Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bijstand?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Bijstand? Empty Bijstand?

Bericht  Aletta wo 20 maa 2013 - 23:32

Zijn hier mensen die iets weten van de bijstandsuitkering in hun gemeente? En zo ja: hoe zit het in jullie gemeente met de sollicitatieplicht? Hoe veel moet je ongeveer solliciteren om daar aan te voldoen?

Ik vraag me dat af nadat ik wat verhalen heb gehoord uit mijn omgeving. Ik ken twee mensen die allebei pas zijn afgestudeerd aan de universiteit, niet makkelijk werk kunnen vinden, en daarom een bijstandsuitkering hebben aangevraagd. Maar hoe de sollicitatieplicht voor hun wordt ingevuld verschilt enorm.

De ene persoon hoeft geloof ik maar iets van vier sollicitatieactiviteiten per maand te verrichten (dus dat kan een sollicitatiebrief zijn, maar ook bijvoorbeeld informeren of er ergens werk is). De andere persoon moet iets van 5 sollicitaties per week verrichten.

Ik vind dat verschil bizar groot. Ze wonen wel in verschillende gemeentes, dus ik vraag me af of het daar aan ligt. Weet iemand daar wat meer van?

Aletta
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 200
Punten : 235
Registratiedatum : 28-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bijstand? Empty Re: Bijstand?

Bericht  Dennenappel do 21 maa 2013 - 0:24

Bedoel je tijdens de aanvraag periode of wanneer iemand eenmaal een uitkering heeft?

Hier is het tijdens de vierwekenzoektijd 8 sollicitaties, ingeschreven staan bij 4 uitzendbureaus, ingeschreven op werk.nl, cv op werk.nl en monsterboard. Voor jongeren onder de 27 moeten ze ook kijken wat voor optie er is tot een opleiding.

Tijdens de uitkering zelf verschilt het erg. Tijdens de intake moet je een uitgebreide vragenlijst invullen, waar een advies uitkomt; kort (binnen 6 maanden een baan) of lange (duurt langer dan 6 maanden een baan) traject. Aan de hand daarvan en je situatie verschilt het wat je moet doen qua solliciteren en dagbesteding (soms bij een bedrijf/sociale werkplaats zes weken werken qua ritme, wat te doen hebben en een stukje begeleiding).
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 0:28

Dat kan inderdaad per gemeente sterkt verschillen. En ook per persoon. Iemand met meer kansen zal waarschijnlijk meer moeten solliciteren dan iemand die nauwelijks kans heeft.
5 per week lijkt me wel wat overdreven, qua eis. Bij het UWV ligt het gemiddeld op 1 activiteit per week, maar ben je goed op zoek dan kom je wel boven die 1 uit .

Gast
Gast

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 2:57

Ik moet er per se 7 per week doen en al mijn sollicitaties ook mailen naar mijn contactpersoon vd gemeente. Ik solliciteer nu dus ook veel breder dan alleen eigen vakgebied, want anders had ik er echt een dagtaak aan doordat ik geen standaardbrief kan gebruiken. Ik vind het ook erg veel, maar het niet nakomen betekent gekort worden...

Gast
Gast

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 3:06

Echt 7 brieven? Of 7 activiteiten? Want dat laatste snap ik nog wel. Op een vacaturesite kijken is ook al een activiteit, en inschrijven bij een Uzb ook.

7 brieven lijkt me absurd, gezien het aantal beschikbare banen.... :nopompom:

Gast
Gast

Bericht  Aletta do 21 maa 2013 - 3:12

Guattari schreef:Ik moet er per se 7 per week doen en al mijn sollicitaties ook mailen naar mijn contactpersoon vd gemeente. Ik solliciteer nu dus ook veel breder dan alleen eigen vakgebied, want anders had ik er echt een dagtaak aan doordat ik geen standaardbrief kan gebruiken. Ik vind het ook erg veel, maar het niet nakomen betekent gekort worden...
Dat is idd heel veel. Maar weet je ook hoe dat komt? Is dat afgestemd op je specifieke situatie, of ligt het aan je gemeente?

Aletta
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Aletta do 21 maa 2013 - 3:13

Artemis schreef:Echt 7 brieven? Of 7 activiteiten? Want dat laatste snap ik nog wel. Op een vacaturesite kijken is ook al een activiteit, en inschrijven bij een Uzb ook.

7 brieven lijkt me absurd, gezien het aantal beschikbare banen.... Bijstand? 1270000679
Dat vind ik ook een probleem. Als ik 7 (of 5) per week zou moeten doen, zou ik echt onder mijn niveau moeten gaan solliciteren. Terwijl ik voor 4 per maand me zou kunnen beperken tot banen waar ik echt wel in geïnteresseerd ben. Dat vind ik het oneerlijke.

Aletta
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 3:19

In de bijstand vind ik jet ook niet meer dan normaal dat je ook onder je niveau solliciteert. Binnen de ww heb je nog wat ruimte om een passende baan te vinden, bij de bijstand is het alleen zaak dat je een baan vindt lijkt me.

Gast
Gast

Bericht  Aletta do 21 maa 2013 - 3:36

Artemis schreef:In de bijstand vind ik jet ook niet meer dan normaal dat je ook onder je niveau solliciteert. Binnen de ww heb je nog wat ruimte om een passende baan te vinden, bij de bijstand is het alleen zaak dat je een baan vindt lijkt me.
Ik snap de logica erachter wel. Maar ik vind het oneerlijk dat het zo verschilt per gemeente. En bovendien vind ik het niet helemaal eerlijk voor pasafgestudeerden. Die hebben geen recht op ww, hebben vaak wel direct geld nodig (iig als ze op kamer wonen), maar kunnen niet even rustig kijken of ze werk kunnen vinden op hun eigen niveau. Je kunt dan wel zeggen dat je tijdelijk een ander baantje kunt nemen, maar de vraag is of je dan genoeg tijd overhoudt om te solliciteren en zoeken naar werk dat je wel wil.

Aletta
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 3:39

Echt 7 brieven (gemeente A'dam) en ze wil ook dat ik er een dagtaak van maak. Ik kreeg eerst nog wel de mogelijkheid om dit puur in mijn eigen vakgebied te mogen doen, maar nu niet meer. Dus dat is idd op heel veel banen reageren onder je oorspronkelijke niveau, maar het gaat er idd om dat je zsm algemeen geaccepteerd werk vindt. Het is ook veel, maar het geeft wel een goed gevoel als je het haalt en kwalitatief gezien serieuze, goede brieven verstuurt. Gemiddelde brief doe ik een uurtje over, dus het valt mee qua inspanning, maar ik zie er wel soms heel erg tegenop, omdat de afwijzingen natuurlijk ook veel meer binnenstromen nu.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 3:45

Ik snap de redenatie wel, en daar ben ik het ook mee eens. Maar als ik 7 brieven per week moest sturen was ik gauw door de vacatures heen hier. :nopompom:

Toen ik ww had deed ik er wel 3/4 per week, maar dat was alleen de eerste weken, daarna kwamen er maar weinig vacatures bij. Met open sollicitaties en solliciteren bij de Appie kwam ik nog net aan 3/4.

Alletta: het is niet de verantwoordelijkheid van de overheid of de samenleving dat je een baan hebt die aansluit bij je opleiding of dat solliciteren naast een baan druk is. Bijstand is mi een laatste redmiddel, een vangnet waar je zsm weer uit dient te komen.

Gast
Gast

Bericht  Aletta do 21 maa 2013 - 3:54

Artemis schreef:Ik snap de redenatie wel, en daar ben ik het ook mee eens. Maar als ik 7 brieven per week moest sturen was ik gauw door de vacatures heen hier. Bijstand? 1270000679

Toen ik ww had deed ik er wel 3/4 per week, maar dat was alleen de eerste weken, daarna kwamen er maar weinig vacatures bij. Met open sollicitaties en solliciteren bij de Appie kwam ik nog net aan 3/4.

Alletta: het is niet de verantwoordelijkheid van de overheid of de samenleving dat je een baan hebt die aansluit bij je opleiding of dat solliciteren naast een baan druk is. Bijstand is mi een laatste redmiddel, een vangnet waar je zsm weer uit dient te komen.
Maar de vraag is of het eerlijk is om het bij iedereen als laatste redmiddel te gebruiken. Ik heb er geen enkel probleem mee om de stereotype "bijstandtrekker" die gewoon geen zin heeft om te werken, te verplichten te solliciteren. Je moet die mensen niet de gelegenheid geven om op hun luie gat te blijven zitten. Maar als je pas bent afgestudeerd, zit je in een andere situatie. Zeker als er zoveel werkloosheid onder jongeren is als nu.

Zelf wil ik heel graag werken, maar ik ben gewoon nog nergens aangenomen. En de meestvoorkomende reden waarom ik niet ben aangenomen na sollicitaties, is omdat ik te weinig "relevante werkervaring" heb (nogal logisch: ik ben nog maar net afgestudeerd). Dan kan ik wel ander, laaggeschoold werk gaan doen, maar dan maak ik dus nog steeds geen kans op de banen die ik graag wil, want ik doe er geen relevante werkervaring mee op. Dus doe ik liever een stage in mijn eigen werkveld. Maar dan krijg ik vermoedelijk geen bijstand en de stagevergoeding is over het algemeen te weinig om van rond te komen.

Nou speelt dit voor mij niet, want er zijn weer andere redenen waarom ik geen bijstand kan aanvragen. Maar het principe vind ik gewoon niet helemaal eerlijk. Zeker niet als ik zie dat ik twee kennissen hebben die heel verschillend worden behandeld.

Aletta
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  xxlisaxx do 21 maa 2013 - 6:05

Ik hoef helemaal niet te solliciteren van de gemeente. Krijg een aanvulling vanuit de bijstand (ww is te laag). Heb daar natuurlijk wel een sollicitatieplicht. De gemeente gaf aan, er van overtuigt te zijn dat ik alle kwaliteiten in huis had om het zelf op een goede manier te regelen. Ik hoefde mij ook geen zorgen te maken dat ik op vacatures buiten mijn vakgebied hoefde te solliciteren (ik ben ook pas afgestudeerd). Denk overigens dat deze houding op termijn (als de ww is afgelopen) wel zal veranderen. Overigens solliciteer ik gemiddeld 2/3 x per week.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 70
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Fortissimo do 21 maa 2013 - 9:02

Hoorde vandaag een mooie opmerking van een instantie waar we voorlichting van kregen:
De bijstand is een vangnet, geen hangmat.

Dat ook pas afgestudeerden juist zoveel moeten solliciteren, vind ik terecht. Waarom? Zij maken het meeste kans op een baan (leeftijd, gemotiveerd meestal). Als ze eenmaal in de bijstand zitten en ze hoeven niks te doen, wie weet hoe snel ze daar aan gehecht raken? Dan is het op gegeven moment zo dat ze écht geen simpel baantje gaan aannemen, want je verdient netto misschien 100euro meer dan wanneer je in de bijstand zit..
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Gast do 21 maa 2013 - 9:26

Tsja, ik denk niet dat je het moet benaderen als al dan niet eerlijk, want de wereld is niet eerlijk - ff heel kort door de bocht. Ik woon in de hoofdstad, dus daar is de werkgelegenheid naar verhouding hoger dan in het noorden, zuiden et cetera et cetera. Ook schijnt het solliciteren vanuit een baan altijd nog makkelijker te zijn dan vanuit een uitkeringspositie. Zeven is wat mijn contactpersoon heeft beslist; in Utrecht waren het minder sollicitaties per week. Maar goed, uiteindelijk ben ik er zelf natuurlijk alleen maar mee gebaat, ook al is het idd soms wel afzien qua creativiteit die je in moet zetten in je brieven, want ik ben niet van de standaardbrief en die dan naar 10 werkgevers sturen. En weet je, zelfs de mensen die wel werken nu, zullen er velen van zijn die niet echt hun droombaan hebben. Daar is het ook echt niet de tijd voor nu, denk ik...

Gast
Gast

Bericht  RioolSpook vr 22 maa 2013 - 2:22

Ik heb me een paar weken geleden aangemeld bij de bijstand en heb de opdracht gekregen om 15 sollicitaties in een week te doen. Het vervelende is dat ik alleen mag solliciteren naar passend tijdelijk werk ivm mijn zwangerschap. Ik mag mijn gewone werk niet meer uitvoeren en heb daar geen recht op ziekteverlof omdat ik te kort verzekerd ben. Baal daar enorm van, en ben echt bereid elke baan aan te nemen. Maar het is gekkenwerk om 15 sollicitaties in een week te versturen. In eerste instantie lukte het nog wel door naar veel oudere vacatures te kijken, maar ik ben er gewoon echt doorheen. Vandaag toevalig een gesprek gehad met een banencoach en die zegt ook dat het eigenlijk gekkenwerk is en ze echt wel weten dat het voor mij heel moeilijk is. Maar dat ze nu eenmaal die regels hebben voor mensen in de administratie.
RioolSpook
RioolSpook
Prater
Prater

Aantal berichten : 824
Punten : 905
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 2:51

Fortissimo schreef:Hoorde vandaag een mooie opmerking van een instantie waar we voorlichting van kregen:

Dat ook pas afgestudeerden juist zoveel moeten solliciteren, vind ik terecht. Waarom? Zij maken het meeste kans op een baan (leeftijd, gemotiveerd meestal). Als ze eenmaal in de bijstand zitten en ze hoeven niks te doen, wie weet hoe snel ze daar aan gehecht raken? Dan is het op gegeven moment zo dat ze écht geen simpel baantje gaan aannemen, want je verdient netto misschien 100euro meer dan wanneer je in de bijstand zit..
Pas afgestudeerden maken niet echt de meeste kans hoor. Werkervaring staat helaas enorm hoog op het prioriteitenlijstje vaak.
Verder ben ik het met je eens hoor! Ik vind 7 sollicitaties in een week op zich niet veel, je hebt nou eenmaal geen werk. Maar als er geen vacatures zijn wordt het lastig.

Gast
Gast

Bericht  xxlisaxx vr 22 maa 2013 - 3:12

Harrison schreef:
Fortissimo schreef:Hoorde vandaag een mooie opmerking van een instantie waar we voorlichting van kregen:

Pas afgestudeerden maken niet echt de meeste kans hoor. Werkervaring staat helaas enorm hoog op het prioriteitenlijstje vaak.
Verder ben ik het met je eens hoor! Ik vind 7 sollicitaties in een week op zich niet veel, je hebt nou eenmaal geen werk. Maar als er geen vacatures zijn wordt het lastig.

+1
Als pas afgestudeerde wordt je afgewezen voor de functie in je vakgebied waar ze ervaring voor vragen. Op de enkele startersfuncties die er zijn wordt met 200 tegelijk op gesolliciteerd dus er is eigenlijk altijd iemand die beter aansluit. Ik ben een voorbeeld van een pas afgestudeerde die al het mogelijk heeft gedaan om een mooi CV op te bouwen maar dan woon je wel weer in de verkeerde regio. Verhuizen kan niet, want zonder werk geen economische binding.
Natuurlijk kan ik op banen buiten mijn vakgebied solliciteren of onder mijn niveau maar ook dan is er meestal wel een ander. Voor bijvoorbeeld callcenterbanen weten ze dat ik vertrokken ben zodra iets beters zich aan dient en nemen ze mij ook niet aan. Ik vind het daarom erg fijn dat de gemeente en het UWV mij vertrouwen geven. Ik wil werken en ik doe er alles aan wat ik kan doen om een baan te vinden. Je kan iemand wel een sollicitatieplicht van 15 sollicitaties per week opleggen maar als iemand niet wil werken, gaat dat ook niet helpen. Andersom precies hetzelfde. Iemand die wil werken, doet ook zonder sollicitatieplicht zijn/haar best.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 4:25

Wat mij vooral opvalt, zelfs in A'dam, is dat de WWB toch nog voornamelijk een voorziening (tijdelijk!) is voor mensen die minder opleiding hebben genoten dan HBO/WO. Als ik voor min of meer ongeschoold werk of met weinig papieren 7 sollicitaties moest doen per week en dus louter op schoonmaakwerk/callcenter/vakkenvullen et cetera et cetera moest solliciteren, kon ik er serieus wel 7 per dag doen. Daarmee kom je weg met standaardbrieven, iig de basis is hetzelfde. Brieven in mijn eigen vakgebied c.q. op mijn eigen niveau versturen, kost meer energie en tijd - wat ik er overigens graag insteek, want het kan mij alleen maar baten natuurlijk. Godzijdank heb ik een aardige werkcoach en maakt zij al uitzonderingen voor me, omdat ze juist stelt dat je als hoogopgeleide er uiteindelijk wel komt en zelf de ambitie hebt zsm weer aan de slag te kunnen. Het is ook onlogisch dat je als hoogopgeleide zo lang mogelijk bijstand wil 'trekken', want met een baan verdien je minimaal 2-3 keer zoveel en je hebt niet voor niets vaak 1/3 van je leven in de schoolbanken doorgebracht.

Gast
Gast

Bericht  xxlisaxx vr 22 maa 2013 - 5:02

Guattari schreef:Wat mij vooral opvalt, zelfs in A'dam, is dat de WWB toch nog voornamelijk een voorziening (tijdelijk!) is voor mensen die minder opleiding hebben genoten dan HBO/WO. Als ik voor min of meer ongeschoold werk of met weinig papieren 7 sollicitaties moest doen per week en dus louter op schoonmaakwerk/callcenter/vakkenvullen et cetera et cetera moest solliciteren, kon ik er serieus wel 7 per dag doen. Daarmee kom je weg met standaardbrieven, iig de basis is hetzelfde. Brieven in mijn eigen vakgebied c.q. op mijn eigen niveau versturen, kost meer energie en tijd - wat ik er overigens graag insteek, want het kan mij alleen maar baten natuurlijk. Godzijdank heb ik een aardige werkcoach en maakt zij al uitzonderingen voor me, omdat ze juist stelt dat je als hoogopgeleide er uiteindelijk wel komt en zelf de ambitie hebt zsm weer aan de slag te kunnen. Het is ook onlogisch dat je als hoogopgeleide zo lang mogelijk bijstand wil 'trekken', want met een baan verdien je minimaal 2-3 keer zoveel en je hebt niet voor niets vaak 1/3 van je leven in de schoolbanken doorgebracht.

Helemaal mee-eens. Voor een goede sollicitatiebrief binnen mijn vakgebied ben ik ook zeker 1-1,5uur verder. Ik stuur ook veel open sollicitaties en richt mij op heel Nederland. Ik heb niet gestudeerd om in de bijstand te zitten en niemand hoeft zich ook druk te maken dat ik er langer dan noodzakelijk gebruik van maak. In mijn regio is door de universiteit, een aantal organisaties en de gemeente een initiatief gestart waarin hoogopgeleide starters de mogelijkheid krijgen om een traject van ongeveer 9 maanden te volgen waarin zij trainingen krijgen en werkervaringsplaatsen in hun vakgebied. Dit is met behoud van uitkering. Ik kom hier helaas niet voor in aanmerking omdat ik voor het grootste gedeelte in de WW zit. Het heeft helemaal geen zin om hoogopgeleide starters in callcenterbanen te laten werken. Je maakt de hoogopgeleiden niet gelukkig met zo'n baan en de mensen die wel geschikt zijn voor die banen, blijven thuis zitten. Een initiatief zoals in mijn gemeente vind ik dan veel beter dan maar 15 brieven willekeurig te versturen.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Fortissimo vr 22 maa 2013 - 5:15

Harrison schreef:

Ik doelde ook niet op werk in het vakgebied waarvoor ze gestudeerd hebben maar bijvoorbeeld callcenter werk etc.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 6:10

Fortissimo schreef:
Harrison schreef:

Ik doelde ook niet op werk in het vakgebied waarvoor ze gestudeerd hebben maar bijvoorbeeld callcenter werk etc.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik kom nog eerder in aanmerking voor een managementfunctie (bij wijze van spreken) bij een groot bedrijf, dan dat ik een baantje krijg als telemarketeer. Ik ben namelijk niet een constante, betrouwbare factor voor een callcenter, omdat ik meteen weg ben zodra ik iets "beters" heb gevonden. Een werkgever gelooft namelijk niet dat ik jarenlang heb gestudeerd om vervolgens ongeschoold werk te gaan doen, ook al krijg je intern vaak trainingen. De investering halen ze er doorgaans niet uit.

Gast
Gast

Bericht  Fortissimo vr 22 maa 2013 - 6:14

Guattari schreef:
Fortissimo schreef:
Harrison schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik kom nog eerder in aanmerking voor een managementfunctie (bij wijze van spreken) bij een groot bedrijf, dan dat ik een baantje krijg als telemarketeer. Ik ben namelijk niet een constante, betrouwbare factor voor een callcenter, omdat ik meteen weg ben zodra ik iets "beters" heb gevonden. Een werkgever gelooft namelijk niet dat ik jarenlang heb gestudeerd om vervolgens ongeschoold werk te gaan doen, ook al krijg je intern vaak trainingen. De investering halen ze er doorgaans niet uit.

Wat ik om mij heen zie gebeuren (HBO afgestudeerd) is voornamelijk wat ik zojuist beschreef.. Vandaar mijn punt.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud