Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

juffen groep 5 t/m 8

5 plaatsers

Ga naar beneden

juffen groep 5 t/m 8 Empty juffen groep 5 t/m 8

Bericht  Marsy28 zo 11 aug 2013 - 17:53

Over 2 weken hebben we een zondag met daarin alle groepen 5, 6, 7 en 8 bij elkaar. Ze doorlopen een parcours van 3 keer een uur waarin ze leren over de geschiedenis van Nederland. Ik heb de thema's 'het ontstaan van Nederland' en 'de 2e wereld oorlog' gekregen. Het worden groepjes van ongeveer 8 kinderen en ik moet een uur vullen. Ik wil dit natuurlijk interactief maar ook interessant maken. En ik loop een beetje vast op ideeen.. Ik kom eigenlijk alleen maar op de theorie vertellen maar dat is natuurlijk extreem saai. Ook heb ik hier niet alle mogelijkheden die in Nederland zijn qua materiaal. 

Wie oh wie heeft er leuk, leerzaam, spelidee of misschien een idee hoe ik dit leuk kan laten overvloeien in elkaar?
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

juffen groep 5 t/m 8 Empty Re: juffen groep 5 t/m 8

Bericht  GreenGrass zo 11 aug 2013 - 18:17

Een 'leg de plaatjes in de goede volgorde'? 

Bijvoorbeeld WOII:
- binnenvallen NL
- bom op R'dam? 
- bevrijdingsdag
- Anne Frankhuis (museum)
etc.

Over het ontstaan van NL zou je hetzelfde kunnen doen.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Lejow zo 11 aug 2013 - 19:42

Ben je bekend met coöperatieve werkvormen?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Snoopy zo 11 aug 2013 - 21:06

Ken je de site: http://entoen.nu/
Daarop staat allerlei lesmateriaal over de geschiedenis van Nederland voor kinderen. Er zijn ook downloads, dus wellicht zit er wat nuttigs bij.

En allerlei site met geschiedenis over Nederland: (hoop dat de links werken, gekopieerd vanaf een site)

• Landelijke Canon
  • Histoclips
  • Erfgoed Nederland
  • Digitale educatieve projecten van het Digitaal Katholiek Efgoedhuis.
  • Nationaal archief
  • Digitaal Erfgoed Nederland
  • SchoolTV-Beeldbank, vakgebied geschiedenis 
  • Doorzoek het geheugen van Nederland
  • Archiefnet zoekservice
  • Geschiedenispagina van de VPRO
  • Databank afbeeldingen WO2
  • Tvprogramma; jongeren onderzoeken monumenten
  • Alledaagse verhalen uit de NL'se geschiedenis
  • Nederlands Centrum voor Volkscultuur
  • Online kranten

Ben trouwens wel heel benieuwd naar wat voor werk je doet en hoe je daar aan gekomen bent! (ik zou het liefst een baan in het buitenland hebben namelijk Very Happy)
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Marsy28 zo 11 aug 2013 - 23:50

Yay, dank jullie wel!

En nee Lejow, ken ik niet.. Ik ben geen PABO, ik ben SPH maar toevallig in deze baan gerold, vandaar. 

Ik erin rollen is niet zo moeilijk hoor haha.. Gewoon solliciteren, net als in Nederland :P
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Bericht  Lejow ma 12 aug 2013 - 0:20

Google er maar eens op. Het zijn werkvormen waarbij iedereen in het groepje een 'rol' heeft om tot het eindproduct te komen. Het is dus niet zo dat degene met de grootste mond alles wel even regelt en de rest er op meelift.

Je kunt er allemaal korte, leuke lesjes/spelletjes mee doen.

Bijvoorbeeld: Mix en koppel.
Een soort levend memory, de kinderen krijgen allemaal een kaartje, en horen in duo's (of kan ook per 3 of 4) bij elkaar. Ze moeten door de klas gaan lopen en gaan zoeken bij wie ze horen. Niet door hun kaartje zo maar te laten zien, maar door netjes te vragen: *hand geven* hallo, heb jij het kaartje dat hoort bij de ..... ? Is het antwoord ja, geven ze elkaar een hand en gaan ze zitten (of verder zoeken samen in het geval van groepjes van 3 of 4), zo nee, geven ze elkaar ook een hand, bedanken ze elkaar en lopen ze verder.

Of mix en bevries.
Rond laten lopen op de muziek, en als de muziek uit gaat moeten ze stoppen. Vervolgens moeten ze een groepje maken met het kind waar ze bij staan (of natuurlijk ook weer met 3 of 4 in een groepje), dan mag degene met het langste/kortste haar / grootste/kleinste kind / enz, beginnen met vertellen over .....
Als je je ene hand in de lucht steekt, en je vinger voor je mond (het stilte teken) moeten ze stil zijn, en luisteren, dan vraag je wat terug aan de gene die geluisterd hebben, of ze wel opgelet hebben, en dan wisselen ze van rol.

En zo is er nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer.
Echt heel leuk. Want het is niet zo dat er maar 1 aan het woord is en de rest ligt te slapen, zoals vroeger bijv bij het kringgesprek..
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Snoopy ma 12 aug 2013 - 0:51

Marsy28 schreef:Yay, dank jullie wel!

En nee Lejow, ken ik niet.. Ik ben geen PABO, ik ben SPH maar toevallig in deze baan gerold, vandaar. 

Ik erin rollen is niet zo moeilijk hoor haha.. Gewoon solliciteren, net als in Nederland :P
 Haha dat snap ik. Maar ik had het idee dat jij voor een Nederlandse organisatie werkt in het buitenland?
Solliciteren op een baan terwijl je niet in het land zelf bent is best lastig natuurlijk Very Happy
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Marsy28 ma 12 aug 2013 - 1:11

Snoopy:

Je kunt heel makkelijk ook vanuit Nederland solliciteren. Het is beetje ingewikkeld. We hebben hier een Nederlandse school, die nu nog gesubsidieerd is door de Nederlandse regering en gecontroleerd wordt door de NOB. We zijn dus een officiele basisschool en moeten ook CITO's afnemen. Maar omdat straks de subsidie per 2014 vervalt, vallen we ook niet meer onder het NOB en kunnen we straks er een Australische organisatie van maken. Ik zag de vacature toen ik hier al woonde en als zoekwoord 'Dutch' gebruikte. Zo kwam ik bij de school (mede dankzij mijn vele ervaringen voor de klas). 

Wat zou je willen dan?
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Bericht  Printje ma 12 aug 2013 - 7:31

Is het serieus op een zondag??? Wat is daar de reden van?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Marsy28 ma 12 aug 2013 - 16:02

Yup..

Wij vallen dus onder de Nederlandse wetgeving en dat betekent dat de kids een verplicht aantal uren les moeten hebben. Omdat deze school naast hun normale school bestaat, krijgen ze per jaar te weinig les. Daarom zijn er 3 NTC dagen ingepland (dus deze dagen) op zondag, 2 toetsdagen op zondag en sinterklaas en koninginnedag. Zo komen de kinderen aan hun uren. De NTC dagen moeten echter ook aan bepaalde leseisen voldoen en vandaar dat dit nu het thema is voor de oudste groepen. Niemand vindt het echter heel erg erg hoor omdat het gewoon heel erg goed is voor de kinderen en het ook een gezellige dag met elkaar is. Je moet er wat voor over hebben om je kind Nederlands onderwijs op maat te laten volgen, doel is natuurlijk dat die kinderen in Nederland later weer kunnen instromen of zodanig goed Nederlands kunnen dat ze in Nederland kunnen studeren later.. 
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud