Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

klein vreetzakje

2 plaatsers

Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty klein vreetzakje

Bericht  maiadebij za 12 maa 2011 - 10:09

J is nu even ruim 6 maanden en dus sinds een week of 2 krijgt ze naast BV ook vast voedsel. Zo rond 5,5 maand raakte ze steeds meer geinteresseerd in eten, alles wat mijn mond in ging werd nauwlettend gevolgd en haar handje ging er vaak achteraan om het te pakken.
Ze kreeg voor het eerst wortel, volgens de rapley methode, en ze eet alsof ze nooit anders heeft gedaan! Wortel, broccoli, (biologische) appelmoes, banaan, peer, korstje brood ze lust alles en eet alles. Ze heeft zelfs nog niet 1x zitten kokhalzen. (N heeft de eerste maanden alleen maar zitten kokhalzen.) Zodra ze in de buurt van de tafel komt waar eten opstaat scant ze de tafel af en wordt onrustig als er iets eetbaars te zien is.
Als de wortel of broccoli uit haar handen valt wordt ze boos, ze wilt dooreten! Dus snel terug geven en ze is weer tevreden.

Maar jeetje, wat een verschil met N!! Die at ook best goed hoor, maar had er wel meer moeite mee en wat er niet zo op gefocussed. Wel heel grappig om te zien. Herkenbaar bij jullie?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  Gast za 12 maa 2011 - 10:25

Hoe ben jij erop gekomen om het in de rapley-methode te geven? Het lijkt mij namelijk gewoon goed voor het kind, om het te ervaren en te doen, dus ik ben wel benieuwd naar jouw idee erachter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  maiadebij za 12 maa 2011 - 10:29

Isabella schreef:Hoe ben jij erop gekomen om het in de rapley-methode te geven? Het lijkt mij namelijk gewoon goed voor het kind, om het te ervaren en te doen, dus ik ben wel benieuwd naar jouw idee erachter.

Eigenlijk wat jij beschrijft. Op die manier leren ze eten op hun eigen tempo, ze leren de structuur kennen van het verschillende eten en ook is het goed voor de mond hand coördinatie. Maar vooral door haar gewoon haar eigen tempo te laten bepalen, zelf ontdekken en zelf leren.

Volgens mij heb ik er een tijd geleden over gelezen op internet. Bij mijn zoontje zijn we er toen ook mee begonnen, maar ik was toen wat angstig en hij zat zoveel te kokhalzen, waardoor ik ermee stopte. Nu weet ik dat ik niet angstig hoef te zijn en J doet het ook gewoon super dus vandaar dat we het nu weer zo doen.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  Gast za 12 maa 2011 - 10:31

En gelukkig doet J. het er goed op! Kan een kind zich er niet in verslikken, dat het te groot is? of is dat iets wat het lichaam eigenlijk automatisch goed doet, om het zo te zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  Mida4you za 12 maa 2011 - 10:34

Pff ik herken dit heel erg! Z. is zo gefascineerd van eten, alles wat mijn mond in gaat, gaat haar mond ook open haha. Ze kijkt altijd als we aan het eten zijn en haar handje gaat er inderdaad ook achteraan om het te pakken!! Het Rapley methode heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me erg mooi om te doen. Ik ga er maandag eens mee beginnen.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  maiadebij za 12 maa 2011 - 10:59

Ik geef haar stukken zo groot als haar vuistje ongeveer, ze hapt er natuurlijk wel stukjes af maar als het te groot is werkt ze het zelf haar mond weer uit. Ik vond dat bij N ook best eng, maar een baby werkt het dus z'n mond uit als hij het niet weg krijgt. Ik geef natuurlijk geen druiven en ook nog geen mandarijn bijvoorbeeld dat glijdt veel te makkelijk haar keel in.

Het is echt leuk om te zien hoe ze het zelf aan het ontdekken zijn. De eerste tijd is het meer een kliederboel als dat er daadwerkelijk iets in hun mond gaat. Maar al doende leert men natuurlijk.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  maiadebij za 12 maa 2011 - 11:02

En wat nog handig is ook, als wij zitten te eten en zij zich in alle mogelijke bochten wringt om ook bij dat eten te komen, kan ik haar iets uit het vuistje geven. Zo kunnen wij rustig eten en is zij ook tevreden.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  Gast za 12 maa 2011 - 11:05

Hayley is ook zo erg.
Als wij iets eten wat ze nog niet mag hebben en zij soms wat eerder eet en daarna ons ziet eten: MIJN! MIJN!
roept ze dan.

Op het KDV eet ze zo snel dat ze binnen 5 minuten alles op heeft en fruit en brood bij de andere kindjes pikt Embarassed

Ze eet hier ongeveer 4 tot 5 boterhammen per dag, 2 stuks fruit, een tussendoortje en `s avonds een flink bord met warme hap...
Vla of yoghurt na en voor het slapen gaan een fles pap.
En waar ze het laat... confused

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  maiadebij za 12 maa 2011 - 11:21

Haha J is dus niet de enige!! N eet ook veel, maar is echt van de (gezonde) tussendoortjes. En ook hij is niet groot, maar wel continue in beweging dus heeft het gewoon nodig.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

klein vreetzakje Empty Re: klein vreetzakje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum