Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

EHBO-cursus

+18
Ella
Japie
Jilke
June
Maple
silly-one
Atelier Madame
Moira
Harrison
Urban Naked
Antibes
Ellusss
Pink!
Dolphinne
Marsy28
Jeanette
Beessie
Lot
22 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty EHBO-cursus

Bericht  Lot ma 5 aug 2013 - 0:10

Ben jij in het bezit van een EHBO diploma? Zo ja, waarom? Uit eigen keuze of doordat het aangeboden werd op werk bijvoorbeeld. Of, zo nee: waarom niet, heb je hier al wel eens over nagedacht?

Ik zou dit graag zelf willen doen, maar vind dit ook wel weer spannend. Ik vind het belangrijk om dit te hebben zodat je in ieder geval weet wat je kunt doen, en te hulp kunt schieten. Het is toch vreselijk als iemand bijvoorbeeld gereanimeerd moet worden en niemand weet hoe dit moet?
Lot
Lot
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 410
Punten : 478
Registratiedatum : 12-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Beessie ma 5 aug 2013 - 0:14

Ik heb al 5 jaar mijn EHBO. Vanuit mijn werk idd aangeboden en uiteindelijk op mijn vorige werk zelfs hoofd BHV geweest. 

Inmiddels ander werk, maar ook hier is het van belang dat alle collega's BHV hebben (werk in de gehandicapten zorg) dus ik ben toevallig pas weer op geweest.


Bedenk wel dat als je je EHBO (particulier) gaat halen je er rekening mee houdt dat je het eigenlijk elk jaar moet herhalen (en mijn voorkeur is elk half jaar zelfs! maar daar gaat de baas niet mee akkoord Wink) om het bij te houden! 


Verder zou ik zeggen; doen! Het is mega leerzaam en het zal je inderdaad maar een keer van pas komen!
Beessie
Beessie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 212
Registratiedatum : 24-03-12
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Lot ma 5 aug 2013 - 0:23

Nog een vraag: heb je er al wel eens gebruik van gemaakt?
Lot
Lot
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 410
Punten : 478
Registratiedatum : 12-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Jeanette ma 5 aug 2013 - 0:25

Ik ben BHVer op mijn werk, dus moet het wel hebben. Krijg dit dus gewoon vergoed.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Marsy28 ma 5 aug 2013 - 0:40

Ik ben ook EHBO'er. Hier is het 5 jaar geldig, echt idioot. We gaan nu half jaarlijks met de collega's die het hebben even kort herhalen op een avond, anders vind ik het te riskant. Vind het superinteressant allemaal. 
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Beessie ma 5 aug 2013 - 0:44

Ja.. helaas wel....Hoewel ambulance gelukkig beide keren spoedig ter plaatse was!

Betrof beide geen reanimatie overigens, maar wel iemand die een ernstig verkeersongeluk heeft gehad waarvan ik toevallig nét geen oog-getuige was, maar wel als een van de eerste bij het slachtoffer was.

En later werd er om hulp geroepen tijdens een introductie dag van mijn nieuwe werk; Er was een oudere man die onwel geworden was en ze wisten niet wat ze moesten doen naast 112 bellen dus vroegen om BHV'ers. Toen heb ik ook gereageerd. Ik kon overigens niet veel meer doen dan de meneer gerust stellen, zorgen dat hij 'bij' bleef en zorgen dat hij niet stikte in zijn braaksel... 

Beide mannen zijn meegenomen door het ambulance personeel en heb ik niks meer van vernomen...
Beessie
Beessie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 212
Registratiedatum : 24-03-12
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Beessie ma 5 aug 2013 - 0:46

Wow Marsy! Ik vond op mijn vorige week 1x per jaar al zo weinig. Op mijn nieuwe werk is het nu ook 1x per 2 jaar.. absurd..maar 1x per 5 jaar is helemaal achterlijk!!! Toch?!:O  Hoe moet die kennis dan blijven hangen?!
Beessie
Beessie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 212
Registratiedatum : 24-03-12
Woonplaats : Almere

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Marsy28 ma 5 aug 2013 - 0:55

Ja, idioot he? En dan ook nog met kinderen werken.. Misschien denken ze dat de theorie wel blijft hangen als we veel praktijk momenten meemaken ofzo haha.. Laughing  Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan een astma aanval en paar pleisters en laten we dat vooral zo houden!
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Dolphinne ma 5 aug 2013 - 0:55

Ik heb ergens rond mijn 16e mijn EHBO diploma gehaald. Ik was toen al vrijwilliger bij een zwemvereniging en iedereen mocht toen die cursus doen.
Hij wordt ook 2 keer per jaar bijgehouden.
Voor mijn werk ben ik ook verplicht om hem geldig te houden.

Het diploma is idd iets van 5 jaar geldig, maar om hem geldig te houden moet je wel zoveel uur per jaar herhaling gehad hebben of dus de hele cursus en examen opnieuw doen.
Wij hebben 2 avonden per jaar van 18.00-22.00 herhaling bij de ambulancedienst. Een ambulancebroeder geeft deze en heeft dus ook heel veel ervaring en informatie over allerlei praktijkvoorbeelden.

Sinds een paar maanden heb ik ook mijn BHV diploma via mijn werk. Die moet nu ook elk jaar herhaald worden.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Marsy28 ma 5 aug 2013 - 0:57

Hier dus niet Dolphinne, 5 jaar = gewoon over 5 jaar weer terugkomen voor vernieuwing. 
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Dolphinne ma 5 aug 2013 - 1:07

Dat is idd wel apart!

Ik geloof dat je bij ons (door ziekte etc.) wel 1 herhaling een keer kan missen.
Wij hebben meestal ergens in okt/nov weer een herhaling. Dan ben ik hoogzwanger, dus weet niet of het dan gaat lukken om erbij te zijn. Ik ga dan in elk geval niet om mijn knieën zitten om reanimatie te oefenen.
Dat is dan ook geen probleem.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Pink! ma 5 aug 2013 - 1:08

Ik heb mijn kinder-EHBO diploma. Ik ga elk jaar op herhaling.
Ik moest het doen voor mijn gastouderopvang, maar nu ik ga stoppen wil ik wel de cursus blijven herhalen.
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Lot ma 5 aug 2013 - 1:14

Goed van jullie dames.
Lot
Lot
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 410
Punten : 478
Registratiedatum : 12-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Ellusss ma 5 aug 2013 - 1:56

Ik heb ook kinder ehbo, gehaald omdat mijn moeder het moest als gastouder en ik dacht, wellicht handig dadelijk in tijdens mn stage met (wees)kids in india.

Hadden toen 2 zaterdagen achter elkaar cursus, de ene oefenen de ander examen. En aangezien ik op kamers zat ging ik die vrijdag (dus voor het examen) weer richting mn ouders met de trein, en daar heb ik toen gelijk het in praktijk toe moeten passen omdat een baby een kraaltje in zn mond had gestopt en 'doorgeslikt'. Op het moment van heb ik gehandeld zonder me te bedenken. Later tijdens mn reis (ik was bijna op de helft op het moment van) dacht ik, stel dat het mis was gegaan, ik had mn diploma nog niet!
Eenmaal thuis (2u later) kwam er even een breekmomentje, alle adrenaline kwam eruit.. Maar daarna had ik zoiets van, tja is gebeurd en goed afgelopen, mooi! Let's go on. Totdat ik de volgende dag examen moest doen.. Alle verbandjes etc waren geen probleem maar toen ze me aankwamen met een getinte babypop voor de reanimatie etc... Oef! Daar ging ik weer hehe. (Het kindje in de trein was ook getint) Na uitleg van mn reactie was ik de held van de groep en ik hoorde laatst dat ik nog steeds als voorbeeld gebruikt wordt over hoe onverwacht het je van pas kan komen..
Ellusss
Ellusss
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 247
Punten : 316
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Antibes ma 5 aug 2013 - 2:38

Ik heb geen ehbo diploma.  Was paar maanden geleden wel een  mogelijkheid om het te halen, maar ik had geen tijd.  Wel beheers ik dingen als heimlich, reanimatie, wondverzorging etc. al vanuit mijn opleiding. Wel examen voor gedaan qua aanvullende verrichtingen naast mijn gewone klinische vaardigheden , maar niet los voor een ehbo diploma.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Urban Naked ma 5 aug 2013 - 2:48

Ik ben bhv'er op m'n werk.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Harrison ma 5 aug 2013 - 2:50

Antibes schreef:Ik heb geen ehbo diploma.  Was paar maanden geleden wel een  mogelijkheid om het te halen, maar ik had geen tijd.  Wel beheers ik dingen als heimlich, reanimatie, wondverzorging etc. al vanuit mijn opleiding. Wel examen voor gedaan qua aanvullende verrichtingen naast mijn gewone klinische vaardigheden , maar niet los voor een ehbo diploma.

 Is dat bij jou niet verplicht? Mijn zus moest het toen wel doen! En F. heeft het ook gedaan, maar ik weet niet zeker of dat verplicht was.
Harrison
Harrison
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 269
Punten : 271
Registratiedatum : 05-08-13

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Moira ma 5 aug 2013 - 3:00

Ik heb al een jaar of 5 mijn ehbo diploma (en toen ik klein was via de basisschool ehbo voor kinderen). Dit zat toentertijd in mijn opleiding. Vind het heel belangrijk, dus ben daarna lid geworden van een plaatselijke ehbo vereniging. Iedere maand hebben we dan herhalingslessen/verdiepingslessen. Ik denk dat je dat wel nodig hebt, wil je echt goed kunnen handelen.

Ik heb het in ieder geval al een paar keer gebruikt helaas. Ook bij levensbedreigende situaties. Ik ben blij dat ik toen iets voor de slachtoffers kon betekenen en vind het daarom nu al veel waard dat ik mijn vrije tijd hierin steek.

De ideale situatie zou zijn dat iedereen in NL een ehbo diploma heeft.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Antibes ma 5 aug 2013 - 3:22

Mrs. Harrison schreef:
Antibes schreef:Ik heb geen ehbo diploma.  Was paar maanden geleden wel een  mogelijkheid om het te halen, maar ik had geen tijd.  Wel beheers ik dingen als heimlich, reanimatie, wondverzorging etc. al vanuit mijn opleiding. Wel examen voor gedaan qua aanvullende verrichtingen naast mijn gewone klinische vaardigheden , maar niet los voor een ehbo diploma.

 Is dat bij jou niet verplicht? Mijn zus moest het toen wel doen! En F. heeft het ook gedaan, maar ik weet niet zeker of dat verplicht was.
Nee bij ons is het geloof ik niet verplicht. Geloof bij de reguliere gnk wel, maar omdat wij het 2x zo snel doen zullen ze wel bezuinigen op dingen dubbel op doen denk ik. Ik leer de vaardigheden namelijk sowieso en doe er al examen op
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Atelier Madame ma 5 aug 2013 - 3:25

Ik kan basic life support doen elk jaar moet ik die herhalen op m'n werk. Dus dingen al reanimatie, stabiele zijligging, beademen. Omdat ik als verpleegkundige werk weet ik ee basis van wondzorg natuurlijk altijd, en voor de rest is het denk ik veel logisch verstand.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Atelier Madame ma 5 aug 2013 - 3:26

Wat zit er trouwens allemaal in een EHBO cursus qua onderdelen?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  silly-one ma 5 aug 2013 - 6:09

Ik heb hem 1x op mijn studie moeten doen. Die is toen verlopen omdat ik geen tijd had om voor de herhaling te gaan. Daarom een paar jaar later op de studie hem nog eenk eer gehaaald. Ook deze is niet verlengd, maar ondanks dat ik geen diploma heb ben ik volgens mij wel verplicht te handelen naar mijn kennis als er iets gebeurd. Je hebt het ooit gehad en ook al is hij niet meer geldig je weet ergens vast nog wel wat je moet doen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  silly-one ma 5 aug 2013 - 6:11

Atelier Madame schreef:Wat zit er trouwens allemaal in een EHBO cursus qua onderdelen?

Ik moet verbandjes kunnen aanlegen op verschillende manier
stabile zijligging
reanimeren
handelen bij verstikking
handelen bij een hyper of een hypo bij suiker
en de vijf stappen van hulperverlenen
(veiligheid voor jezelf, omstanders, slachteroffer laten liggen etc.)

Deze dingen zijn mij nog blijven hangen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Moira ma 5 aug 2013 - 11:17

Atelier Madame schreef:Wat zit er trouwens allemaal in een EHBO cursus qua onderdelen?

Er zit een kennisstukje in (leer je uit het boek en wordt mondeling getest), verbandleer, levensreddende handelingen (rautek, stabiele zijligging, heimlich greep etc), reanimatie en AED in. Maar het niveau is echt heel laag. Ook als je een paar kleinere dingen niet weet slaag je nog en je verbandje hoeft ook niet perfect aangelegd te worden. Als het maar zijn functie kan doen.

Als je echt lid bent bij een vereniging en heel het jaar door lessen volgt krijg je verdieping van al deze stof en wordt er regelmatig met lotussen geoefend. Zo leer je bijvoorbeeld ook specifieke seizoensletsels. Dus bevriezing, zonnesteek, oververhitting etc. En je kunt je diploma nog aanvullen met andere cursussen zoals wandelletsels, sportletsel en kinderehbo (hoe reanimeer je een baby/kind, wat moet ik doen als ze stikt? etc). Ik leer in ieder geval altijd iets bij, ookal doe ik al wel een tijd. Heel interessant!
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Maple ma 5 aug 2013 - 11:22

Ik weet niet of het al gezegd is, maar als je aanvullend verzekerd bent, kun je via veel zorgverzekeraars je EHBO met een fikse korting halen. Ik heb al BHV en wil ook nog een volledig Oranje Kruis EHBO-diploma. Maar ik ben niet aanvullend verzekerd, dus moet daar voor gaan sparen.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

EHBO-cursus Empty Re: EHBO-cursus

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum