Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Leidster spreekt gebrekkig Nederlands.

+16
piene1983
Vixen
Lejow
Luce
Engelse Drop
*Lieke*
Pineco
ekjir@M
Ella
Susan
Marsy28
Slakje
Floor
Lilypie
Printje
Mamsie
20 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Leidster spreekt gebrekkig Nederlands. Empty Leidster spreekt gebrekkig Nederlands.

Bericht  Mamsie ma 12 aug 2013 - 23:36

Mijn zoontje zit op het kdv en sinds deze week heeft hij een nieuwe leidster. Ze praat gebrekkig Nederlands en in de 5 zinnen die ik met haar gewisseld heb maakte zij al 3 fouten.
Voorheen stond ze op de babygroep, dus ik heb haar al wel vaker horen praten.

Is het vreemd dat ik hier een beetje van baal? Mijn zoontje zit midden in z'n spraakontwikkeling en ik wil gewoon dat hij een goed voorbeeld krijgt. Mijn man heeft het verkeerde voorbeeld gehad (oké dat was dan wel van z'n eigen ouders) en ik heb hem altijd moeten corrigeren.

Verder heb ik niks tegen haar persoonlijk, maar ik zie haar liever terug gaan naar de babygroep.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Leidster spreekt gebrekkig Nederlands. Empty Re: Leidster spreekt gebrekkig Nederlands.

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 23:39

Ik zou daar ook van balen, en waarschijnlijk ook mee naar de directie gaan, als juf hoor je goed ABN te spreken en vooral op een groep die extra gevoelig is voor het taalaanbod.

Ik heb ook ooit een stagiaire gehad, die bijna geen woord Nederlands sprak, ik heb haar toen zeer dringend geadviseerd eerst haar Nederlands op peil te krijgen voordat ze verder ging met de opleiding. Dat heeft ze overigens ook gedaan.

Kortom ik vind het niet kunnen
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Leidster spreekt gebrekkig Nederlands. Empty Re: Leidster spreekt gebrekkig Nederlands.

Bericht  Lilypie ma 12 aug 2013 - 23:40

Ik zou daar ook niet blij mee zijn.
Ik vind eigenlijk met  beroepen als lerares , leidster peuterspeel en kinderopvang toch gewoon goed ABN moet kunnen praten.
Af en toe een fout kan , maar niet zo veel.
Lilypie
Lilypie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 474
Punten : 774
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  Floor ma 12 aug 2013 - 23:56

Daar zou ik niet blij mee zijn. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat iemand in die positie (juf oid) goed Nederlands spreekt.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754

Bericht  Slakje ma 12 aug 2013 - 23:57

Ik zou er ook niet blij mee zijn. Ik zou het aankaarten bij de directie. Leiders hebben een voorbeeldfunctie en netjes Nederlands spreken hoort daarbij. Anders krijg je van die kneuzen zoals ik die na 21 jaar nog steeds geen deftig Nederlands kunnen spreken.

Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 23:58

Eigenlijk vind ik dat zo iemand ook niet eens aan de eisen voldoet zo en dus eigenlijk helemaal dat werk niet mag doen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Marsy28 di 13 aug 2013 - 0:02

Maar waar ligt de grens dan? Ik werk ook in de kinderopvang en ik maak ook nog wel eens een foutje in het Engels. Toen ik nog in Wenen werkte heb ik van de kinderen het beste Duits geleerd. Het stukje internationale kan natuurlijk ook een voordeel zijn, de ouders van de kinderen waar ik mee werk(te) vonden het juist geweldig. Nu spreek ik waarschijnlijk wel iets beter dan die vrouw die jij schetst, maar het hoeft niet altijd negatief te zijn. Zolang jouw zoontje ook in contact komt met andere leidsters en kinderen, lijkt mij weinig aan de hand... 
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10

Bericht  Susan di 13 aug 2013 - 0:08

Ik zou daar eerlijk gezegd ook niet heel blij mee zijn. Dat je wel eens een foutje maakt, maar verder vrij vloeiend de taal spreekt zou ik niet zo'n probleem vinden, maar dat vind ik iets anders dan echt gebrekkig Nederlands (of Engels of wat dan ook de taal is die op zo'n groep gesproken wordt) spreken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Mamsie di 13 aug 2013 - 0:09

Een foutje hier en daar kan ik begrijpen. Maar 3 fouten in 5 zinnen vind ik gewoon veel. Het waren ook geen fouten als bijv " als/of" maar dingen als de hek en de paard.

Ook haar uitspraak is niet goed. Maar dat vind ik minder erg.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Susan di 13 aug 2013 - 0:13

Wij hebben op de peuterspeelzaal ook een aantal invalleidsters gehad die vrij slecht Nederlands spraken, ik heb me daar ook wel over verbaasd. Ook een arts op het consultatiebureau, daar heb ik zelfs wel eens iets over gezegd, omdat het heel lastig was om gewoon een vraag te stellen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Ella di 13 aug 2013 - 0:54

Ik zou dat aan gaan geven. Blijft ze als vaste leidster of tijdelijk ivm vakantie
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  ekjir@M di 13 aug 2013 - 0:54

Toevallig heb ik dit vorige week bij ons op het kdv nog aangekaart... Onze zoon zit ook midden in zijn spraakontwikkeling. Door reorganisatie en vakanties werken ze veel met invalkrachten. Van de invalkrachten wordt ik al niet blij omdat ze steeds een ander gezicht zijn voor de kindjes maar ze komen uit Friesland inclusief het accent/taal. Daar kunnen de mensen niets aan doen maar praat Nederlands met de kindjes en geen Fries.

Ik werk veel met Volendammers en Friezen en die zijn voor buitenstaanders echt niet te verstaan. Door mijn werk en familie heb ik ook 'last' van een accent, praat onderling heel plat en gebruik onbewust ook Volendamse woorden. Op zich niets mis mee maar de oudste neemt het wel over. Die zegt bijvoorbeeld ook een 'tikkie vrom' in plaats van een 'stukje terug'. Als hij dan op het kdv ook nog de Friese taal leert ben ik bang dat hij straks helemaal niet meer te verstaan is...

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Pineco di 13 aug 2013 - 0:58

Ik zou dit zeker wel aangeven, zeker nu je zoontje midden in zijn spraakontwikkeling zit. Ik vind het echt niet kunnen dat iemand in deze functie gebrekkig Nederlands spreekt. Een accent zou ik dan weer geen probleem mee hebben, maar echt verkeerd woordgebruik vind ik wel heel storend.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Bericht  Gast di 13 aug 2013 - 1:12

ekjir@M schreef:Toevallig heb ik dit vorige week bij ons op het kdv nog aangekaart... Onze zoon zit ook midden in zijn spraakontwikkeling. Door reorganisatie en vakanties werken ze veel met invalkrachten. Van de invalkrachten wordt ik al niet blij omdat ze steeds een ander gezicht zijn voor de kindjes maar ze komen uit Friesland inclusief het accent/taal. Daar kunnen de mensen niets aan doen maar praat Nederlands met de kindjes en geen Fries.

Ik werk veel met Volendammers en Friezen en die zijn voor buitenstaanders echt niet te verstaan. Door mijn werk en familie heb ik ook 'last' van een accent, praat onderling heel plat en gebruik onbewust ook Volendamse woorden. Op zich niets mis mee maar de oudste neemt het wel over. Die zegt bijvoorbeeld ook een 'tikkie vrom' in plaats van een 'stukje terug'. Als hij dan op het kdv ook nog de Friese taal leert ben ik bang dat hij straks helemaal niet meer te verstaan is...
Huh? Praat ze Fries of Nederlands met een accent. Want als het een kinderdagverblijf buiten Friesland is lijkt het me niet dat ze Fries praat, maar gewoon een accent heeft. Daar kan die leidster verder niet veel aan doen toch? Er is trouwens een verschil tussen Fries dat een aparte taal is, een dialect en een accent. Accent zou ik me niet druk om maken, dialect vind ik sowieso vreselijk maar ik vind niet dat je daar veel aan kunt doen en een andere taal kan natuurlijk niet, maar lijkt me ook niet dat dat gebeurt.

Gast
Gast

Bericht  *Lieke* di 13 aug 2013 - 1:24

Ik heb er toentertijd een kdv op 'afgeschreven'.

Tijdens de rondleiding waren er drie leidsters die heel gebrekkig Nederlands spraken. Ik heb toen gekozen voor een ander kdv, met dat als belangrijke reden. Ik zou het dus zeker aankaarten!
*Lieke*
*Lieke*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 144
Registratiedatum : 21-06-13

Bericht  Engelse Drop di 13 aug 2013 - 1:26

Ik zou dit niet voor mijn dochter willen. Ik vind het echt zeer belangrijk dat ze goed Nederlands leert spreken en verkeerd voorbeeld doet verkeerd volgen.
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Bericht  Mamsie di 13 aug 2013 - 2:16

Ik heb er over gebeld en de coördinator was vrij verbaasd. Ze vertelde me dat ze een erg goede leidster is die zeker op pedagogisch vlak 1 van de sterkste is. Ze zei dat ze het zou aankaarten bij haar en dat ze ook met de andere leidster van de groep het zal bespreken zodat zij haar ook kan corrigeren. De betreffende leidster was net op vakantie geweest naar haar geboorteland dus mogelijk kan het zijn dat ze ook weer even moet omschakelen. 

Ik laat het voorlopig hierbij denk ik, hij zit er 2 dagen in de week voor 6 uurtjes per dag. Ook de andere leidster is natuurlijk aanwezig die wel goed Nederlands spreekt. 

Mocht ik nu echt gaan merken dat het van grote invloed is op de spraakontwikkeling van mijn zoon dan kan ik altijd nog besluiten om verdere stappen te ondernemen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Luce di 13 aug 2013 - 2:18

Ik zal vast de enige zijn, maar ik zou me daar niet druk om kunnen maken. Als je kind er nou ze hele week zit oke, maar verder? Nee
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Lejow di 13 aug 2013 - 2:22

Herkenbaar, bij ons in de school zit een peuterspeelzaal. Dit is een voorschool, waar kinderen naartoe kunnen die een taalachterstand hebben (door het hebben van Nederlands als tweede taal bijvoorbeeld).
Juist deze kinderen hebben de juiste begeleiding nodig, want ze komen al binnen met een achterstand.

Een van de leidsters die daar werkt, een schat van een mens hoor daar ligt het niet aan, spreek ook heel slecht Nederlands. Ze had een observatieverslag gemaakt van een van de kinderen en het zat werkelijk vól met fouten.
En dan heb ik het inderdaad niet over -d's en -t's, maar him ipv hem en ook foute voorzetsels.

Ik snap dat zij ook graag wil werken en dat ze dit heel leuk vindt, maar met zo'n 'kwetsbare' groep vind ik dat er iemand voor moet staan die de taal goed toe kan passen.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Vixen di 13 aug 2013 - 4:29

Als ik nu al hoor dat mijn drie-jarige dingetjes uit de spraak van een vriendinnetje over gaat nemen, zou ik er niet zo heel blij mee zijn als zij een leidster zou hebben die gebrekkig Nederlands spreekt.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Bericht  piene1983 di 13 aug 2013 - 6:23

Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik verwacht dat mensen die op deze manier met mijn kind werken ook het goede voorbeeld kunnen geven dus ik zou hier absoluut niet van gediend zijn.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Gast di 13 aug 2013 - 7:37

Volgens mij staat in het functieprofiel van een pedagogisch medewerker ook dat ze goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden moeten hebben.
Daar hoort wat mij betreft correct Nederlands spreken en schrijven echt bij!
Ik zou iemand die heel slecht Nederlands spreekt daarom niet aannemen en ik spreek mijn collega's bijvoorbeeld ook wel eens aan op spelfouten in overdrachten van kinderen.

Gast
Gast

Bericht  MADDIE di 13 aug 2013 - 10:54

Wat vreemd! Ik werk op een voorschool in Amsterdam en wij moesten allemaal een taaltoets doen. Mondeling,schriftelijk en lezen. Zonder certificaat mag je bij ons niet eens invallen.
Lejow schreef:Herkenbaar, bij ons in de school zit een peuterspeelzaal. Dit is een voorschool, waar kinderen naartoe kunnen die een taalachterstand hebben (door het hebben van Nederlands als tweede taal bijvoorbeeld).
Juist deze kinderen hebben de juiste begeleiding nodig, want ze komen al binnen met een achterstand.

Een van de leidsters die daar werkt, een schat van een mens hoor daar ligt het niet aan, spreek ook heel slecht Nederlands. Ze had een observatieverslag gemaakt van een van de kinderen en het zat werkelijk vól met fouten.
En dan heb ik het inderdaad niet over -d's en -t's, maar him ipv hem en ook foute voorzetsels.

Ik snap dat zij ook graag wil werken en dat ze dit heel leuk vindt, maar met zo'n 'kwetsbare' groep vind ik dat er iemand voor moet staan die de taal goed toe kan passen.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Filoria di 13 aug 2013 - 17:19

Luce schreef:Ik zal vast de enige zijn, maar ik zou me daar niet druk om kunnen maken. Als je kind er nou ze hele week zit oke, maar verder? Nee
Nee hoor, je bent niet de enige.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Maple di 13 aug 2013 - 17:33

De ervaring op mijn werk is eigenlijk dat kinderen, ook in de taalontwikkeling, hier helemaal geen problemen mee ondervinden. Beter nog, ik vind zelf dat de kinderen op de betreffende groep het best praten van alle groepen, en ook het best kunnen articuleren.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: