Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo

+19
Slakje
Maple
Engelse Drop
NoMercy
Luce
Artemis
Pink!
Printje
Destino
Harrison
Framboos
Ella
Balloon
Vixen
Stuiterbal
Manderijn
Laurientje
Jade
Elvie_
23 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo Empty Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo

Bericht  Elvie_ wo 14 aug 2013 - 20:57

Naar aanleiding van het topic 'Tot welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoord?' de vraag: 'Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoord?'

Zelf vind ik het best een lastige want bijvoorbeeld de ene 20-jarige is verder in haar ontwikkeling dan de andere en de een heeft haar leven al wat meer op de rit dan een ander. Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn! En tot welke leeftijd spreken jullie over een jonge moeder?
Elvie_
Elvie_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 31
Punten : 34
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo Empty Re: Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo

Bericht  Jade wo 14 aug 2013 - 20:59

Ik kan daar niet over oordelen, want ik weet niet hoe een ander leeft. Maar ik vind minimaal 18 jaar toch wel de ondergrens. Maar er zijn genoeg tienerouders die het toch ontzettend goed doen.

Ik was zelf net 22 toen onze dochter geboren werd.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo Empty Re: Nav Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoo

Bericht  Laurientje wo 14 aug 2013 - 20:59

Vanaf het moment dat je de verantwoording en zorg kunt dragen voor een kind.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Bericht  Manderijn wo 14 aug 2013 - 20:59

Elvie_ schreef:Naar aanleiding van het topic 'Tot welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoord?' de vraag: 'Vanaf welke leeftijd vind jij kinderen krijgen verantwoord?'

Zelf vind ik het best een lastige want bijvoorbeeld de ene 20-jarige is verder in haar ontwikkeling dan de andere en de een heeft haar leven al wat meer op de rit dan een ander. Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn! En tot welke leeftijd spreken jullie over een jonge moeder?
 Ik vind een jonge moeder iemand die een klein kind heeft, dus niet leeftijd gebonden.

Ik vind het ook lastig te zeggen, want juist de leeftijd zegt vaak niks.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  Stuiterbal wo 14 aug 2013 - 21:03

Dat is per persoon afhankelijk. De een is met 25 nog zelf een kind en de ander is met 22 al helemaal klaar ervoor en kan deze verantwoording ook aan.

Mijn eigen situatie, Ik was er helemaal klaar voor en kon deze verantwoording ook helemaal aan. Ik was 23 toen S geboren werd. 
Nu achteraf gezien, had ik liever toch nog wat langer gewacht. Maar dat is achteraf praten.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Vixen wo 14 aug 2013 - 21:15

Ik vind het vooral belangrijk dat de basis stabiel is. Een stabiele relatie, stabiel inkomen en een geschikte woonruimte. Je kunt 28 zijn, geen relatie hebben en nog bij je ouders wonen, dan vind ik dat geen geschikt moment om moeder te worden.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Bericht  Balloon wo 14 aug 2013 - 21:23

Vixen schreef:Ik vind het vooral belangrijk dat de basis stabiel is. Een stabiele relatie, stabiel inkomen en een geschikte woonruimte. Je kunt 28 zijn, geen relatie hebben en nog bij je ouders wonen, dan vind ik dat geen geschikt moment om moeder te worden.
 +1
Balloon
Balloon
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 421
Punten : 407
Registratiedatum : 15-04-13

Bericht  Elvie_ wo 14 aug 2013 - 21:40

Eens met Vixen.
Elvie_
Elvie_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 31
Punten : 34
Registratiedatum : 25-12-10

Bericht  Ella wo 14 aug 2013 - 21:40

Daar kan ik echt geen getal voor zeggen. Dat verschilt zo per persoon.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Framboos wo 14 aug 2013 - 21:51

Vixen schreef:Ik vind het vooral belangrijk dat de basis stabiel is. Een stabiele relatie, stabiel inkomen en een geschikte woonruimte. Je kunt 28 zijn, geen relatie hebben en nog bij je ouders wonen, dan vind ik dat geen geschikt moment om moeder te worden.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Dat kan dus zijn als je 20 bent, maar ook als je pas 30 bent. Verschilt dus heel erg per persoon.
Framboos
Framboos
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 81
Punten : 83
Registratiedatum : 06-08-13

Bericht  Harrison wo 14 aug 2013 - 21:54

Ik dacht altijd dat ik jong moeder wilde worden, maar als ik nu zie wat ik allemaal nog gedaan heb en nog wil doen dan ben ik blij dat het niet zo is gegaan. Maar verantwoord is natuurlijk wat anders dan ideaal. Dus ik denk dat het dan belangrijk is dat er een goede, stabiele basis is. Dus een inkomen en een vaste verblijfplaats.
Harrison
Harrison
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 269
Punten : 271
Registratiedatum : 05-08-13

Bericht  Destino wo 14 aug 2013 - 22:02

Framboos schreef:
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Dat kan dus zijn als je 20 bent, maar ook als je pas 30 bent. Verschilt dus heel erg per persoon.
Ik sluit me hier ook bij aan. Het verschilt zo per persoon!
Je moet er ook zelf klaar voor zijn, naast het hebben van een stabiele basis.
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Bericht  Printje do 15 aug 2013 - 7:30

Balloon schreef:
 +1
Hier ben ik het ook mee eens. Al hoop ik dat N echt niet voor haar 25ste ofzo moeder wordt. Eerst maar eens zelf studeren, genieten, op eigen benen leren staan etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Pink! do 15 aug 2013 - 7:37

Eens met vixen en laurientje.
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Bericht  Laurientje do 15 aug 2013 - 8:32

Printje schreef:
Balloon schreef:
 +1
Hier ben ik het ook mee eens. Al hoop ik dat N echt niet voor haar 25ste ofzo moeder wordt. Eerst maar eens zelf studeren, genieten, op eigen benen leren staan etc.
Genieten doe ik nog meer met kinderen Wink
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Bericht  Artemis do 15 aug 2013 - 8:38

Eh, ik had alleen de stabiele relatie, op mijn 22e. Geen inkomen op een bijbaantje na, woonde boven een kroeg. Ook dat is prima in orde gekomen. 

Ik vind het meer van belang dat je voldoende verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand hebt dan ideale omstandigheden, want met verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand ben je prima in staat om ideale omstandigheden te creëren.

Ik vind dus iedereen die dat heeft en volwassen is oud genoeg voor een kind, iemand van 17 gewoon niet, dat wil niet zeggen dat een 17 jarige geen goede moeder kan zijn, maar je bent er in mijn ogen gewoon niet oud genoeg voor, als je nog niet mag stemmen en sterke drank halen ben je domweg te jong.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Bericht  Luce do 15 aug 2013 - 8:40

Artemis schreef:
 Eh, ik had alleen de stabiele relatie, op mijn 22e. Geen inkomen op een bijbaantje na, woonde boven een kroeg. Ook dat is prima in orde gekomen. 

Ik vind het meer van belang dat je voldoende verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand hebt dan ideale omstandigheden, want met verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand ben je prima in staat om ideale omstandigheden te creëren.

Ik vind dus iedereen die dat heeft en volwassen is oud genoeg voor een kind, iemand van 17 gewoon niet, dat wil niet zeggen dat een 17 jarige geen goede moeder kan zijn, maar je bent er in mijn ogen gewoon niet oud genoeg voor, als je nog niet mag stemmen en sterke drank halen ben je domweg te jong.
 Eens. Zo zie ik het ook.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 8:41

artemis: maar jouw eerste kindje was ook niet gepland toch? Ik ga ervan uit dat je dan bewust voor een kindje kiest. Dan vind ik dat je een stabiele relatie, stabiel inkomen en een geschikte woonruimte moet hebben. Ik ken zelf geen 17-jarige die hieraan voldoet.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Bericht  Printje do 15 aug 2013 - 8:42

Laurientje schreef:
Printje schreef:
Balloon schreef:
 +1
Genieten doe ik nog meer met kinderen Wink
Ja maar ik bedoel meer van eerst ook zelf vanalles ontdekken enzo. Ik geniet ook veel meer sinds mijn kinderen er zijn maar ik hoop dat zij het ook kan ervaren om het gewoon eerst ooit met haar vriend/man/vriendin te doen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Artemis do 15 aug 2013 - 8:49

Vixen schreef:artemis: maar jouw eerste kindje was ook niet gepland toch? Ik ga ervan uit dat je dan bewust voor een kindje kiest. Dan vind ik dat je een stabiele relatie, stabiel inkomen en een geschikte woonruimte moet hebben. Ik ken zelf geen 17-jarige die hieraan voldoet.
 Niet gepland, maar heel voorzichtig waren we ook niet. Anders was ik sowieso binnen een jaar of 2 gepland zwanger geworden. 

Ik vind dat al die stabiliteit schromelijk overschat wordt, een kind doet het ook prima als alles wat minder geweldig geregeld is.
Ik vind het behoorlijk raar dat je tegenwoordig kennelijk een koophuis, twee inkomens en een vast contract en twee auto's nodig hebt, omdat anders iedereen vraagt of het wel gepland was.....
Mensen die zich druk maken omdat ze nog in een appartement met 1 extra slaapkamer wonen, want dat is niet geschikt om aan kinderen te beginnen....

En die stabiele relatie: in de klas van mijn dochter zijn er afgelopen jaar alleen al 4 stellen gescheiden, we hebben het over groep 3, en er waren er al eerder een aantal gescheiden. Tot zover voor stabiele relaties.... Zo relatief allemaal. Eind dertigers/begin veertigers allemaal, met goede banen en mooie huizen, en dan vertelt een vriendje in de klas dat papa en mama zo'n ruzie hadden dat mama buiten stond en papa haar niet binnen wilde laten... Huis in de verkoop, terug naar flatje drie hoog achter, dikke ruzie om omgangsregelingen,  enzovoorts. 

Maar ze zijn allemaal wel ruim boven de 30 aan kinderen begonnen in hele stabiele situaties.

Laatst aangepast door Artemis op do 15 aug 2013 - 8:58; in totaal 1 keer bewerkt
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Bericht  NoMercy do 15 aug 2013 - 8:52

Niet heel vaak eens met Artemis, maar bij deze dus wel! Yes
NoMercy
NoMercy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 229
Punten : 224
Registratiedatum : 01-02-13

Bericht  Printje do 15 aug 2013 - 8:54

1 op de 3 stellen gaat ook scheiden... dat vind ik ook erg veel idd maar helaas wel de waarheid. Ik heb nu in een kleuterklas zelfs al meerdere kinderen van gescheiden ouders.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 8:57

Wij hadden ook niet alles perfect voor elkaar. Wij woonden in een maisonnette (huur), ik studeerde nog, mijn man een jaarcontract (en vlak na de geboorte voor zichzelf begonnen).

Ik vind het een behoorlijk verschil als je op de 23e al een paar jaar een relatie hebt, elkaar goed kent, een huisje met in ieder geval een eigen badkamer en keuken hebt en fatsoenlijk inkomen om je gezin te onderhouden hebt, of je op je 23e nog in je studentenkamertje woont, de was nog ieder weekend door je moeder laat doen, geen flauw benul hebt wat gemeentebelasting is, ieder weekend een andere vent hebt en regelmatig met een kater in de schoolbanken zit. De eerste 23e jarige vind ik wel geschikt om bewust moeder te worden, de tweede niet.

Je kunt zo moeilijk een leeftijd hangen aan welke jonge leeftijd nog verantwoord is om ouders te worden, omdat je niet zo duidelijk met bijvoorbeeld gezondheidsrisico's zit zoals op oudere leeftijd ouders worden.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Bericht  Engelse Drop do 15 aug 2013 - 9:02

Ik zou zeggen, begin niet te jong. Hoe volwassen je jezelf ook voelt: je bent het nog niet. Al voel je je nog zo verstandig en rijp en 'er klaar voor', wacht lekker nog een aantal jaar. Die jaren van je 15e tot je 23e zijn zo verschrikkelijk belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling, dat ik graag zou zien dat mensen in die leeftijdsfase nog even niet beginnen aan de zorg voor een kind. Leer eerst jezelf eens wat beter kennen en je vriend/man! Leer de wereld om je heen nog even wat beter kennen, doe wat meer levenservaring op. Het heeft geen haast! Maak tijd vrij om van elkaar te genieten, om de dingen te doen die je graag wilt doen, om de dromen die je hebt serieus te nemen en te achterhalen wat belangrijk voor JOU is.

(zoiets zou ik mijn dochter willen meegeven, al moet iedereen het natuurlijk lekker zelf weten.)
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Bericht  Artemis do 15 aug 2013 - 9:04

Maar dat heeft weinig met leeftijd te maken, er zijn mensen die op hun 35e nog een zooitje van dingen maken, en die zich niet kunnen aanpassen aan nieuwe situaties, en dus ook niet aan een kind. En er zijn mensen die misschien dan wel op een studentenkamer wonen en een korte relatie hebben, maar die veel beter in staat zijn om zich aan te passen.

Het grote gevaar in alles voor elkaar willen hebben zit hem er juist in dat kinderen het volgende grote project worden. Eerst ga je studeren, dan samenwonen, dan koop je samen een huis, dan ga je trouwen, dan ga je nog eens op reis, allemaal projecten, en dan is dat allemaal klaar en mag er een kind komen.... Waardoor alle focus opeens daarop ligt. En je bent al jaren en jaren vastgeroest in je leventje waarin alles om jou draait....

Ik vond het juist vrij makkelijk om me aan te passen aan een kind, ik moest me namelijk voortdurend aanpassen aan alle chaos. Ik denk dat ik daar op mijn 33e beduidend meer moeite mee zou hebben, stel dat ik nu nog geen kinderen zou hebben en ik zou alles in normale volgorde doen. Dan zou ik over een jaar of twee toe zijn aan kinderen, want dan heb ik de rest van het rijtje afgewerkt. Ik denk dat het voor mijn kinderen en mijzelf op deze manier leuker is.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: