Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

+11
SarahKey
Moezie
Snoes
Phileine
SuperGrover
Susan
girli
Atelier Madame
Monte
Krullebol
Zwoesj
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Zwoesj ma 11 jul 2011 - 6:31

Hoe denken jullie hier over?
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Krullebol ma 11 jul 2011 - 6:36

Voor mijn beeld; lig je doodbloedend in het ziekenhuis, ernstige verwondingen, nadat je bent aangereden " ja sorry mevrouw, u geeft geen bloed of bent geen donor dus u krijgt ook niks?"...

Krullebol
Krullebol
Prater
Prater

Aantal berichten : 822
Punten : 922
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Zwoesj ma 11 jul 2011 - 6:38

Ik doel vooral op bijv:
Je wilt nooit donor zijn, maar dan krijg je een nierziekte. Hierdoor ben je genoodzaakt een donornier te krijgen, anders zul je niet lang meer leven. Je wilt die niet wel hebben, maar in gezonde toestand heb je deze nooit willen schenken.
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Monte ma 11 jul 2011 - 6:39

Ben ik het niet mee eens. Iemand die donor is kiest bewust om zijn organen af te staan, iemand die ze nodig heeft zal nooit kiezen ze niet aan te nemen. En je kunt inderdaad iemand in het ziekenhuis niet weigeren, dat zou echt belachelijk zijn. Nee diegene(ben ook iemand die wel organen wil,maar geen donor is ) mogen van mij gewoon organen krijgen van een donor
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Monte ma 11 jul 2011 - 6:41

Zwoesj schreef:Ik doel vooral op bijv:
Je wilt nooit donor zijn, maar dan krijg je een nierziekte. Hierdoor ben je genoodzaakt een donornier te krijgen, anders zul je niet lang meer leven. Je wilt die niet wel hebben, maar in gezonde toestand heb je deze nooit willen schenken.
Nou dan zal diegene heel blij zijn dat hij/zij een niet krijgt, en dan gun ik het die persoon van harte, ook al wilde hij/zij nooit een donor zijn, ik vind niet dat je dat onderscheid kan maken.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Krullebol ma 11 jul 2011 - 6:41

Ja oke, klinkt ook wel logischer zo.. Maar dit was het eerste wat er in mij op kwam ( en ik dacht, laat ik ook is uit mijn stil zwijgende status komen Wink)
Ik ga er ff over nadenken smile
Krullebol
Krullebol
Prater
Prater

Aantal berichten : 822
Punten : 922
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Atelier Madame ma 11 jul 2011 - 6:42

Tegen: om de reden dat ik de twee zaken los van elkaar vind staan. De overeenkomst mag dan zijn dat het allebei om leven en dood gaat. Maar het verschil zit hem er voor mij in,in de vrije wil. Je kiest er zelf voor om donor te worden of niet, er is niemand anders die dat voor jou hoeft en mag beslissen. Daarentegen is een ziekte waarbij je een donororgaan nodig hebt, iets wat je kan overkomen. Gevoelsmatig voelt het miss eerlijker dat iemand die zelf orgaandonor is, bijv voorrang op de wachtlijst krijgt tov iemand die dit niet is. Maar ik vind dat je daar dus niet over mag oordelen. Want je kunt er bijv ook voor kiezen dat je alleen je hart of je nieren afstaat, hoe ga je daar dan mee om. En wat als je bijv wel bloeddonor bent in maar gewoon 'heel'je graf in wil vanweg je geloof?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  girli ma 11 jul 2011 - 6:43

Er zijn genoeg mensen die om medische redenen geen donor mogen zijn. Krijgen die dan ook niets? Zij geven immers niets.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Susan ma 11 jul 2011 - 6:43

Niet mee eens, een orgaantransplantatie is een medische behandeling waar iedereen recht op moet blijven houden. Het is fijn als je je bijdrage wil leveren door de intentie te hebben zelf je organen te doneren, maar het moet geen voorwaarde worden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Zwoesj ma 11 jul 2011 - 6:45

En het Geen bezwaar systeem, wat vinden jullie daarvan dan?
Is van kracht in Belgie: Iedereen is donor, tenzij je aangeeft het niet te willen.
Zwoesj
Zwoesj
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  SuperGrover ma 11 jul 2011 - 6:46

Monte schreef: iemand die ze nodig heeft zal nooit kiezen ze niet aan te nemen.
Dat is niet waar. Niet iedereen kiest daarvoor.

Verder alweer eens met Susan.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  SuperGrover ma 11 jul 2011 - 6:47

Zwoesj schreef:En het Geen bezwaar systeem, wat vinden jullie daarvan dan?
Is van kracht in Belgie: Iedereen is donor, tenzij je aangeeft het niet te willen.
Daar ben ik héél erg voor. Veel mensen zijn geen donor uit laksheid. Doodzonde toch?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 6:48

Eigenlijk ben ik het er deels wel mee eens. Wat je niet geeft, kun je van een ander ook niet terug verwachten. Anderzijds, als ik in het ziekenhuis lig en ik krijg niet hetgen dat ik nodig heb, omdat ik niet geef, dan zou ik dat, zacht uitgedrukt, niet fijn vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 6:50

Prima systeem in België!

Ik ben van mening dat je niet-donors niet kunt weigeren als zij een donororgaan nodig hebben, het is in mijn ogen geen voor wat hoort wat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 6:53

Susan schreef:Niet mee eens, een orgaantransplantatie is een medische behandeling waar iedereen recht op moet blijven houden. Het is fijn als je je bijdrage wil leveren door de intentie te hebben zelf je organen te doneren, maar het moet geen voorwaarde worden.
Zoiets wilde ik typen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Phileine ma 11 jul 2011 - 7:05

Susan schreef:Niet mee eens, een orgaantransplantatie is een medische behandeling waar iedereen recht op moet blijven houden. Het is fijn als je je bijdrage wil leveren door de intentie te hebben zelf je organen te doneren, maar het moet geen voorwaarde worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens, had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 7:57

Nee, altijd recht houden op ontvangen, ook als je zelf niet geeft.

Al vind ik wel dat je moet geven. Ik ben overtuigd donor, ze mogen alles van me hebben. Alles. Maar de wet is nu eenmaal zo dat je mensen niet kan verplichten om organen en lichaamsdelen af te staan. Ik vind het ieders goed recht om donor te worden te weigeren. Maar ik zie geen enkele reden waarom je dat zou doen, dood is dood. Je hebt niks meer aan je lichaam, je kan er een ander misschien wel mee helpen.

Los van dit al: is de kans bijzonder klein dat je organen gebruikt kunnen worden als je sterft. Ten eerste moet je al kunstmatig in leven gehouden worden, en moeten de organen in goede conditie zijn. De meeste mensen die zich opgeven als donor kunnen helaas niet eens donor zijn door verschillende omstandigheden. Daarom is er zo'n tekort.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 8:00

SuperGrover schreef:
Zwoesj schreef:En het Geen bezwaar systeem, wat vinden jullie daarvan dan?
Is van kracht in Belgie: Iedereen is donor, tenzij je aangeeft het niet te willen.
Daar ben ik héél erg voor. Veel mensen zijn geen donor uit laksheid. Doodzonde toch?

Dikgedrukte: Heel erg mee eens

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Snoes ma 11 jul 2011 - 9:01

Ik woon in België en ik vind het ook een prima systeem zo. Ik ben gewoon donor tot ik zelf aangeef het niet meer te willen zijn.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 11:21



Ergens ben ik het er wel mee eens. Gevoelsmatig dan. Ik snap wel dat het systeem zo niet werkt, maar toch...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Moezie ma 11 jul 2011 - 11:23

Zero schreef:

Ergens ben ik het er wel mee eens. Gevoelsmatig dan. Ik snap wel dat het systeem zo niet werkt, maar toch...
+1
Moezie
Moezie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2751
Punten : 2784
Registratiedatum : 02-12-10
Woonplaats : Limboland

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  SarahKey ma 11 jul 2011 - 18:36

Ik ben het er wel mee eens. Als je het niet nodig vind om zelf te geven vind ik dat je geen recht hebt om wel dat terug te verlangen. Jij wilt niemand helpen, dan hoef je ook geen hulp terug te verwachten.

SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  girli ma 11 jul 2011 - 22:22

Dus eigenlijk zeggen de mensen die voor zijn: voor wat hoort wat?
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gast ma 11 jul 2011 - 23:01

girli schreef:Dus eigenlijk zeggen de mensen die voor zijn: voor wat hoort wat?
Het lijkt er wel op. terwijl het zo is dat wanneer jij een donororgaan hebt jijzelf geen donor meer mag zijn dus in praktijk kan het niet eens zo werken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Susan ma 11 jul 2011 - 23:09

Francaise_ schreef:
girli schreef:Dus eigenlijk zeggen de mensen die voor zijn: voor wat hoort wat?
Het lijkt er wel op. terwijl het zo is dat wanneer jij een donororgaan hebt jijzelf geen donor meer mag zijn dus in praktijk kan het niet eens zo werken.

Precies. Het gaat dus puur om de intentie. Als je de intentie niet hebt verdien je blijkbaar geen donororgaan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Donor: alleen ontvangen als je ook geeft? Empty Re: Donor: alleen ontvangen als je ook geeft?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum