Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?

+23
Saga
Aziraphale
Ibbeltje
TukTuk
loura
Razz
Phileine
Zora
Japie
Bacio
Bazinga
Poubelle
Pien
Punk'd
rianne287
Toet
Pineco
Printje
Rouxxxe
Mint
Kalishi
Siamsa
rapa nui
27 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?

Bericht  Bacio zo 30 jun 2013 - 8:53

Printje schreef:
Bacio schreef:Dat is een gewoonte in onze cultuur. Het slaat echt nergens op om dat te vergelijken met andere banen.

Misschien ook wel maar ik vind het lang niet altijd nodig.

Het gaat er niet om of jij het wel of niet nodig vindt. In onze cultuur is het een gewoonte. Het is niet verplicht, maar het wordt wel van je verwacht. Het is onbeschoft om niet te fooien in een restaurant. Zo is dat nou eenmaal, of je t leuk vind of niet.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel? - Pagina 3 Empty Re: Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?

Bericht  Printje zo 30 jun 2013 - 8:56

Ik geef echt lang niet altijd een fooi, zovaak ga ik niet meer uit eten maar een fooi geef ik echt niet altijd. Ik vind het juist onbeschoft dat wanneer ik zou merken dat ze het verwachten, dan doe ik het al helemaal niet meer.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Atelier Madame zo 30 jun 2013 - 9:01

Bacio schreef:
Printje schreef:
Bacio schreef:Dat is een gewoonte in onze cultuur. Het slaat echt nergens op om dat te vergelijken met andere banen.

Misschien ook wel maar ik vind het lang niet altijd nodig.

Het gaat er niet om of jij het wel of niet nodig vindt. In onze cultuur is het een gewoonte. Het is niet verplicht, maar het wordt wel van je verwacht. Het is onbeschoft om niet te fooien in een restaurant. Zo is dat nou eenmaal, of je t leuk vind of niet.

Wat een onzin, het is in Nederland juist opgenomen in de lonen. In sommige landen krijg je het nog standaard bij de rekening erbij gezet etc maar het is echt niet verplicht bijv in Nederland. Ik vind fooi altijd nog een beloning voor goed werk, als iets extra omdat je tevreden bent en je weet dat het loon niet hoog ligt.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  SoGood zo 30 jun 2013 - 9:09

Ik geef echt altijd fooi, tenzij de bediening echt heel slecht was. Ook als ik pin maak ik het bedrag groter. Misschien stom, maar ik dacht dat eigenlijk iedereen wel fooi gaf, haha.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  TukTuk zo 30 jun 2013 - 9:10

Dat vond ik in Amerika zo irritant, dan werd er echt overal fooi verwacht. Waren we een dag met een tour naar de Grand Canyon geweest, stond er op het info blad dat er een fooi van 20% werd verwacht ofzo voor de tourleider, bovenop de kosten van de tour, kwam op zo'n 20/25 dollar ofzo neer.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Printje zo 30 jun 2013 - 9:11

TukTuk schreef:Dat vond ik in Amerika zo irritant, dan werd er echt overal fooi verwacht. Waren we een dag met een tour naar de Grand Canyon geweest, stond er op het info blad dat er een fooi van 20% werd verwacht ofzo voor de tourleider, bovenop de kosten van de tour, kwam op zo'n 20/25 dollar ofzo neer.

Ik zou dan misschien zo dwarse zijn om dat nog niet eens te doen, ik vind zoiets echt brutaal.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk zo 30 jun 2013 - 9:15

Printje schreef:
TukTuk schreef:Dat vond ik in Amerika zo irritant, dan werd er echt overal fooi verwacht. Waren we een dag met een tour naar de Grand Canyon geweest, stond er op het info blad dat er een fooi van 20% werd verwacht ofzo voor de tourleider, bovenop de kosten van de tour, kwam op zo'n 20/25 dollar ofzo neer.

Ik zou dan misschien zo dwarse zijn om dat nog niet eens te doen, ik vind zoiets echt brutaal.

Wij waren ook enorm dwars toen :P Hebben geloof ik toen 5 dollar fooi ofzo gegeven. Zeker ook omdat hij amper iets gedaan had. Vindt het al een ander verhaal als je echt de hele dag met een tourleider optrekt, en hij veel verteld. Maar nu was het gewoon de bus in, daar aangekomen zelf rondlopen en weer terug in de bus. Heel de bus zat vol, reken maar uit wat zo iemand dan per dag aan fooien verdiend.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Saga zo 30 jun 2013 - 9:20

Welke cultuur bedoel je dan?
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Bericht  Printje zo 30 jun 2013 - 9:25

TukTuk schreef:
Printje schreef:

Wij waren ook enorm dwars toen :PHebben geloof ik toen 5 dollar fooi ofzo gegeven. Zeker ook omdat hij amper iets gedaan had. Vindt het al een ander verhaal als je echt de hele dag met een tourleider optrekt, en hij veel verteld. Maar nu was het gewoon de bus in, daar aangekomen zelf rondlopen en weer terug in de bus. Heel de bus zat vol, reken maar uit wat zo iemand dan per dag aan fooien verdiend.

Haha nou precies. Toen we een hele dag op tour gingen met een gids kreeg hij natuurlijk wel iets. Maar niet iedereen die iets voor me doet, een drankje haalt oid krijgt meteen een fooi. Ik vind dat echt niet nodig.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  rapa nui zo 30 jun 2013 - 9:26

Bij een rondreis wordt er trouwens op het eind ook altijd een fooi gegeven aan de reisleider. Ik kreeg een schrijven van de reisorganisatie dat het niet verplicht was maar wel gebruikelijk was om de reisleider een fooi te geven en dat er gedacht moet worden aan 2 euro p.p.p.d. Ik vind dat ook altijd wat dubbel. Een reisleider kan je vakantie maken of niet en als iemand goed is geef ik best een fooi. Maar ik vind het bedrag wel redelijk veel als je uitgaat van bv 20 man die dan voor een 15-daagse reis samen zo'n 600 euro fooi geven. Ik heb wel eens een reisleidster gehad die echt de hele reis aan het hinten was dat ze die fooi zo nodig had omdat ze als reisleider zo'n laag salaris hadden en tussen 2 reizen in ook amper of niet een vergoeding kregen. Nou is dat misschien wel zo maar je kiest er zelf voor om zo iets te doen en je krijgt er ook de mogelijkheid om te reizen voor terug.

Laatst aangepast door rapa nui op zo 30 jun 2013 - 9:43; in totaal 1 keer bewerkt
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  rapa nui zo 30 jun 2013 - 9:31

Saga schreef:

Welke cultuur bedoel je dan?

Ik heb soms ook wel het idee dat het in het westen van het land gebruikelijker is om fooien te geven dan in het oosten. Ik vind mensen in mijn omgeving altijd meer van het wisselgeld terug willen hebben en dat uit eten gaan al duur genoeg is. Hangt misschien ook van de personen af. In mijn omgeving hebben veel mensen ook een inkomen gelijk of onder het modaal inkomen en gaan al niet vaak uit eten/zijn daar al niet aan gewend en dan klinkt bv 5 euro als je met een groep bent al best wel leuk. Ervan uitgaande dat je in winkels, fabrieken en lagere kantoorfuncties ook geen fooien krijgt en ook geen kapitalen verdient.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Aziraphale zo 30 jun 2013 - 9:34

Ik merk ook dat fooi geven in het noord-oosten, waar ik nu woon, veel minder voor komt dan in het westen (waar ik oorspronkelijk vandaan kom).
De lonen liggen hier gemiddeld gezien trouwens echt een stuk lager.

Ik begrijp het eigenlijk ook wel, het kan dan misschien 'cultuur' zijn, maar het is best vreemd dat het alleen in bepaalde branches wordt gedaan.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: