Administratie/ Papieren bewaren
+3
Arwyn
Printje
Caresses
7 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Administratie/ Papieren bewaren
Ok het is tijd om in te grijpen. 13 Jaar ben ik administratief medewerkster geweest maar mijn eigen administratie is een drama Door mijn hele huis ligt administratie van zo'n 2 jaar. Af en toe wat in mappen gestopt maar veel nog verstopt; 'even in de kast, la etc - en nooit meer te voorschijn gehaald'. Ik ben al mijn kasten aan het uitmesten en gooi alles op 1 hoop, in de hoop dat ik een keer een goed overzicht kan scheppen.
Maar hoe lang moet ik alles bewaren? Ik heb zelfs alle papieren van mijn eerste huis nog (9 jaar geleden gekocht en 10 jaar geleden verkocht), mijn 2e huis enzo. Het liefst gooi ik alles weg maar kan dat of kan de belastingdienst nog ergens voor aankloppen? Bankafschriften kreeg ik voorheen ook nog op papier maar online kun je volgens mij maar een jaar terug en de belastingdienst kan er tot 5? jaar om vragen? En hoe zit het met jaaropgaves, loonstrookjes en aaaaaaaaaaaaaal die zooi?
Help
Maar hoe lang moet ik alles bewaren? Ik heb zelfs alle papieren van mijn eerste huis nog (9 jaar geleden gekocht en 10 jaar geleden verkocht), mijn 2e huis enzo. Het liefst gooi ik alles weg maar kan dat of kan de belastingdienst nog ergens voor aankloppen? Bankafschriften kreeg ik voorheen ook nog op papier maar online kun je volgens mij maar een jaar terug en de belastingdienst kan er tot 5? jaar om vragen? En hoe zit het met jaaropgaves, loonstrookjes en aaaaaaaaaaaaaal die zooi?
Help
Gast- Gast
Re: Administratie/ Papieren bewaren
Herkenbaar. Ik bewaar ook alles. Ik moet bijv. zorgtoeslag terugbetalen en iedere maand krijg ik een brief waarin staat hoeveel ik afbetaald heb. Al die brieven bewaar ik dus en dat is inmiddels een flinke stapel, verspreid in kleine stapeltjes op verschillende plekken.
Gast- Gast
Ik bewaar alles 5 jaar. Daarna gaat het weg (uitgezonderd van jaaropgaven, eventuele polissen die nog steeds geldig zijn, aankoop van bijv. het huis en alles van de vve, bonnnetjes van dure uitgaven zoals de televisie of een fiets).
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Caresses schreef:Ik bewaar alles 5 jaar. Daarna gaat het weg (uitgezonderd van jaaropgaven, eventuele polissen die nog steeds geldig zijn, aankoop van bijv. het huis en alles van de vve, bonnnetjes van dure uitgaven zoals de televisie of een fiets).
Maar hoe zit het met een aankoop van een vorig huis? Zou je dat ook bewaren voor 5 jaar en dan weg ermee?
Mijn moeder kwam van de week met een polis aanzetten van een begrafenisding, hoe heet zoiets. Of ik hem gelijk mee kon nemen haha. Ik werd half panisch, ik dacht 'nog meer papier aiaiaia!
Tot overmaat van ramp krijg ik zo om de dag ook nog eens post van mijn werk met daarin overzichten die ik moet bewaren (auto), werk en andere rotzooi. Soms vind ik die enveloppen nog ongeopend, soms mis ik dingen compleet (zegt mijn collega; 'heb je dat niet gehad?'). Ook van al die cursussen, in mijn auto ligt ook nog eens heel veel daarvan. Ik ben compleet het overzicht kwijt.
Gast- Gast
Ik ben daar heel erg slecht in. Ik mik alles op een stapel, krijg dan iedere keer weer op mijn kop van man maar ik kan er gewoon niets mee met al die brieven.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Sunprincess schreef:Herkenbaar. Ik bewaar ook alles. Ik moet bijv. zorgtoeslag terugbetalen en iedere maand krijg ik een brief waarin staat hoeveel ik afbetaald heb. Al die brieven bewaar ik dus en dat is inmiddels een flinke stapel, verspreid in kleine stapeltjes op verschillende plekken.
Mooi he, dat je een stapeltje begint en van het een op het andere moment begin je weer elders een nieuw stapeltje. Voor je het weet is het verspreid door je hele huis. T'is net ongedierte
Gast- Gast
Zus schreef:Sunprincess schreef:Herkenbaar. Ik bewaar ook alles. Ik moet bijv. zorgtoeslag terugbetalen en iedere maand krijg ik een brief waarin staat hoeveel ik afbetaald heb. Al die brieven bewaar ik dus en dat is inmiddels een flinke stapel, verspreid in kleine stapeltjes op verschillende plekken.
Mooi he, dat je een stapeltje begint en van het een op het andere moment begin je weer elders een nieuw stapeltje. Voor je het weet is het verspreid door je hele huis. T'is net ongedierte
Echt! Ik zou er zo graag orde en overzcht in willen hebben, maar die gave bezit ik gewoon niet. Soms krijg ik de "kolder"en ga ik heel enthousiast aan de slag, maar ik verval al heel snel in mijn ouder gedrag. Dan leg ik iets weer "even" ergens anders neer omdaar weer een nieuw post plaatsje te creëren.
Gast- Gast
Gewoon mappen kopen en alles instoppen.
Map: Huis/Huizen
Map: Bank
Map: Uitgaven (dus van fietsen en televisies enz)
Map: Werk
Map: Belastingdienst
En als het niet zoveel is, tabbladen erin stoppen en netjes nummeren.
Ik heb alles zo in 1 map zitten, en bewaar het sowieso 5 jaar. Mijn vriend heeft meerdere mappen en 1 met alle spullen van het huis, die hij nu 6 jaar heeft, daar zit gewoon alles in opgeborgen.
Map: Huis/Huizen
Map: Bank
Map: Uitgaven (dus van fietsen en televisies enz)
Map: Werk
Map: Belastingdienst
En als het niet zoveel is, tabbladen erin stoppen en netjes nummeren.
Ik heb alles zo in 1 map zitten, en bewaar het sowieso 5 jaar. Mijn vriend heeft meerdere mappen en 1 met alle spullen van het huis, die hij nu 6 jaar heeft, daar zit gewoon alles in opgeborgen.
Gast- Gast
Pippa; het erge is dat hebben we ook. Man snapt mij ook niet, ik krijg iedere keer een preek over mijn administratie kwaliteiten hahaha.
Printje- Lady Post-a-lot
Oh Pippa, ik heb ook mappen hoor maar weet je hoevel banen en huizen ik inmiddels gehad heb?
Laatst aangepast door Zus op do 9 mei 2013 - 18:44; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
En voor mijn gevoel mis ik nog stapels maar ik kan ze niet vinden haha zal wel veel in de auto liggen nog.
Gast- Gast
Ik bewaar alles per jaar in ordners. Dus een map van 2011, een map van 2012, een map van 2013... In de mappen heb ik tabbladen van A-Z zitten en daar stop ik alles achter. Ik heb dus geen aparte mappen voor m'n huis, werk etc etc, gewoon alles bij elkaar, gesorteerd per jaar. Werkt voor mij het beste, en daardoor heb ik ook maar hooguit 5 mappen in m'n kast staan.
Gast- Gast
hahha Zus, heel herkenbaar dit.
Printje- Lady Post-a-lot
Lennox schreef:Ik bewaar alles per jaar in ordners. Dus een map van 2011, een map van 2012, een map van 2013... In de mappen heb ik tabbladen van A-Z zitten en daar stop ik alles achter. Ik heb dus geen aparte mappen voor m'n huis, werk etc etc, gewoon alles bij elkaar, gesorteerd per jaar. Werkt voor mij het beste, en daardoor heb ik ook maar hooguit 5 mappen in m'n kast staan.
Maar dan zou ik dus minstens 10 mappen hebben of gooi je na die 5 jaar alles uit zo'n map weg?
Wel fijn dat het zo herkenbaar is haha
Gast- Gast
Ik gooi alles na een jaar of 5 weg. Alleen jaaropgaven bewaar ik langer en ik denk dat ik alles omtrent de hypotheek ook wel langer ga bewaren.
Gast- Gast
Voor nu kan ik alleen maar staren naar die bank . Ik heb er zo geen zin in maar het moet haha .
Gast- Gast
Heb wel dit lijstje gevonden hoe lang je sommige dingen moet bewaren: http://zakelijk.infonu.nl/diversen/12666-documenten-en-elektronische-facturen-eeuwig-bewaren.html
Gast- Gast
Ik wilde zeggen: wij hebben van die mappen die je aan de bovenkant open kunt vouwen waar 5 verschillende vakken in zitten en daar alles in geordend.
Toen zag ik je foto en nou zit ik zo
Ik heb nog niet eens de helft van 1 zo'n map aan papieren..
Mag ik trouwens zeggen dat ik het wel heel knap vind dat je je eerste huis 9 jaar geleden gekocht en 10 jaar geleden verkocht hebt?
Toen zag ik je foto en nou zit ik zo
Ik heb nog niet eens de helft van 1 zo'n map aan papieren..
Mag ik trouwens zeggen dat ik het wel heel knap vind dat je je eerste huis 9 jaar geleden gekocht en 10 jaar geleden verkocht hebt?
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Hahaha dat moest 11 jaar geleden gekocht zijn, ik had het aan willen passen maar dat heb ik dus maar bij 1 jaar gedaan . Ik en mijn uit de hand gelopen administratie. Ik ga naar bed, morgen ga ik het echt doen .
Gast- Gast
Lennox schreef:Ik bewaar alles per jaar in ordners. Dus een map van 2011, een map van 2012, een map van 2013... In de mappen heb ik tabbladen van A-Z zitten en daar stop ik alles achter. Ik heb dus geen aparte mappen voor m'n huis, werk etc etc, gewoon alles bij elkaar, gesorteerd per jaar. Werkt voor mij het beste, en daardoor heb ik ook maar hooguit 5 mappen in m'n kast staan.
Zo doe ik het ook, alleen gebruik ik gekleurde tabbladen. Groen voor werk, oranje voor studie, blauw voor gemeente, rood voor belastingsdienst etc.
Ik heb trouwens één krantenbak waar alle post en folders in gaan. Zo stop ik het niet weg in allerlei kastjes en lades. Die krantenbak zoek ik uit als hij vol zit, dat is om de 2-3 weken. Oude folders en post wat niet belangrijk is gooi ik gelijk weg. Belangrijke post gaat in de jaarmap op de juiste plek. Ben ik hooguit 10 minuten mee bezig per keer.
Gast- Gast
Als het allemaal op orde is dan maak ik wel een postzakken in de gang. Folders zijn het probleem niet. Die lees ik en gaan dan gelijk in de oud papiermand in het portiek.
Ik heb echt al zoveel zin in vanavond
Ik heb echt al zoveel zin in vanavond
Gast- Gast
Als je eenmaal bezig bent, is het zelfs rustgevend om te doen
Gast- Gast
Lennox schreef:Als je eenmaal bezig bent, is het zelfs rustgevend om te doen
Kijk nog eens naar de foto . Ik neem straks ook al mijn zooi uit de auto mee. Ik wil hier straks echt klaar mee zijn... Ach ik neem er wel een glaasje wijn bij
Gast- Gast
Volgens mij moet je je papieren 7 jaar bewaren, maar 5 zou ook kunnen...
Loonstrookjes mag je weg doen zodra je je jaaropgave hebt, die moet je ook 7 (of 5?) jaar bewaren.
Zelf bewaar ik mijn jaaropgaven wel allemaal, samen met mijn belastingpapieren.
Ik heb het ook in verschillende mappen: Werk, verzekeringen, belasting, etc...
Wat je ook zou kunnen doen, als je geen mappen wil bewaren: inscannen, opslaan en naar jezelf toe mailen (mail kan je altijd, overal openen) Maarja, of dat nou echt veilig is..?
Ik heb ooit eens gelezen dat het wel verstandig is om je paspoort te kopiëren en dat kopietje bij bijvoorbeeld je ouders te bewaren. Mocht je de pech hebben en je hele huis brandt af...
Maar dat is weer een ander verhaal en daar vroeg je niet om..
Loonstrookjes mag je weg doen zodra je je jaaropgave hebt, die moet je ook 7 (of 5?) jaar bewaren.
Zelf bewaar ik mijn jaaropgaven wel allemaal, samen met mijn belastingpapieren.
Ik heb het ook in verschillende mappen: Werk, verzekeringen, belasting, etc...
Wat je ook zou kunnen doen, als je geen mappen wil bewaren: inscannen, opslaan en naar jezelf toe mailen (mail kan je altijd, overal openen) Maarja, of dat nou echt veilig is..?
Ik heb ooit eens gelezen dat het wel verstandig is om je paspoort te kopiëren en dat kopietje bij bijvoorbeeld je ouders te bewaren. Mocht je de pech hebben en je hele huis brandt af...
Maar dat is weer een ander verhaal en daar vroeg je niet om..
Mrs. Lovett- Fluisteraar
- Aantal berichten : 36
Punten : 36
Registratiedatum : 10-05-13
Haha geeft niet hoor . Maar over mijn paspoort maak ik me niet zo'n zorgen. Je kunt dan toch aantonen dat je huis is afgefikt en je een nieuwe nodig hebt?
Anyway, thanx voor de tips. Maar ik kan me nog herinneren dan toen ik werkloos raakte, ik mijn loonstrookjes moest laten zien van zo'n 2 jaar? Ik weet niet of ik die zo weg kan gooien. Maar alles ouder dan mijn nichtje gaat de prullenbak in. Al mijn zooi uit de auto ook maar meegenomen. Ik ga de tafel opzij schuiven en dit varkentje wassen
Anyway, thanx voor de tips. Maar ik kan me nog herinneren dan toen ik werkloos raakte, ik mijn loonstrookjes moest laten zien van zo'n 2 jaar? Ik weet niet of ik die zo weg kan gooien. Maar alles ouder dan mijn nichtje gaat de prullenbak in. Al mijn zooi uit de auto ook maar meegenomen. Ik ga de tafel opzij schuiven en dit varkentje wassen
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Administratie bewaren
» Administratie bewaren
» Welke papieren bewaren jullie wel en welke niet?
» Papieren boterhamzakjes
» Administratie
» Administratie bewaren
» Welke papieren bewaren jullie wel en welke niet?
» Papieren boterhamzakjes
» Administratie
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: