Nieuw vreemde-woorden-topic!
+46
Jerry
Rush
Bazinga
Razz
Suus
Sushi
Mamsie
Liz
Bliss
Elvie_
Steep
minoessepoes
Knillis
JustMeDaan
Jelin
Océane
Linnie1985
Marsy28
MamaDaan
Shisha
SoGood
Eep
MissBitchy
Printje
Burn
Japie
Fayebella
Pineco
Nyx
Artemis
nina
Maple
Caroow
Bosjesvrouw
Exogenesis
Joan
Lady Starstruck
loura
Poubelle
Feline
Nana
Kowalski
Toet
June
Paper Crown
Balloon
50 plaatsers
Pagina 4 van 5
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!
Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Kowalski- Ratel
- Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12
Ik ben enig kind en zeg ook gewoon 'ons pap en ons mam' ;)Maar als je erover nadenkt is het compleet onlogisch inderdaad. Ik zoek het alleen niet om 'mijn vader/moeder' te zeggen, klinkt voor mij veel te kakkerig ofzo.Kowalski schreef:Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Eep- Fluisteraar
- Aantal berichten : 81
Punten : 85
Registratiedatum : 26-06-13
Dat ben ik dan weer gewend, onze Piet is geweest. Dat duidt een beetje aan dat het iemand is die dicht bij je staat of zo, als in een broer of zwager bijvoorbeeld. Wij zeggen inderdaad ook ons pap en ons mam.
Verder was ik inderdaad ook gewend om te zeggen dat we aangereden waren of nog erger; afgewerkt. Dat heb ik allemaal wel afgeleerd in de Randstad.
Veel mensen hier denken dat iedereen in het zuiden houdoe, zegt maar ik ken inderdaad Houje, of zoals in het dorp Houje Wa! Volgens een collega van mij uit Amsterdam klinkt dat net Chinees
Een boks is een broek, een varken een keue, de skottel slet is mij ook niet vreemd en de stoffer van het stoffer en blik is het afvarken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op het werk had ik een paar jaar geleden een gesprek met een collega over de vijver voor het kantoor, daar zaten pulletjes in. Ik had werkelijk geen idee waar hij het over had en vond het zo sullig om het te vragen!
Verder was ik inderdaad ook gewend om te zeggen dat we aangereden waren of nog erger; afgewerkt. Dat heb ik allemaal wel afgeleerd in de Randstad.
Veel mensen hier denken dat iedereen in het zuiden houdoe, zegt maar ik ken inderdaad Houje, of zoals in het dorp Houje Wa! Volgens een collega van mij uit Amsterdam klinkt dat net Chinees
Een boks is een broek, een varken een keue, de skottel slet is mij ook niet vreemd en de stoffer van het stoffer en blik is het afvarken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op het werk had ik een paar jaar geleden een gesprek met een collega over de vijver voor het kantoor, daar zaten pulletjes in. Ik had werkelijk geen idee waar hij het over had en vond het zo sullig om het te vragen!
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Ja alles is hier los! De deur, het raam, de winkel. Ik vond dit ook heel normaal tot ik er een paar jaar geleden achter kwam dat het niet kan. Ik zeg het wel altijd.
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Dat doe ik ook. Ik heb het altijd over "ons mam" en over "onze R." als ik het over mijn zoontje heb.Paper Crown schreef:Weet je wat ik raar vind, als mensen zeggen: 'Ons Klaas..' Als in: 'Joaa, ons Klaas was ook geweest'
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10
Oh, en laiverd, maar dat spreekt wel een beetje voor zich. Ik vind het eigenlijk wel een lieflijk woordje.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Dat is toch ook iets typisch Brabants, 'ik zoek het niet'?Eep schreef:Ik ben enig kind en zeg ook gewoon 'ons pap en ons mam' ;)Maar als je erover nadenkt is het compleet onlogisch inderdaad. Ik zoek het alleen niet om 'mijn vader/moeder' te zeggen, klinkt voor mij veel te kakkerig ofzo.Kowalski schreef:Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Elvie_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 31
Punten : 34
Registratiedatum : 25-12-10
Ja idd, ik vind dat Brabants maar een gek taaltje. Wat ook heel zuidelijk Nederland schijnt te zeggen is: "zo'n verhalen" (bijvoorbeeld) i.p.v. zulke. Dus enkelvoud-meervoud door elkaar gebruikt, zie ik hier op het forum ook heel veel. Ik gebruik niet echt rare woorden geloof ik, wel eens 'aanmaken' waarmee ik 'opschieten' bedoel (maar hier in het westen hou ik me meestal maar in ). Nog een mooi woord uit het Achterhoeks: huulbessem. Iemand een idee?Elvie_ schreef:Dat is toch ook iets typisch Brabants, 'ik zoek het niet'?Eep schreef:Ik ben enig kind en zeg ook gewoon 'ons pap en ons mam' ;)Maar als je erover nadenkt is het compleet onlogisch inderdaad. Ik zoek het alleen niet om 'mijn vader/moeder' te zeggen, klinkt voor mij veel te kakkerig ofzo.Kowalski schreef:Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Aanmaken ken ik hier ook! Al klinkt het hier meer als 'En nou.. anmakuhn..
Burn- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Ja al deze woorden zijn mij ook niet vreemd (muv afvarken, dat ken ik niet)minoessepoes schreef:Veel mensen hier denken dat iedereen in het zuiden houdoe, zegt maar ik ken inderdaad Houje, of zoals in het dorp Houje Wa! Volgens een collega van mij uit Amsterdam klinkt dat net Chinees
Knillis- Fluisteraar
- Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Leuk om te lezen! Woon jij in Oirschot? Ik ben een geboren en getogen Brabantse maar ik vind 'ons mam, ons opa' etc zó stom en boers klinken, ik gebruik dat dan ook nooit. ik gebruik vrijwel nooit dialect maar dat komt denk ik omdat ik uit de stad kom. Mijn vriendinnen uit dorpen kunnen zo plat praten dat ik het niet kan volgen. Aanrijden zeg ik dan weer wel.Eep schreef:In mijn geboortedorp is een kuus inderdaad een varken. Maar waar ik nu woon is het een kalf. Beide dorpen liggen in Brabant. Ter ere van dit verschijnsel is er zelfs een grenspaal te vinden, met het opschrift:
Liz- Prater
- Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11
Oh, een paar lokale van hier: temet, temee, hullie, sullie, en hillegaar. Oh, en plijte.
Maple- Prater
Mijn oom was in Amsterdam en had daar iets gekocht waarvoor hij een plastic zakje wilde. Hij vroeg aan de medewerker of ze misschien een 'puutje' voor hem had. Na veel wijzen naar de plastic zakjes wist ze eindelijk wat ze bedoelde. Toen wij zeiden dat het een plastic zakje was viel het kwartje nog niet.
En inmiddels alweer tien jaar geleden moest ik de vriend van mijn moeder voor het weekend uit Brabant halen. Ik was vroeg en besloot nog even te gaan winkelen in een overdekt winkelcentrum daar. Maar in elke winkel waar ik wat had verkocht en de winkel weer verliet zeiden ze 'Hou doe' tegen me. Ik vond ze wel heel vriendelijk, maar wat een vreemd woord. Vind ik nog steeds, haha.
En inmiddels alweer tien jaar geleden moest ik de vriend van mijn moeder voor het weekend uit Brabant halen. Ik was vroeg en besloot nog even te gaan winkelen in een overdekt winkelcentrum daar. Maar in elke winkel waar ik wat had verkocht en de winkel weer verliet zeiden ze 'Hou doe' tegen me. Ik vond ze wel heel vriendelijk, maar wat een vreemd woord. Vind ik nog steeds, haha.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Stop dat maar even in de buus!
Burn- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Waar is hier? Hullie en sullie wordt ook in Brabant gebruikt, de rest ken ik niet.Maple schreef:Oh, een paar lokale van hier: temet, temee, hullie, sullie, en hillegaar. Oh, en plijte.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Maple- Prater
Ohja, arepels (spreek uit als arepols) en arebaien. Ik hoor zo m'n opa praten
Maple- Prater
Piepers zijn hier aardappels. En een ui is een juin haha echt, waar gaat het over
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Ik ben een brabantse, maar al deze dingen ken ik niet of zeg ik niet.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Ik ben ook een geboren Brabantse, maar ik spreek ober het algemeen wel ABN, alleen als bij mijn familie ben wil er nog wel eens een 'wat hedde gij gedaan gehad' ertussen door sluipen en op school praat ik ook wel meer Brabo, maar nog steeds minder dan bijv. klasgenoten die uit kleinere dorpjes komen.
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Ik ben geboren vlakbij Oirschot, ben een tijdje geleden verhuisd. Mijn moeder woont er nog, dus kom nog vaak in die hoek. Volgens mij praat ik voor algemene begrippen aardig boers haha. De Brabanders uit steden praten vaak minder plat inderdaad. Een docent gaf eens commentaar tijdens een presentatie, dat hij wel heel duidelijk hoorde dat ik uit Brabant kwam. Maar hij vond het wel een schattig accent.Liz schreef:Leuk om te lezen! Woon jij in Oirschot? Ik ben een geboren en getogen Brabantse maar ik vind 'ons mam, ons opa' etc zó stom en boers klinken, ik gebruik dat dan ook nooit. ik gebruik vrijwel nooit dialect maar dat komt denk ik omdat ik uit de stad kom. Mijn vriendinnen uit dorpen kunnen zo plat praten dat ik het niet kan volgen. Aanrijden zeg ik dan weer wel.Eep schreef:In mijn geboortedorp is een kuus inderdaad een varken. Maar waar ik nu woon is het een kalf. Beide dorpen liggen in Brabant. Ter ere van dit verschijnsel is er zelfs een grenspaal te vinden, met het opschrift:
Aanrijden zeg ik ook altijd, juin zeg ik ook.
Eep- Fluisteraar
- Aantal berichten : 81
Punten : 85
Registratiedatum : 26-06-13
Ik snap niet wat je bedoelt met de woorden die je opnoemt. En ik kom ook uit het westenMaple schreef:Westen
Volgens mij is het enige Leidse woord wat ik ken "darm" (klootzak). Haha. Gebruik het zelf alleen nooit, vind het te aso klinken.
Sushi- Kletskop
- Aantal berichten : 1578
Punten : 1758
Registratiedatum : 10-05-11
Ik vind OPgebakken aardappelen ook zo raar. Wij zeggen gewoon gebakken aardappelen. Vind OP zo'n vreemde nutteloze toevoeging.
Razz- Kletskop
- Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13
Maar dat zijn toch verschillende dingen?Razz schreef:Ik vind OPgebakken aardappelen ook zo raar. Wij zeggen gewoon gebakken aardappelen. Vind OP zo'n vreemde nutteloze toevoeging.
Als je de ene dag gekookte aardappels eet en het restje de volgende dag bakt zijn het opgebakken aardappels. Als je ze gewoon gelijk maakt als gebakken aardappels heet het gebakken aardappels. Vind ik dan.
Bonkies zijn trouwens botten. Mijn moeder stoot zeg maar het bonkie in haar elleboog
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Gebruiken jullie al deze streekgebonden woorden ook als je bijvoorbeeld praat met mensen uit andere delen van het land? Of gebruik je ze echt alleen in je eigen omgeving? Zoals 'aanrijden' of 'de deur is los', dat is toch eigenlijk geen 'goed' Nederlands?
Ik praat thuis en met veel vrienden en familieleden bijvoorbeeld altijd dialect en daar zitten behoorlijk wat vreemde woorden tussen Maar die gooi ik er echt nooit door als ik met mensen praat die geen dialect praten. Dan is het gewoon ABN, hooguit met een accent waar je aan hoort waar ik vandaan kom, maar daar horen dit soort woorden toch niet tussen?
Ik vind het altijd een beetje gek als bijvoorbeeld mensen uit Den Haag even plat praten tegen een Maastrichtenaar als tegen een Hagenees. Die eerste snapt er dan toch maar de helft van?
Ik praat thuis en met veel vrienden en familieleden bijvoorbeeld altijd dialect en daar zitten behoorlijk wat vreemde woorden tussen Maar die gooi ik er echt nooit door als ik met mensen praat die geen dialect praten. Dan is het gewoon ABN, hooguit met een accent waar je aan hoort waar ik vandaan kom, maar daar horen dit soort woorden toch niet tussen?
Ik vind het altijd een beetje gek als bijvoorbeeld mensen uit Den Haag even plat praten tegen een Maastrichtenaar als tegen een Hagenees. Die eerste snapt er dan toch maar de helft van?
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Vreemde Marktplaats advertenties - topic!
» Nieuw Ik-ben-verliefd-topic
» Nieuw paardrijden-topic
» Nieuw Afvallen-topic!
» Nieuw Foto Topic!
» Nieuw Ik-ben-verliefd-topic
» Nieuw paardrijden-topic
» Nieuw Afvallen-topic!
» Nieuw Foto Topic!
Pagina 4 van 5
Permissies van dit forum: