Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rust, regelmaat.. bedritueel

+2
bella
Parisienne
6 plaatsers

Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Parisienne ma 14 maa 2011 - 23:24

Ik ben nu echt een beetje ten einde raad, weet niet heel goed wat we nog kunnen en moeten doen.

Onze dochter is nu 6,5 maand oud. De afgelopen weken slaapt ze 's avonds/'s nachts heel erg slecht. Ze valt zelf in slaap rond een uur of 7/half 8. Meestal slaapt ze wel tot een uur of 11 en wordt daarna wakker voor de volgende fles. Soms moeten we haar ook wel eens wakker maken. Ze krijgt dus nog steeds 5 flessen. De overgang naar 4 flessen hebben we al meerdere malen geprobeerd maar N. wordt dan toch altijd gewoon nog wakker, hetzij 's avonds laat en anders wel midden in de nacht.

De afgelopen weken waren dus vrij vermoeiend. N. slaapt gewoon niet langer dan 4 uur achter elkaar, terwijl ze wel degelijk moe is! Ze wordt niet wakker van de honger, gisteren heeft ze netjes 5 flessen gehad en de bijvoeding zoals normaal. Honger heeft ze dus niet, maar ze wordt wakker en wil vervolgens niet meer slapen. Althans.. ze wil wel, maar het lukt haar niet meer. Heb vannacht een uur met haar opgezeten en rondgelopen tot ze weer sliep. Uiteindelijk heeft ze, na een uur onderbreking, toch weer geslapen van 6 uur vannacht tot 9 uur vanochtend. De uren slaap heeft ze dus wel nodig, maar zo lang achter elkaar lukt haar op de een of andere manier niet.

Heb even wat dingen opgezocht en denk dat we toch meer rust en regelmaat gaan creëren. Hierbij wil ik dus ook aan een vast bedritueel e.d. gaan houden. Kijken of dit voor haar wel werkt. Mijn vraag is dus nu hoe jullie dit doen qua rust en regelmaat? En hoe ziet jullie bedritueel er ongeveer uit? Werkt het goed? Merkten jullie verschil met voor en na invoering van regelmaat en een bedritueel bijvoorbeeld?

Ik hoor graag ideëen, tips en ervaringen!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast ma 14 maa 2011 - 23:49

Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar!

Ons bedritueel is nu: verschonen/pyjama aan, in bed leggen, knuffel en speen geven, kus geven en welterusten zeggen en een muziekje aandoen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 0:03

Hier is het bedritueel: In bad, massage met lavendelolie, pyama aan, fles.
Tijdens de fles vallen ze meestal in slaap en dan leggen we ze in bed, maar de kleine man slaapt vrijwel nooit langer dan 1,5 uur dus dat is gewoon een kwestie van geduld hebben.

Als ze niet wakker wordt voor de laatste fles, zou ik haar ook niet wakker maken ervoor, maar deze pas geven wanneer ze wel wakker wordt. Ze heeft hem in principe niet meer nodig nu.

Doorslapen met 6,5 maand is niet iets wat je kunt afdwingen op die leeftijd. En misschien heeft ze ook wel last van tandjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 0:48

bij ons is het ritueel: pyjama en slaapzak aan, papfles erin en dan naar bed. Als haar tandje wat beter door is, komt daar het tanden poetsen ook nog bij, maar ik vraag me af hoeveel zin dat heeft als ze daarna nog een fles krijgt. scratch

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 0:52

Tandjes poetsen doen wij in bad. En beter voor de fles dan helemaal niet, lijkt mij :o .
Fles gaat het meeste regelrecht de keel in (hier tenminsten) en zitten ook niet die suikers in die in fruit, broodbeleg etc. zitten. Dus dan zal het vast wel voor een gedeelte zin hebben. Wij eten 's morgens ook, nadat onze tanden gepoetst zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  bella di 15 maa 2011 - 0:53

Dromertje schreef:bij ons is het ritueel: pyjama en slaapzak aan, papfles erin en dan naar bed. Als haar tandje wat beter door is, komt daar het tanden poetsen ook nog bij, maar ik vraag me af hoeveel zin dat heeft als ze daarna nog een fles krijgt. scratch

Tanden poetsen dan maar na de fles? haha, zo doen wij het tenminste wel, anders heeft het weinig nut inderdaad smile
bella
bella
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 196
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 0:53

coco, dat is waar, de pap zal weinig bij de tandjes komen.

en ik poets m'n tanden na het eten 's ochtends :P

Bella: na de fles heeft denk ik niet zo veel zin, omdat Y dan vér in dromenland is (en zonder fles ook nauwelijks in slaap valt)


Laatst aangepast door Dromertje op di 15 maa 2011 - 0:54; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Parisienne di 15 maa 2011 - 0:54

En in hoeverre passen jullie dan een vorm van regelmaat overdag toe? Hanteren jullie bijvoorbeeld vaste slaaptijden? En misschien een bepaalde vast 'ritueel' voor en na de middagslaapjes en het eten o.i.d?

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 0:57

parisienne: wij hebben hier wel regelmaat, maar niet qua tijden. Y. bepaalt zelf wanneer ze slaapt en drinkt, de tijden van de bijvoeding bepaal ik deels. Ze krijgt 's ochtends als ze uit bed komt een bordje pap, dan halverwege de ochtend fruit (soms is dat om 9.30, soms om 11.00u en dat ligt aan haar slaapje), rond de middag brood, soms om 11.30, soms pas om 13.30 en dan halverwege de middag een halve liga met thee en dat is soms al om 14u, maar ook wel eens pas om 16.00u. Rond etenstijd krijgt ze groente en dat is eigenlijk wel altijd wanneer wij ook eten. De flessen zitten tussendoor, ze krijgt een fles wanneer ze honger heeft. Meestal komt dat neer op ongeveer 12.00u, 15.00u 18.30 en 22.30u

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  pantuf di 15 maa 2011 - 0:58

Regelmaat hebben we wel, maar het komt niet op een half uurtje aan. We weten wel altijd rond dezelfde tijd, maar hebben daarna geen ritueel oid. Ze slaapt de ene keer om half 1, de andere keer om 1 uur.

's Avonds na het warm eten speelt ze nog eventjes. Daarna naar boven, schone luier, pyjama aan, tandjes poetsen, slaapzak aan, liedje zingen, muziekje aan en dan gaan we haar kamertje uit.
pantuf
pantuf
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 227
Punten : 233
Registratiedatum : 27-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 1:01

Vanaf het begin heb ik al een vast ritueel. Eigenlijk heel onbewust maar ik merkte dat S daar enorm veel waarde aan hechte. 1x ging het anders en toen ging hij ook echt niet slapen.

Hier gaat hij eerst lekker in bad, daarna pyjama aan en verzorgen, weer mee naar beneden nog even samen knuffelen, vertellen (toen fles nog nu niet meer) beetje drinken en dan naar bed.
In bed instoppen, knuffel, speen en muziekje aan en de sterretjes.

Hij weet niet beter dan dit en het werkt hier perfect. Ik kan hem zo neer leggen zonder problemen al van kleins af aan. Vanaf dat er een ritme in kwam.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Mida4you di 15 maa 2011 - 1:02

Z. heeft ook behoefte aan rust en regelmaat maar komt ook niet op een half uurtje aan. Maar ik merk wel dat als ze regelmaat heeft dat ze een stuk rustiger en ontspannen is.

Ze heeft ook vaste tijden qua fles, fruithapje, groentehapje etc. Maar komt op een half uurtje niet aan.

Als ze 's avonds naar bed gaat doen we haar eerst meestal lekker in badje, om haar lekker moe te maken. Dan een papfles en nog even knuffelen en dan gaat ze naar bedje.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 1:03

07.15/30: wakker, fles
08.00: Spelen
09.30: Fruithap
10.00: Slapen
10.30: Spelen/Kroelen
11.30: Boterham met thee
12:00: lekker relaxen, spelen in eetstoel
12.30: Slapen
13.00: Wakker/Spelen
14.30: Liga/Rijstewafel/Lange vinger met Sapje
15.00: Spelen!
17.00: Groente en toetje
17.30: Boekje lezen, spelletje spelen
18.30: Laatste fles
19.00 Slapen tot de volgende ochtend!

En zo gaat het vrijwel altijd, tenzij we een dagje weg zijn of iets smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 1:07

Nonnevot schreef:Vanaf het begin heb ik al een vast ritueel. Eigenlijk heel onbewust maar ik merkte dat S daar enorm veel waarde aan hechte. 1x ging het anders en toen ging hij ook echt niet slapen.

Hij weet niet beter dan dit en het werkt hier perfect. Ik kan hem zo neer leggen zonder problemen al van kleins af aan. Vanaf dat er een ritme in kwam.
Ja wij ook inderdaad. Wij doen het zo:

Ik vertel hem dat hij moet gaan slapen, hij kent inmiddels het woordje 'bed' en 'slapen' al want dan komt hij naar me toe met armpjes uitgestoken. Daarna gaan we naar de slaapkamer en verschoon ik zijn luier, en doe een pyama + slaapzak aan. Dan komen we terug en worden de tandjes gepoetst. Dan gaan we nog wat kletsen/zingen en dan gaan we papa een kusje geven en uitzwaaien. Ik kan hem daarna zonder problemen in bed leggen gelukkig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  bella di 15 maa 2011 - 1:53

Dromertje schreef:coco, dat is waar, de pap zal weinig bij de tandjes komen.

en ik poets m'n tanden na het eten 's ochtends :P

Bella: na de fles heeft denk ik niet zo veel zin, omdat Y dan vér in dromenland is (en zonder fles ook nauwelijks in slaap valt)

Ja, dan word het een ander verhaal.
De fles is hier niet nodig om in slaap te vallen, soms heeft hij de hele fles niet eens nodig.
Hier is het inmiddels wel gewoonte om na de fles even te poetsen.
bella
bella
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 196
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Annemie di 15 maa 2011 - 8:57

Als onze zoon geen regelmaat heeft, slaapt hij snachts heel slecht, vooral als hij later naar bed gaat dan normaal. Nu gaat hij de laatste tijd om 8.00 naar bed, hij krijgt eerst de fles, dan verschonen we hem en dan gaat hij naar bed met zijn aapje en dan het muziekdoosje aan en dan zeggen we gedag en is soms nog even aan het brabbelen en daarna is het stil..
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Tania di 15 maa 2011 - 9:21

Dromertje schreef:bij ons is het ritueel: pyjama en slaapzak aan, papfles erin en dan naar bed. Als haar tandje wat beter door is, komt daar het tanden poetsen ook nog bij, maar ik vraag me af hoeveel zin dat heeft als ze daarna nog een fles krijgt. scratch

Je hoeft tot twee jaar maar 1 keer per dag te poetsen dus je kunt het eventueel ook 'sochtends doen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rust, regelmaat.. bedritueel Empty Re: Rust, regelmaat.. bedritueel

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum