Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

+2
silly-one
Thunder
6 plaatsers

Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Thunder zo 20 maa 2011 - 22:09

Ik zal even kort uitleggen wat mijn bedoeling is:

Ik ben bloemiste of bloembindster, hoe je het noemen wilt. Ik heb daar een 4-jarige MBO opleiding voor gedaan. Officieël gezien ben ik een zelfstandig beroepsbeoefenaar, wat inhoudt dat ik, met mijn diploma's, o.a. een bloemenwinkel zou mogen beginnen. Dit wil ik echter niet en ik werk momenteel zo'n 16-24 uur per week bij mijn werkgever.

Nu ben ik me verder aan het verdiepen geweest en zou me een baan als docent bloemsierkunst ook heel erg leuk lijken! Ik heb er al verder naar gekeken en wat dingen opgezocht en ik zou mijn leraar bevoegdheden kunnen halen op de Stoas. Dat zou dan in mijn geval een deeltijd opleiding worden voor 2 jaar. Op basis van mijn leeftijd (ben nu 28, maar zou willen beginnen met de opleiding als mijn jongste ook op de basisschool zit. Dan ben ik net 31), mijn vooropleiding en werkervaring zou ik in aanmerking komen voor een toelatingsonderzoek en misschien wel toegelaten worden voor de opleiding.

Mijn vraag is: Ik heb een MBO niveau 3 diploma (makkelijk gehaald overigens), is het dan heel erg moeilijk om een HBO opleiding te doen? Kennis en ervaring heb ik wel, maar écht leren en studeren heb ik best wel moeite mee gehad. Praktijk is geen probleem, die handen wapperen wel, maar een HBO studie? Is dat niet te hoog gegrepen?

Heeft iemand van jullie misschien in een soortgelijke situatie gezeten (van MBO 3 naar HBO) en hoe is dat gegaan? Kon je het bijbenen of werd het te moeilijk?

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  silly-one zo 20 maa 2011 - 23:12

Ik kan het niet helemaal vergelijken. Maar ik ben na mijn MBO ( niveau 4) doorgestroomd naar het HBO. Ik ben gelijk doorgestroomd als jeugdige student. Wat het grootse verschil was, was de overgang van Praktijk ( heb het CIOS gedaan) naar theorie. Daar heb ik in het begin wel moeite mee gehad. Ik moest echt even omschakelen en dat vond ik wel lastig. Zeker ook omdat het het MBO met vrij weinig moeite had gehad en ik mijn HBO ( fysio) echt met moeite kon bijbenen. Nu bleek ook later dat fysio een van de moeilijkste HBO opleidingen is. Na een jaar fysio ben ik de pabo gaan doen. Daar was de praktijk een stuk meer en ondanks wat tegenslagen heb ik die opleiding met succes afgerond en eigenlijk had ik meer kunnen doen en dan ook sneller alles kunnen afronden.

Het is echt even omschakelen omdat de theorie een stuk meer is, maar als je echt wilt dan is er een weg en dan kan je het halen. Je werkervaring scheelt een hoop en hierdoor zal je bepaald inzichten al voldoende hebben waardoor de theorie waarschijnlijk bekend in je oren klinkt.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  PapillonRose ma 21 maa 2011 - 3:17

Ik denk dat het ook aan het soort opleiding en je motivatie ligt. Bij mijn opleiding (lerarenopleiding voortgezet onderwijs) is het hier op de opleiding wel erg opvallend dat veel mensen die vanuit het MBO doorstromen toch vrij snel afvallen of moeten stoppen.

Waar dat precies aan ligt weet ik niet zeker. Maar vaak stromen ze gelijk door en onderschatten ze het een beetje. Jij hebt nu al genoeg praktijkervaring, wat handig is in je vak. Plus dat je waarschijnlijk iets ouder bent dan de gemiddelde student en waarschijnlijk beter het nut inziet van de opleiding en meer gemotiveerd zal zijn in de regel.
HBO is inderdaad wel een stuk theoretischer dan MBO. Zelf heb ik geen MBO gedaan, maar vanwege mijn opleiding moet ik wel een beetje op de hoogte zijn van verschillende onderwijstypen (na afstuderen mag ik bijv. ook op het MBO werken).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Caresses ma 21 maa 2011 - 4:47

Ik kom van mbo2, naar 3, naar 4 en nu hbo. Ik vind er zeker wel een groot verschil in zitten. De verslagen die ik nu moet maken moeten inhoudelijk diep op dingen ingaan (vergeleken met mbo) en ook de vele theorietoetsen zijn niet niks. Maar als je de discipline hebt om te studeren dan moet het vast wel lukken. In het 1e jaar zijn er ongeveer 6 klasgenootjes (die ook van het mbo kwamen) afgevallen. Veel halen de theorietoetsen niet omdat ze geen discipline hebben om de boeken helemaal uit hun hoofd te leren.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Gast ma 21 maa 2011 - 6:35

Ik ben er nu mee bezig. Ook van MBO-3 naar HBO. Het valt mij niet tegen, het is best druk naast mijn baan maar zeker goed te doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:23

Het ligt heel erg aan de opleiding. Bij mijn vorige Hbo studie heb ik wel gemerkt dat mensen die van het Mbo afkwamen het erg moeilijk hadden. Bij mijn huidige Hbo studie is dat alweer een stuk minder omdat we op deze studie ook een aantal werkcolleges hebben waarin er dus meer praktijkopdrachten zijn. Ik denk dat het vooral ligt aan de soort studie, je inzet, je niveau en het lesprogramma. Echt een goed advies kan ik je niet geven, maar bij twijfel zou ik de kans gewoon pakken. Mocht het dan toch te zwaar zijn, dan weet je dat en hoef je niet nog jaren te twijfelen of je het wel of niet aan kan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Lavendel do 24 maa 2011 - 11:01

Ik doe geen mbo of hbo opleiding dus met het verschil kan ik je niet helpen maar waarom vraag je niet of je wat teksten, boeken en opdrachten in mag kijken? Dan kun je iets makkelijker het verschil inschatten.


Laatst aangepast door Lavendel op do 24 maa 2011 - 18:52; in totaal 1 keer bewerkt
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 13:10

Lavendel schreef:Ik doe geen mbo of hbo opleiding dus met het verschil kan ik je niet helpen maar waarin vraag je niet of je wat teksten, boeken en opdrachten in mag kijken? Dan kun je iets makkelijker het verschil inschatten.[list=1][*]

Dat is best een goed idee van Lavendel. Ik weet uit ervaring dat het heel erg moeilijk is om van buiten af inzicht te krijgen in een studie. Op een open dag hoor je natuurlijk alleen de leuke dingen. Ga met mensen praten die de studie al enige tijd volgen en stel vooral veel kritische vragen. Wie weet zijn er meerdere mensen met dezelfde achtergrond als jij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Caresses do 24 maa 2011 - 18:20

Ja goed idee van de boeken! Misschien kan je dan ook wel vragen aan iemand die de opleiding volgt of je een verslag in mag zien, of hoe een opdracht eruit ziet?

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Winegum za 26 maa 2011 - 9:58

Zoals Megara ook al aangeeft ligt het aan behoorlijk wat factoren. De ene opleiding is het andere ook niet. En per persoon kan het ook heel erg verschillen, of het wel of niet aanpoten is. Vaak gaat het op het HBO een stuk sneller dan op het MBO en wordt er meer van je verwacht, dat je meer zelf doet en uitzoekt in plaats van dat de leraar of de schoolinstantie alles voorkauwt. Het is zeker het informeren waard, heel veel succes met de keuze!

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Thunder ma 28 maa 2011 - 9:14

Het is idd een goeie om eens wat boeken in te kijken. Bedankt voor de reacties meiden!

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er een groot verschil tussen mbo en hbo? Empty Re: Is er een groot verschil tussen mbo en hbo?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum