Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan?

+5
Lejow
Filoria
Printje
Pussycat
Flower_L
9 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? Empty Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan?

Bericht  Flower_L ma 25 maa 2013 - 8:25

Ik vind het best lastig om in te schatten. L is gek op puzzelen dus ik ritsel overal en nergens goedkope puzzels. Nu had ik er welen geleden 1 gekocht van iets meer dan 60 stukjes. Ik had m op zolder gelegd...dacht... dat kan hij nog niet. Vriend dacht dat hij dat wel zou kunnen en inderdaad....half uur later was hij klaar.

We zijn nu bezig met tellen (e.g. aantal blokjes neerleggen en hem laten tellen) en het alfabet...maar geen idee of een kind van ruim 2.5 dat over het algemeen kan. Ik kijk wel hoever we komen.

Hoe bepalen jullie op educatief vlak (om het zo maar even te noemen) wat jullie kind kan? Hoe weet je of hij / zij spelletjes kan ? Uitproberen ?
En laat je jouw kind aangeven waar hij/zij aan toe is, of stimuleer je door moeilijkere spelletjes puzzels etc aan te bieden?

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? Empty Re: Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan?

Bericht  Pussycat ma 25 maa 2013 - 8:30

Ik vind het wel vrij duidelijk te zien wanneer E eraan toe is.
Ik heb nooit van te voren letters of cijfers aangegeven ofzo. Ik heb pas boekjes daarover gekocht bijvoorbeeld toen haar cijfers begon op te vallen. Ze is nu heel erg bezig met het alfabet en wil van elke letter weten welke dat is.

Puzzelen is een beetje kijken denk ik wanneer je ziet dat het hem/haar makkelijk afgaat.
Die van mij gaat dan zelf dingen ermee verzinnen of expres verkeerd doen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? Empty Re: Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan?

Bericht  Printje ma 25 maa 2013 - 8:30

Ik ben juf angel Dus ik weet de ontwikkelingslijnen precies vanaf een jaar of drie. Verder gewoon op gevoel, als je kind erom vraag kun je erin meegaan,

Maar heeeeel belangrijk. Leer letters fonetisch aan dus niet de aaaaa maar de a ( korte klank, als in appel bijv. Niet de Beeee maar de buh, snap je hem?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Flower_L ma 25 maa 2013 - 8:32

Waarom is dat printje, ik ben van de aaaaa en beeeee namelijk Cool

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  Filoria ma 25 maa 2013 - 8:33

Pff ik vind dat ook moeilijk! Ik had onderstaand spel voor Tomas gekregen. Het is vanaf 6 jaar. De bedoeling is dat je zo snel mogelijk het goede object pakt, afhankelijk van wat er op het kaartje staat dat je omdraait. Als er op het kaartje een 'bestaand' voorwerp staat (bijvoorbeeld de rode stoel), moet je die pakken. Als er geen bestaand voorwerp op staat moet je uitsluiten: bij het plaatje links bijvoorbeeld: geen blauw, geen grijs, geen stoel en geen spook, dus de groene fles.

Hij is er beter in dan ik Rolling Eyes

Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? 9k=
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Pussycat ma 25 maa 2013 - 8:33

Printje schreef:Ik ben juf Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? 2474380249 Dus ik weet de ontwikkelingslijnen precies vanaf een jaar of drie. Verder gewoon op gevoel, als je kind erom vraag kun je erin meegaan,

Maar heeeeel belangrijk. Leer letters fonetisch aan dus niet de aaaaa maar de a ( korte klank, als in appel bijv. Niet de Beeee maar de buh, snap je hem?

Hier hoor ik echt zoveel tegenstrijdige dingen over...
Want in de hogere groepen leren ze dat juist weer niet. En daardoor zouden ze het moeilijk vinden dat a en buh weer af te leren.

Pussycat
Ratel
Ratel

Bericht  Filoria ma 25 maa 2013 - 8:34

Flower_L schreef:Waarom is dat printje, ik ben van de aaaaa en beeeee namelijk Cool
Omdat je 'mama' uitspreekt als 'mama' en niet als 'emaaemaa'.

Pussycat: dat nadeel lijkt me niet opwegen tegen het voordeel dat leren lezen veel gemakkelijker gaat als je de letters en hun klank goed aan elkaar kunt koppelen.

Laatst aangepast door Filoria op ma 25 maa 2013 - 8:35; in totaal 1 keer bewerkt
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Lejow ma 25 maa 2013 - 8:34

Flower_L schreef:Waarom is dat printje, ik ben van de aaaaa en beeeee namelijk Cool

Anders is de stap naar het plakken niet te maken.

Als je kuhhhh iiiii puhhhh moet plakken is dat veel vloeiender dan Kaaaa Ieeee Peeeeee

Dus inderdaad, fonetisch aanleren!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Printje ma 25 maa 2013 - 8:34

Omdat je het dan helemaal verkeerd aanleert aan je kind. Op school werken we met de a etc en kinderen raken in de war wanneer ze het anders geleerd hebben en daarnaast kan het het leesproces vertragen, omdat kinderen letters dus verkeerd uitspreken.

En, als ik toch bezig ben, met schrijven geen hoofdletters maar alleen maar kleine letters.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje ma 25 maa 2013 - 8:35

Pussycat schreef:
Printje schreef:Ik ben juf Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? 2474380249 Dus ik weet de ontwikkelingslijnen precies vanaf een jaar of drie. Verder gewoon op gevoel, als je kind erom vraag kun je erin meegaan,

Want in de hogere groepen leren ze dat juist weer niet. En daardoor zouden ze het moeilijk vinden dat a en buh weer af te leren.

Ik weet niet waar je dat gehoord hebt maar bij het leren lezen etc gebruiken ze toch echt de klanken die ik zeg.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lejow ma 25 maa 2013 - 8:36

Printje schreef:

Omdat je het dan helemaal verkeerd aanleert aan je kind. Op school werken we met de a etc en kinderen raken in de war wanneer ze het anders geleerd hebben en daarnaast kan het het leesproces vertragen, omdat kinderen letters dus verkeerd uitspreken.

En, als ik toch bezig ben, met schrijven geen hoofdletters maar alleen maar kleine letters.

Ja, dat ook graag haha Very Happy
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Tania ma 25 maa 2013 - 8:37

Printje schreef:

Nou als je dan toch bezig bent heb ik wel een vraagje voor je Wink. Is het het beste om dan letters aan te leren zoals je ze aan elkaar schrijft of zijn blokletter ook goed?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Pussycat ma 25 maa 2013 - 8:37

Printje schreef:
Pussycat schreef:

Ik weet niet waar je dat gehoord hebt maar bij het leren lezen etc gebruiken ze toch echt de klanken die ik zeg.

Is dat niet waar dan? O.a gehoord van een juf vanuit de bovenbouw.

Pussycat
Ratel
Ratel

Bericht  Flower_L ma 25 maa 2013 - 8:37

Klinkt wel knap voor die leeftijd filoria!

Ik heb vorige week voor het eerst mini loco geleend bij de bieb, maar het boekje wat er bij zat is te simpel blijkt nu. Terwijl ik dacht dat sommige best lastig zouden zijn.
Vind het wel super leuk dat ik nu echt meer leerspelletjes kan doen met l Cool hij heeft er ook meer geduld voor nu.

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  Flower_L ma 25 maa 2013 - 8:39

O, dat klinkt eigenlijk wel logisch ja...van de aaaa en beeee
Maar eens op letten vanaf nu smile
Bedankt!

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  Printje ma 25 maa 2013 - 8:40

Tania schreef:
Printje schreef:

Nou als je dan toch bezig bent heb ik wel een vraagje voor je Wink. Is het het beste om dan letters aan te leren zoals je ze aan elkaar schrijft of zijn blokletter ook goed?

Daar zijn de meningen erg over verdeeld. Sowieso los van elkaar, zodat kinderen dus leren dat woorden uit letters bestaan en ook losse letters leren herkennen etc etc.
Ik schrijf met blokletters omdat ze in groep drie ook zo beginnen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Tania ma 25 maa 2013 - 8:41

Ok dank je, dan ga ik dat ook doen. J. wil nu steeds samen letters schrijven.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Filoria ma 25 maa 2013 - 8:43

Leuk, MiniLoco! Die met de plaatjes van de appel en de auto en zo? Of echt met nummers erop al?

Flower_L schreef:Klinkt wel knap voor die leeftijd filoria!
Mijn man, vader en broertje zijn hoogbegaafd, dus dat zit wel in de genen. Het ene moment denk ik: Tomas is ook heel slim, het volgende moment zie ik weer dat hij achterloopt of zich gemiddeld ontwikkelt. Ik hoop voor hem dat hij gewoon goed kan meekomen, meer hoeft niet van mij Hoe weet cq bepaal je wat jouw kind kan? 561177

Maar als jouw zoon al MiniLoco kan is het ook een slim ventje!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  maiadebij ma 25 maa 2013 - 8:44

Ik vind het ook wel eens moeilijk te bepalen en zie ook zeker wel verschil in beide kinderen. J kan zich beter concentreren en kan dus goed puzzelen, 60/70 stukjes is voor haar geen probleem. N is meer praktisch, wilt van de hoed en de rand weten en houdt niet van onzin praatjes (dat een kadootje van Sinterklaas komt bijvoorbeeld, die heeft mama gewoon gekocht merkte hij op).
N is nu bezig met rekenen, hij kan uit zijn hoofd bijvoorbeeld 4+2 of 9-1 uitrekenen. Hier kwamen we vorige week ineens achter en dat verbaasd me dan echt. Nu is het leuk om daar aandacht aan te besteden, en ik zie hem er ook van genieten!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  maiadebij ma 25 maa 2013 - 8:45

miniloco zat ik ook aan te denken inderdaad!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Supertalentje ma 25 maa 2013 - 8:48

Weet je wat irritant is, dat alle dierengeluiden echte opgenomen geluiden zijn ipv boeoe voor een koe of beee voor een schaap. Mijn woefwoef voor een hond lijkt niet op het geblaf dat uit zo'n apparaat komt, heel stom. En ik heb al 600 keer naar de giraffe geluisterd, maar daar kom ik niet uit hoor Sad Nou goed, over fonetisch gesproken Wink

Ontopic; ik probeer het uit. Ik koop het, zet het voor en kijk dan hoe ver hij komt. Wat ik weer lastig vind; zoon is goed in zijn fijne motoriek. Hij pakt het zelf, heeft er geduld voor en plezier in. Maar zou ik dan juist dingen moeten halen die andere aspecten aanspreken of hem hierin juist uitdagen? (Of ben ik nu een overijverige moeder? Haha!)

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Lejow ma 25 maa 2013 - 8:50

Supertalentje schreef:Weet je wat irritant is, dat alle dierengeluiden echte opgenomen geluiden zijn ipv boeoe voor een koe of beee voor een schaap. Mijn woefwoef voor een hond lijkt niet op het geblaf dat uit zo'n apparaat komt, heel stom. En ik heb al 600 keer naar de giraffe geluisterd, maar daar kom ik niet uit hoor Sad Nou goed, over fonetisch gesproken Wink

Ontopic; ik probeer het uit. Ik koop het, zet het voor en kijk dan hoe ver hij komt. Wat ik weer lastig vind; zoon is goed in zijn fijne motoriek. Hij pakt het zelf, heeft er geduld voor en plezier in. Maar zou ik dan juist dingen moeten halen die andere aspecten aanspreken of hem hierin juist uitdagen? (Of ben ik nu een overijverige moeder? Haha!)

Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt :O Embarassed
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Supertalentje ma 25 maa 2013 - 9:08

Haha! Was een drukke dag op het werk Wink Ik moest eraan denken door de reacties over fonetisch uitspreken. Ik heb een puzzel waarbij de puzzelstukjes een dier zijn, als je in de buurt komt van waar het puzzelstukje in moet dan maakt het stukje puzzel dat geluid. Op de Vtech loopkar zitten ook dieren waar je op kunt drukken en we hebben de ark van Noach, als je het dier op de goede plek zet maakt ie het geluid dat bij het dier hoort. Maar dat zijn dus echte geluiden, ipv het beee (schaap) en boe (koe) wat jij en ik roepen als we vragen:'en wat doet een schaap?'

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Novalee ma 25 maa 2013 - 9:40

Ik kijk eigenlijk voornamelijk waar ze zelf interesse in heeft. Ze is nu erg bezig met kleuren benoemen (vooral roze is favoriet, nooit gedacht dat dat al zo vroeg kon beginnen Rolling Eyes ) en tellen. Dan probeer ik haar wel te stimuleren daarin door vaak te vragen welke kleur iets is of hoeveel vingers ik heb. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat ze me verbaast doordat ze ineens iets blijkt te kunnen of begrijpen.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: