Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Urn in huis

+23
Parel
*Lookie*
Raven
Niene
Katrien
Mrs. Jansen
Bisq
Blueschick
Paper Crown
sanne-84
Cimic
Prosecco
Bazinga
Aziraphale
Capt'n Zero
Supertalentje
Angela_1986
Lady Starstruck
Stranger
Vanilla Queen
Sorella
mzcharlotte
girli
27 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Urn in huis Empty Urn in huis

Bericht  girli zo 2 jun 2013 - 8:40

Zouden jullie een urn met de as van een dierbare overledene in huis willen? Wat is de reden om dat wel/niet te willen?

Hoe zouden jullie erover denken als het om een dierbare van je partner ging?
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Urn in huis Empty Re: Urn in huis

Bericht  Gast zo 2 jun 2013 - 8:42

Ik zou eerder kiezen voor een sieraad met wat as erin, denk ik, dat vind ik zelf symbolischer.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 2 jun 2013 - 8:44

Nee, dat vind ik een eng idee en zou ik ook niet willen. Wellicht in een sieraad verwerkt, maar liever niet.

Gast
Gast

Bericht  mzcharlotte zo 2 jun 2013 - 8:50

Ik heb er ook niet zoveel mee en hoef dit ook niet van een dierbare van mij. Als mijn man er wel veel waarde aan zou hechten, kan het wat mij betreft wel.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Sorella zo 2 jun 2013 - 9:26

Ik heb hier thuis 25 kilo as van mijn paard. Een heel klein beetje in een urn en de rest in twee bakken onder mijn bed. Toen ik haar net heb laten cremeren wilde ik de as nog uitstrooien maar ik vind het toch geen fijn idee dat ze dan echt 'weg' is. Dus ik hou haar gewoon bij me. Ik heb ook nog een assierraad wat ik altijd om heb en nog een paardenhaarsierraad.
Oh, en m'n oom staat ook op het dressoir! Een klein beetje as in een urn.
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Gast zo 2 jun 2013 - 9:27

O, dat vind ik een beetje luguber, dat ze onder je bed ligt dus in bakken Embarassed

Gast
Gast

Bericht  Sorella zo 2 jun 2013 - 9:29

Kan ik me best voorstellen, ik vind het fijn om haar nog dicht bij me te hebben. Ik kan nog niet volledig afscheid van haar nemen.

Edit: die bakken zijn van die curverboxen van de blokker ofzo. Die heb ik van het crematorium gekregen en staat haar naam en sterfdatum op. Het zijn er twee, het is niet zo dat ik 6 bakken heb ofzo Wink
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Vanilla Queen zo 2 jun 2013 - 9:31

Nou het mag best in huis maar dan wel ergens achterin de kast, zou er ook niet tegen gaan praten ofzo.
Vanilla Queen
Vanilla Queen
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast zo 2 jun 2013 - 9:35

Ja dat begrijp ik, maar het idee vind ik gewoon eng.. Als het voor jou maar goed voelt smile

Gast
Gast

Bericht  Stranger zo 2 jun 2013 - 9:36

Ik hou daar niet zo van, maar als mijn vriend dat van een dierbare van hem zou willen dan is dat geen probleem.
Stranger
Stranger
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 294
Punten : 296
Registratiedatum : 13-01-13

Bericht  Lady Starstruck zo 2 jun 2013 - 9:45

Ik vind het ook wel een enge gedachte. Ik las laatst dat iemand zijn dierbare in huis had opgebaard totdat diegene werd begraven. Dat vind ik helemaal doodeng.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  Angela_1986 zo 2 jun 2013 - 9:53

Ik heb een soort mini-urn met as van mijn moeder, het is een heel klein zilveren potje (2 cm denk ik) en staat bij een foto van haar. Dat had ik zelf denk ik niet zo snel gedaan maar dat potje kreeg ik van iemand en toen heb ik het toch maar neer gezet.
Daarnaast staat in een kastje nog een plastic potje met wat as van haar. De rest is er niet meer en wij (broertje en ik) wisten toen nog niet of we nog wat met het as wilde doen, bv. gebruiken voor een sierraad ofzo. Daarom hebben we toen een deel in een potje gedaan en dat heb ik nu in bewaring.

Ik heb dat eigenlijk nooit raar of eng gevonden. Totdat ik laatst een gesprek met iemand had en diegene me vertelde dat een familielid het as van haar vader niet wilde verdelen onder de verschillende dierbaren omdat je de overledene dan als het ware in stukken verdeelt. Zo had ik het nog nooit bekeken...
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  girli zo 2 jun 2013 - 10:21

Hiet komt dus een urn in huis. Ik heb geen idee hoe groot het is en wat ik moet verwachten. Vriendje had al "ja" gezegd en toen toch maar even gevraagd wat ik ervan vond en ik vind het goed. Nu ik er even over na heb gedacht weet ik niet goed wat ik ervan vind. Het is ooit de bedoeling dat de as in het geboorteland uitgestrooid gaat worden, maar het is onduidelijk wanneer iemand die kant op gaat. Tot die tijd komt het dus bij ons in huis.
girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 2 jun 2013 - 10:23

En wil hij het echt zichtbaar neer zetten ergens, is het een belangrijk persoon?

Gast
Gast

Bericht  girli zo 2 jun 2013 - 10:31

Ja, het is een belangrijk persoon. Hij wil het graag in 1 van de vakjes van onze expedit kast zetten. Dat betekent wel dat ik de urn ieder moment kan zien als ik op de bank zit, want de expedit kasten staan in de woonkamer.
girli
girli
Ratel
Ratel

Bericht  Supertalentje zo 2 jun 2013 - 10:31

Ik heb de as van mijn broertje, staat onderin, achterin de dressoirkast. Ik heb er eigenlijk niet overnagedacht wat ik ervan vind en ik ben mijn man ook vergeten te vragen. De as werd verdeeld, ik wilde geen sieraad, dus werd het een urn.
Als mijn man een urn in huis wil (of tijdelijk wil bewaren) vind ik dat ook geen probleem, hij hoeft alleen niet zo in het zicht dat ik er de hele dag tegenaan zit te kijken geloof ik.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Capt'n Zero zo 2 jun 2013 - 10:42

Ik vind het niet raar, maar ik zou het zelf niet doen. Ik ben een Greg Focker - ik zou dat ding laten pleuren.

En ergens in een kast wegzetten.. dan vind ik een urn ook niet echt tot zijn recht komen.
Dus nee, waarschijnlijk zou ik dat niet doen omdat ik gewoon geen waarde hecht aan een urn in mijn huis.
Ik zet hem liever op een begraafplaats.
Capt'n Zero
Capt'n Zero
Prater
Prater

Aantal berichten : 501
Punten : 495
Registratiedatum : 03-03-13

Bericht  Aziraphale zo 2 jun 2013 - 10:45

Ik zou dat prima vinden als mijn man dat zou willen en ik zou dat zelf ook willen van een dierbare, mocht dit zo zijn.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Bazinga zo 2 jun 2013 - 10:48

Je hebt tegenwoordig echt onwijs mooie urnen, dus ik zou er niet zoveel problemen mee hebben. Mijn beste vriendin heeft een kleine urn, soort beeldje om 't as.. Heen gemaakt? Of zo? 't Is niet open te krijgen iig. Dat staat bij zijn foto en een kaarsje. Ik vind 't onwijs mooi, omdat 't er niet gelijk uitziet als een urn, maar hij wel zijn plekje heeft.
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Bericht  Prosecco zo 2 jun 2013 - 18:25

Lady Starstruck schreef:Ik vind het ook wel een enge gedachte. Ik las laatst dat iemand zijn dierbare in huis had opgebaard totdat diegene werd begraven. Dat vind ik helemaal doodeng.

Dat gebeurd heel vaak. Mijn overleden opa ligt ook al sinds woensdag bij mijn oma in huis.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Cimic zo 2 jun 2013 - 18:32

Mijn moeder heeft de urn van mijn vader al bijna 4 jaar in huis. De bedoeling van haar is dat bij het overlijden van mijn oma, mijn vader samen in het graf komt van zijn ouders. Mooie gedachten. smile
Zelf zou ik er niet voor kiezen een urn thuis neer te zetten of een ketting met de as te laten maken. Eerder dan kiezen voor een tattoo met betekenis. Ik wil ook een mooie tattoo als herinnering van mijn vader, iets kleins en bijzonder.
Cimic
Cimic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 273
Punten : 282
Registratiedatum : 08-01-13

Bericht  sanne-84 zo 2 jun 2013 - 19:14

Hier staat een urn op t dressoir met as van vader ex en dat vond ik wel een mooi idee. Zn broertjes ook. Ik vind dat wel een mooie gedachte. Ik kan er niet tegen om naar een begraafplaats oid te gaan. Op t dressoir staat ook nog prentkaart, kaarsje en foto.
Het thuis opbaren hebben ze daar ook gedaan. En heb ik bij meerdere in directe omgeving gezien. Heb daar heen moeite mee, mortuarium is ook maar zo doods

Editie: de urn heeft geen standaardvorm. Lijkt nu net op een gewoon beeldje

Laatst aangepast door sanne-84 op zo 2 jun 2013 - 19:28; in totaal 1 keer bewerkt
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Paper Crown zo 2 jun 2013 - 19:16

Als diegene welkom is in je huis terwijl hij leefde waarom dan niet zijn as als diegene is overleden. Van een overledene zal je nooit schade lijden en ik zou het niet erg vinden. Een thuis opgebaard persoon is ook niet eng. Het lijkt alsof diegene licht te slapen. Ze voelen ijskoud en de koelinstalatie bromt door je huis als een koelkast slaat ie wel eens aan en dan schrik je je de pleuris maar ik vind een overledene niet eng.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Blueschick zo 2 jun 2013 - 19:20

Ik heb mijn moeder in een urn in huis. De urn staat gewoon in de kast en iedereen kan hem zien. Ik vind er niks engs aan.
Blueschick
Blueschick
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 263
Punten : 307
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Bisq zo 2 jun 2013 - 19:38

Vrienden van mij hebben de urn van hun overleden dochtertje op het aanrecht staan en het is zo mooi! Zo is ze er altijd bij en het is helemaal niet eng oid. Zelf hoop ik dat m'n vriend of ouders mijn urn ooit binnen willen zetten, vind het een fijne gedachte dat mijn as niet buiten komt te staan.
Bisq
Bisq
Prater
Prater

Aantal berichten : 839
Punten : 915
Registratiedatum : 17-09-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud