Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tips werken met autistische kinderen

+5
May
Jip
silly-one
Printje
Nana
9 plaatsers

Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 20:27

Ik weet dat hier ook meiden zijn die veel met kinderen werken die iets in het autistisch spectrum hebben. Nu weet ik er natuurlijk wel het eea vanaf, zoek ik van alles op internet maar ben eigenlijk altijd op zoek naar nieuwe tips.

Ik wil hier niet zomaar dingen neerzetten, dat doe ik dan liever eventueel via pm. Alvast bedankt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Nana ma 12 aug 2013 - 20:30

Printje schreef:Ik weet dat hier ook meiden zijn die veel met kinderen werken die iets in het autistisch spectrum hebben. Nu weet ik er natuurlijk wel het eea vanaf, zoek ik van alles op internet maar ben eigenlijk altijd op zoek naar nieuwe tips.

Ik wil hier niet zomaar dingen neerzetten, dat doe ik dan liever eventueel via pm. Alvast bedankt.
 Hoi printje,

Ik werk met oa kinderen met autisme spectrum stoornissen in de basisschoolleeftijd. Wat zou je voor tips willen?
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 20:32

Ik stuur je even een pm
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 20:37

Overigens zijn alle tips van harte welkom hoor. Ik heb al het eea bedacht maar ben altijd benieuwd naar hoe jullie met deze kindjes werken.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  silly-one ma 12 aug 2013 - 20:55

Wat ik gemerkt heb is vooral heel voorspelbaar zijn.

Geef aan wat je gaat doen, in de klas bijvoorbeeld het dagritme bespreken. Ophangen en daar niet vanaf wijken. Doe je dat wel, dan het ook vooraf kenbaar maken.
Zorg eigenlijk dat je heel voorspelbaar bent. Dus als een kind boos wordt en je wilt het uit de situatie halen, geeft het kind de kans om het zelf te doen.

Bijv.
jij: Ik geef je 3 tellen om mee te lopen, zodat je op de gang even kunt lezen ( o.i.d.)
Jij: 1, je heb nu nog de kans op zelf te lopen
jij: 2, je kan nu nog zelf lopen bij 3 pak ik je vast en breng ik jou.
jij: 2,5 je heb nu nog de kans om zelf te lopen ik pak je bij 3 vast
jij: Ik ben nu bij 3 en ik pak je vast en breng je weg

Zorg dat het kind een plek heeft om rustig te worden en dat daar afspraken over zijn.

Verder kan je een emotie kaartje, ballonnen kaartje o.i.d. maken. Met een wasknijper kan het kind aangeven hoe hij zich voelt.
Lege ballon: Alles gaat goed
half volle ballon: het wordt drukker in mijn hoofd
Volle ballon : ik sta op springen en ik moet mijn ballon leeg laten lopen.

Help het kind ook hierbij door te benoemen dat je ziet dat zijn ballon vol loopt en geef hem dan ook al een mogelijkheid tot het vinden van rust.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 20:57

Ow die van die gevoelens vind ik een hele goede! Ik wilde dat eigenlijk voor alle kindjes maken ( al jaren maar vergeet het steeds echt te doen)

Heb jij heel toevallig die kaartjes voor mij? Of is dt makkelijk via Internet te vinden?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  silly-one ma 12 aug 2013 - 20:59

Mijn vorige school had ze, maar je kan het ook met een stoplicht doen of met een vulkaantje (vulkaantje gaat borrelen, vulkaantje staat op uitbarsten)

Geef het kind ook zelf de ruimte om te gaan lopen om een rustiger plek te zoeken, maar koppel daar wel een tijd aan vast (timetimer). Want anders gaan ze er op den duur misbruik van maken.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 21:01

Dank je wel! Ik ga eens op zoek naar duidelijke plaatjes voor kleuters.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Jip di 13 aug 2013 - 8:50

Er zijn veel GGZ instellingen die vanuit een indicatie vanuit het kind, jou specifieke voorlichting kunnen geven over dat kind en aanpassingen in de klas. Dat is fijn voor het kind met autisme, maar ook vaak voor de andere kinderen. 
Wellicht kan je dit uitzoeken en/of aanvragen of laten aanvragen bij stichting MEE

Een gemakkelijk en praktisch boek om te lezen is 'Geef me de 5'  van Colette de Bruin, verder zijn de boeken die geschreven zijn van Autisme Centraal (belgie) erg goed en praktisch. www.autismecentraal.be

succes!
Jip
Jip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 76
Registratiedatum : 23-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje di 13 aug 2013 - 8:51

Dank je wel! Het schooljaar is natuurlijk pas net begonnen maar wil het gewoon goed opstarten meteen. Er komen idd nog gesprekken, verslagen ed maar ik zou al graag meteen met wat dingen starten. Maar heb al supertips gehad van Nana en ook hier!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  May di 13 aug 2013 - 9:18

Mocht je nog vragen hebben mag je mij altijd pm'en. Ik weet er ook wel het een en ander van smile 
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje di 13 aug 2013 - 9:21

May schreef:Mocht je nog vragen  hebben mag je mij altijd pm'en. Ik weet er ook wel het een  en ander van smile 
Ik stuur je meteen even een pm.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Funk di 13 aug 2013 - 9:40

Je mag mij ook vragen stellen alleen zijn mijn cliënten jongeren van 18 tm 25. Sclera.be is overigens een erg fijne site voor duidelijke picto's vind ik.
Funk
Funk
Prater
Prater

Aantal berichten : 1379
Punten : 1796
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje di 13 aug 2013 - 9:42

Bedankt voor je aanbod Funk maar mijn kindjes zijn idd 4-5 jaar oud. Ik ga in ieder geval even op die site kijken, dank je wel!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Susan di 13 aug 2013 - 10:04

Ik heb een PM gestuurd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Kruidkoek di 13 aug 2013 - 11:33

Funk schreef:Je mag mij ook vragen stellen alleen zijn mijn cliënten jongeren van 18 tm 25.
 Dit had mijn reactie kunnen zijn Very Happy 
Ben nu toch wel benieuwd bij welke organisatie jij werkt/wat voor functie (eventueel via pb?)

Kruidkoek
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 371
Punten : 534
Registratiedatum : 05-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Silke ma 19 aug 2013 - 8:05

Ik heb bijna 7 jaar lang twee autistische kinderen begeleid op een gewone basisschool, dus weet er ook het één en ander van. Mocht je nog vragen hebben, mag je ze stellen hoor.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Printje ma 19 aug 2013 - 9:45

BEdankt allemaal! Voor nu lijkt het op zich wel te gaan in de klas. Ze werken op hun eigen plekje, hebben dagritmekaarten en een dikke duimenkaart. Nu hopen dat het zo blijft gaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips werken met autistische kinderen Empty Re: Tips werken met autistische kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum