Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

+14
Knillis
Aimee
Ezzer
Bruintje Beer
Liadan
Supertalentje
M@niek
SarahKey
Happydobby
Twellie
Pien
Linda
Lejow
PiP
18 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 20:24

Je hoort wel eens dat een kind eerst moet kruipen voor hij loopt. Vooral mijn oma roept het steeds, omdat haar dit nadrukkelijk is gezegd toen mijn oom bijna ging lopen zonder te kruipen.
Nu hoor je wel verschillende verhalen en laatst las ik (zonder verdere uitleg) dat het achterhaalt is.
Wie weet hier wat meer over??


En wat was bij jullie de volgorde van de volgende stappen?
Tijgeren, zitten, kruipen, optrekken tot staan, stappen aan de hand, stappen langs de tafel, evt zelf aanvullen...

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Gast ma 25 feb 2013 - 20:28

Ik heb als kind nooit gekropen en kan nu dus best goed lopen, haha, die vlieger gaat hier niet op!

Vul m even in voor de jongste (nu 11 mnd)

Tijgeren, kruipen, zitten/optrekken tot staan (in twee dagen na elkaar), stappen langs de tafel etc, stappen aan 1 hand, los staan, lopen achter loopwagen, en nu sinds deze week steeds vaker een losse stap!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 20:28

Jip83 schreef:Kruipen is belangrijk om rotaties in je romp te oefenen. Mi lijkt het geen ramp als een kind het kruipen overslaat, maar het kind kan misschien wel wat problemen krijgen met evenwicht omdat het dus geen rotaties geoefend heeft met kruipen. Later zal dit wel weer bij trekken.
Bij onze dochter dachten we eerst ook dat ze het kruipen ook over ging slaan, maar ineens deed ze het toch.
Zoon die heeft een poos terug wel pogingen gedaan, maar het lijkt net alsof hij het nu opgegeven heeft.
Hij zal ook vast ineens toch gaan kruipen, maar vroeg het me af omdat ik het laatst las in een tijdschrift stond dat het achterhaalt is en mijn oma het wel steeds zegt.
Dan kan ik haar evt in goede woorden uitleggen hoe of wat.
In die tijd wisten ze natuurlijk nog veel minder, zo was de omgang met een resuskindje toen ook heel anders, zij mocht haar zoon geen borstvoeding geven!

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 20:39

Lejow schreef:Kruipen is wel erg belangrijk.

Er is een verband tussen het hebben van dyslexie en het als baby niet gekropen hebben (wat niet wilt zeggen dat als je niet kruipt, je dyslexie krijgt. Of als je dyslexie hebt je standaard niet gekropen hebt)
Ook is kruipen goed voor de cognitieve ontwikkeling, want door de kruislingse beweging die je maakt, worden de verbindingen tussen de linker- en rechter hersenhelft open gezet.
Hierdoor kun je je o.a. beter concentreren.
Het is dus bijv een aanrader om voordat je een toets/examen hebt, een min of 5 van die kruislingse bewegingen te maken.

Dit heb ik geleerd op een cursus voor mijn werk.

Grappig dat van voor een toets!
Met die kruislingse beweging had S wel juist moeite. Hij ging op zijn knieen, schoof dan beide knieen een keer naar voren en dan wist hij denk ik niet wat hij met mijn handen moest doen en ging weer verder met tijgeren. Geen probleem natuurlijk, zal vast nog wel komen, maar inmiddels trekt hij zichzelf op tot staan en als ik hem aan mijn handen vast heb, gaat hij stappen.


Laatst aangepast door PiP op ma 25 feb 2013 - 20:44; in totaal 1 keer bewerkt

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Lejow ma 25 feb 2013 - 20:41

Ah, je had t hier al gequote!

B probeert zich ook op te trekken en toch is ze vandeweek ineens gaan tijgeren (kruislings ook, net als een volleerd militair haha). Hier was ik érg blij mee!!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Linda ma 25 feb 2013 - 20:49

Dochter is eerst gaan tijgeren, toen zitten, daarna kruipen, daarna staan, lopen aan meubels en daarna zelf lopen.

Ik heb dochter eigenlijk nooit aan de hand laten lopen toen ze nog niet zelfstandig kon lopen. Ik had het idee dat het niet goed is om iets met haar te doen wat haar lichaam nog niet zelf kan. Geen idee of dit echt zo is hoor, het was puur m'n gevoel.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Pien ma 25 feb 2013 - 20:52

El.in heeft nooit gekropen of getijgerd. Ze heeft billen geschoven. Ze liep net na haar verjaardag los!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 20:55

Ik laat hem verder ook niet lopen aan de hand(zie mezelf al helemaal krom lopen de hele tijd smile )
Maar hij wil continu staan, zitten spelen in de box is er dan ook niet meer bij, hij staat alleen maar.
Ook in de woonkamer, hij staat elke keer aan de tafel, bank, triptrap etc.
Zo trekt hij zich ook regelmatig aan mijn handen op als we aan het spelen zijn en deed hij zo een paar stappen.
Ik heb toen wel gekeken wat hij verder deed en ook aan mijn man laten zien, maar loopt niet de hele tijd rond met hem.
Vooral niet omdat ik het nog niet wil stimuleren, eerst de rest maar eens doen!

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 20:57

Lejow schreef:Ah, je had t hier al gequote!

B probeert zich ook op te trekken en toch is ze vandeweek ineens gaan tijgeren (kruislings ook, net als een volleerd militair haha). Hier was ik érg blij mee!!
Dat lijkt me ook wel een mooi gezicht! S gaat hier met 2 handen te gelijk naar voren.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Twellie ma 25 feb 2013 - 20:58

1. Tijgeren
2. Zitten
3. Kruipen
4. Optrekken tot staan
5. Stappen langs de tafel
6. Stappen aan de hand
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Lejow ma 25 feb 2013 - 21:04

PiP schreef:
Lejow schreef:Ah, je had t hier al gequote!

B probeert zich ook op te trekken en toch is ze vandeweek ineens gaan tijgeren (kruislings ook, net als een volleerd militair haha). Hier was ik érg blij mee!!
Dat lijkt me ook wel een mooi gezicht! S gaat hier met 2 handen te gelijk naar voren.

Het is alles behalve lady-like haha
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Happydobby ma 25 feb 2013 - 21:11

Teigeren(6 maanden), kruipen(8 maanden), zitten(8 maanden), staan(8/9 maanden), M liep al snel langs de meubels. Los lopen (11 maanden)

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  SarahKey ma 25 feb 2013 - 21:14

Ik hoor wel vaak dat kindjes die geen kruiperds zijn gaan billen schuiven. En lees dat van Pien ook.
De uitleg van Lejow wist ik niet. Wist niet dat kruipen eigenlijk een hele functie heeft haha.
Hoe het bij S ging:
tijgeren
zelf zitten
kruipen
optrekken
langs de tafel en bank lopen
een paar stappen aan de hand lopen
aan 1 handje lopen
los staan
paar stapjes los lopen
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 23:31

Bij S is het dus:
Tijgeren
Op handen en knieen(poging tot kruipen)
Zelf zitten
Optrekken tot staan
aan de handen stappen
Zie net dat F bijna alles hetzelfde deed, qua volgorde en leeftijd.
Zij was 7,5 maand toen ze gingen kruipen.


Laatst aangepast door PiP op ma 25 feb 2013 - 23:43; in totaal 1 keer bewerkt

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Gast ma 25 feb 2013 - 23:33

Bij H.
Kruipen, zitten, staan, lopen langs meubels, los lopen (dus niet getijgerd en ook niet aan de hand gelopen)

Bij A.
Tijgeren, zitten, staan, lopen langs meubels, kruipen, lopen aan de hand (1 dag), los lopen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  PiP ma 25 feb 2013 - 23:42

He, heb jij weer een andere naam of is er nog iemand met een H en een A ? smile
Zeg maar als ik dit bericht weer weg moet halen.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  M@niek di 26 feb 2013 - 0:06

Zitten, billen schuiven, optrekken, staan aan tafeltje, lopen
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Supertalentje di 26 feb 2013 - 7:30

K heeft nog nooit gekropen, hij wilde alleen maar staan. Ik ben hem sinds een paar weken weer actief op zn rug aan het leggen, sinds 2 weken tijgert ie. Hij heeft nu 'ontdekt' dat ie kan optrekken dus kruipen zit er voorlopig niet in. Hij loopt wel met 8 maanden, nu soms een stapje los. Het enige waar ik tegenaan liep is dat hij dus niet zelf van lig naar zit en staan kon/kan en dat loslopen zolang duurt Wink

Hier dus:
Rollen
Zitten
Staan
Lopen langs meubels
Tijgeren
Optrekken
Loslopen

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Liadan di 26 feb 2013 - 7:46

Bij allebei de kinderen:

- tijgeren
- zelf gaan zitten
- kruipen
- optrekken tot staan
- ergens langs lopen
- los lopen

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Bruintje Beer di 26 feb 2013 - 8:00

S. begon met zitten, staan, langs meubels en lopen. Ze heeft nooit gekropen of getijgerd.
D. begon met tijgeren, kruipen, zitten, staan, langs meubels en lopen.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Ezzer di 26 feb 2013 - 8:08

Ik heb juist geleerd dat kruipen en dyslexie niets met elkaar te maken hebben. Dat werd heel lang gedacht maar (hersen)onderzoek heeft uitgewezen dat er geen verband is.

Volgorde was hier:
Tijgeren, optrekken, langs de tafel kopen, kruipen, zelf zitten, lopen
Ezzer
Ezzer
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 490
Punten : 533
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Lejow di 26 feb 2013 - 8:11

Ezzer schreef:Ik heb juist geleerd dat kruipen en dyslexie niets met elkaar te maken hebben. Dat werd heel lang gedacht maar (hersen)onderzoek heeft uitgewezen dat er geen verband is.

Volgorde was hier:
Tijgeren, optrekken, langs de tafel kopen, kruipen, zelf zitten, lopen

Moet er inderdaad wel bij zeggen dat die cursus een jaar of 2 geleden is.


Laatst aangepast door Lejow op di 26 feb 2013 - 8:20; in totaal 1 keer bewerkt
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Aimee di 26 feb 2013 - 8:14

Hier was het:
Tijgeren
Zitten
Kruipen
Ergens aan optrekken tot staan
Lopen langs de tafel
Los lopen
Los gaan staan zonder optrekken
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Knillis di 26 feb 2013 - 8:22

Hier was het bij de oudste:

tijgeren (9 mnd) - kruipen (11 mnd) - zelf gaan zitten (11 mnd) - optrekken tot staan (12 mnd) - lopen langs de tafel e.d. (12 mnd) - los lopen (17 mnd) - aan de hand lopen Laughing Toen hij nog niet los kon lopen weigerde hij pertinent om achter de blokkenkar/loopauto of aan de hand te lopen, dit deed hij pas toen hij los kon lopen. Hij was (en is trouwens nog steeds) motorisch niet zo snel, maar als hij dan eenmaal wat deed, deed hij het meteen goed.

Bij de jongste:

tijgeren (8 mnd) - zelf gaan zitten (10 mnd) - optrekken tot staan (11 mnd) - langs de tafel lopen (13 mnd) - kruipen (13 mnd) - lopen aan de hand/achter de loopwagen etc. (15 mnd) - los lopen (18 mnd). In eerste instantie ging ze iets sneller als haar broer. Het heeft lang geduurd voordat ze ging kruipen, ze kon tijgeren als een speer en vond dat wel prima geloof ik. En wat niemand had verwacht, een paar weken geleden liep ze ineens een paar passen los. Toen is ze heel hard gevallen en durfde ze niet meer. Zondagmiddag liep ze ineens van de tafel naar de bank (pas of 3), gisterochtend liep ze een pas of 5 los en einde van de ochtend liep ze het hele huis door Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) 281626781 Nu heeft ze het lopen ontdekt en is ze niet te houden, zo schattig hoe trots ze op zichzelf is Very Happy
Knillis
Knillis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Pink! wo 27 feb 2013 - 0:25

Bij de jongste:

Zelf gaan zitten
Kruipen
Op trekken tot Staan
Zelf gaan staan
Langs te tafel e.d. lopen
Aan de handen stappen
Aan 1 vinger stappen
Enkele lossen stappen.

Bij de oudste:
Tijgeren
Zelf zitten
Kruipen
Op trekken tot Staan
Zelf staan
Langs de tafel e.d. stappen
Los stappen
Zelf lopen
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen) Empty Re: Nav: Volgorde ontwikkeling (kruipen)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum