Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

+5
Toet
Tsjip
Beachgirl
Kexter
ArRo27
9 plaatsers

Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  ArRo27 wo 1 dec 2010 - 7:06

Met die kou brrrrr

Heb vandaag bubbeltjes plastic op het dak gemaakt zodat het wat meer de kou tegenhoudt. Geen idee of dit ook is maar had het toevallig liggen. Zouden jullie ook de zijkant behangen met bobbeltjes plastic of is alleen het dak genoeg?

's nachts/ 's avonds hebben ze nu een dikke slaapzak over hun hok heen.

Ook hebben ze heel veel stro/hooi en hun nacht gedeelte staat een stuk van de grond af. De zijkanten van de ren zit standaard plastic tegen aan voor de regen en wind maar dat is niet echt warm geloof ik.

Hun water bevriest ieder uur. Het drink flesje kan ik al niet eens meer gebruiken dat is al binnen 5 minuten bevroren dus werk nu met bakjes wat ze niet eens gewend zijn.

Ik blijf me maar druk maken om ze. Het lijken nu net 3 buffeltjes eigenlijk helemaal vol met haar.

Vanaf de hoeveel - graden zouden jullie ze in de garage zetten? Wil dit zo lang mogelijk uitstellen want daar is het niet leuk voor ze hun eigen hok is veel leuker/fijner.

Hoezo druk maken om ze.

ArRo27
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 22
Punten : 40
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Kexter wo 1 dec 2010 - 7:10

Zet ze in de garage dan als je denkt dat ze het te koud hebt en je er plek voor hebt..
Gevoelstempratuur is -15, dat is echt koud! Je kan ze als het wat warmer is toch weer buiten zetten?

Moet wel zeggen dat ik niet zoveel verstand heb van konijntjes :-) Maar het lijkt me wel heel koud om nu buiten te zitten..
Kexter
Kexter
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 122
Punten : 155
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  ArRo27 wo 1 dec 2010 - 7:15

Doe ik alleen bij nood anders staan ze heel de winter in de garage.

ArRo27
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 22
Punten : 40
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 7:17

ArRo27 schreef:Doe ik alleen bij nood anders staan ze heel de winter in de garage.
Is dit niet zo'n nood situatie dan? Ik neem aan dat het weer wel weer zachter wordt binnenkort, maar als het vannacht weer zo gaat waaien en koud is, dan is de gevoelstemperatuur misschien nog wel meer dan -15. Ik zou ze de komende dagen gewoon in de garage zetten en dan daarna weer er uit. In de garage krijgen ze het niet zo warm als binnen dus dat kan dan vast geen kwaad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 7:18

Ik kan het me voorstellen maar ik denk dat je, je niet druk hoeft te maken.
Mijn katten gaan nu nog vrijwillig buiten liggen.
Binnen halen zou ik niet doen, dat schijnt heel slecht te zijn. Zolang ze niet in de wind liggen, zullen ze zichzelf en elkaar wel warm houden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Beachgirl wo 1 dec 2010 - 7:27

Je moet NOOIT maar dan ook NOOIT je konijntjes binnen zetten als het erg koud is, als ze het hele jaar door buiten staan.

De overschakeling van -8 naar +/- 20 graden is veels te groot en dan kunnen ze echt heel erg ziek worden!

Het belangrijkste is dat je konijnen niet op de tocht zitten, dus scherm het hok af van de wind. Ik heb zelf een dikke deken over het hok heen liggen, en het hok staat uit de wind.
Verder wat betreft het water: dat is en blijft een ramp. Wat je zou kunnen doen is 3x per dag een bakje koud water neerzetten, op vaste tijden. Na een tijdje weten ze dan precies wanneer ze drinken krijgen. Geen warm water, dan bevriest namelijk nog sneller.

Als je konijntjes het hele jaar buiten staan dan kweken ze echt wel een vachtje, en dan kunnen ze best een hoop hebben. Als je maar zorgt voor voldoende beschutting en stro zodat ze lekker warm zitten.
Als je je konijnen van binnen naar buiten wil verhuizen moet je dat aan het einde van de zomer doen, als het binnen ongeveer net zo warm/koud is als buiten.


Mijn konijn heeft een groot hok, en daaromheen een grote ren en het is gewoon een eigenwijze drol want hij zit alleen maar buiten. Gaat alleen zijn hok in om te eten.


Laatst aangepast door Mimpie op wo 1 dec 2010 - 7:29; in totaal 1 keer bewerkt
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  ArRo27 wo 1 dec 2010 - 7:28

In de garage zetten is absoluut niet goed voor ze dus dat doe ik echt alleen bij nood! In de garage is de temperatuur geen 20 graden verschil maar maximaal 10. Vorig jaar heb ik dit 2 dagen gedaan uit voorzorg toen wij een paar dagen weg waren. Maar gewoon binnen zou ik al zoiezo nooit doen.

Voor hun is de gevoelstemperatuur geen -15 want ze zitten niet in de wind/toch of weet ik veel wat.

Maar vraag me af wat de echte temperatuur is dat het eigenlijk niet meer kan.

ArRo27
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 22
Punten : 40
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Tsjip wo 1 dec 2010 - 7:43

Mimpie schreef:Je moet NOOIT maar dan ook NOOIT je konijntjes binnen zetten als het erg koud is, als ze het hele jaar door buiten staan.

De overschakeling van -8 naar +/- 20 graden is veels te groot en dan kunnen ze echt heel erg ziek worden!

Het belangrijkste is dat je konijnen niet op de tocht zitten, dus scherm het hok af van de wind. Ik heb zelf een dikke deken over het hok heen liggen, en het hok staat uit de wind.
Verder wat betreft het water: dat is en blijft een ramp. Wat je zou kunnen doen is 3x per dag een bakje koud water neerzetten, op vaste tijden. Na een tijdje weten ze dan precies wanneer ze drinken krijgen. Geen warm water, dan bevriest namelijk nog sneller.

Als je konijntjes het hele jaar buiten staan dan kweken ze echt wel een vachtje, en dan kunnen ze best een hoop hebben. Als je maar zorgt voor voldoende beschutting en stro zodat ze lekker warm zitten.
Als je je konijnen van binnen naar buiten wil verhuizen moet je dat aan het einde van de zomer doen, als het binnen ongeveer net zo warm/koud is als buiten.


Mijn konijn heeft een groot hok, en daaromheen een grote ren en het is gewoon een eigenwijze drol want hij zit alleen maar buiten. Gaat alleen zijn hok in om te eten.

Die van ons is net zo eigenwijs! Maandag ging ze zelfs in de sneeuw zitten. Het sneeuwde namelijk op 1 stukje haar ren in en daar zat mevrouw.

Maar wij hebben d'r extra stro gegeven, zorgen op vaste tijden voor nieuw drinkwater, hebben om haar ren een paar planken gezet zodat het de wind wat tegenhoudt, in haar nachthok ligt zo'n konijnenbedje waar ze uit de wind in kan zitten/liggen en er liggen 2 fleece-dekens boven haar nachthok ter isolatie. Dit moet genoeg zijn, helemaal als ik zie hoe dik ze nu is door haar dikke vacht! Oh en ik voel iedere keer in d'r nekje of ze het nog warm heeft en dat is iedere keer nog zo geweest.

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Toet wo 1 dec 2010 - 7:43

Sorry ik heb de rest van het topic niet gelezen, dus misschien had iemand het al gezegt. Maar m'n vader, echte konijnenkenner:P zegt dat ze buiten kunnen blijven, mits ze genoeg hooi hebben en je er iets voorhangt, zodat er geen wind in het hok kan komen.
Dus een deken, zeil o.i.d.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  nijntje4 wo 1 dec 2010 - 7:54

Als je konijnen de zomer en herfst al buiten zitten bouwen ze een goede wintervacht op. Ik geloof dat ze sowieso tot -10 makkelijk buiten kunnen zitten. Er moet in ieder geval een nachthok zijn en in het hele hok een dikke laag stro. Zeker als het nog kouder is (noordoostenwind zoals nu) kun je het hok afdekken tegen de wind, dat scheelt heel veel.

Een konijn kan trouwens koud aanvoelen bij oren en vacht, maar dat zegt niets, je moet even voelen of het achter hun oortjes (in dat kuiltje) nog warm is, als dat zo is dan hoef je je geen zorgen te maken.
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Tania wo 1 dec 2010 - 7:56

Onze konijntjes staan ook gewoon buiten. Er kan geen wind in het hok komen en verder hebben ze lekker veel etra stro in het hok gekregen. De waterflesjes vervangen we 2 keer per dag.
Ook onze konijnen zitten gewoon nog buiten in de ren, om te eten gaan ze wel naar binnen maar ze liggen ook gewoon "lekker" buiten. Zo koud hebben ze het dus blijkbaar niet.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 8:11

Mimpie schreef:Je moet NOOIT maar dan ook NOOIT je konijntjes binnen zetten als het erg koud is, als ze het hele jaar door buiten staan.

De overschakeling van -8 naar +/- 20 graden is veels te groot en dan kunnen ze echt heel erg ziek worden!

Het belangrijkste is dat je konijnen niet op de tocht zitten, dus scherm het hok af van de wind. Ik heb zelf een dikke deken over het hok heen liggen, en het hok staat uit de wind.
Verder wat betreft het water: dat is en blijft een ramp. Wat je zou kunnen doen is 3x per dag een bakje koud water neerzetten, op vaste tijden. Na een tijdje weten ze dan precies wanneer ze drinken krijgen. Geen warm water, dan bevriest namelijk nog sneller.

Als je konijntjes het hele jaar buiten staan dan kweken ze echt wel een vachtje, en dan kunnen ze best een hoop hebben. Als je maar zorgt voor voldoende beschutting en stro zodat ze lekker warm zitten.
Als je je konijnen van binnen naar buiten wil verhuizen moet je dat aan het einde van de zomer doen, als het binnen ongeveer net zo warm/koud is als buiten.


Mijn konijn heeft een groot hok, en daaromheen een grote ren en het is gewoon een eigenwijze drol want hij zit alleen maar buiten. Gaat alleen zijn hok in om te eten.

Echt? Ik heb net mijn konijn naar binnen gehaald. Het arme beestje zat maar verloren in een hoekje. Ik denk dat ik hem dan maar verplaatst naar de bijkeuken. Daar is het geen 20 graden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 8:14

wij hadden vorig jaar in de winter de konijntjes ook gewoon buiten staan. Wel hadden we rondom hun hele hok plastic golfplaten hangen, zodat er iig geen wind via de onderkant kon komen. En in het nachthok heel veel stro.

Een deken over het hok hangen is niet heel handig, dat is heel erg vochtig en zorgt er voor dat er weinig zuurstof is. Beter is het dan (volgens mij) om een deel van het hok met plastic/houten platen af te zetten, zodat er wel voldoende zuurstof blijft, maar de wind geen vrij spel heeft.

Overigens heb ik geleerd dat konijnen tot -10 prima buiten konden blijven, maar temperaturen daarboven is volgens mij te koud. Dus als het nog kouder werd, gingen ze bij ons de badkamer in met het raam vol open en de verwarming uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Kathi wo 1 dec 2010 - 9:03

Je kan ook ipv een deken een jutezak om de kooi doen om de wind tegen te houden, want dan wordt de wind wel tegengehouden maar is er ook nog voldoende zuurstof in het hok zelf.
Kathi
Kathi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 54
Punten : 54
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Utrecht

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Beachgirl wo 1 dec 2010 - 10:59

wolletjes schreef:
Een deken over het hok hangen is niet heel handig, dat is heel erg vochtig en zorgt er voor dat er weinig zuurstof is. Beter is het dan (volgens mij) om een deel van het hok met plastic/houten platen af te zetten, zodat er wel voldoende zuurstof blijft, maar de wind geen vrij spel heeft.



Ik heb wel een dikke deken liggen maar mijn hok staat onder een afdakje, dus er komt geen regen of sneeuw bij. Dus die deken kan ook niet nat worden. Die deken voorkomt bij mij vaak ook het bevriezen van de drinkfles, echt ideaal.

Net nog even gekeken, maar madame zat nog steeds in haar ren, terwijl ik een uur ervoor een flinke baal stro in haar hok had bijgevuld. Ze is zo eigenwijs!
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 20:20

Toen ik net konijnen had was ik ook al snel bang dat ze het koud hadden, maar ze kunnen er prima tegen.
Wij hebben aan de bovenkant plexiglas voor het gaas zitten, maar blijkbaar vinden ze het toch lekker om af en toe gewoon beneden of in de buitenren te gaan zitten. Gekke beesten smile

We hebben ook nog een houten plank staan die we er weleens aan de voorkant tegenaan zetten. En eventueel nog een deken op het dak tegen tocht, maar tot nu toe hebben ze alleen het plexiglas.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Mint wo 1 dec 2010 - 21:17

Tegen het bevriezen van water kun je druivensuiker gebruiken (niet dat wat wij eten, maar speciaal ter voorkoming van het bevriezen).
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gast wo 1 dec 2010 - 21:23

Ik zette mijn konijntje ook altijd in de garage als het te koud werd, of een deken over het hok. Maar dan niet te vaak naar binnen en naar buiten halen, want dan trekken ze die temperatuurwisselingen niet. Waarom is het erg als ze de hele winter in de garage staan?

@ Mimpie, daarom zeggen mensen ook de garage, want daar is het meestal niet 20 graden (in ieder geval niet bij mij).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben.. Empty Re: Ben bang dat mijn konijnen het te koud hebben..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum