik zelf nu ook mee bezig was, maar een vergelijking met Nederlandstalige voorstellingen is niet mogelijk omdat die momenteel niet gespeeld worden. Dat doen ze alleen als ze over de provinciegrens gaan, en dat is niet zo vaak. Ik zit nu meer te denken aan de Friese taal als hulpmiddel bij een gebrek aan culturele competentie. Dus dan krijg je weer een 'in hoeverre draagt het bij'-vraag.
Guattari; als je dat zou willen doen zou dat super zijn. Ik vind het inderdaad ook vreemd dat ik Stuart Hall niet ken, aangezien we toch veel van de grote denkers hebben gehad.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Zora di 22 maa 2011 - 6:29

Nou, wat je nu dan doet lijkt me een mooie insteek. Al zou je misschien nog kunnen kijken of je bezoekers kunt achterhalen die in het verleden bijvoorbeeld ook naar NL-talige voorstellingen zijn geweest, of misschien van een ander theatergezelschap. Dan benader je gewoon de huidige doelgroep en ga je op zoek naar mensen die sowieos de huidige Friese voorstellingen bezoeken, én die ook naar andere voorstellingen gaan/geweest zijn.

Als je Fries als insteek neemt, heb je ook een mooie relevantie lijkt me. Ik kan me zo voorstellen dat het best een hot topic is of dit soort voorstellingen nou juist meer of minder publiek trekt als het in het Fries is.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: