Laptop voor studie aftrekken van belasting?
+6
Bimbam
Parisienne
Char1
Floor
Printje
Toet
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Laptop voor studie aftrekken van belasting?
Dat kan toch? Iemand ook enig idee HOE ik dat moet doen?
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Re: Laptop voor studie aftrekken van belasting?
Mijn vader heeft dat idd ook gedaan, volgens mij staat er ergens een post over studiekosten oid, en anders alle I dingetjes eens aanklinken daar staat het zeker bij.
Edit, er is wel een vrij hoge drempel.
Edit, er is wel een vrij hoge drempel.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Kan je opvoeren bij je andere studiekosten zoals boeken ed. Maar het bedrag moet best hoog zijn geloof ik.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Staat inderdaad een bepaald kopje. Maar zo hoog hoefde dat bedrag bij mij nooit te zijn hoor. Met een paar boeken en afschrijving computer e.d. had het al zin.
Char1- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 464
Nouja het kan aan mij liggen maar ik kan het echt niet vinden..
Toet- Lady Post-a-lot
Het kan, maar ik kan het ook zo snel niet vinden. Wel moet je rekening houden met de levensduur, de afschrijvingen en het feit dat je het bedrag over 3 jaar moet verspreiden. Ook als je hem privé gebruikt mag je maar een deel aftrekken. Hoe je dit dus precies kan opgeven in het aangifteprogramma.. geen idee eigenlijk., Ik zou dus even bellen.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Het staat bij aftrekposten, en dan het 5e kopje: Studiekosten en andere scholingsuitgaven. De drempel is trouwens €500.
Bimbam- Kletskop
- Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11
Bimbam schreef:Het staat bij aftrekposten, en dan het 5e kopje: Studiekosten en andere scholingsuitgaven. De drempel is trouwens €500.
Heeft die drempel niet ook te maken met je ontvangen stufi?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
AngelNyn schreef:Bimbam schreef:Het staat bij aftrekposten, en dan het 5e kopje: Studiekosten en andere scholingsuitgaven. De drempel is trouwens €500.
Heeft die drempel niet ook te maken met je ontvangen stufi?
Ja dat is ook wat ik erover kan vinden. Als ik aangeef dat ik stufi ontvang en mijn studie niet duurder is dan normaal staat er dat ik nergens recht op heb (lijkt mij ook het meest logisch) maar ik hoor continu mensen om mij heen dat ze geld terugkrijgen voor studieboeken/laptop e.d... Dan wil ik het ook
Toet- Lady Post-a-lot
Ik heb het om die reden ook niet ingevuld toet.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Een laptop is een duurzaam goed, dus je moet een afschrijving berekenen en dan kun je de kosten over de jaar gespreid in aftrek brengen. Je mag deze kosten alleen in aftrek brengen als je dat goed gebruikt voor je studie/opleiding en het moet zo zijn dat je de laptop niet zou hebben gekocht wanneer je niet deze opleiding/studie had gevolgd. Dus vaak komt een computer of laptop niet in aanmerking voor aftrek (behalve als je een geavanceerde computer koopt vanwege je studie/opleiding).
En let op dat wanneer je toch het in aftrek brengt je officieel ook privé gebruik moet berekenen als je hem ook voor privé doeleinden gebruikt.
Lees anders ook even de toelichting op de site van de Belastingdienst.
En let op dat wanneer je toch het in aftrek brengt je officieel ook privé gebruik moet berekenen als je hem ook voor privé doeleinden gebruikt.
Lees anders ook even de toelichting op de site van de Belastingdienst.
nisavi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 236
Punten : 243
Wat nisavi zegt klopt.
Je mag hem voor een deel aftrekken van de belasting, mits je de laptop voor je studie gebruikt. Ik heb het laatst voor een vriend van mij gedaan. Hij heeft e-readers moeten aanschaffen, dus hij heeft een laptop nodig om die te kunnen lezen/gebruiken. Daarnaast gebruikt hij hem ook privé. We hebben de kosten van de laptop gesplitst in het aankoopbedrag. Dus 50/50. Verder ben ik er vanuit gegaan dat een laptop ongeveer 3 jaar mee gaat. Dus van 50% van het totaal bedrag, daar heb ik 1/3 van gepakt als aftrekpost. Volgend jaar kan hij weer 1/3 aftrekken en het jaar daarop ook.
Je mag hem voor een deel aftrekken van de belasting, mits je de laptop voor je studie gebruikt. Ik heb het laatst voor een vriend van mij gedaan. Hij heeft e-readers moeten aanschaffen, dus hij heeft een laptop nodig om die te kunnen lezen/gebruiken. Daarnaast gebruikt hij hem ook privé. We hebben de kosten van de laptop gesplitst in het aankoopbedrag. Dus 50/50. Verder ben ik er vanuit gegaan dat een laptop ongeveer 3 jaar mee gaat. Dus van 50% van het totaal bedrag, daar heb ik 1/3 van gepakt als aftrekpost. Volgend jaar kan hij weer 1/3 aftrekken en het jaar daarop ook.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
silly-one schreef:Wat nisavi zegt klopt.
Maar heb je dan verder geen rekening gehouden met de drempel? Afhankelijk van je ontvangen stufi etc?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Hij ontvangt geen studie en de drempel werd er op het einde automatisch afgetrokken. Dus eerst moesten alle studiekosten zoals readers, collegegeld etc. worden ingevoerd en dan stond er onder al automatisch een aftrek van 500,- wat er vanaf werd gehaald.
silly-one- Ratel
Wat jullie zeggen weet ik en daar heb ik ook rekening mee gehouden. Ik heb een brief van school gehad dat ik een laptop aan moet schaffen, deze gebruik ik zowel voor school en stage als privé en aan de hand daarvan heb ik een berekening gemaakt. Mijn vraag is alleen waar ik deze kan declareren. Ik kom niet verder dan dat je nergens recht op hebt, tenzij je een dure studie hebt en/of geen recht op stufi.
Toet- Lady Post-a-lot
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2012_ib2751t22fd.pdf
hierin staat het vrij logisch uitgelegd.
hierin staat het vrij logisch uitgelegd.
silly-one- Ratel
Soortgelijke onderwerpen
» Belasting omhoog nog iets voor de tijd gekocht?
» gemotiveerd raken voor studie
» Wat doen jullie voor werk of studie?
» Laptoptas voor 17" laptop
» Voor de laptop-experts
» gemotiveerd raken voor studie
» Wat doen jullie voor werk of studie?
» Laptoptas voor 17" laptop
» Voor de laptop-experts
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: