Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zelf in slaap leren vallen

+8
Twellie
Pompoen
Dikkie Dik
bolus26
Supertalentje
Shopaholic
Caroow
Linda
12 plaatsers

Ga naar beneden

Zelf in slaap leren vallen Empty Zelf in slaap leren vallen

Bericht  Linda ma 13 mei 2013 - 21:32

Hoe leer je een baby zelf in slaap te kunnen vallen?

Bij dochter hebben we daar nooit zoveel waarde aan gehecht. Gevolg is dat ze nu nog niet zelfstandig in slaap kan vallen. Dat geeft niet, maar met 2 kinderen is dat best lastig soms. Dus dit keer wil ik het anders aanpakken.

Maar hoe doe ik dat? Als ik zoon bij de eerste tekenen van slaap in z'n bed of box leg, dan gaat hij huilen. Troosten terwijl hij blijft liggen lukt ook niet, dan wordt hij alleen maar hysterisch.

Hoe hebben jullie dat aangepakt en wanneer zijn jullie daarmee begonnen?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf in slaap leren vallen Empty Re: Zelf in slaap leren vallen

Bericht  Caroow ma 13 mei 2013 - 21:38

Liedjes zingen of verhaaltjes vertellen bij zijn bed?

R gaat meestal gewoon slapen, soms duurt dit best een tijdje, maar hij huilt dan niet. Als hij wel huilt dan haal ik hem weer uit bed en ga wat met hem knuffelen en dan leg ik hem weer in bed met zijn Snurkey, dat is die knuffel waar ik liedjes en verhaaltjes op heb ingesproken.

Soms is hij ook heel druk aan het doen met zijn armen en benen terwijl hij wel moe is, dan stop ik zijn beentjes extra strak in en hou zijn armen een tijdje zachtjes vast, dan wordt hij vanzelf rustiger. Ik doe dat niet tot hij slaapt, maar gewoon een paar minuutjes om rustig te worden.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Shopaholic ma 13 mei 2013 - 21:44

De jongste jengelt zichzelf in slaap.
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Bericht  Caroow ma 13 mei 2013 - 21:44

O, en ik kan zelf echt niet slapen als ik youtube heb zitten kijken, ik zorg daarom ervoor dat R niet met zijn hoofd naar de tv of computer ligt voordat het bedtijd is.

Kan hij overdag ook niet zelf in slaap komen? Of is het alleen 's avonds?
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Supertalentje ma 13 mei 2013 - 22:57

Ik weet dat iedereen het hekelt, maar ik heb wel wat gehad aan die 3R's van Ria Blom. Dus steeds hetzelfde riedeltje, wakker wegleggen en even huilen (paar min) hoort er ook bij. Ik deed steeds een ander riedeltje, wiegde hem in slaap en laten huilen kon ik al helemaal niet Embarassed Of het echt hielp weet ik niet, maar hij heeft ook een knuffeltje waarmee ik tijdens de zwangerschap sliep, hopelijk dacht hij dat ik er nog wel was.

Verder moet je Parel vragen, die heeft het me echt praktisch en stap-voor-stap uitgelegd.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  bolus26 ma 13 mei 2013 - 23:11

Ik lees meestal even een boekje,zing een liedje, speen in bed en muziekmobiel aan.Soms kletst of jengelt ze nog een beetje en als ze huilt breng ik haar d'r speen en zet t muziekje nog een keer aan.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Dikkie Dik ma 13 mei 2013 - 23:45

Speentje, liedje. Doekje over haar ogen. Als ze echt overstuur is, dan ga ik met haar kroelen op de schommelstoel op haar kamertje in het donker. Als ze in slaap is gevallen leg ik haar in haar bedje en blijf nog 10 minuutjes naast haar bedje zitten (beetje facebooken op mijn mobiel ofzo) dan ga ik naar beneden.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Pompoen di 14 mei 2013 - 0:54

Hmm, sinds ik L. 's nachts inbaker gaat dat 's nachts eigenlijk supermakkelijk. Ik voed hem, geef hem een aaibol en leg hem in zijn bedje. Hij krijgt als hij wil nog de speen maar die blijf ik niet terugstoppen en meestal valt hij vrijwel gelijk weer in slaap (zonder speen) of wil hij eerst een paar minuten de speen om die vervolgens uit te spugen en dan gaat hij slapen. Ik zit er wel naast te kolven want hij slaapt in de co-sleeper, maar tenzij hij hard gaat huilen laat ik hem eigenlijk gewoon. Soms spreek ik hem even toe, dan zeg ik dat hij lekker moet gaan slapen. Meestal is hij dan gelijk weer stil.

Net heb ik ook een experiment gedaan en hem in de wieg gelegd, lekker strak ingestopt en een muziekje aangezet. Werkte als een trein, eerst toen ik het uitzette begon hij te piepen, dus toen heb ik het weer aangezet en na een paar minuutjes stopte hij met piepen en niet veel later was het doodstil. Toen heb ik om het hoekje gegluurd en lag hij diep in slaap.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Supertalentje di 14 mei 2013 - 1:17

Dat muziekje heb ik ook gedaan, moet iedereen zelf weten hoor, maar hier ging het van kwaad tot erger. Sowieso zijn niet alle muziekjes geschikt, te hard of te schel. Daarnaast hadden wij zo'n trekding en hoe ouder hij werd, hoe vaker ik aan dat touwtje kon trekken, want hij sliep er als het ware op en als het stopte werd ie wakker en begon te huilen. Nu is aan zo'n touwtje trekken niet een van mijn hobbies en een baby uitleggen dat je maar 1 keer aan zo'n touwtje trekt is ook een klus.

We hebben wel zo'n schildpad, geeft alleen sterren op het plafond, voor 3 kwartier! Als je je ogen open hebt kun je het zien, maar het geeft niet zoveel licht dat je ze nog ziet met je ogen dicht. En als ie zn ogen open deed na een paar min ofzo, dan waren de sterren er nog steeds Wink

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Twellie di 14 mei 2013 - 1:34

Misschien is het goed om hiermee even te wachten totdat je weet dat hij geen pijn meer heeft van de reflux. Want misschien kan hij wel zelfstandig in slaap vallen, maar zit het maagzuur hem nu nog dwars.

Wij hebben onze kinderen altijd op een vaste plek neergelegd (bedje) om te gaan slapen, zodat ze bed gingen associeren (volgens mij schrijf ik dat verkeerd) met slapen. Bij mijn jongste was ik trouwens al wel wat makkelijker: die sliep ook in de draagdoek. Maar niet in de box, op de bank enzovoorts omdat bij wisselende plekken ook aan een baby voorbij kan gaan dat het de bedoeling is om te gaan slapen.

Beide kinderen heb ik gebakerd om extra rust te geven. Dit heeft eigenlijk vanaf de geboorte goed gewerkt. Soms moesten ze even huilen als ik ze in bed legde. Ook als het alleen maar mopperen was, ging ik er gelijk heen. Wilde ze het idee geven dat ik altijd in de buurt was.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Caroow di 14 mei 2013 - 1:38

Supertalentje schreef:Dat muziekje heb ik ook gedaan, moet iedereen zelf weten hoor, maar hier ging het van kwaad tot erger. Sowieso zijn niet alle muziekjes geschikt, te hard of te schel. Daarnaast hadden wij zo'n trekding en hoe ouder hij werd, hoe vaker ik aan dat touwtje kon trekken, want hij sliep er als het ware op en als het stopte werd ie wakker en begon te huilen. Nu is aan zo'n touwtje trekken niet een van mijn hobbies en een baby uitleggen dat je maar 1 keer aan zo'n touwtje trekt is ook een klus.

We hebben wel zo'n schildpad, geeft alleen sterren op het plafond, voor 3 kwartier! Als je je ogen open hebt kun je het zien, maar het geeft niet zoveel licht dat je ze nog ziet met je ogen dicht. En als ie zn ogen open deed na een paar min ofzo, dan waren de sterren er nog steeds Wink

Laughing

Gelukkig gaat mijn aap door tot ik hem uit zet, maar ik herken het wel van de boxmobile.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje di 14 mei 2013 - 1:39

HIer bij de eerste tekenen van slaap gaat ze naar bed. Ze krijgt dr tutje (speen) en ik zet het muziekje vd babyfoon aan. Dat is zo'n duf en saai muziekje daar val ik nog wel van in slaap haha soms huilt ze nog wat maar soms ook niet. Ik ga niet meteen terug wanneer ze huilt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Twellie di 14 mei 2013 - 1:41

Oh ja, wat Printje zegt ook: ik wachtte nooit af tot ze echt moe waren, maar bij het eerste gaapje gingen ze naar bed. Tot een maand of vier zijn ze beiden nauwelijks langer dan een uur achter elkaar op geweest.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen di 14 mei 2013 - 1:42

Dit was het muziekje van de babyfoon en ik kan 'm met de 'ouderunit' uitzetten, is makkelijker dan zo'n trekding Wink. En dat zijn inderdaad zulke duffe deuntjes dat je zowat zelf mee gaat slapen...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Printje di 14 mei 2013 - 1:43

Als we idd te lang wachten met haar naar boven brengen slaapt ze vrijwel niet of ze huilt dan veel.

Wij hebben de alecto dbx 88 eco, geweldig ding maar die liedjes......ze mogen wel wat aangezwengeld worden haha.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Charles di 14 mei 2013 - 1:46

Hier ook Ria blom, inbakeren, muziekje en niet uit bed halen om te troosten. Werkte super. Ohja, en naar bed bij de eerste tekenen van moeheid ook.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Bericht  Twellie di 14 mei 2013 - 1:46

Heeft die ook: twiiiiiiiiinkel twiiiiiiiiiiiiinkel kleeeeeeeeineee steeeeeer?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Printje di 14 mei 2013 - 1:47

Twellie schreef:Heeft die ook: twiiiiiiiiinkel twiiiiiiiiiiiiinkel kleeeeeeeeineee steeeeeer?
jaaaaaaaaaaaa echt in een slakkentempo van heb ik jouw daar hahaha.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Twellie di 14 mei 2013 - 1:48

Printje schreef:
Twellie schreef:Heeft die ook: twiiiiiiiiinkel twiiiiiiiiiiiiinkel kleeeeeeeeineee steeeeeer?
jaaaaaaaaaaaa echt in een slakkentempo van heb ik jouw daar hahaha.

Haha! Met zo'n heel zoetsappige stem? Ik kan de zin erna nooit verstaan, ik maak er van: over de regenboog nog zover.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Sanne di 14 mei 2013 - 3:38

Hier hielp het om mijn dochter bij de eerste signalen van moeheid in bed te leggen. Bij gapen was ik eigenlijk al te laat. Mijn dochter begint met wrijven in haar ogen. Dan deed ik haar slaapzak aan, las 1 verhaaltje van Dikkie Dik, dan een liedje en daarna legde ik haar in bed. Toen ze geen last meer had van spruw, jengelde ze soms wat.maar vaak niet langer dan 5 minuten. En dan viel ze in slaap. Sindsdien slaapt ze zonder veel problemen in. Af en toe heeft ze een fase dat het moeilijker gaat, maar dat duurt meestal een week of twee maximaal.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 20:24

Bij H hadden we daar geen problemen mee. En nog steeds niet.
A was echter een heel ander verhaal.
De eerste weken hebben we hem ingebakerd en dat ging al veel beter.
Tot zijn eerste jaar viel hij wel redelijk moeilijk in slaap en sliep niet echt door.
Ik merkte al heel snel aan hem of hij snel in slaap zou vallen of niet.
Ik liet hem eerst even mopperen, soms viel hij dan in slaap, soms niet.
Als hij niet in slaap viel dan pakte ik een stoeltje en ging erbij zitten. Aaide over zijn hoofdje, suste hem, zong zachtjes een liedje voor hem. Maar meneer was best een volhouder en soms sliep hij dan na 2u nog niet (meestal wel na een paar minuten). Dan haalde ik hem uit bed, nam hem mee naar beneden en dan viel hij of mij in slaap of ik legde hem terug en hij viel in slaap.
Op een gegeven moment begon ik te merken dat ij het wel gezellig vond bij mij. Logisch maar niet iets dat ik wilde. Ik legde hem dan in bed en bleef op zijn kamer staan. Ik zij niks en liep steeds een stukje verder weg. Na een paar minuutjes draaide hij zich dan om en viel in slaap. Ik liet de deur dan nog op een kier staan en de lamp op de overloop was aan.
Na een jaar ongeveer ging het echt een stuk beter en nu is het eigenlijk al maanden geen probleem meer.

Gast
Gast

Bericht  Limburg85 di 14 mei 2013 - 23:12

Supertalentje schreef:Ik weet dat iedereen het hekelt, maar ik heb wel wat gehad aan die 3R's van Ria Blom. Dus steeds hetzelfde riedeltje, wakker wegleggen en even huilen (paar min) hoort er ook bij. Ik deed steeds een ander riedeltje, wiegde hem in slaap en laten huilen kon ik al helemaal niet Embarassed Of het echt hielp weet ik niet, maar hij heeft ook een knuffeltje waarmee ik tijdens de zwangerschap sliep, hopelijk dacht hij dat ik er nog wel was.

Verder moet je Parel vragen, die heeft het me echt praktisch en stap-voor-stap uitgelegd.

+1. De 3 R's van Ria Blom heeft bij mijn jongste ook geholpen, die kom het ook niet en met een heel strak ritme is het gelukt. Steeds hetzelfde blijven herhalen en hem even de tijd geven om het te proberen.
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud