Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Laced wo 17 jul 2013 - 7:13

Wij zijn vandaag met Levi bij de kno-arts geweest i.v.m. zijn oorontstekingen (waar hij geregeld last van heeft), zijn "achterstand" in spraak en de mogelijke samenhang hiervan. Nu hebben wij een doorverwijzing gekregen voor een afspraak bij een audiologisch centrum. Nu word ik binnen 14 dagen gebeld voor een afspraak. 

Wat kan ik verwachten bij een audiologisch centrum? Wat voor soort onderzoeken / testen zullen ze gaan uitvoeren? Hoe verloopt zo'n traject? 

Misschien loop ik wat op de feiten vooruit, maar vind het toch best wel spannend,

Laced
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Jasmine wo 17 jul 2013 - 8:06

J. heeft ook al een heel traject doorlopen op het AC. Zij kwam daar vanwege een extreme spraakachterstand.

Als eerste kreeg ze een gehooronderzoek. D.m.v. een aantal testen kwamen ze erachter dat ze vocht achter haar trommelvliezen had. Ze hoorde dus constant alsof ze onder water zat. Hiervoor heeft ze buisjes gekregen. We hadden zelf niet gedacht dat het iets met haar gehoor zou zijn, maar we merken al verschil sinds we de deur van het ziekenhuis uit liepen.

Later heeft ze nog onderzoeken gehad om na te gaan hoe groot haar achterstand was. Dit ging heel spelenderwijs.

N.a.v. deze onderzoeken heeft ze nu logopedie. Verder gaat ze vier keer per week naar de psz. Inmiddels beginnen we echt vooruitgang te merken. Ze praat nu eindelijk zinnen van twee of drie woorden. Ze gaat ook steeds duidelijker praten en het is steeds vaker mogelijk een gesprekje te voeren.

Binnenkort moeten we tetug naar het AC voor controle. Dan gaan we kijken of er idd. vooruitgang in zit en ze ook een stukje achterstand inhaalt.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Gast wo 17 jul 2013 - 8:07

Ga je naar die in E.hoven? Daar zijn wij met H ook geweest.
Ook vanwege de oorontstekingen.

Ze kreeg een test met dopjes in haar oren. Een test met geluiden op een tv naast en achter haar en uhm... Ik meen nog een test maar die weet ik niet meer.
Hier ging het goed, we hoefde ook niet terug te komen wat soms het geval is met kleine kindjes omdat ze zich er niet bij kunne houden of ongeduldig zijn.
Het was (voor ons en voor H) in elk geval niet vervelend ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Gast wo 17 jul 2013 - 8:09

Oh, de uitslag was niet heel schokkend ofzo. Aan 1 oor merkte ze wel wat achterstand maar niet heel ernstigs. Maar daardoor heeft ze toen wel buisjes gekregen.
Ze heeft daarna ook nooit meer last gehad van oorontstekingen. 1 Keer kort daarna maar dat had de arts ook verteld dat dat vaak voorkomt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Susan wo 17 jul 2013 - 8:09

Ezra kreeg zo'n gehoortest zoals ze bij de geboorte krijgen, alleen duurt het bij een groter kind dan wat langer. Daarbij werd er een tympanogram gemaakt, daarmee meten ze de trilling van het trommelvlies en daaraan kunnen ze zien of er bijvoorbeeld vocht achter zit of dat het trommelvlies is beschadigd. Soms doen ze ook een test waarbij ze vanuit verschillende hoeken geluiden laten horen en dan moet het kind dat aangeven, maar daar kon Ezra nog niet aan meewerken.

Bij ons ging het wel andersom, eerst naar het audiologisch centrum, daar bleek uit het tympanogram dat hij mogelijk vocht achter zijn trommelvliezen had en toen pas gingen we naar de KNO-arts.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Laced wo 17 jul 2013 - 8:21

Jasmine, dank je voor je uitgebreide reactie. Met welke leeftijd zijn jullie het traject ingegaan? Kwamen ze er bij het audiologisch centrum achter dat er vocht achter haar trommelvliezen zat of had de huisarts of kno arts dat ook al geconstateerd? Heeft zij ook veel lastgehadvan oorontstekingen of daar is nooit geen sprake van geweest? In hoeverre had zij een achterstand in haar spraak en met welke leeftijd was dat? Reageerde ze wel altijd goed op jullie vragen of viel het jullie ook op dat haar gehoor wat slechter was? 

Sybella, klopt. Zijn jullie daar ook terecht gekomen via de kno-arts? Hebben jullie toen lang moeten wachten op een afspraak of ging dat vrij vlot? Heeft H. uiteindelijk buisjes gekregen? Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan, aangezien Levi moeilijk stil kan zitten.

Laced
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  MADDIE wo 17 jul 2013 - 8:32

Wat ik weet (via mijn werk) is dat ze eerst altijd een gehooronderzoek doen. En als het nodig is een verder onderzoek. Ik heb gehoord dat ze dan testjes gaan doen om te kijken hoe ver een kind is. met taal etc. (plaatjes aanwijzen, simpele puzzeltjes maken ed.) Maar het verschilt dus wel met welk probleem. Het zou goed kunnen dat je naar aanleiding van de resultaten ook naar logopedie wordt doorverwezen. Dit om de spraaktaal ontwikkeling te gaan ondersteunen.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Jasmine wo 17 jul 2013 - 8:53

Wij zijn het traject in gegaan toen ze twee jaar en drie maanden was. Het kwam voor ons echt als een verrassing dat er toch iets met haar gehoor was, want ze reageerde altijd prima. Ook reageerde ze goed op opdrachten die wij haar gaven. Ze heeft ook nooit last gehad van oorontstekingen of wat dan ook.

In april hebben we het taalspraakonderzoek gehad. Ze was toen 2 1/2. Qua begrip zou ze een half jaar achter lopen, qua spraak bijna een jaar. Het begripstukje zijn zowel wij als de leidsters op de psz het echter niet mee eens. Bij J. is het meer een kwestie van d'r eigen plan trekken.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  MADDIE wo 17 jul 2013 - 9:12

Jasmine, kinderen zijn best vindingrijk en kunnen op een gegeven moment dingen wel lijken te begrijpen en te horen, maar dat valt dan best wel tegen. Dat heb ik op mijn werk ook wel meegemaakt. Daarom vind ik het altijd zo belangrijk dat de oren getest worden bij een spraak-taal-achterstand. Ik had vroeger ook een heel slecht gehoor en allerlei problemen met mijn oren. Maar ik kon toen ook gewoon liplezen. Dat hielp ook wel!
En ik denk dat het thuis bijvoorbeeld ook weer makkelijker is qua het reageren als ergens waar het rumoeriger is. bijvoorbeeld bij de psz.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Bruintje Beer wo 17 jul 2013 - 9:54

Wij zijn door het cb doorgestuurd naar een audiologisch centrum om te kijken waarom D. Nog niet praat. Maar hier is de wachttijd om een afspraak te maken alleen al 6 weken.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Laced wo 17 jul 2013 - 10:00

Wow, wat lang BB. Het secretariaat van de afdeling kno zou de documenten gelijk faxen / versturen naar het audiologisch centrum en binnen 2 weken zou ik iets van ze (moeten) horen. Ben benieuwd. Praat D. Nog helemaal niet? Of enkel wat woordjes?

Laced
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Bruintje Beer wo 17 jul 2013 - 10:11

Hij praat wel een paar woordjes maar niet veel.ze moeten nu met de leeftijd die D. Heeft 2 woorden zinnen moeten maken.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Jasmine wo 17 jul 2013 - 12:57

Maddie: klopt, kinderen kunnen wat dat betreft heel vindingrijk zijn. J. had blijkbaar ook heel veel manieren gevonden om haar verminderde gehoor te compenseren. Doordat ze echter ook gewoon deed wat we vroegen als zij niet in ons gezichtsveld was, hadden we dat gehoor nooit verwacht. Als zij bijv. TV zat te kijken en ik riep vanuit de keuken of ze haar beker wilde brengen, dan deed ze dat. Dit kwam dan ook als een verrassing, maar sinds ze buisjes heeft is het een verschil van dag en nacht.

Wat het begrip betreft: bij die conclusie zetten teveel mensen hun vraagtekens. Wij, opa en oma's, leidsters op de psz, logopediste. J. is wat dat betreft nogal gemakkelijk. Ze kan zich heel goed van de domme houden als ze ergens geen zin aan heeft. Dingen die ze normaal prima begrijpt en instructies die ze normaal prima opvolgt: als ze ergens geen zin aan heeft, negeert ze je gewoon. Zo'n test is natuurlijk ook maar een momentopname, dat werd er ook bij gezegd.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  MADDIE wo 17 jul 2013 - 17:20

Ja dat is zo'n test zeker. En bij zo'n jonge leeftijd zijn kinderen ook vaak nogal eigenwijs. Je bent als ouder zelf de expert over je eigen kind. En als de psz het met je eens is zal het vast niet helemaal een goed beeld geven. Merk je wel vooruitgang mbt de taalontwikkeling?
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?  Empty Re: Audiologisch centrum, wat kan ik verwachten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum