Hulp aan illegaal strafbaar?
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hulp aan illegaal strafbaar?
DEN HAAG - Mensen die illegalen helpen, moeten daar niet voor gestraft worden. Kerken, artsen en andere burgers mogen niet de dupe worden van het strafbaar stellen van illegaal verblijf in Nederland.
Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer, bleek dinsdag tijdens een debat met minister Gerd Leers voor Immigratie en Asiel over zijn begroting.
Het kabinet van VVD en CDA heeft in het regeerakkoord opgenomen dat illegaliteit strafbaar wordt. Zo kunnen criminelen en illegalen die overlast veroorzaken beter het land uitgezet worden.
Vind jij het goed dat het helpen van een illegaal strafbaar wordt?
Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer, bleek dinsdag tijdens een debat met minister Gerd Leers voor Immigratie en Asiel over zijn begroting.
Het kabinet van VVD en CDA heeft in het regeerakkoord opgenomen dat illegaliteit strafbaar wordt. Zo kunnen criminelen en illegalen die overlast veroorzaken beter het land uitgezet worden.
Vind jij het goed dat het helpen van een illegaal strafbaar wordt?
Gast- Gast
Re: Hulp aan illegaal strafbaar?
Hmm, lastig want in hoeverre geld dit? Over het algemeen zou ik zeggen ja om criminelen buiten de deur te houden. Maar er zijn ook veel illegalen die de dupe worden van illegalen die in NL alleen op geld uit zijn.
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
Je hebt natuurlijk helpen en helpen. Ik kan me voorstellen dat het strafbaar is om te helpen documenten te vervalsen of om zwart te werken of misschien zelfs om permanent woonruimte te verhuren. Medische hulp verlenen moet natuurlijk nooit strafbaar worden, het slaat nergens op dat je iemand maar moet laten doodgaan omdat het een illegaal is. Verder lijkt het me ook niet dat het strafbaar moet worden om mensen op te vangen met -5 zodat ze niet doodvriezen of om ze iets te eten te geven zodat ze niet verhongeren.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
hmm ik ben het wel eens met susan.
Want je weet zelf ook wel wanneer je fout bezig bent. En daarmee dus een boete/celstraf riskeert.
Dan moet je de gevolgen daarvan ook maar op je nemen.
Maar ik zou niet vrolijk worden als ik iemand heb gereanimeerd bij wijze van en ik krijg een boete omdat het een illegaal persoon is. En expres mensen laten verhongeren/doodvriezen vind ik ook niet kunnen inderdaad.
Want je weet zelf ook wel wanneer je fout bezig bent. En daarmee dus een boete/celstraf riskeert.
Dan moet je de gevolgen daarvan ook maar op je nemen.
Maar ik zou niet vrolijk worden als ik iemand heb gereanimeerd bij wijze van en ik krijg een boete omdat het een illegaal persoon is. En expres mensen laten verhongeren/doodvriezen vind ik ook niet kunnen inderdaad.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Ik krijg er een heel naar gevoel van omdat het me heel erg aan WO2 doet denken. Misschien niet heel rationeel, maar ik moet meteen denken aan het straffen van mensen die Joden of andere vervolgde groepen hielpen. Situaties zijn niet vergelijkbaar, I know, maar toch...
Rationeel gezien ben ik het met Susan eens, documenten vervalsen is al strafbaar, of je dat nou doet voor een illegaal, een ontsnapte gevangene of een vriend van je. Mensen die illegalen helpen aan basale levensbehoeften vind ik een heel ander verhaal, ik zou dat dus belachelijk vinden als het strafbaar wordt gesteld.
Edit: maar als ik het stukje goed lees wordt het helpen van illegalen toch niet strafbaar? Daar is de meerderheid van de Tweede Kamer tegen.
Rationeel gezien ben ik het met Susan eens, documenten vervalsen is al strafbaar, of je dat nou doet voor een illegaal, een ontsnapte gevangene of een vriend van je. Mensen die illegalen helpen aan basale levensbehoeften vind ik een heel ander verhaal, ik zou dat dus belachelijk vinden als het strafbaar wordt gesteld.
Edit: maar als ik het stukje goed lees wordt het helpen van illegalen toch niet strafbaar? Daar is de meerderheid van de Tweede Kamer tegen.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Heb jij wel eens een strafbaar feit gepleegd?
» Hitler-groet nog steeds strafbaar?!
» 1e hulp bij zweetvoeten!
» Hulp bij depressie?
» Hulp sinterklaasgedicht
» Hitler-groet nog steeds strafbaar?!
» 1e hulp bij zweetvoeten!
» Hulp bij depressie?
» Hulp sinterklaasgedicht
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: