Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Duim/speen/pink

+17
koNijntje
Knillis
*Lieke*
Pink!
liesje
Sun88
Pineco
Sanne
Parisienne
Caroow
Blue flower
Susan
meisjesmama
Puggle
Manderijn
Printje
Filoria
21 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Duim/speen/pink

Bericht  Filoria zo 7 jul 2013 - 9:39

Ik las net in een ander topic iets over zuigbehoefte. Dat deed me eraan denken dat wij nog geen idee hebben hoe we dat bij onze dochter aan gaan pakken straks.

Onze zoon is nu 4,5 jaar oud en hij duimt nog steeds. Wel alleen als hij moe is, maar toch. Hij weet dat hij ermee moet stoppen zodra hij zijn tanden gaat wisselen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat straks.

Ik had me toen hij een baby was weinig verdiept in dit onderwerp, maar dacht eigenlijk dat speentjes slecht waren. Nu zie ik in dat duimen ook vervelend is.

Volgens mij zit er aan alles wel nadelen:

Duim: moeilijk af te leren omdat je een duim niet weg kunt leggen/gooien Laughing Tanden kunnen scheef gaan staan en zo.
Speen: kan vallen of kwijtraken, je kunt 'm vergeten en (sorry) het ziet er zo stom uit
Pink: werkt alleen bij jonge baby's en lastig omdat het aan jou vast zit Laughing 

Welke nadelen en voordelen vergeet ik nog?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Printje zo 7 jul 2013 - 9:44

Ik heb het liefste een duim omdat ik speentjes er vreselijk uit vind zien eigenlijk. Bij R hadden we al heel snel geen speen meer en hij heeft ook nooit geduimd maar N heeft gaar tutje nog nodig bij het in slaap vallen. Voor de rest mag ze hem van mij al niet meer hebben, zij tuttert nu op d'r pop, das ook lekker hahaha
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Printje zo 7 jul 2013 - 9:44

Ik vind speentjes er ook dom uitzien, sorry sorry, maar boven een jaar of wat vind ik het echt geen gezicht.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Manderijn zo 7 jul 2013 - 9:44

En daar kwam bij ons nog bij, het niet willen hebben van een speen, en gaan duimen.voor ons was de keuze al gemaakt dus. Hier een duimer en een speen, en de jongste is er dus al vanaf, in dat opzicht ging ik voor d speen.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Puggle zo 7 jul 2013 - 9:46

Hier heeft ze een speen. Ze is er erg tevreden door dus ik kan me er (nog) niet druk om maken. Liever dit als duimen want dat vind ik echt niks.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  meisjesmama zo 7 jul 2013 - 9:48

Puggle schreef:Hier heeft ze een speen. Ze is er erg tevreden door dus ik kan me er (nog) niet druk om maken. Liever dit als duimen want dat vind ik echt niks.
+1
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Gast zo 7 jul 2013 - 9:48

Een kind kiest meestal zelf wat hij of zij het fijnst vindt, dat kun je moeilijk sturen. De één kan de duim niet vinden en heeft dus een speen nodig om de zuigbehoefte te bevredigen en de ander tuft de speen er direct weer uit om vervolgens tevreden op de duim te gaan sabbelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Susan zo 7 jul 2013 - 9:49

Allebei een speen. Ik vond het niet echt heel boeiend hoe andere mensen dat eruit vonden zien, sowieso hadden ze die speen vrijwel alleen bij het slapen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Blue flower zo 7 jul 2013 - 9:53

Ik geloof niet dat je dit voor het zeggen hebt, kinderen kiezen zelf wat ze willen. Hier een duimer en een speen. En ik ga me er niet druk om maken, wij nemen een wijntje (ik lust geen wijn maar hoor het mensen zo vaak zeggen Wink) of weet ik het wat om te ontspannen en kindjes een speen of wat anders om te relaxen of in slaap te vallen. Ik heb nog nooit iemand van 18 zien duimen dus uiteindelijk komt het wel goed smile en daarentegen volgens mij is het flink achterhaalt wat slechter is voor het gebit. Het is allebei niet zo goed geloof ik.
Blue flower
Blue flower
Prater
Prater

Aantal berichten : 1164
Punten : 1354
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Susan zo 7 jul 2013 - 9:55

Blue flower schreef:Ik geloof niet dat je dit voor het zeggen hebt, kinderen kiezen zelf wat ze willen. Hier een duimer en een speen. En ik ga me er niet druk om maken, wij nemen een wijntje (ik lust geen wijn maar hoor het mensen zo vaak zeggen Wink) of weet ik het wat om te ontspannen en kindjes een speen of wat anders om te relaxen of in slaap te vallen. Ik heb nog nooit iemand van 18 zien duimen dus uiteindelijk komt het wel goed smile en daarentegen volgens mij is het flink achterhaalt wat slechter is voor het gebit. Het is allebei niet zo goed geloof ik.

Ik heb ooit een scharrel/one-night-stand van 24 gehad die nog duimde, bijvoorbeeld als hij voor de televisie zat of op een andere manier aan het ontspannen was. Inmiddels moet hij 38 zijn, ik ben benieuwd of hij nu nog steeds duimt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Blue flower zo 7 jul 2013 - 9:56

Susan schreef:
Blue flower schreef:Ik geloof niet dat je dit voor het zeggen hebt, kinderen kiezen zelf wat ze willen. Hier een duimer en een speen. En ik ga me er niet druk om maken, wij nemen een wijntje (ik lust geen wijn maar hoor het mensen zo vaak zeggen Wink) of weet ik het wat om te ontspannen en kindjes een speen of wat anders om te relaxen of in slaap te vallen. Ik heb nog nooit iemand van 18 zien duimen dus uiteindelijk komt het wel goed smile en daarentegen volgens mij is het flink achterhaalt wat slechter is voor het gebit. Het is allebei niet zo goed geloof ik.

Ik heb ooit een scharrel/one-night-stand van 24 gehad die nog duimde, bijvoorbeeld als hij voor de televisie zat of op een andere manier aan het ontspannen was. Inmiddels moet hij 38 zijn, ik ben benieuwd of hij nu nog steeds duimt.
Hahahahahaha owh in dat geval neem ik DIE woorden dan terug... Ondanks.. Ik heb het nog nooit gezien haha
Blue flower
Blue flower
Prater
Prater

Aantal berichten : 1164
Punten : 1354
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Gast zo 7 jul 2013 - 10:03

Ik heb ooit bij een vroegere werkgever een stagiaire van 17 ofzo gehad die ging zitten duimen toen ze bij de kinderen op de slaapzaal mocht zitten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Blue flower zo 7 jul 2013 - 10:38

Goh, komt dus wel vaker voor. smile
Blue flower
Blue flower
Prater
Prater

Aantal berichten : 1164
Punten : 1354
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Caroow zo 7 jul 2013 - 12:09

De kraamzorg raadde een speen af, maar na een nacht met mijn pink in en wieg liggen heb ik hem toch gegeven. Hij zuigt er graag op, ook zo hard dat hij een afdruk ervan in zijn wangetjes heeft. Ik vind het lief staan.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Parisienne zo 7 jul 2013 - 12:15

Mijn zusje van 18 duimt nog steeds.

Printje, wegen de nadelen van duimen (= moeilijker af te leren bijv.) voor jou dan sterker af dan tegen het feit dat je een speen er niet uit vindt zien? Zo komt het op mij wel een beetje over namelijk. 
 
Ik kan duimen of een speen nog zo lelijk vinden staan of vervelend vinden.. als mijn kind erbij gebaat is interesseert het me niks.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Sanne zo 7 jul 2013 - 17:39

Ik wilde liever geen speen en heb de eerste dagen mijn pink gegeven, daarna gewoon de borst aangeboden en mijn dochter gebruikt geen speen en heeft ook nog nooit op haar duim gezogen. Ik denk dat ze niet veel zuigbehoefte had.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Pineco zo 7 jul 2013 - 18:16

Hier duimden ze allebei vrijwel vanaf de eerste dag, een speentje wilden ze allebei niet en ik heb het ook nooit echt gestimuleerd eigenlijk. De jongste duimt tot nu toe alleen als ze echt moe is, dan leg ik haar in bed en zodra ze slaapt, laat ze haar duimpje los. De oudste duimt inmiddels wel erg veel en ik vind het wel lastig te bepalen wanneer het kan en wanneer niet. Meestal duimt ze met haar knuffel, dus die probeer ik sinds een tijdje echt alleen in bed te geven en soms als ze verdrietig is. Dat gaat goed, maar nu heeft ze zich dus aangewend om ook zonder knuffel te duimen en zie ik haar echt vaak zomaar met haar duimpje staan. Ik denk niet dat ze op die momenten altijd moe is, ze zal het gewoon ontspannend vinden. Ik vind het dus wel lastig, moet ik haar er telkens op aanspreken, of maar gewoon laten gaan? Ik wil het bij ons volgende tandartsbezoek ook eens met de tandarts overleggen, in hoeverre het kwaad kan voor haar gebit.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Sun88 zo 7 jul 2013 - 18:51

Ik wilde liever ook geen speen, maar gaf flesvoeding en hij had wel grote zuig behoefte, dus toch een speentje gegeven..
Als we die nu niet geven vooral met inslapen pakt hij zijn duim, dat wil ik echt niet. Hij heeft alleen behoefte aan een speen bij slapen of relaxen. Als hij eenmaal slaapt ligt de speen ook vaak naast hem.

Bij wat oudere kindjes, vanaf jaar of 2, als ze echt gaan praten, vind ik speen en duim stom staan, maar ja als het een kindje troost biedt..
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  liesje zo 7 jul 2013 - 19:22

Ik heb 2 kindjes die beide geen behoefte hadden aan speen of duim. alleen een pink toen ze nog zo klein waren
liesje
liesje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1314
Punten : 1366
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Pink! zo 7 jul 2013 - 19:35

Geen duim iig, mijn zoontje duimde en dat is vreselijk moeilijk af te leren. Wij hadden geluk bij een ongeluk, hij was gevallen en zijn duimen geschaafd waardoor hij niet meer kon duimen en er met 2 dagen vanaf was.

Mijn dochter heeft geen van beide.
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Gast zo 7 jul 2013 - 20:20

Ben je van plan bv te gaan geven? Dan kun je bij zuigbehoefte ook de borst aanbieden. Zo hebben wij dat gedaan, en dochter heeft geen speen en duimt niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  *Lieke* zo 7 jul 2013 - 20:41

Mijn oudste heeft net als jij altijd zijn duim gehad. Nu alleen nog als hij moe is en uit automatisme. We hebben afgesproken dat hij 1 waarschuwing krijgt en dan een pleister. Werkt super, maar om dat mannetje nou elke keer met pleister naar school te doen...

De jongste (nu een half jaar) heeft sinds kort af en toe een speen (daarvoor eigenlijk niks). Maar hij gaat ermee spelen en klooien in zijn bed. 

Aan de andere kant, kan je het deels ook niet 'afdwingen'. Ik zou namelijk en duim best handig vinden, maar dat doet de jongste gewoon echt niet.
*Lieke*
*Lieke*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 144
Registratiedatum : 21-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Knillis zo 7 jul 2013 - 21:21

Ik was voordat ik kinderen had altijd anti speen, ik vond het geen gezicht...

Mijn zoontje huilde de eerste paar maanden heel erg veel, en na een paar weken was ik overstag en heb ik hem een speen gegeven.  Hij weigerde hem echter en uiteindelijk is hij gaan duimen. Dit doet hij nog steeds, wel alleen als hij moe is en bij het slapen. Nog geen idee hoe we dit ooit af gaan leren...

Bij mijn dochter was ik dus al minder anti speen. Zij had hem in de kraamweek al. Wel zijn we vanafeeen maand of 9 hem alleen nog in bed en de auto gaan geven. Inmiddels krijgt ze hem alleen nog maar in bed (sinds dat ze 1 is) en dit gaat goed. Ik vind haar nu ook eigenlijk te groot worden maar heb nog niet de moed gevonden om hem weg te nemen. Ergens vind ik dat zielig, voor haar is de speen hetzelfde als de duim voor mijn zoon, en die kan ik ook niet afpakken. Wel valt ze nu in de auto ook makkelijk in slaap zonder speen dus ze kan het wel. Ik wil proberen om hem dit jaar wel weg te krijgen, ben benieuwd! 

Bij een eventuele derde weet ik ook nog niet wat we gaan doen, alles heeft z'n voor- en nadelen natuurlijk!
Knillis
Knillis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  koNijntje ma 8 jul 2013 - 2:23

ivm de zuigbehoefte van T heeft hij een speen gekregen toen hij een week of 2 was, dat we dat niet eerder gedaan hebben! het gaf zoveel rust.. vanaf dat hij een maand of 6/8 was gebruikt hij de speen alleen nog in bed, dus lekker boeien dat het er niet uit ziet, niemand ziet het Wink ik vind het zelf wel verschrikkelijk als ik oudere kindjes in de kinderwagen of zelfs het zwembad met een speen in zie, dat wilde ik ook echt niet laten gebeuren! die speen 's nachts weg laten komt wel, ik denk we het binnenkort maar eens gaan proberen..

bij L had ik me voorgenomen om niet zo terughoudend te zijn met de speen. ik heb liever dat hij een speen dan een duim gebruikt ivm afleren en de tanden. ik heb zelf geduimd en mijn voortanden stonden echt schots en schreef.. alleen L weigert de speen en van een pink houdt hij ook niet echt. het liefst ligt hij bij mama aan de borst, nu geen probleem, maar soms vraag ik me wel af hoe ik dat straks moet doen als ik weer ga werken en eigenlijk wil ik binnenkort eens gaan zwemmen of zo (iig iets aan beweging doen), maar omdat hij soms alleen aan de borst wil weerhoud me dat wel een beetje, straks zit mijn man met een onrustig kind..

hebben andere (bv-)mama's daar nog tips voor? wanneer werd de zuigbehoefte minder?
als het aan L ligt, ligt hij iig de hele avond aan de borst (man jaloers Wink) en overdag valt hij ook het liefst bij mama in slaap om vervolgens wakker te worden wanneer ik hem weg leg..
koNijntje
koNijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Jade ma 8 jul 2013 - 3:40

R. heeft een speen. Ze stopte continue haar duim en de mond, dus heb ik haar uiteindelijk een speen gegeven.
's nachts slaapt ze altijd zonder speen, overdag gebruikt ze hem soms wel om rustig te worden.

Ik probeer hem zo min mogelijk te geven, want ik was echt anti speen. Nu ik zie hoe fijn ze het zelf vindt, vind ik het een stuk minder erg.

ze heeft trouwens alleen doorzichtige spenen omdat ik ze zo lelijk vind. laughcry

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Duim/speen/pink Empty Re: Duim/speen/pink

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum