Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studieschuld en hypotheek

+9
rapa nui
Siem
Elliot
Thunder
Charles
Parisienne
Elodie
Flower_L
Filoria
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Studieschuld en hypotheek

Bericht  Filoria di 9 apr 2013 - 0:12

Wij komen net bij een hypotheekadviseur vandaan. Ze rekende voor ons uit dat we door onze studieschulden (bij DUO) 63.000 euro minder kunnen betalen voor een huis dan als we geen studieschuld zouden hebben. We zijn hier erg van geschrokken. We zouden nu alleen een flatje kunnen kopen. Heeft iemand tips hoe je hier eventueel omheen kunt?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Flower_L di 9 apr 2013 - 0:18

ik ben bang van niet...is het geregistreerd bij BKR?

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:19

Wij hebben op keen studieschuld, maar de adviseur(s) vertelden dat ze er alleen mee gingen rekenen als wij het officieel opgaven. Dat hebben we niet gedaan en zij hebben er dus ook verder niet naar gevraagd. Natuurlijk moet je wel in de gaten houden dat je je maandlasten kunt betalen naast het terugbetalen van je schuld, maar dat was bij ons geen probleem. Hadden wij het verteld dan hadden we ook veel minder kunnen lenen, nog wel genoeg voor ons huidige huis. Ze zijn niet verplicht om ernaar te vragen en jij niet verplicht om het te vertellen. Bij os wisten ze het in officieel, maar hebben ze het niet meegerekend dus. Onze maandlasten zijn namelijke prima te betalen, ook met studieschuld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:20

Flower_L schreef:ik ben bang van niet...is het geregistreerd bij BKR?
Dat is het nooit, een studiesschuld, tenzij je niet afbetaald.

Ook een bkr registratie is niet erg, wij kunnen rood staan, dat staan we niet ,maar het kan wel, dat staat ook geregistreerd bij het bkr, al je schulden, en dat was geen probleem.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Elodie di 9 apr 2013 - 0:21

Ik zou ook niet verwachten dat ze naar studieschulden kijken.. Daardoor ben je toch ook niet bkr geregistreerd?
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Aantal berichten : 569
Punten : 586
Registratiedatum : 06-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Parisienne di 9 apr 2013 - 0:21

Balen zeg! Ik weet bij deze dan dat wij het nooit zullen melden bij een gesprek. Zoals Artemis aangeeft zullen wij zelf dan rekening houden met de maandelijkse terugbetaling. Dat houdt in dat we dus niet voor een maximale hypotheek zullen gaan kiezen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Filoria di 9 apr 2013 - 0:23

Hmm interessant Artemis. Bij welke bank zit je? En wanneer heb je de hypotheek gekregen? Ik begreep namelijk dat de regels sinds 2013 pas zo zijn dat de studieschuld verplicht mee wordt genomen. Wij zouden de maandlasten ook prima kunnen betalen trouwens. We betalen nu heel veel huur.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:24

Elodie schreef:Ik zou ook niet verwachten dat ze naar studieschulden kijken.. Daardoor ben je toch ook niet bkr geregistreerd?
Dat doen ze dus ook niet, tenzij je dat zelf wilt. Wij hebben samen ook zo'n 18.000 euro, betalen al jaren af en dat was geen probleem. Het gaat erom dat als jij 200,- afbetaald aan je schuld, je dus eigenlijk 200,- minder per maand t besteden hebt dan je inkomen doet vermoeden, dus kun je in de knoop komen als zo'n adviseur zegt dat je best 900,- per maand aan hypotheek kunt aflossen, maar eigenlijk is dat door die schuld 200,- minder. Bij ons maakte dat niet uit, hadden we een veel hogere hypotheek gewild dan was het wel krap geworden. Nu is de hypotheek maandelijks een duur als onze huur haast, dus goed te betalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Filoria di 9 apr 2013 - 0:25

Elodie schreef:Ik zou ook niet verwachten dat ze naar studieschulden kijken.. Daardoor ben je toch ook niet bkr geregistreerd?
Nee, maar sinds 2013 kijken ze dus ook naar DUO en niet alleen naar BKR-geregistreerde schulden. Die tellen trouwens wel veel zwaarder mee.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:26

De hypotheek is net 3 weken rond smile ik ben bij een aantal adviseurs geweest, uiteindelijk afgesloten via de hypotheker, die dus best op de hoogte was van de studieschuld, maar zag dat wij het best konden betalen. Net bij een bank overigens, maar gewoon bij de goedkoopste maatschappij die er tussen zat. ING en nationale nederlanden waren voor ons ook voordelig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Charles di 9 apr 2013 - 0:28

Rabobank zeker. Naar een andere bank gaan. Studieschuld mag niet worden genoemd en jij bent niet verplicht deze te vermelden.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:29

Filoria schreef:
Elodie schreef:Ik zou ook niet verwachten dat ze naar studieschulden kijken.. Daardoor ben je toch ook niet bkr geregistreerd?
Nee, maar sinds 2013 kijken ze dus ook naar DUO en niet alleen naar BKR-geregistreerde schulden. Die tellen trouwens wel veel zwaarder mee.
Nou niet dus, voor zover ik weet. Bij geen van de mensen waar ik een gesprek mee had. En we hebben de hypotheek op 1 maart van dit jaar aangevraagd. Waar ben jij geweest?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:29

Rabobank is een drama. En duur!!!!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Elodie di 9 apr 2013 - 0:29

Gek dat ze tegen Filoria hebben gezegd dat het nu verplicht meegenomen wordt.
Zou het dan inderdaad ergens anders proberen.
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Aantal berichten : 569
Punten : 586
Registratiedatum : 06-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Parisienne di 9 apr 2013 - 0:30

Wat als ze ernaar vragen? Ga je dan gewoon liegen tijdens zo'n gesprek?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:31

Elodie schreef:Gek dat ze tegen Filoria hebben gezegd dat het nu verplicht meegenomen wordt.
Zou het dan inderdaad ergens anders proberen.
Tja, misschien spelen er andere dingen mee. Wij zijn er best lang mee bezig geweest en hebben ons er behoorlijk in verdiept, maar dit nergens gehoord.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Elodie di 9 apr 2013 - 0:31

Parisienne schreef:Wat als ze ernaar vragen? Ga je dan gewoon liegen tijdens zo'n gesprek?
Zeggen dat het er niet toe doet?
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Aantal berichten : 569
Punten : 586
Registratiedatum : 06-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:32

Parisienne schreef:Wat als ze ernaar vragen? Ga je dan gewoon liegen tijdens zo'n gesprek?
Ik heb het gewoon gezegd, hij vroeg of we het meegerekend wilden hebben en gaf een voorbeeld, dat viel Idd veel lager uit. Daarna hebben we het buiten beschouwing gelaten. Omdat we de maandlasten evengoed konden betalen uiteraard, dat is dan je eigen verantwoordelijkheid.


Laatst aangepast door Artemis op di 9 apr 2013 - 0:33; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Thunder di 9 apr 2013 - 0:33

Wij mochten absoluut niet in het rood kunnen staan en hebben dat voor onze hypotheek moeten veranderen. Nadat de hypotheek rond was hebben we dat gewoon weer om laten zetten. laughcry Als ik had aangegeven dat ik rookte kreeg ik ook minder hypotheek... Nou, dan rookte ik toch gewoon niet. laughcry

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Filoria di 9 apr 2013 - 0:35

Als je eenmaal echt een huis aan het kopen bent, wat voor checks doen ze dan nog? Moet je bankafschriften laten zien? Is de schuld bij DUO na te trekken voor een bank?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:35

Wij konden en kunnen 1500,- rood staan. Staan we niet, maar dat mocht gewoon omdat onze hypotheek een stuk onder onze max lag. Wil je 250.000 lenen en kun je 250.000 lenen maximaal, dan mag je idd niet rood staan. Wij konden nog veel meer lenen dan we nodig hadden, dus maakte die 1500,- niet uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:36

Filoria schreef:Als je eenmaal echt een huis aan het kopen bent, wat voor checks doen ze dan nog? Moet je bankafschriften laten zien? Is de schuld bij DUO na te trekken voor een bank?
bankafschrift moest ik wel laten zien, duo is niet na te trekken, tenzij je betalingsproblemen hebt (gehad).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Thunder di 9 apr 2013 - 0:37

Wij hebben een hypotheek van 160.000 terwijl we 225.000 konden lenen. Wij mochten niet rood staan. Nou deden we dat ook niet, maar we moesten het wel veranderen. Toch gek hè, hoe dat overal weer anders werkt.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Filoria di 9 apr 2013 - 0:38

Maar dan blijkt uit mijn bankafschrift toch dat ik elke maand een fiks bedrag aan DUO betaal? Doen ze daar niks mee?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gast di 9 apr 2013 - 0:38

Bij ons kwam er 1 vraag over die mogelijkheid tot rood staan, wij boden aan om dat eraf te halen, hoefde niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld en hypotheek Empty Re: Studieschuld en hypotheek

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum