Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Opstand' op het werk...

5 plaatsers

Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty 'Opstand' op het werk...

Bericht  _Blush_ wo 24 apr 2013 - 7:53

Ik heb even wat raad nodig, geloof ik... Het kan best een lang verhaal worden...

Ik werk nu bijna 3 jaar bij mijn huidige werkgever. Sinds 2 jaar is er een nieuwe directie. Zij was eerst gewoon lid van het team, maar zit nu dus op de directeursstoel. De vorige directeur was er 40 jaar en heeft het centrum opgericht. Hij had zijn eigen regeltjes, zag al eens iets door de vingers en had vertrouwen in de kunde van zijn personeel.

Sinds zij aan het hoofd is, is de sfeer op het werk erg achteruit gegaan. Alles wordt plots veranderd, ze giet alle procedures in protocols die strikt gevolgd moeten worden, maar ze vergeet zelf de helft van afspraken die gemaakt worden. Ze wil ook alles controleren. Op zich niks mis mee, maar ze gaat er erg ver in. Wij, als personeel, hebben het gevoel dat ze ons helemaal niet vertrouwt en door de manier waarop ze dingen verwoordt, geeft ze het gevoel dat wij er niks van bakken.

Ze lijkt emotioneel ook niet alles op een rijtje te hebben. Er zijn veel mensen die al een aanvaring met haar gehad hebben om iets kleins, waarbij ze uitzinnig reageerde (om nadien te doen alsof er niks aan de hand is). Deze mensen zijn echt bang van haar geworden en zijn blij als 's ochtends de gordijntjes van haar bureau dicht zijn.

Nu is er deze week iemand ontslagen, waardoor iedereen nu het gevoel heeft dat het genoeg is geweest. Er zijn plannen om na het werk samen te komen en alle incidenten op te lijsten als 'bewijs'.
Maar dan denk ik: en wat dan?? Wat kunnen we daar verder mee? En WIL ik daar verder ook iets mee?

Ikzelf heb nog geen directe problemen met haar gehad, alles wat ik weet is via via. En dat vind ik heel gevaarlijk. Woorden worden zo snel verdraaid, dus wat van die incidenten is ook écht gebeurd zoals het de ronde doet?
Als ik niet meedoe, kom ik misschien wel buiten het team te staan. Als we hier wel mee doorgaan, ben ik bang dat we het laatste nog niet gezien gaan hebben en dat ze ons echt gaat kl*ten...
_Blush_
_Blush_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 245
Punten : 263
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Gast wo 24 apr 2013 - 8:05

Ik zou aangeven dat je van je collega's volledig begrijpt dat ze het één en ander op papier wilt zetten, maar dat jij verder nog geen aanvaringen gehad hebt en je je daarom nog even afzijdig houdt. Wat een vervelende situatie trouwens! Klinkt als ene leidinggevende die hoer ooit op het pand zat (die ik gelukkig zelf nooit meegemaakt heb, maar mijn collega's wel).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  luisa wo 24 apr 2013 - 8:17

Je zegt dat zij op de directeurstoel zit, als je de enige directeur of deel uitmakend van een directie? Als het mogelijk is lijkt het mij het beste al een paar mensen van jouw team met de directie of een andere leidinggevende gaan praten. Als zij al de ' hoogste' is zou ik niks doen omdat ik niet in zie wat klagen aan de situatie zal veranderen.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Gast wo 24 apr 2013 - 8:18

Hoer laughcry

Ontopic, ik zou ook zoiets zeggen. Dat je merkt dat de sfeer anders is geworden en je rotverhalen hoort maar niet echt mee kunt praten omdat jij geen problemen met haar hebt gehad. Maar wat ik me dan eigenlijk nog wel afvraag; heb je wel problemen met de protocollen? Want anders zou je daar nog over mee kunnen praten natuurlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  _Blush_ wo 24 apr 2013 - 8:27

Ik vind dat ze ook wel goede dingen doet! Die protocols zijn best wel zinvol. Bij de vorige directeur was alles 'los', zij is dan weer het andere uiterste en wil alles strikt op papier hebben staan. Waar ik het wel moeilijk mee heb, is dat ze er van afwijkt als het haar uitkomt maar dat ze wel razend wordt als er door één van ons een 'fout' wordt gemaakt...

Ze heeft nog een 'stafmedewerker', die wel volledig aan haar kant staat en niks zegt/beslist zonder haar te raadplegen. In het reglement staat dat er bij problemen tussen werknemer en werkgever bemiddeld moet worden door de "vertrouwenspersoon". Alleen heeft zij alles in handen genomen!
Wie is er directie? Zij.
Wie heeft zichzelf vertrouwenspersoon gemaakt? Zij.
Wie is er de contactpersoon naar hogere instanties (vb. raad van bestuur)? Zij.
Wie is er kwaliteitscoördinator? Zij.

Er is dus geen enkele neutrale persoon betrokken. Daardoor vrees ik ook dat we helemaal niks gaan kunnen doen... En uiteindelijk moeten wij wel verder met haar aan het hoofd hè... Er zijn echt al veel mensen vertrokken de afgelopen maanden, omwille van haar.
_Blush_
_Blush_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 245
Punten : 263
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Char1 wo 24 apr 2013 - 10:17

En is het geen optie om contact op te nemen met de raad van bestuur?

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 388
Punten : 464
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Overijssel

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Starla wo 24 apr 2013 - 21:15

Maar als ik het goed lees, is er niks mis met die protocollen, en doet dat mens haar werk wel goed, alleen jullie hebben het gevoel dat ze jullie niet vertrouwd, en ze kan emotioneel gezien raar doen? Komen de negatieve ideeen over haar niet ook omdat er zoveel veranderd is? Mensen kunnen snel vastroesten in ideeen, en als er dan iets nieuws is, wat misschien wel veel beter werkt, komt daar vaak toch weerstand tegen, want, deden we het dan eerder niet goed genoeg ofzo?
Hebben jullie/ de mensen die er last mee hadden, dat ook wel met haar besproken?
Ik vind het anders heel raar dat er (zo komt het op mij over) een soort complot tegen haar gesmeed word. Ik vind dat nogal achterbaks, om achter haar rug om dingen op papier te zetten met het hele team, en dat in een keer op haar bordje te gooien. Ik vind dat als je problemen hebt ergens mee, je dat meteen moet zeggen, of de keer erna dat je diegene ziet, als je het even hebt laten bezinken. Want aan zo'n situatie is natuurlijk niet alleen zij schuldig.
Je zou haar ook kunnen laten weten wat er speelt, misschien heeft zij dat wel helemaal niet in de gaten.
Wat jammer dat er geen neutraal iemand is die kan bemiddelen, misschien kunnen jullie zo iemand inhuren?
Starla
Starla
Prater
Prater

Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Gast do 25 apr 2013 - 3:34

Lennox schreef:Ik zou aangeven dat je van je collega's volledig begrijpt dat ze het één en ander op papier wilt zetten, maar dat jij verder nog geen aanvaringen gehad hebt en je je daarom nog even afzijdig houdt. Wat een vervelende situatie trouwens! Klinkt als ene leidinggevende die hoer ooit op het pand zat (die ik gelukkig zelf nooit meegemaakt heb, maar mijn collega's wel).
Jonge je zou toch lezen voor je iets plaatst. Met je ene hoer!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Pseudoniem do 25 apr 2013 - 5:36

gefeliciteerd met E.!

Uit hoeveel personen bestaat het bedrijf?
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Gast do 25 apr 2013 - 6:24

Carrie schreef:
Lennox schreef:Ik zou aangeven dat je van je collega's volledig begrijpt dat ze het één en ander op papier wilt zetten, maar dat jij verder nog geen aanvaringen gehad hebt en je je daarom nog even afzijdig houdt. Wat een vervelende situatie trouwens! Klinkt als ene leidinggevende die hoer ooit op het pand zat (die ik gelukkig zelf nooit meegemaakt heb, maar mijn collega's wel).
Jonge je zou toch lezen voor je iets plaatst. Met je ene hoer!

Ik dacht al dat ik de enige was lol!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  _Blush_ vr 26 apr 2013 - 11:44

We hebben deze avond een 'bijeenkomst' gehad met de collega's. Bij sommige mensen zit het echt hoog. Nu willen ze een brief opstellen en deze tijdens een teamoverleg voorlezen aan de directrice volgende week.

Ik ben op zich akkoord met een brief, die ondertekend wordt door het ganse team, zolang we de boodschap positief houden en benadrukken dat het erom gaat het vertrouwen te herstellen (dat is sinds dat ontslag volledig zoek, iedereen voelt zich geviseerd en is op zijn hoede).

Alleen ben ik het er niet mee eens om hem in groep voor te lezen. Dan zitten we echt met 25 tegen 1 (of 2 als de stafmedewerker erbij is). Ik ben dan eerder voorstander van een gesprek in kleine groep, met 3 of 4 mensen, zodat wel duidelijk is dat de bezorgdheden uit het volledige team komen. Op die manier is er wel meer een echt gesprek mogelijk. In groep zal ze zich in het nauw gedreven voelen, wat ook logisch is natuurlijk.

Char1: de directie is de tussenpersoon tussen ons en de raad van bestuur, dus we kunnen op dit moment niet om haar heen (wat ergens ook niet logisch is natuurlijk)

Pseudoniem: dankje ! E. was 14 april jarig, maar blijkbaar moet ik mijn ticker vernieuwen :-). Maar het wordt echt al een grote meid :-).
Het bedrijf (eerder zorginstelling) bestaat uit ongeveer 30 personen.
_Blush_
_Blush_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 245
Punten : 263
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Opstand' op het werk... Empty Re: 'Opstand' op het werk...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum