Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het beter hebben in de bijstand?

+10
Blair
nijntje4
Arwyn
GreenGrass
Prosecco
Atelier Madame
Winegum
PapillonRose
Luce
Nyx
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Het beter hebben in de bijstand?  Empty Het beter hebben in de bijstand?

Bericht  Nyx di 21 mei 2013 - 9:58

De laatste tijd hoor ik verhalen waarbij ik me niet kan voorstellen dat ze waar zijn.
Iemand die ik ken zit momenteel in de bijstand. Degene hoeft na eigen zeggen geen gemeentelijke belastingen te betalen en ook een schuld bij de Belastingdienst zou worden kwijtgescholden. Naast haar bijstand krijgt ze elke maand € 280,00 extra van de gemeente, volledig huurtoeslag en natuurlijk zorgtoeslag. Ze geeft aan dat ze het beter heeft zonder werk, dan voorheen met werk.

En zo hoor ik er meer mensen over. Is dat nu iets dat waar is?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Het beter hebben in de bijstand?  Empty Re: Het beter hebben in de bijstand?

Bericht  Luce di 21 mei 2013 - 10:05

Ik heb het een tijdje geleden uitgerekend, volgens mij kwam ik uit rond de €1200. Inderdaad geen gemeentelijke belastingen.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Nyx di 21 mei 2013 - 10:10

Het is trouwens niet zo dat ik zelf de bijstand in wil. Ik vroeg het mij alleen af, omdat ik in mijn omgeving opeens de wildste verhalen hoor.

Degene die ik gesproken had gaf aan nog 200 euro extra te hebben dan de 1200 euro en dat ook nog zonder de gemeentelijke belastingen e.d. Ik vind het echt zo vreemd, dan loont het toch bijna niet om aan het werk te gaan?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  PapillonRose di 21 mei 2013 - 10:12

Ik heb het ook weleens gehoord. En het kan nog wel kloppen ook denk ik. Al is het niet heel veel beter denk ik.

Maar ik kan me indenken dat iemand met een volledige uitkering, toeslagen en kwijtschelding van belastingen misschien net wat meer te besteden kan hebben dan iemand die werkt voor een minimumloon en minder van deze voordelen ontvangt. Eigenlijk wel krom, dat bijstand soms meer oplevert dan werk!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Nyx di 21 mei 2013 - 10:16

PapillonRose, dat is dus wat ik zo vreemd vind. Niemand gaat op deze manier toch nog voor het minimumloon aan het werk? Ik vind het ook nog oneerlijk ook. Iemand die werkt voor zijn geld (in dit geval minimumloon), moet de belastingen wel betalen e.d. en iemand die, want daar lijkt het inmiddels op, niet wil werken krijgt alles voor niks. Ik had graag gezien dat het anders zou zijn.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Winegum di 21 mei 2013 - 10:22

Maar die bedragen, die 1200 in ieder geval, gaan om een gehuwd/samenwonend stel. En alleenstaande krijgt een bedrg van rond de 600 euro netto aan uitkering. Dat lijkt mij dan weer niet de moeite waard eerlijk gezegd..

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering.html

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Nyx di 21 mei 2013 - 10:27

Winegum, Dat bedrag staat mij ook bij.

Maar net toen ik aan het tikken was begon ik hem opeens te begrijpen. Degene krijgt het eerste jaar 620 euro + toeslag 280 euro = 900 euro. Plus de toeslagen, waarschijnlijk volledig huurtoeslag 300 euro en zorgtoeslag 88 euro. Afgerond 1400 euro, want zo zijn ze hier wel in de buurt.

Ik kom trouwens heel jaloers over zo. Maar dat ben ik niet. Ik snapte alleen niet waarom het in de bijstand beter zou zijn dan werken voor een minimumloon. Maar dat is het dus ook echt niet. Gelukkig maar. Vond het al zo vreemd.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Luce di 21 mei 2013 - 10:29

Je moet de toeslagen ook nog meerekenen bij dat bedrag Winegum.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  PapillonRose di 21 mei 2013 - 10:35

Oja, dat zal dan wel inclusief toeslagen zijn! Dan valt het nog mee denk ik, als je fulltime werkt zit je toch al gauw boven dat bedrag. Ook bij het minimumloon, want ook daar komen vaak nog wel toeslagen bij waar je al dan niet gedeeltelijk recht op hebt.

Al kan ik me nog steeds wel voorstellen dat er mensen van die 1400 euro incl. toeslagen bijvoorbeeld in hun eentje best rond kunnen komen met goedkope woonlasten. En dat ze dan niet echt de drive hebben om te gaan werken als het zo ook wel kan. Zijn vast uitzonderingen, maar ik vind het wel heel zonde dat het zo kan gaan.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Nyx di 21 mei 2013 - 10:40

Luce, hoe heb je dat bedrag uitgerekend? Is het voor een paar of alleen?

Want ik ken verschillende mensen in de bijstand en deze zijn allemaal alleenstaand, dus daar ben ik ook van uitgegaan.

Ik zie trouwens het minimumloon dat aangehouden wordt op de site. Maar van wat is dat het werkelijke minimumloon, want ik ken mensen die aan het werk zijn voor minder dan 1200 euro en dat voltijd.

Edit; Ik praat over netto en zij over bruto?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Atelier Madame di 21 mei 2013 - 10:49

Met het minimum loon krijg je wel volledig toeslagen hè. Is netto toch sowieso 200 euro meer dan een uitkering.

+eigenwaarde, autonomie, niet met de nek worden aangekeken etc.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Prosecco di 21 mei 2013 - 17:34

Nyx schreef:Het is trouwens niet zo dat ik zelf de bijstand in wil. Ik vroeg het mij alleen af, omdat ik in mijn omgeving opeens de wildste verhalen hoor.

Degene die ik gesproken had gaf aan nog 200 euro extra te hebben dan de 1200 euro en dat ook nog zonder de gemeentelijke belastingen e.d. Ik vind het echt zo vreemd, dan loont het toch bijna niet om aan het werk te gaan?

Dat is mijn salaris en daar werk ik 40 uur per week voor. Maar ik moet toch echt alles zelf betalen. Fijn joh, wonen in een zorgstaat. Op de bank hangen wordt beter beloond dan hard werken.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  GreenGrass di 21 mei 2013 - 18:18

Hoeveelheid huurtoeslag is afhankelijk van je maandelijkse huur! Bij een goedkopere woning krijg je dus minder huurtoeslag.

Effectief kom je uit rond de 220 kale huur na aftrek van de huurtoeslag, volgens mij...
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Gast di 21 mei 2013 - 19:08

Prosecco schreef:Dat is mijn salaris en daar werk ik 40 uur per week voor. Maar ik moet toch echt alles zelf betalen. Fijn joh, wonen in een zorgstaat. Op de bank hangen wordt beter beloond dan hard werken.

Niemand houd je tegen om in een land te gaan wonen waar geen zorgstaat is clown

Gast
Gast

Bericht  Arwyn do 23 mei 2013 - 6:04

Ik hoor dit ook wel vaker inderdaad. Vooral dat een uitkering of werken hetzelfde oplevert, dus waarom zou je dan gaan werken?
Hoor dat ook wel van E trouwens NYX, verder vooral van mensen die ik zelf niet persoonlijk ken.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Nyx do 23 mei 2013 - 6:15

Arwyn, momenteel? Want ik heb E. er ook weleens gruwelijk over horen klagen.

Ik vind het echt ontzettend oneerlijk. Veel mensen werken hiervoor en deze mensen krijgen het zo in hun schoot geworpen. Ik ben opgevoed met het feit dat je moet werken voor je geld (en als ik nu kon, zou ik het ook doen), maar als NL het zo makkelijk maakt om thuis te blijven? Geen wonder dat er meer mensen goed thuis zitten. Al zou ik het niet kunnen om wat AM al zei.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  nijntje4 do 23 mei 2013 - 6:42

Ik zit momenteel ook in die situatie en ik kan je vertellen, het is echt niet makkelijker dan werken hoor. Tuurlijk krijg je toeslagen, maar als ik bijvoorbeeld in de tweede helft van dit jaar weer een goedbetaalde baan heb en ik verdien in het hele jaar gemiddeld weer aardig dan mag ik dat ook gewoon weer terugbetalen. Van geld wat je dus niet bijgespaard hebt.

Daarnaast moet ik wel gewoon de gemeentelijke belastingen betalen, omdat ik zo slim was om nog te sparen voor ik werkloos raakte. Ergens kun je dus zeggen, waarom heb je dan spaargeld. Maar het voelt goed om gewoon de dingen te betalen die kunnen. En vergeet daarbij niet de zorgen die je hebt, je eigenwaarde, je sollicitaties (wat ook allemaal extra geld kost om er te komen), niks op kunnen bouwen, niet vooruit kunnen kijken, overal verantwoording voor afleggen. Iedereen die maar roept: het is echt niet moeilijk om wat te vinden. Meestal zijn dat mensen die al tien jaar vast werk hebben.

Dus diegenen die zeggen dat het maar luilekkerland is op de bank....ik zou niet te snel oordelen.
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 6:42

Soms heb ik er wel flink de balen van. Ik weet dat er mensen in die het veel slechter hebben als ik en ik vind het ook ged dat we een beetje voor elkaar zorgen, maar soms.....
Ik werk hard, verdien net boven modaal en daarom heb ik nergens recht op en moet ik overal het volle mep vor betalen. Huursverhoging omdat ze liever iemand in mijn woning hebben die het alleen met toeslag kan betalen, geen recht op welke toeslag dan ook, geen recht op kwijtscheldingen enz.

Nogmaals, ik weet dat ik niet mag klagen want we hebben het niet zo slecht als anderen maar soms vind ik het oneerlijk. Het lijkt er de laatste tijd een beetje op dat werken niet beloond wordt.

Gast
Gast

Bericht  Blair do 23 mei 2013 - 6:44

Ik zou t ook niet kunnen, zou helemaal gek worden thuis. Na m'n bevalling werkte ik ook al heel snel weer. Ik heb die sociale contacten op het werk echt nodig.

Ze krijgen idd veel kwijtgescholden en alleenstaande moeders krijgen van de belasting geloof ik ook nog een extra, alleenstaande ouderkorting?

Maar, wat ik ook hoor is dat ze sollicitatie plicht hebben en dat het niet zo is alsof ze er niks voor hoeven te doen.
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Blair do 23 mei 2013 - 6:46

Zo voel ik me soms ook Sunprincess, het is niet echt motiverend meer als je denkt aan mensen die er niet zoveel moeite voor hoeven te doen. Maar aan de andere kant, ik heb geen gaten in m'n cv, en aan het eind van de week geeft het me wel voldoening. En het is heerlijk om te shoppen met het geld waar ik hard voor heb gewerkt.
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Arwyn do 23 mei 2013 - 6:47

NYX: Ach ja, klagen kan die ook goed Wink
Maar op dit moment heeft-ie dit liever dan werk, omdat dat dan toch callcenter werk of zo is en hij dat niet wil.

Niks voor mij, hele dagen thuis zitten, maar als je hoort dat mensen die niks doen hetzelfde inkomen krijgen als jij terwijl jij bijna full-time werkt, vind ik dat toch wel krom.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Bericht  Nyx do 23 mei 2013 - 6:56

Arwyn, nee dat weet ik van E. Heb hem destijds met moeite gemotiveerd om de baan aan te nemen bij de bank. Want dat wilde hij toch niet en toen hij er zat wilde hij er niet meer weg. Er is trouwens weer contact, hij was een half jaar boos en opeens nam hij weer contact op. Rare man.

Nijntje4, dat snap ik helemaal. En hoe jij erin staat, zo zou ik er ook in staan. Toevallig weet ik dat de persoon, die de inspiratie voor het topic was, eerst haar spaarrekening heeft geplunderd en toen pas bijstand heeft aangevraagd. Ze hoeft niets te betalen en als ik haar mag geloven dan heeft ze het beter dan toen ze aan het werk was. Ik word daar een beetje nijdig van.

Ik zit zelf in de ziektewet en ga alleen naar een sollicitatiegesprek als ik word benaderd, maar al snel blijkt dat ik er nog niet klaar voor ben. Ook de reden waarom ik dan word afgewezen. Maar ondanks dat ik ook geld 'krijg' wil ik wel alles zoveel mogelijk zelf betalen. Ik zou het niet kunnen om ook nog eens overal ontheffing voor te krijgen, want ik voel me eigenlijk zo al schuldig genoeg. Maar goed, niet iedereen is zo. En dan snap ik ook opeens de opmerking van mijn vader:"Ze lachen ons uit hoor. Terwijl ons wekkertje gaat om 07.00u, draaien zij zich nog lekker om. Ons dom vindende dat we aan het werk gaan". Maar ja...
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Arwyn do 23 mei 2013 - 7:10

Oh? Sinds wanneer weer dan?
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Bericht  Nyx do 23 mei 2013 - 7:11

Arwyn schreef:Oh? Sinds wanneer weer dan?

Ik pm je wel even. Wink
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Fortissimo do 23 mei 2013 - 10:28

Tja, dit is ook een signaal wat van de werkvloer af komt... Als consulent sta je soms ook met je handen in het haar, want je hebt er een paar tussen die het echt geen flikker uit maakt dat je ze een maand kort. Dan versturen ze weer een paar zinloze sollicitaties en vervolgens leunen ze weer lekker achterover. Tja, geef ze eens ongelijk. Mijn vriend heeft ook een tijdje zich uit de naad gewerkt(fulltime!), netto zat hij zelfs onder de norm van een bijstandsuitkering (voor een stel dan).
Het is hierdoor heel lastig om mensen te blijven motiveren, omdat je ze eigenlijk ook wel weer begrijpt. Maar de overheid doet er verder geen fuck aan. Ja, je kunt een maatregel opleggen maar daar worden de die hards niet anders van.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: