Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

6 mnd borstvoeding toch niet goed

+7
Printje
loesje
RYW
Liadan
xxjojootjexx
Parisienne
Mamasapje
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Mamasapje za 19 feb 2011 - 23:14

Ik lees dit net op telegraaf: Wat vinden jullie ervan? Ik "moet" minimaal 6mnd geven van de kinderarts omdat mijn zoontje prematuur geboren is.. nu lees ik dit.. Ik heb dinsdag een afspraak met de kinderarts en zal het haar ook even vragen. Ik geef nu ook expres geen extra potjes etc. omdat het volgens haar te zwaar is nog voor hem.

Half jaar borstvoeding toch niet goed AMSTERDAM - Het geven van exclusieve borstvoeding (zonder toevoeging van flesvoeding) tot de leeftijd van zes maanden is toch niet het beste voor je kind. Onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat de meeste moeders niet genoeg melk produceren om de energiebehoeften van zuigelingen tot het einde van de zesde levensmaand te dekken.


Dat schrijft het medisch weekblad De Huisarts op gezag van het British Medical Journal. Recentere studies bevestigen ook dat spenen na zes maanden aanleiding geeft tot een verhoogd risico van bloedarmoede bij het kind.

Allergie

Enige tijd ging men ervan uit dat exclusieve borstvoeding tot zes maanden geen verhoogd voorkomen van allergie veroorzaakte. Maar westerse landen tellen steeds meer gevallen van voedingsallergie.

Richtlijnen bevelen aan om bij kinderen de blootstelling aan allerlei voedingsmiddelen uit te stellen, zoals koemelk, eieren, vis, gluten en pinda. Maar landen waar pinda vaak wordt gegeven als de borstvoeding afneemt, hebben juist een pinda-allergie voorkomen bij een groep baby’s. Dat zou kunnen betekenen dat kinderen een immuuntolerantie voor sommige voedingsmiddelen ontwikkelen, wat inhoudt dat ze er op dat ogenblik aan moeten worden blootgesteld. Ook voor tarwe is aangetoond dat een late introductie met dit voedingsmiddel de kans op allergie doet toenemen.

Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast za 19 feb 2011 - 23:19

Sja, ik weet het niet. Over vijftig jaar krijgen ze misschien direct na de geboorte al hun eerste boterhametje. Dat hele voedingsgebeuren en wat nou wel en niet goed zou zijn, dat verandert continu, helaas.
Vroeger kreeg ik met 12 weken al sinaasappelsap, op advies van het consultatiebureau.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Parisienne za 19 feb 2011 - 23:51

Het wordt je steeds moeilijker gemaakt wat te geloven. Dit zal wel blijven veranderen, elke keer zullen ze wel weer met nieuwe onderzoeken en de daarbij behorende uitkomsten komen.

Ik denk overigens persoonlijk dat als je kindje een allergie zal krijgen, dit al wel in de genen verwerkt kan zitten. Ik denk niet dat hoe, wat en wanneer met bijvoeding hier heel veel aan kan veranderen, ook de duur van de borstvoeding niet. Je probeert de 'regels' wat betreft borstvoeding en bijvoeding e.d. meestal zo goed mogelijk na te leven, maar er zijn ook kindjes van ouders die zich netjes aan deze 'regels'/richtlijnen gehouden hebben, die toch een allergie krijgen of ontwikkelen. Ik denk dus dat er nooit 100% zeker te zeggen valt wat nou precies het beste is. Je moet als moeder daarin je eigen gevoel dan maar volgen, met als rode draad de richtlijnen die gegeven worden.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  xxjojootjexx zo 20 feb 2011 - 1:17

Heb het ook gelezen..
Dit onderzoek is niet van toepassing op europeesche vrouwen. Het onderzoek is namelijk gedaan in afrika, in ontwikkelingslanden.. Daar hebben vrouwen zelf een ijzertekort en daardoor zit er bij hen in de bv niet genoeg ijzer.
In europa leven wij zelf niet ondervoedt en zal dit ook niet zo zijn. En dus is in Europa enkel bv de eerste 6 maanden nog steeds de richtlijn.

Linkje

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  xxjojootjexx zo 20 feb 2011 - 1:20

En om je toch echt moed in te spreken de 6 maanden vol te maken..
Hier nog een stukje

http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/risico2.html


Hier nog 3 dagen en dan hebben we de 6 maanden vol gemaakt cheers

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 1:22

Ik vind het altijd zo jammer dat ze zo'n eenzijdig beeld scheppen bij zo'n artikel. Waarom zetten ze er niet gewoon bij dat dit onderzoek onder afrikaanse vrouwen is gedaan en niet onder europese vrouwen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  xxjojootjexx zo 20 feb 2011 - 1:23

Dromertje schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat ze zo'n eenzijdig beeld scheppen bij zo'n artikel. Waarom zetten ze er niet gewoon bij dat dit onderzoek onder afrikaanse vrouwen is gedaan en niet onder europese vrouwen?
Omdat er grote jongens zijn die de onderzoeken betalen.. En tja, dan ga je natuurlijk zo positief mogelijk vertellen, zodat er eerder op kv/potjes etc wordt over gegaan...

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Liadan zo 20 feb 2011 - 1:26

Is dit niet dat onderzoek van een tijdje terug over of bijvoeding vanaf 4 maanden niet beter zou zijn dan met 6 maanden?
Want de WHO heeft laten weten dat hun advies om te starten met bijvoeding vanaf 6 maanden gehandhaafd blijft.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 1:27

die grote jongens moeten dan maar even een hele harde trap onder hun gat krijgen. Het is maar goed dat er mensen zijn die een kritische noot bij zulke onderzoeken plaatsen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  RYW zo 20 feb 2011 - 1:37

xxjojootjexx schreef:
Dromertje schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat ze zo'n eenzijdig beeld scheppen bij zo'n artikel. Waarom zetten ze er niet gewoon bij dat dit onderzoek onder afrikaanse vrouwen is gedaan en niet onder europese vrouwen?
Omdat er grote jongens zijn die de onderzoeken betalen.. En tja, dan ga je natuurlijk zo positief mogelijk vertellen, zodat er eerder op kv/potjes etc wordt over gegaan...

Zouden er serieus moeders zijn die denken 'oh, ik lees nu in de telegraaf dat ik moet stoppen met borstvoeding ' en zich dan massaal naar de Kruidvat begeven om flesvoeding en Olvarit in te slaan?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 1:40

nee RYW, dat denk ik niet, maar het laait wel weer een discussie op, op basis van een onderzoek waarvan niet alles gepubliceerd is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  loesje zo 20 feb 2011 - 1:43

Ik denk dat de allegieen van tegenwoordig meer komt omdat er steeds meer troep in ons voedsel zit. Denk maar eens aan bestrijdingsmiddelen in groente en fruit of de antibiotia die in dieren gepropt word. En ik denk ook dat er een stukje gewoon al in de genen zit b.v.b ik heb koemelkallegie en helaas heeft mijn kindje dat ook van mij geerft.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 1:45

loesje schreef:Ik denk dat de allegieen van tegenwoordig meer komt omdat er steeds meer troep in ons voedsel zit. Denk maar eens aan bestrijdingsmiddelen in groente en fruit of de antibiotia die in dieren gepropt word. En ik denk ook dat er een stukje gewoon al in de genen zit b.v.b ik heb koemelkallegie en helaas heeft mijn kindje dat ook van mij geerft.

Dat denk ik ook.

En daarnaast, als jij je er prettig bij voelt om zolang borstvoeding te geven dan doe je dat toch? Die adviezen wijzigen constant. Doe wat je gevoel je ingeeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  RYW zo 20 feb 2011 - 1:45

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel verschil maakt. Alle moeders maken een keuze die weloverwogen is, denk ik, en hebben die keuze gemaakt omdat dat in hun specifieke situatie de beste was. Daar verandert zo'n artikeltje weinig aan, denk ik. Ik denk dat adviezen van professionals veel meer impact hebben.

En professionals die adviezen moeten geven krijgen hun info denk ik van wat meer betrouwbare bronnen dan de Telegraaf Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 1:48

Ik kan me nu wel wat mensen indenken die heel hard gaan roepen: 'HÀ, ZIE JE WEL, kunstvoeding is beter dan borstvoeding'

Ik vind het zo jammer dat er zo'n artikel gepubliceerd wordt als volkomen waarheid, terwijl er een heel verhaal achter zit. Plaats dan gewoon het hele artikel, i.p.v. zo'n stom, eenzijdig beeld te scheppen. De telegraaf zou ook wijzer moeten zijn (maargoed, wat kun je van de telegraaf verwachten).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  RYW zo 20 feb 2011 - 1:53

Bij elk artikeltje waarin staat dat borstvoeding beter is, denk ik altijd: ja leuk, maar niet in mijn situatie, in mijn situatie bij mijn zoons was flesvoeding beter. En bij zoiets denk ik echt niet: muhaha, zie je wel!!! Het blijft echt situatie-afhankelijk, en ik kan me niet voorstellen dat er mensen de bv/fv discussie ZO belangrijk vinden dat ze even hun gelijk gaan halen over zo'n artikeltje. Dat zegt mij dat die mensen gelijk hebben belangrijker vinden dan mensen in hun waarde laten.

Ik voel me in elk geval niet op mijn tenen getrapt als iemand zegt dat bv beter is, en ik neem aan dat andere mensen dat andersom ook niet hebben.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Printje zo 20 feb 2011 - 2:00

Precies zoals RYW zegt; die eeuwige fv/bv voeding, het heeft allebei voor-en nadelen en er zullen altijd odnerzoeken blijven bestaan naar deze voedingen. En discussies hierover zullen er ook altijd blijven. Maar zolang je zelf de keuze weloverwogen genomen hebt is het prima toch. Er zijn zoveel dingen belangrijker dan wel of geen bv geven.



Ik zou bij een tweede ook meteen weer voor fv gaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Mamasapje zo 20 feb 2011 - 2:50

RYW schreef:Bij elk artikeltje waarin staat dat borstvoeding beter is, denk ik altijd: ja leuk, maar niet in mijn situatie, in mijn situatie bij mijn zoons was flesvoeding beter. En bij zoiets denk ik echt niet: muhaha, zie je wel!!! Het blijft echt situatie-afhankelijk, en ik kan me niet voorstellen dat er mensen de bv/fv discussie ZO belangrijk vinden dat ze even hun gelijk gaan halen over zo'n artikeltje. Dat zegt mij dat die mensen gelijk hebben belangrijker vinden dan mensen in hun waarde laten.

Ik voel me in elk geval niet op mijn tenen getrapt als iemand zegt dat bv beter is, en ik neem aan dat andere mensen dat andersom ook niet hebben.

Helemaal mee eens hoor... Je moet het totaal per situatie bekijken en fv worden ze ook groot van ( mijn oudste kreeg ook fv ). Elkaar in hun waarden laten is bij deze discussie vaak moeilijk heb ik toen ook al meegemaakt want hoe kan je nou fv geven aan je baby kreeg ik altijd te horen .. ( ze heeft koemelk, pinda/noten en suikerallergie), al die zaken mocht ik dus ook niet eten, er bleef werkelijk zowat niets meer over om te eten maar kreeg vaak te horen dat ik dit er maar voor over moest hebben....

@ jojo: ik heb chronische bloedarmoede dus ben benieuwd wat dan het effect is...
En... Wow over 3 dagen alweer een half jaar! De tijd vliegt he?

Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 2:53

Mamasapje schreef:
er bleef werkelijk zowat niets meer over om te eten maar kreeg vaak te horen dat ik dit er maar voor over moest hebben....



Oh, van zulke opmerkingen krijg ik toch zo de kriebels altijd..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  SparklingEyes zo 20 feb 2011 - 3:16

loesje schreef:Ik denk dat de allegieen van tegenwoordig meer komt omdat er steeds meer troep in ons voedsel zit. Denk maar eens aan bestrijdingsmiddelen in groente en fruit of de antibiotia die in dieren gepropt word. En ik denk ook dat er een stukje gewoon al in de genen zit b.v.b ik heb koemelkallegie en helaas heeft mijn kindje dat ook van mij geerft.

En wat dacht je van onze vreselijke hygiëne van tegenwoordig...?? Alles moet zo steriel ( zelfs 't eerste pakje werd door de kraamhulp eerst weer gestreken vóór n. t aankreeg, terwijl ik het de dag ervoor gestreken in de tas had gestopt... :S:S:S ) , daarmee bouwen ze toch geen weerstand op!?

Door al dat gedoe over borstvoeding ga ik me bijna schuldig voelen dat ik voor de volgende al besloten heb niet eens meer te beginnen met de borstvoeidng...

Doen wat je hart en gevoel je ingeven, dat vind ik nog altijd 't belangrijkste en niet datgene wat staat in die fijne onderzoeken (waar morgen weer iets anders uit kan komen).
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  snoezel zo 20 feb 2011 - 7:42

Ow, diepe zucht.. Lekker eenzijdig verhaal inderdaad. En ik denk dat veel mensen die dit lezen, het toch aan het twijfelen maken. Want new-born mama's zijn toch vaak onzeker over van alles en nog wat, willen het liefst het aller, aller, allerbeste voor hun kind. Ik word er af en toe een beetje moe van, van al die richtlijnen en "moeten". Inderdaad zoals hierboven gezegd met die hygiëne... Of nooit in de regen naar buiten, want dan worden ze ziek.. Ja, zo ontwikkel je allergieën en wordt je kind om de haverklap ziek, hij is niks gewend!


snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Parisienne zo 20 feb 2011 - 8:37

Mamasapje schreef:@ jojo: ik heb chronische bloedarmoede dus ben benieuwd wat dan het effect is...
En... Wow over 3 dagen alweer een half jaar! De tijd vliegt he?

Mamasapje, heeft dat bij jou toevallig een naam? Misschien hebben we hetzelfde namelijk.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  xxjojootjexx zo 20 feb 2011 - 8:40

RYW schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel verschil maakt. Alle moeders maken een keuze die weloverwogen is, denk ik, en hebben die keuze gemaakt omdat dat in hun specifieke situatie de beste was. Daar verandert zo'n artikeltje weinig aan, denk ik. Ik denk dat adviezen van professionals veel meer impact hebben.

En professionals die adviezen moeten geven krijgen hun info denk ik van wat meer betrouwbare bronnen dan de Telegraaf Wink

Ja mischien niet van de telegraaf, maar bijna alle moeders zien het cb als professionals.. En ook mijn wijkverpleegkundige kwam met het genoemde onderzoek aanzetten. Tristan is nogal een moeilijke slaper en het breekt ons zo een beetje op, en toen kwam ze dus aan met het onderzoek en dat we dan toch echt het beste met bijvoeding moesten gaan beginnen. Dan zou hij ook wel meer gaan slapen.

En ik denk dat als zo'n stuk in de krant komt te staan dat moeders heel snel overstappen. Alle moeders hebben tussen 3-4 maanden een dip met de bv doordat baby ineens meer gaat vragen, moeders worden daar onzeker van en dan staat er zo'n stuk in de krant. Ja dan denk ik dat zeker 7 van de 10 moeders wel overstag gaan en zich leiden door de informatie die ze het meest recent gelezen / gehoord hebben.
En heel veel moeders zullen niet verder kijken / zelf onderzoeken omdat ze toch geloven dat wat in de krant staat dat het waarheid is.. Want in de krant wordt toch niet gelogen..

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gast zo 20 feb 2011 - 8:59

Parisienne schreef:
Mamasapje schreef:@ jojo: ik heb chronische bloedarmoede dus ben benieuwd wat dan het effect is...
En... Wow over 3 dagen alweer een half jaar! De tijd vliegt he?

Mamasapje, heeft dat bij jou toevallig een naam? Misschien hebben we hetzelfde namelijk.

Hebben jullie geen sikkelcelziekte ? Een vriendin van me heeft dit ook. Ze is nu 7 maanden zwanger en heeft nu extreem veel last van vermoeidheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Mamsie zo 20 feb 2011 - 9:19

Mama_van2 schreef:
Parisienne schreef:
Mamasapje schreef:@ jojo: ik heb chronische bloedarmoede dus ben benieuwd wat dan het effect is...
En... Wow over 3 dagen alweer een half jaar! De tijd vliegt he?

Mamasapje, heeft dat bij jou toevallig een naam? Misschien hebben we hetzelfde namelijk.

Hebben jullie geen sikkelcelziekte ? Een vriendin van me heeft dit ook. Ze is nu 7 maanden zwanger en heeft nu extreem veel last van vermoeidheid.

Zou kunnen maar bij sikkelcelziekte moeten alle 2 je ouders drager er van zijn. Is je vriendin een Nederlandse?
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

6 mnd borstvoeding toch niet goed Empty Re: 6 mnd borstvoeding toch niet goed

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum