Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Cadeautje geven bij doop?

+6
Annemie
Joli86
June
rapa nui
Vixen
Isa
10 plaatsers

Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Isa zo 18 aug 2013 - 1:32

Mijn neefje wordt binnenkort gedoopt en nu is mijn vraag is het gebruikelijk dat je een cadeautje geeft aan het kind? en wat dan? ik kan me voorstellen dat je iets geeft als een kinderbijbel ofzo. 
Maar mijn neefje wordt eigenlijk niet gedoopt om religieuze redenen maar zodat hij straks op de basisschool niet de enigste is die niet gedoopt is en dus niet zijn communie en vormsel hoeft te doen...... ze zijn bang dat hij dan buiten de boot valt als hij de enigste blijkt te zijn die dat niet hoeft te doen.
Dit beinvloedt toch ook wel een beetje mijn twijfel ( ik vind het persoonlijk geen juiste reden om een kind te laten dopen) om een cadeau te geven en ook wat voor een cadeau want een kinderbijbel zal waarschijnlijk niet gebruikt worden.
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Vixen zo 18 aug 2013 - 1:58

Hier is een cadeautje wel gebruikelijk. Toen het zoontje van mijn vriendin gedoopt werd hebben we een boekje met gelovige liedjes/gedichtjes gegeven. Ik zou in jouw geval denk ik een gewoon liedjesboek ofzo geven.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  rapa nui zo 18 aug 2013 - 2:00

Willen ze wel iets doen aan een christelijke opvoeding, in elk geval voor algemene kennis van de bijbel? Dan zijn er ook wel prentenboekjes te vinden met een verhaal uit de bijbel. Kinderbijbel zou ik zelf niet geven, dan zijn er evt. wel naasten die dat misschien beter kunnen geven. Bij ons is het trouwens niet gebruikelijk om met de doop iets te geven. Ik ben het met je eens dat ik dit ook geen goede reden voor een doop vind.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Isa zo 18 aug 2013 - 2:32

Ze gaan geen christelijke opvoeding doen ze hebben dit zelf ook niet gehad, ze weten zelf niet waar het geloof voor staat en willen\kunnen dit ook niet overdragen naar hun kind.
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  June zo 18 aug 2013 - 2:35

Wat een bizarre reden om je kind te dopen. Ik zou juist wel een kinderbijbel geven, dan weet je neefje zelf tenminste nog wat het geloof is en wie weten steken zijn ouders er ook nog iets van op.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Isa zo 18 aug 2013 - 2:43

ja ik heb stiekem ook wel de neiging om iets te geven wat met het geloof te maken heeft maar ik weet ook dat het waarschijnlijk niet aangeraakt gaat worden.
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Joli86 zo 18 aug 2013 - 2:45

Mijn nichtjes zijn ook alle 4 gedoopt, omdat mijn broer en zus vinden dat dat bij de opvoeding hoort, maar ze gaan allebei hun kinderen niet met een geloof opvoeden. Bij ons is het wel gebruikelijk om een cadeautje mee te nemen, maar ik heb nog nooit gezien dat er iemand met een religieus cadeautje kwam. Maar ze kregen bijv een namenarmbandje, haarlokdoosje, tandendoosje, voorleesboeken, kleertjes etc. 
Ik zou het ook zonde vinden als je met een kinderbijbel aan komt de vervolgens in de kast beland en er niks mee gedaan word..
Joli86
Joli86
Prater
Prater

Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
Woonplaats : N Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  June zo 18 aug 2013 - 2:46

Isa schreef:ja ik heb stiekem ook wel de neiging om iets te geven wat met het geloof te maken heeft maar ik weet ook dat het waarschijnlijk niet aangeraakt gaat worden.
Als het in de kast staat, gaat je neefje er misschien gewoon eens naar kijken als hij over een jaar of zeven kan lezen. Of jij kunt hem er wat over vertellen. Ik ben zelf niet gelovig, maar ik vind wel dat je op de hoogte moet zijn van dit soort zaken. Zeker als je ouders je gedoopt hebben. Communie doen om er maar bij te horen lijkt me vreemd en wat voorkennis is dan misschien handig?
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Annemie zo 18 aug 2013 - 3:12

Mijn neefje en nichtje kregen gewoon speelgoed, kleding enz.. net zoals op een verjaardag, dus geen bijbelse dingen. Mijn broer en schoonzus zijn verder ook niet gelovig en gaan denk ik ook niet echt heel christelijk opvoeden ofzo.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Silke zo 18 aug 2013 - 5:37

Ik geef meestal wel iets wat met het geloof te maken heeft, een boekje of een cd. Maar als ze daar verder niets aan doen, zou ik het op iets van speelgoed of een 'gewoon' boekje houden.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Sarah1985 zo 18 aug 2013 - 6:15

wij gaven ons neefje vorig jaar een kerststal van nijntje. Toch iets gelovig maar ook leuk om mee te spelen. Wij waren de enige met een kado wat met het geloof te maken had. De rest gaf gewoon speelgoed
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Framboos zo 18 aug 2013 - 23:21

Wat een aparte reden om je kind te laten dopen als je zelf helemaal niet gelovig bent en ook je kind niet gelovig wilt gaan opvoeden. Kloppen ze dan zomaar bij een kerk aan of zijn ze wel een kerk aangesloten? Bij ons zou dit geloof ik niet zomaar kunnen. Ik denk dat de intensie om je kind te laten dopen dan ook niet helemaal juist is, maar dat is mijn mening. Dus ja wat voor kado je dan moet geven vind ik erg lastig.
Framboos
Framboos
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 81
Punten : 83
Registratiedatum : 06-08-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Floor zo 18 aug 2013 - 23:44

Framboos schreef:Wat een aparte reden om je kind te laten dopen als je zelf helemaal niet gelovig bent en ook je kind niet gelovig wilt gaan opvoeden. Kloppen ze dan zomaar bij een kerk aan of zijn ze wel een kerk aangesloten? Bij ons zou dit geloof ik niet zomaar kunnen. Ik denk dat de intensie om je kind te laten dopen dan ook niet helemaal juist is, maar dat is mijn mening. Dus ja wat voor kado je dan moet geven vind ik erg lastig.
Ik denk dat onze pastoor het ook niet goed had gekeurd, wij hebben ook avondlessen moeten volgen en zijn naar bijeenkomsten geweest en hebben gesprekken gehad met de pastoor. 

ik zou wel een cadeau geven wat met het geloof te maken heeft, juist wel een kinderbijbel (of vergelijkbaars) zodat je/de ouders het kunt voorlezen en toch wat met het geloof kunt doen. Eventueel kan het kindje het later zelf ook lezen (ik vond het vroeger wel interessant maar wij hadden geen kinderbijbel alleen de gewone dus dat was toen voor mijn leeftijd wel echt ingewikkeld).
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Cadeautje geven bij doop? Empty Re: Cadeautje geven bij doop?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum