Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?
+23
Saga
Aziraphale
Ibbeltje
TukTuk
loura
Razz
Phileine
Zora
Japie
Bacio
Bazinga
Poubelle
Pien
Punk'd
rianne287
Toet
Pineco
Printje
Rouxxxe
Mint
Kalishi
Siamsa
rapa nui
27 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?
Geven jullie fooi? Waar? Bij de kapper, etentje, pizza bezorgen, koffie + gebak, taxi, wasmachine laten bezorgen, hotelkamer? Waarom wel of niet? Hoeveel geef je?
En hoe hoort het nu precies? Laat je je fooi achter op tafel? Vertel je bij het afrekenen van bv 13,40 meteen dat ze er maar 15 euro van moeten maken?
Als je je rekening krijgt bij een etentje en je stopt het bedrag incl. bv fooi in dat mapje en je hoeft verder geen geld meer terug sta je dan op en loop je weg voordat ze het geld/mapje hebben opgehaald? Blijf je wachten tot ze het opgehaald hebben? Verschilt dit nog per land?
Zit ik me al wat langer af te vragen en afgelopen weekend in Düsseldorf ook weer. Ik zag mensen meteen opstaan terwijl het geld nog op tafel ligt maar ik vind dat zelf eigenlijk weer wat vreemd. Ook las ik in een reisgidsje dat je in Duitsland de fooi niet op tafel laat liggen maar meteen al geeft. En ik heb er ook weer geen moment aan gedacht om een fooi in de hotelkamer achter te laten.
En hoe hoort het nu precies? Laat je je fooi achter op tafel? Vertel je bij het afrekenen van bv 13,40 meteen dat ze er maar 15 euro van moeten maken?
Als je je rekening krijgt bij een etentje en je stopt het bedrag incl. bv fooi in dat mapje en je hoeft verder geen geld meer terug sta je dan op en loop je weg voordat ze het geld/mapje hebben opgehaald? Blijf je wachten tot ze het opgehaald hebben? Verschilt dit nog per land?
Zit ik me al wat langer af te vragen en afgelopen weekend in Düsseldorf ook weer. Ik zag mensen meteen opstaan terwijl het geld nog op tafel ligt maar ik vind dat zelf eigenlijk weer wat vreemd. Ook las ik in een reisgidsje dat je in Duitsland de fooi niet op tafel laat liggen maar meteen al geeft. En ik heb er ook weer geen moment aan gedacht om een fooi in de hotelkamer achter te laten.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Re: Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?
In Nederland geef ik alleen in een restaurant/op een terras fooi, maar niet altijd. Vorige week zat ik even met 2 vriendinnen op een terrasje, en het duurde eeuwen voordat het drinken arriveerde (terwijl het terras bijna leeg was). Ook leek de serveerster haar baan niet heel erg leuk te vinden. Ik geef dan echt geen fooi, dikke doei. Ik laat het geld overigens nooit op tafel liggen terwijl ik al wegloop, straks pakt iemand het van de tafel af en word ik teruggehaald door de bediening omdat ik nog moet betalen.
Edit: Als ik pizza laat bezorgen (zelden), geef ik alleen fooi als ik kleingeld in huis heb. Nooit meer dan 0,50 cent.
Edit: Als ik pizza laat bezorgen (zelden), geef ik alleen fooi als ik kleingeld in huis heb. Nooit meer dan 0,50 cent.
Siamsa- Prater
- Aantal berichten : 748
Punten : 781
Registratiedatum : 11-08-11
Ik vraag mij altijd af als je wilt pinnen en je maakt het bedrag meer voor een fooi.....komt dat dan wel bij het personeel?
Kalishi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 355
Punten : 377
Registratiedatum : 25-03-13
Toen ik in een restaurant werkte en fooi kreeg via pin, pakten we dat geld uit de kassa.
Mint- Fluisteraar
- Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10
Kalishi schreef:Ik vraag mij altijd af als je wilt pinnen en je maakt het bedrag meer voor een fooi.....komt dat dan wel bij het personeel?
Van de week gaf ik ook fooi door meer te pinnen, en dat haalden ze contant uit de kassa en ging in de fooienpot
Gast- Gast
Op vakantie hebben we overal fooi gegeven & in NL doe ik het eigenlijk ook altijd in restaurant/terras en bv. de pizzabezorger geef ik €0,50/€1. Maar ik laat nooit geld liggen op de tafel, dan loop ik wel naar iemand van de bediening toe als ik gelijk weg wil.
Gast- Gast
Hier in Nederland geef ik eigenlijk alleen fooi als ik uit eten ben geweest. Meestal een paar euro. In het buitenland geef ik voor meer dingen fooi, daar is het natuurlijk ook gebruikelijker.
Rouxxxe- Prater
- Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10
@ Pippa: jij werkt in een hotel: wordt daar nu toch ook nog vaak fooi achtergelaten op de kamers? En mag het kamermeisje dat houden? of wordt dat ook verdeeld?
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
rapa nui schreef:@ Pippa: jij werkt in een hotel: wordt daar nu toch ook nog vaak fooi achtergelaten op de kamers? En mag het kamermeisje dat houden? of wordt dat ook verdeeld?
Vooral zaken mensen geven fooi! Tot twee euro mogen ze zelf houden, daarboven leveren ze het bij ons in - en wij kopen daar dingen voor het hele team voor. Wat je ook vaak ziet is dat ze hun kleingeld laten liggen, omdat ze er in hun eigen land toch niks aan hebben Ook lege flessen die op de kamers achterblijven worden ingeleverd, en komt bij de fooienpot voor de Housekeeping terecht.
Laatst aangepast door Pippa op za 29 jun 2013 - 8:10; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik bekijk het per keer. De kapper sowieso niet en in een restaurant ook niet altijd. Laatst waren we ergens nou klantvriendelijkheid hadden ze volgens mij nog nooit van gehoord. Dan geef ik dus ook echt geen fooi.
In een hotelkamer eigenlijk ook niet altijd, in het buitenland soms wel maar voor een dag of twee ook weer niet.
In een hotelkamer eigenlijk ook niet altijd, in het buitenland soms wel maar voor een dag of twee ook weer niet.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Ik geef in een restaurant of op een terrasje altijd fooi, ook in een hotelkamer laat ik altijd wat achter voor het schoonmaakpersoneel. Overigens wel alleen als we tevreden waren over de service. Als de rekening komt, ronden we het meteen naar boven af. Ik laat nooit geld op tafel leggen.
Bij mijn man in het restaurant waren van de week mensen die bij het afrekenen expliciet vermeldden dat ze geen fooi gaven, omdat ze een biefstuk te doorbakken vonden. Dat vind ik een beetje raar eerlijk gezegd. Zeg dat gewoon meteen, dan krijg je een nieuwe en heeft het personeel de kans om de eventuele fout te herstellen.
Bij mijn man in het restaurant waren van de week mensen die bij het afrekenen expliciet vermeldden dat ze geen fooi gaven, omdat ze een biefstuk te doorbakken vonden. Dat vind ik een beetje raar eerlijk gezegd. Zeg dat gewoon meteen, dan krijg je een nieuwe en heeft het personeel de kans om de eventuele fout te herstellen.
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Ik geef altijd fooi, ben daar heel makkelijk in. Ook als ik ergens snel een frietje of broodje ofzo haal, tenzij het al een rond bedrag is maar meestal bij 2,70 ofzo geef ik gewoon 3. Op terras, in een restaurant enzo geef ik het ook.altijd. Ik wacht trouwens met weglopen tot het personeel het geld heeft gehaald (of ik breng het)
Als klanten bij ons fooi pinnen, halen wij het uit de kassa.
Als klanten bij ons fooi pinnen, halen wij het uit de kassa.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Ik geef alleen fooi in een restaurant. Niet als ik even een terrasje ga pakken of friet bestel.
Als wij uit eten zijn geweest pin ik altijd dus dan rond ik af naar boven.
Ligt er op dat moment aan wat het bedrag is maar van 86 euro zou ik 90 rond maken bijv.
Als wij uit eten zijn geweest pin ik altijd dus dan rond ik af naar boven.
Ligt er op dat moment aan wat het bedrag is maar van 86 euro zou ik 90 rond maken bijv.
rianne287- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 394
Registratiedatum : 19-11-10
Ligt eraan hoe lang ik ergens zit en met wie ik ben. Mijn vriend vind fooien onzin. Zo vervelend want ik vind het wel gewoon netjes om het te doen. Als hij betaald geeft hij dus ook gewoon geen fooi (of we moeten met meerdere mensen zijn). Dan krijg ik altijd te horen:'Ik heb vroeger ook voor een minimumloon bij AH staan werken en kreeg ook geen extra's euro's als ik het vak netjes gevuld had'. Jaja haha.
Maar sowieso bij een diner altijd een fooi, bij een lunch als het zo uitkomt qua afronden. Dus soms wat meer en soms wat minder. Als het trouwens echt bagger bediening is (chagerijnig of verwaand) of je moet 45 minuten wachten op een broodje geef ik geen fooi.
Maar sowieso bij een diner altijd een fooi, bij een lunch als het zo uitkomt qua afronden. Dus soms wat meer en soms wat minder. Als het trouwens echt bagger bediening is (chagerijnig of verwaand) of je moet 45 minuten wachten op een broodje geef ik geen fooi.
Punk'd- Kletskop
- Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13
In een restaurant geven wij in principe wel fooi maar dan moeten we wel tevreden zijn! Dit kan varieren van 0,50 tot 5 euro. Vorig jaar in onze vakantie hebben we zo heerlijk gegeten, hadden geen haast en hebben dat aangegeven bij de ober, hij heeft ons gewoon gelaten eigenlijk, als ons glas leeg was of bijna leeg was kwam hij langs en vroeg hij of hij wat voor ons kon doen. Het was een prachtige zomerdag, zaten op een overvol terras maar ondanks de drukte was alles prima. Hebben uiteindelijk van 4 tot half 12 op het terras gezeten. De bediening (en het eten overigens ook) was echt geweldig en toen hebben wij 5 euro fooi gegeven!
Als we eten bestellen betalen we altijd via ideal en geven dan geen fooi, dit eigenlijk omdat we nooit contant geld in huis hebben. Verder bij kapper o.i.d. geven we ook geen fooi.
Als we eten bestellen betalen we altijd via ideal en geven dan geen fooi, dit eigenlijk omdat we nooit contant geld in huis hebben. Verder bij kapper o.i.d. geven we ook geen fooi.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Ik geef fooi op het terras (als we ten minste een beetje fatsoenlijk zijn geholpen, hier in de stad is dat vrijwel nooit het geval), of als ik ergens wat ga eten.
Het hangt een beetje van het bedrag af, vaak rond ik het naar boven af, maar als ik €34,65 moet afrekenen dan vind ik het heel lullig om te zeggen 'maak er maar 35,00 van'. Natuurlijk, alle beetjes helpen maar het komt bijna denigrerend over om maar 35 cent fooi te geven.
Ik laat geld nooit op de tafel liggen, dit breng ik dan naar iemand van het personeel.
Als mensen bij ons fooi erbij pinnen halen we dit uit de kassa en stoppen het in de pot.
Het hangt een beetje van het bedrag af, vaak rond ik het naar boven af, maar als ik €34,65 moet afrekenen dan vind ik het heel lullig om te zeggen 'maak er maar 35,00 van'. Natuurlijk, alle beetjes helpen maar het komt bijna denigrerend over om maar 35 cent fooi te geven.
Ik laat geld nooit op de tafel liggen, dit breng ik dan naar iemand van het personeel.
Als mensen bij ons fooi erbij pinnen halen we dit uit de kassa en stoppen het in de pot.
Poubelle- Ratel
- Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12
Poubelle schreef:Ik geef fooi op het terras (als we ten minste een beetje fatsoenlijk zijn geholpen, hier in de stad is dat vrijwel nooit het geval), of als ik ergens wat ga eten.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Laatst een groep van 15 man die moest afrekenen en iets van 499,95 moest betalen en toen heel triomfantelijk tegen de ober zei: "Hou de rest maar". Ik zou me echt schamen! Als we tevreden waren, geven we in een restaurant toch zeker wel 1 euro fooi per man. Vaak doen mensen nog wat extra moeite voor de kinderen en dan geven we nog wat meer.
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Bezorgers en obers/serveersters krijgen fooien, bezorgers rond ik af naar rond bedrag, zelfs als dat betekent dat ze 'maar' 35ct krijgen en in een restaurant hangt 't simpelweg af van de service. Heb wel 's een fooi gegeven van bijna 20% op een rekening van 80 euro, omdat de service gewoon onwijs goed was. En heb ook 's een ruime fooi gegeven omdat we gewoon een ontzettend irritant gezelschap waren....
Overige diensten krijgen geen fooi, op de folder- en krantenkaartjes met de feestdagen na.
Oh en ik heb één keer de fietsenmaker fooi gegeven, omdat-ie heel goedkoop was en ik héél erg tevreden was. M'n fiets was stuk, laat in de middag en ik had 'm de volgende ochtend weer nodig. Toen ontdekte ik een rijdende fietsenmaker en die kwam gelijk langs en had heel m'n fiets gechecked en opgelapt en noem 't maar op. Rekening was paar euro onder een rond bedrag en toen heb ik ook gezegd dat-ie 't mocht laten zitten, omdat ik zo tevreden was en niet wilde zeuren om die paar euro.
Moet wel toegeven dat ik toen een goedbetaalde baan had
Overige diensten krijgen geen fooi, op de folder- en krantenkaartjes met de feestdagen na.
Oh en ik heb één keer de fietsenmaker fooi gegeven, omdat-ie heel goedkoop was en ik héél erg tevreden was. M'n fiets was stuk, laat in de middag en ik had 'm de volgende ochtend weer nodig. Toen ontdekte ik een rijdende fietsenmaker en die kwam gelijk langs en had heel m'n fiets gechecked en opgelapt en noem 't maar op. Rekening was paar euro onder een rond bedrag en toen heb ik ook gezegd dat-ie 't mocht laten zitten, omdat ik zo tevreden was en niet wilde zeuren om die paar euro.
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
ik fooi 10% in restaurants/terras/lunch.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Bazinga schreef:Bezorgers en obers/serveersters krijgen fooien, bezorgers rond ik af naar rond bedrag, zelfs als dat betekent dat ze 'maar' 35ct krijgen en in een restaurant hangt 't simpelweg af van de service. Heb wel 's een fooi gegeven van bijna 20% op een rekening van 80 euro, omdat de service gewoon onwijs goed was. En heb ook 's een ruime fooi gegeven omdat we gewoon een ontzettend irritant gezelschap waren....
Nu je het zegt, dat heb ik laatst ook gedaan ja! Ik vond het best goedkoop en de service was erg snel inderdaad. Ik heb toen 2 euro fooi gegeven (kosten van reparatie waren 8,00 euro). Toen ik wegliep hoorde ik de fietsenmaker heel verrast en blij tegen zijn vrouw (werkt daar ook) zeggen: 'Wauw, we hebben fooi gekregen! 2 euro!' Daar word ik dan echt blij van.
Siamsa- Prater
- Aantal berichten : 748
Punten : 781
Registratiedatum : 11-08-11
Ik geef alleen een fooi in een cafe, restaurant, of aan een bezorger. Ligt er wel aan of de service goed is. Als ik ergens heel lang moet wachten voor ik geholpen word, of voor dat de bestelling er is, hoeven ze niet op een fooi te rekenen.
Japie- Kletskop
- Aantal berichten : 2538
Punten : 2737
Registratiedatum : 17-11-10
Siamsa schreef:Bazinga schreef:Bezorgers en obers/serveersters krijgen fooien, bezorgers rond ik af naar rond bedrag, zelfs als dat betekent dat ze 'maar' 35ct krijgen en in een restaurant hangt 't simpelweg af van de service. Heb wel 's een fooi gegeven van bijna 20% op een rekening van 80 euro, omdat de service gewoon onwijs goed was. En heb ook 's een ruime fooi gegeven omdat we gewoon een ontzettend irritant gezelschap waren....
Nu je het zegt, dat heb ik laatst ook gedaan ja! Ik vond het best goedkoop en de service was erg snel inderdaad. Ik heb toen 2 euro fooi gegeven (kosten van reparatie waren 8,00 euro). Toen ik wegliep hoorde ik de fietsenmaker heel verrast en blij tegen zijn vrouw (werkt daar ook) zeggen: 'Wauw, we hebben fooi gekregen! 2 euro!' Daar word ik dan echt blij van.
Ohhh dat vind ik echt schattig
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Ik geef weleens fooi als ik tevreden ben over de service. Maar eigenlijk nooit hele hoge bedragen en zo vaak komt het ook niet voor dat ik uit eten ga/op een terras zit of eten bestel. Bij de kapper of snackbar is het nog nooit in mij opgekomen om een fooi te geven. Ik link een fooi toch al snel aan restaurantjes.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Ik geef bijna nooit fooi. Dat krijg ik ook (bijna) nooit voor het werk dat ik doe. Alleen als ik vind dat ik goed behandeld/geholpen ben krijgen ze van mij fooi. De ene keer is dat in een restaurant en de andere keer in de supermarkt. En dat varieert van een paar cent tot een paar euro. Ligt eraan waar ik ben.
Razz- Kletskop
- Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13
Als ik uit eten ga, geef ik fooi, als ik ergens wat heb gedronken en miss een hapje geef ik fooi, bij de kapper geef ik fooi, als er eten word bezorgd geef ik ook fooi. Voor de rest kan ik niets bedenken waarbij ik fooi geef eigenlijk.
Ow en in een hotel geef ik nooit fooi eigenlijk.
Ow en in een hotel geef ik nooit fooi eigenlijk.
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Bellen en afrekenen
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel komt er per maand binnen en hoeveel is er over?
» Hoeveel voedingen, hoeveel cc?
» Hoeveel tel je?
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel komt er per maand binnen en hoeveel is er over?
» Hoeveel voedingen, hoeveel cc?
» Hoeveel tel je?
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: