Ben jij donor?
+31
Ambivalence
loura
Tania
pitbullgup
Sterre
poppetje
Sneeuwvlok
Alias
Daya25
Miss G
Roze Roos
Monte
Lady4
Zwoesj
Rouxxxe
kimz
Susan
patjuhhh
Snoes
Polly
SuperGrover
Cheesegirl
minoessepoes
Thary
Ugly Betty
Jules
Blond
Mari
Lotus
girli
Jeanette
35 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Ben jij donor?
Dolores schreef:Snoes schreef:Niet? Ook niet als je weet dat je anders sterft?Dolores schreef:Overigens wil ik geen orgaan, mocht ik er een nodig hebben....
Nee, ook dan niet. Ik zou ook niet gereanimeerd willen worden, maar daarvoor zijn nog geen regelingen.
Mag ik vragen waarom niet, Do?
Ontopic: Ja, ik ben donor. Van alles.
Gast- Gast
[quote="Monte"]Ik ben zelf geen donor. Ik weet ook niet precies waarom niet, maar het voelt nog niet goed en dan doe ik het ook nog niet. Mocht ik ooit een orgaan nodig hebben, dan zou ik die absoluut willen hebben. Ik ben dan ook niet van mening dat je als donor voorrang krijgt(al was ik wel donor geweest, dan had ik er hetzelfde over gedacht)[/quote
+1!
Ik heb precies hetzelfde. Zou het wel willen maar durf het formulier nog niet in te vullen. Voelt gewoon niet goed. Misschien ontkenning dat iedereen dood kan gaan? Ik weet het niet..
En ja, mocht ik er op dit moment 1 nodig hebben dan neem ik het graag aan. Maar denk dat ik daarna wwel direct een donorformulier invul want anders krijg ik denk ik een rotgevoel!
+1!
Ik heb precies hetzelfde. Zou het wel willen maar durf het formulier nog niet in te vullen. Voelt gewoon niet goed. Misschien ontkenning dat iedereen dood kan gaan? Ik weet het niet..
En ja, mocht ik er op dit moment 1 nodig hebben dan neem ik het graag aan. Maar denk dat ik daarna wwel direct een donorformulier invul want anders krijg ik denk ik een rotgevoel!
Miss G- Fluisteraar
- Aantal berichten : 367
Punten : 376
Registratiedatum : 29-01-11
Ja ik ben donor. Omdat ook ik vind dat als jij iets nodigt hebt, je het ook graag wil hebben om zo leefbaar mogelijk te leven. Hiernaast vind ik het een goed plan als iedereen donor is.
Sinds 1,5 jaar ben ik ook bloed/plasma donor. Ik geef 1 keer in de 6 weken plasma.
Sinds 1,5 jaar ben ik ook bloed/plasma donor. Ik geef 1 keer in de 6 weken plasma.
Gast- Gast
Ja, met uitzondering van huid en hoornvliezen.
+ 1
Daya25- Fluisteraar
- Aantal berichten : 54
Punten : 56
Registratiedatum : 30-11-10
Alex167 schreef:_MamaRosa_ schreef:Ja. Ik weet uit ervaring hoe belangrijk donoren zijn. Vader heeft sinds mei afgelopen jaar een nieuwe nier. Zelf heb ik dezelfde ziekte en zal ik zo rond mn 50e ook een nieuwe nier nodig hebben. Had ik deze ziekte niet gehad, was ik ook donor geworden.
Maar ben je nou wel of geen donor?
Ja, ik ben donor, ik bedoelde met dat laatste dat ik sowieso donor zou zijn, ook als ik deze ziekte zelf niet zou hebben, komt misschien wat onduidelijk over.
En het is niet zo dat ik geen donor kan zijn nu, op dit moment doet de ziekte nog niks met mijn organen, dus mocht ik komen te overlijden op de ic, dan zijn bepaalde organen nog heel geschikt, alleen mijn nieren dus niet. Dus het is echt niet altijd zo dat mensen die weten dat ze ooit een donororgaan nodig hebben, zelf niet geschikt zullen zijn, gelukkig niet.
Gast- Gast
Nee. Ik heb dit jaren geleden ingevuld op een formulier.
Ik ben trouwens tegen de eventuele invoering dat je standaard wel donor bent. Het gaat hier om je eigen lichaam en ik vind het een hele vreemde regeling als je zelf daar in eerste instantie niets over te zeggen hebt, maar dit wordt bepaald door de overheid/anderen. Het is het enige dat echt helemaal van jou zelf is en ik vind dat een ander daar niets over te zeggen heeft.
Als je zelf donor wil zijn of je familie daar op dat moment over wil laten beslissen, ja dan is dat prima natuurlijk, maar dan is dat tenminste wel JOUW beslissing.
Ik ben trouwens tegen de eventuele invoering dat je standaard wel donor bent. Het gaat hier om je eigen lichaam en ik vind het een hele vreemde regeling als je zelf daar in eerste instantie niets over te zeggen hebt, maar dit wordt bepaald door de overheid/anderen. Het is het enige dat echt helemaal van jou zelf is en ik vind dat een ander daar niets over te zeggen heeft.
Als je zelf donor wil zijn of je familie daar op dat moment over wil laten beslissen, ja dan is dat prima natuurlijk, maar dan is dat tenminste wel JOUW beslissing.
Alias- Prater
- Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Alias schreef:Nee. Ik heb dit jaren geleden ingevuld op een formulier.
Als er standaard ingevoerd word dat je donor bent, kan je gewoon laten weten dat je het niet wil, dat is hetzelfde als wat je nu ook gedaan hebt. Dan is het nog steeds je eigen beslissing, nog steeds iets wat van jouzelf is en waar niemand anders iets over te zeggen heeft.
Ik ben trouwens wel donor, muv mijn hoornvliezen.
Sneeuwvlok- Prater
- Aantal berichten : 591
Punten : 604
Registratiedatum : 18-11-10
_MamaRosa_ schreef:
Ja, ik ben donor, ik bedoelde met dat laatste dat ik sowieso donor zou zijn, ook als ik deze ziekte zelf niet zou hebben, komt misschien wat onduidelijk over.
En het is niet zo dat ik geen donor kan zijn nu, op dit moment doet de ziekte nog niks met mijn organen, dus mocht ik komen te overlijden op de ic, dan zijn bepaalde organen nog heel geschikt, alleen mijn nieren dus niet. Dus het is echt niet altijd zo dat mensen die weten dat ze ooit een donororgaan nodig hebben, zelf niet geschikt zullen zijn, gelukkig niet.
Maar als je eenmaal een donororgaan hebt kan het toch niet meer?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
ik ben geen orgaandonor, (waarom weet ik niet precies toen ik 18 was wilde ik het gewoon niet)
Maar ben wel bloeddonor
Maar ben wel bloeddonor
poppetje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 102
Punten : 114
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben donor, voor alles. Al hoop ik dat ze me dan wel een beetje netjes achterlaten voor de nabestaanden, mocht het zo ver komen
Als ik daarmee iemands leven kan redden of verbeteren, dan heel graag. Ik heb niks meer aan mijn lichaam na mijn dood.
Als ik daarmee iemands leven kan redden of verbeteren, dan heel graag. Ik heb niks meer aan mijn lichaam na mijn dood.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
ik ben ook al donor vanaf mijn 18... je kan er ander mensen mee helpen en ik heb er toch niks maar aan als ik dood ben
Maar mijn man wil dit absoluut niet en vind het een naar idee heb ik ook weer respect voor.
Maar mijn man wil dit absoluut niet en vind het een naar idee heb ik ook weer respect voor.
pitbullgup- Prater
- Aantal berichten : 1132
Punten : 1159
Registratiedatum : 24-11-10
Alias schreef:Nee. Ik heb dit jaren geleden ingevuld op een formulier.
+1
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Nee ik ben geen donor
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10
Ja, hart en huid uitgezonderd.
Ambivalence- Fluisteraar
- Aantal berichten : 207
Punten : 255
Susan schreef:_MamaRosa_ schreef:
Maar als je eenmaal een donororgaan hebt kan het toch niet meer?
Dat weet ik eigenlijk niet zeker. Mijn vader staat nog steeds geregistreerd als donor, al zijn zijn hart en longen niet meer in een al te beste conditie. Ik zal dat eens navragen als ik er aan denk.
Gast- Gast
Ja, ik ben overtuigd donor, ze mogen alles van me hebben als dat kan en lukt. Verder eens met Susan.
Gast- Gast
Dolores schreef:Snoes schreef:Niet? Ook niet als je weet dat je anders sterft?Dolores schreef:Overigens wil ik geen orgaan, mocht ik er een nodig hebben....
Nee, ook dan niet. Ik zou ook niet gereanimeerd willen worden, maar daarvoor zijn nog geen regelingen.
Valt dat niet onder het do not resuscitate (DNR)? Ik ken de officiele nederlandse benaming ervoor niet... dit wordt meestal ingevuld als iemand een zware operatie ondergaat en als er daar iets misgaat, daarna niet als 'kasplantje' wil leven.
On-topic: ik ben overtuigd donor, van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben. En ik ben ook voor invoering van een wet die iedereen van 18+ automatisch donor maakt. Ook al stel je jezelf beschikbaar als donor, de kans dat ze iets van je nodig hebben als je dood gaat is zo ontzettend klein, omdat er zoveel dingen zijn die moeten 'matchen' met de ontvanger van je organen. Bloedgroep, antilichamen, afmetingen orgaan etc... daarbij zie je er absoluut niets van als ze iets bij je weggehaald hebben, ook al is het huid of hoornvliezen. Ze maken je weer helemaal 'netjes' voor je nabestaanden.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar redenen van mensen die geen donor zijn, behalve je gevoel. Toen ik jong was, vond ik het ook allemaal maar niks, organen afgeven als ik dood ga. Ik heb een medische studie gedaan en werk nu ook in dat vakgebied en toen was ik in no-time om. Ik vind het een mooie gedachte dat ik iemand zijn leven 'terug kan geven' als ik dood ga.
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Ik ben wel donor.
Voor de mensen die geen donor zijn, (zonder dat dit te maken heeft met overmacht): Als je zelf ernstig ziek wordt neem je dan wel een orgaan aan van iemand anders? En zo ja: vind je dat niet egoïstisch van jezelf?
Voor de mensen die geen donor zijn, (zonder dat dit te maken heeft met overmacht): Als je zelf ernstig ziek wordt neem je dan wel een orgaan aan van iemand anders? En zo ja: vind je dat niet egoïstisch van jezelf?
Gast- Gast
Ja ik ben donor. Ik heb geen uitzonderingen gemaakt: alles mag gebruikt worden. Waarom? Omdat ik me daar goed bij voel. Het is vaak een gevoel denk ik. Als het niet goed voelt moet je het vooral niet doen. Iedereen moet kunnen beslissen wat hij of zij wil.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Het feit dat je een donororgaan hebt ontvangen maakt je niet per se ongeschikt voor transplantatie. Theoretisch gezien zou zelfs het gedoneerde orgaan opnieuw gedoneerd kunnen worden. Als je bijvoorbeeld een maand na je transplantatie onder een bus komt, dan kan die nier theoretisch gezien opnieuw gebruikt worden. Maar je organen kunnen alleen maar gebruikt worden als je overlijdt op de intensive care en je hersendood bent. En als je sterft aan een ziekte of overdosis dan ben je ook ongeschikt en jouw bloedgroep en antilichamen moeten matchen...
Al met al is de kans dat je zelf ooit een donororgaan nodig hebt, vele malen groter dan de kans dat je orgaandonor wordt als je je daarvoor opgeeft.
Al met al is de kans dat je zelf ooit een donororgaan nodig hebt, vele malen groter dan de kans dat je orgaandonor wordt als je je daarvoor opgeeft.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat je na een orgaantransplantatie medicijnen moet slikken om afstoting te voorkomen en dat dat medicijn jou ongeschikt maakt om donor te zijn.
Susan- Lady Post-a-lot
In de Quest stond dat het theoretisch mogelijk zou zijn.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Dan bedoelen ze denk ik dat het theoretisch mogelijk zou zijn om een orgaan twee keer te transplanteren, maar in de praktijk kan het volgens mij niet.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Donor
» Ben jij donor ja of nee?
» nav donor zijn...
» Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?
» Bloed donor en mogelijk zwanger
» Ben jij donor ja of nee?
» nav donor zijn...
» Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?
» Bloed donor en mogelijk zwanger
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: