Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ontwikkeling zoon

+24
Cupcake
Thunder
Star007
Twellie
Supertalentje
PapillonRose
Annemie
Sterrin_
Parel
ekjir@M
Aimee
Susan
Novalee
Tania
Annie24
Pseudoniem
Lady4
Fearie
Flower_L
Printje
Tikkie
Liadan
Pien
Laced
28 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Ontwikkeling zoon

Bericht  Laced zo 27 jan 2013 - 1:32

Ik moet het toch even van mij afschrijven, aangezien ik mij enigszins zorgen maak om de ontwikkeling van mijn zoon.

L. is nu 17 maanden oud, maar loopt nog steeds niet. Vorige week heeft hij wel wat stappen los gezet, maar op eenof andere manier is hij nu bang geworden en weigert stappen te zetten. Ik wil hem absoluut niet onder druk zetten, maar als het aan hem ligt kruipt hij de komende tijd nog. Daarnaast is zijn taalontwikkeling ook nog minimaal. Verder dan papa, mama, die en bah komt hij niet.

Waarschijnlijk maak ik mij zorgen om niets, maar ik vraag mezelf geregeld af of ik iets fout doe. Ik lees boekjes voor, benoem alles wat we don of gaan doen e.d., ook met het lopen neem ik hem standaard bij de hand.

Wanneer moet ik mij echt zorgen maken? Wanneer spreek je uberhaupt over een achterstand? Continu krijg ik maar de vraag 'en loopt hij al?', waarop mensen gelijk aangeven 'nou, die is er ook laat mee'.

Laced
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Pien zo 27 jan 2013 - 1:34

Lopen is volgens mij normaal tussen de 18maanden en 24maanden... Ik zou me echt niet druk maken maar hem gewoon lekker op zijn eigen manier laten ontwikkelen!!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Liadan zo 27 jan 2013 - 1:37

Ik zou me er nu echt nog geen zorgen om maken. Het is helemaal niet raar als een kind van 17 maanden nog niet loopt en hij zegt 4 woordjes, dat is ook niet weinig hoor.

Mijn zoon liep met 17 maanden en mijn dochter met 18 maanden. Mijn zoon zegt sinds een paar weken wat meer woordjes, maar praat ook nog niet veel en zegt ook lang niet alles duidelijk. (en hij noemt iedereen papa, mama zegt hij bijna nooit).
Heel irritant als anderen gaan zeggen dat hij laat is met lopen, dat deden ze bij mijn kinderen ook, ik zei altijd dat ze het vanzelf wel zouden gaan doen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Tikkie zo 27 jan 2013 - 1:42

Onze zoon 17 maanden, loopt ook nog niet los. Wel stapt hij langs de tafel en bank.
Los staan doet hij heel af en toe maar dan gaat het niet bewust.

Praten doet zoon ook niet, zelfs geen papa of mama alleen nog wat brabbel.

Hij heeft wel een achterstand door zijn geboorte, en soms maak ik me ook zorgen rondom zijn ontwikkeling.
Hij krijgt fysio voor zijn achterstand al sinds zijn geboorte.

Heb je binnenkort nog een afspraak op het CB? Misschien daar je zorg uiten?

Tikkie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 42
Punten : 38
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Laced zo 27 jan 2013 - 1:43

Misschien is het inderdaad dat ik het gevoel heb dat ik onder druk word gezet, dat het tegenwoordig maar vanzelfsprekend is dat kinderen al kunnen praten en lopen met 1 jaar. Ik wil L. alle ruimte geven om zelf te leren lopen en te gaan praten, maar stiekem raakt het mij wel dat hij aan alle kanten wordt ingehaald door (jongere) kindjes. En daar baal ik van, want ik ben super trots op mijn kleine vent, ongeacht of hij nu snel of laat is.

Laced
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Printje zo 27 jan 2013 - 1:45

Ik vind het ook echt niet zorgwekkend klinken hoor, de ene loopt wat sneller dan de ander maar hij is volgens mij nog echt niet schrikbarend te laat ofzo.
Taalontwikkeling kan opeens ook enorm snel gaan, hoe is zijn passieve woordenschat?

Makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk maar het klinkt echt volgens mij echt niet alsof hij achterloopt oid. Ieder kind ontwikkelt zich anders.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Flower_L zo 27 jan 2013 - 1:50

L ging ook pas na de 24 maanden echt praten, daarvoor stelde het weinig voor. En nu is het een bijdehand mannetje met zijn praatjes. Elke week zien we vooruitgang, het gaan ineens supersnel, zijn taalontwikkeling.

Wat is zo lees zou ik nog echt geen zorgen over maken. De een is gewoon wat sneller dan de ander. Kan me wel voorstellen dat je er zorgen over maakt, je gaat toch vergelijken.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Laced zo 27 jan 2013 - 1:51

Printje: hij begrijpt wel alles wat ik vraag/zeg. Als ik vraag 'zullen we de tandjes gaan poetsen?', dan kruipt hij al naar de trap, klimt de trap op, naar de badkamer en gaat bij de wasbak staan.

Laced
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Fearie zo 27 jan 2013 - 2:07

Hier ook een goed begrijpend kind, maar veel woordjes zegt ie net. Papa, mama, die, bah, komen eruit. Sinds een paar dagen wat andere klanken, maar geen echte woorden.

Denk dat je je geen zorgen moet maken, komt van zelf. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo en ik denk dat je het het beste zelf kunt inschatten.

Het is wel een beetje een prestatiemaatschappij tegenwoordig he :-) Dat hou ik mezelf altijd maar voor.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Lady4 zo 27 jan 2013 - 2:09

Mijn neefje is ook 17 maanden. Hij loopt wel al vanaf zijn eerste verkaardag maar praten doet hij ook zo goed als niet hoor. Net zoals bij jullie zoon houdt het met papa, mama, pie en bah wel op.

Maak je geen zorgen, het komt vanzelf. Hij is nog maar anderhalf! Jongens schijnen sowieso wat luier te zijn dan meisjes. Je zult zien dat hij straks ineens hele snelle sprongen gaat maken.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Pseudoniem zo 27 jan 2013 - 2:14

ik schijn 1 dag te hebben gelopen en daarna een half jaar niet meer...
en het is allemaal goed gekomen, ik kan lopen, rennen, springen, achter mezelf aanlopen en achterste voren lopen.
Komt goed!
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Annie24 zo 27 jan 2013 - 2:15

Wbt het lopen heb je niets aan me, want Y. was 10 maanden toen hij los liep. Zelf was ik daarentegen pas 2,5 toen ik ging lopen smile

Hij heeft echter een heeeeeeeeleeeee tijd alleen maar papa/mama/kina (kira=hond) gezegd en verder niets. Ik denk dat hij 1 jaar en 10 maanden was toen het ineens supernsnel ging met het praten. Meer woordjes en zelfs 2 woordjes achter elkaar. Nu is hij bijna 2 en maakt hij zinnen van 3 woordjes, bv papa auto rijden, mama daar zitten e.d. Soms horen we heel af en toe een zinnetje van 4 woordjes tussendoor glippen.
In 2 maanden tijd is hij dus van papa/mama/kina naar zinnetjes gegaan van 3 woorden en heel soms zelfs 4 en hij vertelt elke dag weer wat nieuws. Vorige week reden we de Etos uit met de kinderwagen hoor ik opeens uit de wagen komen: dag, mjeneer I love you Normaal zei hij wel dag, maar zonder mjeneer/meneer. Hoe hij er aan komt? Geen idee!

Helaas is er niemand die je kan vertellen wanneer, maar het komt wel goed hug
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Tania zo 27 jan 2013 - 2:31

Ik weet niet of het helpt maar mijn zoontje liep pas vanaf 23 maanden. Daarvoor kroop hij of liep langs de meubels. Hij heeft wel is wat losse stappen gezet maar ging daarna gewoon weer kruipen.
Met anderhalf kon hij wel wat losse woordjes zeggen maar nog geen zinnen ofzo. Met 14 maanden bij het consultatiebureau combineerde hij 2 woordjes en inmiddels maakt hij korte zinnetjes.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Novalee zo 27 jan 2013 - 2:37

N. loopt ook nog niet los. Ze loopt langs de tafel en heeft 3 keer een stukje aan de hand gelopen en 2x achter haar loopwagen. Maar ze laat zich absoluut niet uitlokken. Los staan doet ze ook nog niet, daar begint ze nu een heel klein beetje mee te oefenen. In het begin ben ik hier best onzeker over geweest, zeker omdat iedereen op een moment gaat vragen of ze al loopt. Ik herken je gevoel dus wel wat betreft het inhalen van jongere kindjes, dat blijf ik soms ook wel lastig vinden. Ik weet best dat N. niet absurd laat is en dat het met haar ook allemaal goed gaat komen (niet dat het dat nu niet is Wink ) maar het steekt wel als ik lees dat een kindje van net 1 al los loopt. Ik probeer het los te laten en dat lukt nu meestal wel goed.

Wat betreft taalontwikkeling, volgens mij moeten ze volgens de CB-richtlijnen met 1,5 3 woordjes kunnen zeggen en met 2 jaar vijf.

Je moet trouwens niet denken dat je iets fout doet qua stimuleren, elk kindje ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. Nu hij kan lopen moet hij er zelf waarschijnlijk gewoon vertrouwen in krijgen om het meer te gaan doen. En qua taalontwikkeling kun je niet meer doen dan gewoon lekker veel tegen hem kletsen.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 2:48

Ik denk dat heel veel ouders geneigd zijn om een beetje op te scheppen over hun kind of in elk geval voornamelijk te benadrukken waar hun kind snel in is en dat het daardoor soms lijkt alsof alle andere kinderen overal supervlot in zijn, waardoor je dan het gevoel krijgt dat je eigen kind achterloopt, terwijl hij zich ook heel normaal ontwikkelt. Ik zou sowieso stoppen met vergelijken met anderen en als je je zorgen maakt, dat neerleggen op het consultatiebureau. Je hoeft niet te wachten op een afspraak, je kunt ook altijd gewoon bellen als iets wil weten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Aimee zo 27 jan 2013 - 3:05

Susan schreef:Ik denk dat heel veel ouders geneigd zijn om een beetje op te scheppen over hun kind of in elk geval voornamelijk te benadrukken waar hun kind snel in is en dat het daardoor soms lijkt alsof alle andere kinderen overal supervlot in zijn, waardoor je dan het gevoel krijgt dat je eigen kind achterloopt, terwijl hij zich ook heel normaal ontwikkelt. Ik zou sowieso stoppen met vergelijken met anderen en als je je zorgen maakt, dat neerleggen op het consultatiebureau. Je hoeft niet te wachten op een afspraak, je kunt ook altijd gewoon bellen als iets wil weten.

Maar waarom is het opscheppen als je verteld dat jouw kind wel vlot is? Dat is toch gewoon een constatering, net als dat een ander kind wat later is.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Tania zo 27 jan 2013 - 3:09

Aimee schreef:
Susan schreef:Ik denk dat heel veel ouders geneigd zijn om een beetje op te scheppen over hun kind of in elk geval voornamelijk te benadrukken waar hun kind snel in is en dat het daardoor soms lijkt alsof alle andere kinderen overal supervlot in zijn, waardoor je dan het gevoel krijgt dat je eigen kind achterloopt, terwijl hij zich ook heel normaal ontwikkelt. Ik zou sowieso stoppen met vergelijken met anderen en als je je zorgen maakt, dat neerleggen op het consultatiebureau. Je hoeft niet te wachten op een afspraak, je kunt ook altijd gewoon bellen als iets wil weten.

Maar waarom is het opscheppen als je verteld dat jouw kind wel vlot is? Dat is toch gewoon een constatering, net als dat een ander kind wat later is.

Ik denk dat het vaak een verkeerde constatering is. Mensen denken vaak dat hun kind vlot is maar meestal blijkt het dan gewoon binnen het normale te vallen.
Verder krijg je nogal een vertekend beeld omdat in een topic waar gevraagd wordt wanneer een kindje wat kan mensen eerder geneigd zijn om te antwoorden als hun kindje ergens heel vlot mee was dan als het gewoon gemiddeld of laat was.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 3:15

Aimee schreef:
Susan schreef:Ik denk dat heel veel ouders geneigd zijn om een beetje op te scheppen over hun kind of in elk geval voornamelijk te benadrukken waar hun kind snel in is en dat het daardoor soms lijkt alsof alle andere kinderen overal supervlot in zijn, waardoor je dan het gevoel krijgt dat je eigen kind achterloopt, terwijl hij zich ook heel normaal ontwikkelt. Ik zou sowieso stoppen met vergelijken met anderen en als je je zorgen maakt, dat neerleggen op het consultatiebureau. Je hoeft niet te wachten op een afspraak, je kunt ook altijd gewoon bellen als iets wil weten.

Maar waarom is het opscheppen als je verteld dat jouw kind wel vlot is? Dat is toch gewoon een constatering, net als dat een ander kind wat later is.

Dat staat er niet, er staat opscheppen OF voornamelijk benadrukken waar je kind vlot in is. Ik denk dat veel ouders vooral vertellen waar hun kind goed in is en achterwege laten waar hun kind niet goed in is, waardoor je dus maar weinig leest/hoort over andermans kinderen die ergens niet goed in zijn en als je dus twijfels hebt over je eigen kind, je weinig herkenning vindt en dus denkt dat je kind echt een achterstand heeft terwijl dat dus gewoon nog binnen het normale valt.

En daarnaast denk ik ook dat er ouders zijn die wel flink overdrijven als ze vertellen wat hun kind kan, ik geloof niet altijd alles klakkeloos wat mensen vertellen. Wel dat het ongeveer zo gebeurd is, maar ook dat de ouders het net ietsje mooier maken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  ekjir@M zo 27 jan 2013 - 4:10

Mijn zoon is met 17 maanden ineens gaan lopen en nu, met 29 maanden begint hij eindelijk te praten maar wel gelijk hele zinnen terwijl hij tot vorige maand nog geen 10 woorden kon. Ineens hebben ze het door en dan gaat het heel snel.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 4:18

De een kletst hier korte, verstaanbare zinnetjes, de ander zegt nauwelijks een verstaanbaar woord, brabbelt vooral zijn eigen ding. Hij "praat" ook veel minder tov de ander.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Parel zo 27 jan 2013 - 6:16

Laced schreef:Misschien is het inderdaad dat ik het gevoel heb dat ik onder druk word gezet, dat het tegenwoordig maar vanzelfsprekend is dat kinderen al kunnen praten en lopen met 1 jaar. Ik wil L. alle ruimte geven om zelf te leren lopen en te gaan praten, maar stiekem raakt het mij wel dat hij aan alle kanten wordt ingehaald door (jongere) kindjes. En daar baal ik van, want ik ben super trots op mijn kleine vent, ongeacht of hij nu snel of laat is.

Och, lieverd, ik begrijp helemaal wat je bedoeld hoor!
L. is dan nog maar 14 maanden, maar 3kwart van de guppies op die leeftijd lijkt al wel te lopen! Mijn zus zei zelfs vandaag nog, ´snel is ze niet iig´, terwijl ze wel zelf staat en stapjes zet soms.

Het is ook vaak zo dat je alleen de snelle kindjes ziet, en de tragere kindjes je niet zo opvallen.

Ik weet ook niet hoe je dat los kan laten.. Maar probeer het wel, want het overschaduwt zo het genieten!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 6:38

Parel schreef:
Laced schreef:Misschien is het inderdaad dat ik het gevoel heb dat ik onder druk word gezet, dat het tegenwoordig maar vanzelfsprekend is dat kinderen al kunnen praten en lopen met 1 jaar. Ik wil L. alle ruimte geven om zelf te leren lopen en te gaan praten, maar stiekem raakt het mij wel dat hij aan alle kanten wordt ingehaald door (jongere) kindjes. En daar baal ik van, want ik ben super trots op mijn kleine vent, ongeacht of hij nu snel of laat is.

Och, lieverd, ik begrijp helemaal wat je bedoeld hoor!
L. is dan nog maar 14 maanden, maar 3kwart van de guppies op die leeftijd lijkt al wel te lopen! Mijn zus zei zelfs vandaag nog, ´snel is ze niet iig´, terwijl ze wel zelf staat en stapjes zet soms.

Het is ook vaak zo dat je alleen de snelle kindjes ziet, en de tragere kindjes je niet zo opvallen.

Ik weet ook niet hoe je dat los kan laten.. Maar probeer het wel, want het overschaduwt zo het genieten!

Wat ontzettend onaardig om dat zo te zeggen. Dat zou mij echt behoorlijk storen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Sterrin_ zo 27 jan 2013 - 6:42

Hier liep ons zoontje ook 'pas' met 18 maanden.

De tweeling met 16 en 17 maanden, die zijn nu bijna 22 maanden maar praten ook nog niet veel hoor. Het komt nu wel op gang, ik hoor steeds meer woordjes, maar ik maak me daar nog niet druk om. Voor de leeftijd van je zoontje zijn die paar woordjes heel normaal zover ik weet.

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Annemie zo 27 jan 2013 - 7:17

Mijn zoontje liep pas aan de hand met 24 maanden en liep los met 26 maanden. Ik zou me nog geen zorgen. De dochter van mijn nichtje is 22 maanden en zet stapjes langs de tafel.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  PapillonRose zo 27 jan 2013 - 7:23

Ik zou me ook nog geen zorgen maken als ik jou was. Wat hij nu kan valt binnen wat gemiddeld / normaal is met die leeftijd. Er zijn natuurlijk altijd kindjes sneller (maar ook trager) en ik weet uit ervaring dat je je daardoor soms onnodig zorgen kunt maken over hoe jouw kleintje het doet. Hier liep ze met 17 maanden, en toen zei ze dacht ik 5 woordjes. Inmiddels gaat het zo hard, ze maakt al zinnetjes van meerdere woorden! Vooral vanaf haar tweede verjaardag gaat het echt vreselijk hard, ze lijkt niet meer te stoppen! Ik zou het dus nog even de tijd geven, grote kans dat hij vanzelf gaat lopen en meer gaat praten.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwikkeling zoon  Empty Re: Ontwikkeling zoon

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum