Iemand verstand van SPSS?
+3
girli
xxjojootjexx
Xanna
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Iemand verstand van SPSS?
Wie heeft er verstand van SPSS ? (statistiek programma)
Ik moet 200 enquetes invoeren en ik snap er helemaal niks van
Ik moet 200 enquetes invoeren en ik snap er helemaal niks van
PeperMunt- Fluisteraar
- Aantal berichten : 255
Punten : 287
Registratiedatum : 26-10-12
Re: Iemand verstand van SPSS?
Heb je er echt 0,0 ervaring mee? Je legt namelijk niet 'even' uit. Als ik jou was zou ik het SPSS boek bestellen, daar wordt stap voor stap in uitgelegd hoe te werk moet gaan (wel in het Engels dacht ik). Bij mij op de universiteit werden er hele colleges aan gewijd en heb ik een apart vak gevolgd op het gebied van Data analyse.
Volgens mij is SuperGrover de SPSS genie van dit forum, hopelijk voor jou reageert zij ook nog even!
Volgens mij is SuperGrover de SPSS genie van dit forum, hopelijk voor jou reageert zij ook nog even!
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10
Xanna schreef:Heb je er echt 0,0 ervaring mee? Je legt namelijk niet 'even' uit. Als ik jou was zou ik het SPSS boek bestellen, daar wordt stap voor stap in uitgelegd hoe te werk moet gaan (wel in het Engels dacht ik). Bij mij op de universiteit werden er hele colleges aan gewijd en heb ik een apart vak gevolgd op het gebied van Data analyse.
Ik heb er ook college's over gehad. Maar het in praktijk brengen is toch best lastig.
De simpele dingen invoeren lukt mij wel, maar nu moet ik vragen invoeren waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn en nu ben ik het dus even kwijt.
PeperMunt- Fluisteraar
Ik heb een boel spss nachtmerries gehad.. Helaas VOO jou is het al bijna 8 jaar geleden dat ik ermee werkte, dus kan je niet helpen. veel succes!
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Wat bedoel je met meerdere antwoorden? bijv. een schaal van 0 tot 5 of iets anders...?PeperMunt schreef:De simpele dingen invoeren lukt mij wel, maar nu moet ik vragen invoeren waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn en nu ben ik het dus even kwijt.
Laatst aangepast door girli op vr 15 maa 2013 - 9:32; in totaal 1 keer bewerkt
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
[quote="girli"]
Een vraag is : Met wie ga je op vakantie? (meerdere antwoorden mogelijk)
En dan kunnen er meerdere antwoorden gegeven worden dus bijv Vrienden, Familie, Partner etc.
PeperMunt schreef:Wat bedoel je met meerdere antwoorden? bijv. een schaal van 0 tot 5 of iets anders...?Xanna schreef:De simpele dingen invoeren lukt mij wel, maar nu moet ik vragen invoeren waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn en nu ben ik het dus even kwijt.
Een vraag is : Met wie ga je op vakantie? (meerdere antwoorden mogelijk)
En dan kunnen er meerdere antwoorden gegeven worden dus bijv Vrienden, Familie, Partner etc.
PeperMunt- Fluisteraar
Je zou het gewoon kunnen nummeren, bijv. 1 is familie, 2 is vrienden etc.
girli- Ratel
Of bedoel je tegelijk meerdere antwoorden, bijv. familie en vrienden?
girli- Ratel
girli schreef:Of bedoel je tegelijk meerdere antwoorden, bijv. familie en vrienden?
Tegelijk meerdere antwoorden.
Ik heb al op multiple responses geklikt en daarin alle variabelen geplaatst.
Maar als ik dan een tabel maak dan krijg ik voor elke variabel een eigen tabel, terwijl ik het dus in 1 tabel wil.
Daar gaat mijn vrije weekend
PeperMunt- Fluisteraar
Ik zou het wel nummeren zoals girli zegt, desnoods een aparte variabele waarin de proefpersonen met meer dan één antwoord worden opgenomen. Dus even een voorbeeld: alle pietjes geef je 1, bertjes een 2 en wanneer de proefpersoon pietje en bertje allebei hebben genoemd geef je hem een 3.
Dit kun je trouwens doen onder Variable View en dan Values. Daar kun je dan de variabele kiezen die je van labels wil voorzien (dus de kolom met detreffende vraag)
Dit kun je trouwens doen onder Variable View en dan Values. Daar kun je dan de variabele kiezen die je van labels wil voorzien (dus de kolom met detreffende vraag)
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Ga eerst maar eens een goed basis Spss bestand bouwen met rijen en kolommen.
Bijv rij 1 is enquetenummer, dan is de keuze numeriek, en typ je in die kolom het nr van de enquete.
De tweede is bijv man of vrouw, 1 is man, 2 is vrouw. Dit kun je vervolgens weer invoeren in de tweede kolom in je basis bestand zodat je vervolgens alle rijen kunt invoeren.
Als je die basis niet goed hebt wordt het invoeren echt niets.
Ik heb er heel wat ervaring mee geloof me dus maar
Bijv rij 1 is enquetenummer, dan is de keuze numeriek, en typ je in die kolom het nr van de enquete.
De tweede is bijv man of vrouw, 1 is man, 2 is vrouw. Dit kun je vervolgens weer invoeren in de tweede kolom in je basis bestand zodat je vervolgens alle rijen kunt invoeren.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Atelier Madame schreef:Ga eerst maar eens een goed basis Spss bestand bouwen met rijen en kolommen.
Ik heb al een excel bestand met alle nummerieken. En vragen waarop 1 antwoord mogelijk is die vind ik ook niet moeilijk om in te voeren.
Ik heb alleen nog nooit eerder met vragen gewerkt waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn.
PeperMunt- Fluisteraar
PeperMunt schreef:girli schreef:Of bedoel je tegelijk meerdere antwoorden, bijv. familie en vrienden?
Maar als ik dan een tabel maak dan krijg ik voor elke variabel een eigen tabel, terwijl ik het dus in 1 tabel wil.
Met multiple response vragen krijg je altijd voor elke variaele een eigen tabel dat kan niet anders. Maar daar kun je weer counts en multivariate analyses op los laten.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Lavendel schreef:PeperMunt schreef:girli schreef:Of bedoel je tegelijk meerdere antwoorden, bijv. familie en vrienden?
Met multiple response vragen krijg je altijd voor elke variaele een eigen tabel dat kan niet anders. Maar daar kun je weer counts en multivariate analyses op los laten.
Oke dan ligt het dus niet aan mij haha
PeperMunt- Fluisteraar
PeperMunt schreef:Atelier Madame schreef:Ga eerst maar eens een goed basis Spss bestand bouwen met rijen en kolommen.
Ik heb al een excel bestand met alle nummerieken. En vragen waarop 1 antwoord mogelijk is die vind ik ook niet moeilijk om in te voeren.
Ik heb alleen nog nooit eerder met vragen gewerkt waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn.
Als je alles al in excel hebt kun je dat bestand trouwens ook in zijn geheel importeren naar spss.
Lavendel- Ratel
Ik ben inderdaad goed in SPSS, haha. Maar uitleggen hoe het hele programma werkt, zonder concrete vraag, is niet handig. Hoe je een antwoord met verschillende categorieën invult, is inderdaad al goed uitgelegd. Wat voor analyses ga je ermee doen?
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb nu alle data er in
Kan ik nu bijvoorbeeld de gegevens zien van een bepaalde leeftijdsgroep o.i.d? (dat hij alleen de categorie 20-35 pakt en daar de gegevens van laat zien?)
Kan ik nu bijvoorbeeld de gegevens zien van een bepaalde leeftijdsgroep o.i.d? (dat hij alleen de categorie 20-35 pakt en daar de gegevens van laat zien?)
PeperMunt- Fluisteraar
Hoe heb je leeftijd ingevoerd als variabele? Als ratio variabele of als categorie?
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
PeperMunt schreef:Ik heb nu alle data er in
Ja dat kan met de filter optie. (Als je ze nog niet hebt eerst in groepen indelen natuurlijk) Werk je met een syntax? Zo niet: doen! Je ziet zo precies wat je doet en kunt het makkelijk aanpassen en herhalen. Als je de commando's niet zelf weet eerst oproepen via spss zelf en dan op paste drukken.
Lavendel- Ratel
Soortgelijke onderwerpen
» Iemand verstand van contracten ?
» iemand verstand van cavia's?
» Iemand verstand van printers?
» Iemand verstand van Firefox?
» Iemand verstand van vliegtickets?
» iemand verstand van cavia's?
» Iemand verstand van printers?