Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?
+23
Saga
Aziraphale
Ibbeltje
TukTuk
loura
Razz
Phileine
Zora
Japie
Bacio
Bazinga
Poubelle
Pien
Punk'd
rianne287
Toet
Pineco
Printje
Rouxxxe
Mint
Kalishi
Siamsa
rapa nui
27 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Afrekenen / fooien, hoe, wanneer, hoeveel?
Razz schreef:Ik geef bijna nooit fooi. Dat krijg ik ook (bijna) nooit voor het werk dat ik doe. Alleen als ik vind dat ik goed behandeld/geholpen ben krijgen ze van mij fooi. De ene keer is dat in een restaurant en de andere keer in de supermarkt. En dat varieert van een paar cent tot een paar euro. Ligt eraan waar ik ben.
Waarom zou je in een supermarkt fooi geven? Dat komt dan sowieso niet bij de caissière terecht.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
TukTuk schreef:Razz schreef:Ik geef bijna nooit fooi. Dat krijg ik ook (bijna) nooit voor het werk dat ik doe. Alleen als ik vind dat ik goed behandeld/geholpen ben krijgen ze van mij fooi. De ene keer is dat in een restaurant en de andere keer in de supermarkt. En dat varieert van een paar cent tot een paar euro. Ligt eraan waar ik ben.
Waarom zou je in een supermarkt fooi geven? Dat komt dan sowieso niet bij de caissière terecht.
Dank dat meer is van laat die 10 cent maar zitten of zo? Dat doe ik wel bjiv bij de Aldi die 2 cent en zo terug geeft.
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Wow!Pien schreef:De bediening (en het eten overigens ook) was echt geweldig en toen hebben wij 5 euro fooi gegeven!
Gast- Gast
Carrie schreef:Wow!Pien schreef:De bediening (en het eten overigens ook) was echt geweldig en toen hebben wij 5 euro fooi gegeven!
Nou idd.. Ik zit dit nu pas eigenlijk..
Wauw..
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
In een restaurant en op een terras geven wij altijd fooi, tenzij we echt slecht geholpen zijn maar dat komt gelukkig niet vaak voor. Meestal geven we zo'n €5 fooi in een restaurant en op een terras iets minder, €2 ofzo.
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Hoe kan je nou standaard een bedrag fooi geven? Het ligt toch aan de hoogte van de rekening? Ik neem aan dat als je voor 200 euro hebt gegeten je geen 5 euro fooi geeft.
Bacio- Prater
- Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11
Ik eet nooit voor 200 euro dus meestal kom ik wel op ongeveer hetzelfde fooi bedrag uit.Bacio schreef:Hoe kan je nou standaard een bedrag fooi geven? Het ligt toch aan de hoogte van de rekening? Ik neem aan dat als je voor 200 euro hebt gegeten je geen 5 euro fooi geeft.
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Bacio schreef:Hoe kan je nou standaard een bedrag fooi geven? Het ligt toch aan de hoogte van de rekening? Ik neem aan dat als je voor 200 euro hebt gegeten je geen 5 euro fooi geeft.
Wij eten echt nooit voor €200 euro, meestal voor zo'n €50 of €60 dus dan geven we rond de 10% meestal. Dus ja, ik kan als standaard bedrag noemen dat we ongeveer €5 fooi geven
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
loura schreef:Ik eet nooit voor 200 euro dus meestal kom ik wel op ongeveer hetzelfde fooi bedrag uit.Bacio schreef:Hoe kan je nou standaard een bedrag fooi geven? Het ligt toch aan de hoogte van de rekening? Ik neem aan dat als je voor 200 euro hebt gegeten je geen 5 euro fooi geeft.
Eet je nooit met meerdere mensen?
Bacio- Prater
Als je met meerdere mensen eet dan kom je uiteindelijk toch op hetzelfde bedrag uit per twee personen?Bacio schreef:loura schreef:Ik eet nooit voor 200 euro dus meestal kom ik wel op ongeveer hetzelfde fooi bedrag uit.Bacio schreef:Hoe kan je nou standaard een bedrag fooi geven? Het ligt toch aan de hoogte van de rekening? Ik neem aan dat als je voor 200 euro hebt gegeten je geen 5 euro fooi geeft.
Eet je nooit met meerdere mensen?
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Ik heb met vriendinnen in Parijs echt idiote fooien uitgedeeld, sloeg eigenlijk helemaal nergens op, maar we wilden niet als 'typische Hollanders' overkomen, alsof we hoogstpersoonlijk 't standaard beeld van de krenterige Nederlander wilden veranderen Dus in een restaurant kregen we een rekening van bijna 120 euro en we hebben 150 betaald... En nog trots zijn ook haha.
Ja we waren beetje dom..
Ja we waren beetje dom..
Bazinga- Ratel
Carrie schreef:Wow!Pien schreef:De bediening (en het eten overigens ook) was echt geweldig en toen hebben wij 5 euro fooi gegeven!
Vrijdag kreeg ik 37, 50 fooi, ik heb toen ook meer dan supergeweldig bediend.
Poubelle- Ratel
- Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12
Poubelle schreef:Carrie schreef:Wow!Pien schreef:De bediening (en het eten overigens ook) was echt geweldig en toen hebben wij 5 euro fooi gegeven!
Vrijdag kreeg ik 37, 50 fooi, ik heb toen ook meer dan supergeweldig bediend.
Hoewel ik dat gelijk geloof... Wat was 't totaalbedrag van de rekening? Of kreeg je die 37,50 op een rekening van 100,-?
Bazinga- Ratel
TukTuk schreef:Razz schreef:Ik geef bijna nooit fooi. Dat krijg ik ook (bijna) nooit voor het werk dat ik doe. Alleen als ik vind dat ik goed behandeld/geholpen ben krijgen ze van mij fooi. De ene keer is dat in een restaurant en de andere keer in de supermarkt. En dat varieert van een paar cent tot een paar euro. Ligt eraan waar ik ben.
Bij sommige winkels mag een kassiere het wel houden. Maar het is meer wat Ibbeltje zegt. Die 2 cent bij de Aldi hoef ik echt niet terug. En als ik 4,85 moet betalen en ik betaal met 5 euro laat ik het soms ook wel zitten. Maar dat ligt er echt aan of ik goed geholpen ben.
Razz- Kletskop
- Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13
Bazinga schreef:Carrie schreef:Wow!Pien schreef:De bediening (en het eten overigens ook) was echt geweldig en toen hebben wij 5 euro fooi gegeven!
Nou idd.. Ik zit dit nu pas eigenlijk..
Wauw..
Ik dacht dat het aan mij lag
Saga- Prater
- Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13
Ik ben echt bijzonder slecht in fooi geven. Maximaal 2-5 euro als ik met mijn vriend heb gegeten (op een rekening van 60 euro ofzo). Bij een drankje hooguit afronden of anders niets. Idd beter geen fooi dan 30 cent ofzo. Hoewel ik soms ook wel zeg laat maar zitten. Dan hoef ik echt geen dankjewel maar stel elke klant geeft 50 cent en je bedient d'r 50 op een dag heb je toch weer 25 euro fooi.
Hoewel ik in principe tegen fooi ben, de horeca salarissen liggen in Nederland echt niet laag. In het buitenland doe ik het meestal wel meer trouwens. Bijv in de USA de tas verdubbelen (dan is het ongeveer 15-20% extra).
Hoewel ik in principe tegen fooi ben, de horeca salarissen liggen in Nederland echt niet laag. In het buitenland doe ik het meestal wel meer trouwens. Bijv in de USA de tas verdubbelen (dan is het ongeveer 15-20% extra).
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Wij geven alleen op restaurant fooi. We geven het mapje zelf af en zijn gelijk weg.
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Wij geven eigenlijk altijd zo'n 10% fooi, tenzij het echt heel erg slecht was, maar dat maak ik haast nooit mee.
Tiara- Kletskop
- Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
En uiteindelijk is het gewoon hun werk en krijgen ze gewoon betaald. Ik krijg ook geen fooi.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener.Printje schreef:En uiteindelijk is het gewoon hun werk en krijgen ze gewoon betaald. Ik krijg ook geen fooi.
Gast- Gast
Carrie schreef:Dit vind ik altijd zo'n dooddoener.Printje schreef:En uiteindelijk is het gewoon hun werk en krijgen ze gewoon betaald. Ik krijg ook geen fooi.
Klopt maar wel waar. Ik hoor dat ook zovaak en hier wordt het ook gezegd. Waarom de juf een cadeau geven ze krijgt toch betaald, dit is toch hetzelfde en dan is het wel oké?
Printje- Lady Post-a-lot
Ik heb dat nooit gezegd hoor. Vind het wel lief als men de juf een cadeau geeft.Printje schreef:Carrie schreef:Dit vind ik altijd zo'n dooddoener.Printje schreef:En uiteindelijk is het gewoon hun werk en krijgen ze gewoon betaald. Ik krijg ook geen fooi.
Klopt maar wel waar. Ik hoor dat ook zovaak en hier wordt het ook gezegd. Waarom de juf een cadeau geven ze krijgt toch betaald, dit is toch hetzelfde en dan is het wel oké?
Gast- Gast
Carrie schreef:Ik heb dat nooit gezegd hoor. Vind het wel lief als men de juf een cadeau geeft.Printje schreef:Carrie schreef:Dit vind ik altijd zo'n dooddoener.Printje schreef:En uiteindelijk is het gewoon hun werk en krijgen ze gewoon betaald. Ik krijg ook geen fooi.
Was ook niet tegen jou hoor maar er wordt dan al snel, ook in een gesprek, ja maar het is toch je werk, ik krijg ook niets in de zorg ( of vul iets anders in ) en aan de ene kant is dat natuurlijk ook zo. Mijn werk is mijn werk en daar hoeven niet perse cadeautje bij. Een ober is een ober en daar hoort niet meteen een fooi bij vind ik.
Printje- Lady Post-a-lot
Dat is een gewoonte in onze cultuur. Het slaat echt nergens op om dat te vergelijken met andere banen.
Bacio- Prater
Bacio schreef:Dat is een gewoonte in onze cultuur. Het slaat echt nergens op om dat te vergelijken met andere banen.
Misschien ook wel maar ik vind het lang niet altijd nodig.
Printje- Lady Post-a-lot
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Bellen en afrekenen
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel komt er per maand binnen en hoeveel is er over?
» Hoeveel voedingen, hoeveel cc?
» Hoeveel tel je?
» Hoeveel water verbruiken jullie en met hoeveel personen?
» Hoeveel komt er per maand binnen en hoeveel is er over?
» Hoeveel voedingen, hoeveel cc?
» Hoeveel tel je?
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: