EHBO-cursus
+18
Ella
Japie
Jilke
June
Maple
silly-one
Atelier Madame
Moira
Harrison
Urban Naked
Antibes
Ellusss
Pink!
Dolphinne
Marsy28
Jeanette
Beessie
Lot
22 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: EHBO-cursus
Ja, goede Maple! Dat kan inderdaad. Alleen moet je vantevoren wel even checken of de vereniging aangesloten zit bij het Rode Kruis. Want anders krijg je het vaak ook weer niet vergoed.
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Ik ben BHV'er en heb daar dus wel de basis gehad van EHBO. Ik moet het elk jaar herhalen om hem geldig te houden.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
De heimlich mogen we hier trouwens niet meer toepassen, iets met dat mensen meer schade dan goed kunnen aanrichten ofzo. Nou reken maar dat ik de Heimlich wél ga doen als het nodig is!
Marsy28- Prater
- Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Ik was ook ehbo'er/bhv'er vanuit mijn werk. Helaas is het nu verlopen omdat mijn werk failliet ging.
Heb het vorig jaar toe kunnen passen, toen er een vrouw van 81 op straat voor mijn werk in elkaar zakte. Heb toen gereanimeerd tot de politie er was, die mij overnamen tot de ambulance arriveerde. Voor mijn gevoel heb ik echt lopen klungelen en deed ik maar wat, ondanks mijn gevolgde cursussen, maar blijkbaar was het toch voldoende wat ik deed, want de vrouw ging met hartslag weer de ambu in. Heeft nog 5 dagen geleefd, volledig bij bewustzijn geweest nog zonder enige hersenschade. Uiteindelijk na 5 dagen overleden aan nierschade.
Heb het vorig jaar toe kunnen passen, toen er een vrouw van 81 op straat voor mijn werk in elkaar zakte. Heb toen gereanimeerd tot de politie er was, die mij overnamen tot de ambulance arriveerde. Voor mijn gevoel heb ik echt lopen klungelen en deed ik maar wat, ondanks mijn gevolgde cursussen, maar blijkbaar was het toch voldoende wat ik deed, want de vrouw ging met hartslag weer de ambu in. Heeft nog 5 dagen geleefd, volledig bij bewustzijn geweest nog zonder enige hersenschade. Uiteindelijk na 5 dagen overleden aan nierschade.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Ik ben ook bhv-er op het werk. En ik heb kinder EHBO.
Japie- Kletskop
- Aantal berichten : 2538
Punten : 2737
Registratiedatum : 17-11-10
Moira schreef:Atelier Madame schreef:Wat zit er trouwens allemaal in een EHBO cursus qua onderdelen?
Er zit een kennisstukje in (leer je uit het boek en wordt mondeling getest), verbandleer, levensreddende handelingen (rautek, stabiele zijligging, heimlich greep etc), reanimatie en AED in. Maar het niveau is echt heel laag. Ook als je een paar kleinere dingen niet weet slaag je nog en je verbandje hoeft ook niet perfect aangelegd te worden. Als het maar zijn functie kan doen.
Als je echt lid bent bij een vereniging en heel het jaar door lessen volgt krijg je verdieping van al deze stof en wordt er regelmatig met lotussen geoefend. Zo leer je bijvoorbeeld ook specifieke seizoensletsels. Dus bevriezing, zonnesteek, oververhitting etc. En je kunt je diploma nog aanvullen met andere cursussen zoals wandelletsels, sportletsel en kinderehbo (hoe reanimeer je een baby/kind, wat moet ik doen als ze stikt? etc). Ik leer in ieder geval altijd iets bij, ookal doe ik al wel een tijd. Heel interessant!
Interessant idd! Super handig als je gee medische achtergrond hebt. Ik doe zelf verpleegkunde dus dan zit het gelukkig allemaal in de opleiding.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik ben EHBO-er en was jarenlang BHV-er. Nu zou ik graag kinderehbo willen gaan halen.
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb geen EHBO diploma, maar zou 't wel willen in de toekomst.
Misschien als ik afgestudeerd ben, dat ik het via school mag doen.
Misschien als ik afgestudeerd ben, dat ik het via school mag doen.
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Marsy28 schreef:De heimlich mogen we hier trouwens niet meer toepassen, iets met dat mensen meer schade dan goed kunnen aanrichten ofzo. Nou reken maar dat ik de Heimlich wél ga doen als het nodig is!
Apart dat het daar helemaal niet mag! Maar ik snap het aan de ene kant wel. Als je het verkeerd doet (te hoog/te laag/te hard), kun je iemands ribben kneuzen/breken, organen beschadigingen etc. Maar aan de andere kant, als iemand echt stikt denk ik dat je toch beter het risico kunt nemen. Gelukkig gaan er nog wel wat stappen aan vooraf die je eerst kunt proberen.
Als je merkt dat er iets vastzit bij iemand en diegene gaat hierdoor hoesten, dan moet je hem aanmoedingen om door te hoesten. Stopt hij met hoesten? Dan is het tijd om met een vlakke hand op zijn rug te slaan tussen zijn schouderbladen. Dit mag op zich best hard hoor (zolang je het slachtoffer maar goed vast kan blijven houden), maar maximaal 5 keer. Werkt het nog niet? Dan kun je de heimlich greep toepassen.
Moira- Fluisteraar
Jilke schreef:Ik was ook ehbo'er/bhv'er vanuit mijn werk. Helaas is het nu verlopen omdat mijn werk failliet ging.
Goed dat je toen actie ondernomen hebt! Al is het natuurlijk ook ontzettend zwaar om zoiets te doen (ook mentaal). Jammer dat ze het uiteindelijk niet gehaald heeft, maar jij hebt haar in ieder geval nog een kans gegeven. Dat is al veel waard toch .
Moira- Fluisteraar
Atelier Madame schreef:Moira schreef:Atelier Madame schreef:Wat zit er trouwens allemaal in een EHBO cursus qua onderdelen?
Er zit een kennisstukje in (leer je uit het boek en wordt mondeling getest), verbandleer, levensreddende handelingen (rautek, stabiele zijligging, heimlich greep etc), reanimatie en AED in. Maar het niveau is echt heel laag. Ook als je een paar kleinere dingen niet weet slaag je nog en je verbandje hoeft ook niet perfect aangelegd te worden. Als het maar zijn functie kan doen.
Als je echt lid bent bij een vereniging en heel het jaar door lessen volgt krijg je verdieping van al deze stof en wordt er regelmatig met lotussen geoefend. Zo leer je bijvoorbeeld ook specifieke seizoensletsels. Dus bevriezing, zonnesteek, oververhitting etc. En je kunt je diploma nog aanvullen met andere cursussen zoals wandelletsels, sportletsel en kinderehbo (hoe reanimeer je een baby/kind, wat moet ik doen als ze stikt? etc). Ik leer in ieder geval altijd iets bij, ookal doe ik al wel een tijd. Heel interessant!
Interessant idd! Super handig als je gee medische achtergrond hebt. Ik doe zelf verpleegkunde dus dan zit het gelukkig allemaal in de opleiding.
Ja, ontzettend handig! Ik denk dat als het standaard bij iedere opleiding gegeven zou worden, je zo heel wat mensenlevens kunt redden in Nederland. Het zijn ook maar een paar lessen die je volgt, dus het geeft niet heel veel extra studiebelasting. Enige punt zouden dan de kosten zijn, maar vind het wel een typisch iets wat door de overheid gesubsideerd zou kunnen worden.
Fijn dat het bij jouw opleiding zit. Ik werkte op een plek en daar kwam naar voren dat bijvoorbeeld huisartsen vroeger geen ehbo kregen of handelingen oefenden die daarmee gelijk stonden. Zo moest er een keer iemand gereanimeerd worden in de praktijk, maar niemand wist hoe het moest.. Die persoon is ter plekke daar overleden. Gelukkig is dat nu wel beter geregeld .
Moira- Fluisteraar
Ja, het jammere is dat het volgens mij 160 euro zo iets kost, dat zou ik dan zelf moeten betalen. Hmm..Hebben jullie de cursus trouwens als heftig ervaren? Krijg je ook beelden te zien of zo?
Lot- Fluisteraar
- Aantal berichten : 410
Punten : 478
Registratiedatum : 12-11-12
Ja ik heb dit 'moeten' doen voor mijn vorige werk. Maar ik was nog met de cursus bezig toen ik geen contractverlenging kreeg door de crisis (kinderopvang). Ik heb het wel afgemaakt, vond het reuze interessant (na een paar heftige eerste lessen) en ben er nog altijd blij mee.
Auxo- Ratel
- Aantal berichten : 3459
Punten : 3541
Wij mogen heimlich wel toepassen, maar niet op baby's en kleine kinderen. De kans op beschadiging heb je inderdaad, maar als je niets doet ben je verder van huis. Zelfde met reanimeren trouwens, ons is geleerd dat je met reanimeren in vrijwel alle gevallen ribben breekt, of op z'n minst kneust. Maar liever gebroken ribben dan dood.
Laatst aangepast door Maple op di 6 aug 2013 - 3:56; in totaal 1 keer bewerkt
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Il heb al heel lang mijn ehbo diploma, ook herhalingen reanimatie en aed. Heb ook een aantal jaar bij het rode kruis gewerkt dus redelijk vaak ehbo toegepast.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Je bent altijd verplicht om eerste hulp te verlenen! Al bel je alleen maar 112, anders kan het slachtoffer of de familie van het slachtoffer je aanklagen.silly-one schreef:Ik heb hem 1x op mijn studie moeten doen. Die is toen verlopen omdat ik geen tijd had om voor de herhaling te gaan. Daarom een paar jaar later op de studie hem nog eenk eer gehaaald. Ook deze is niet verlengd, maar ondanks dat ik geen diploma heb ben ik volgens mij wel verplicht te handelen naar mijn kennis als er iets gebeurd. Je hebt het ooit gehad en ook al is hij niet meer geldig je weet ergens vast nog wel wat je moet doen.
Ik heb laatst voor mijn werk in de kinderopvang de cursus eerste hulp aan kinderen gedaan, hierbij werd ook uitgelegd hoe je alles op een volwassenen doet, dus als het echt moet dan zou ik kunnen helpen. Dit diploma is 2 jaar geldig, vind dit zelf veel te lang, een half jaar terug heb ik deze cursus ook gedaan maar dan op school en zonder diploma, maar er was al behoorlijk wat weg gezakt.
dr_oupy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 397
Punten : 465
Registratiedatum : 20-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: