Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

+4
Rovine
Gympie
JustMeDaan
Roza
8 plaatsers

Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Roza zo 3 feb 2013 - 7:12

Wie heeft er ervaring met zelf je pensioen moeten regelen? Hoe werkt dat, hoe gaat dat?

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  JustMeDaan zo 3 feb 2013 - 7:59

Ik ben via mijn werk gewoon lid van een pensioenfonds, en ik spaar via De Goudse elke maand 75 euro voor een evt pre-pensioen.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Roza zo 3 feb 2013 - 8:01

Mijn nieuwe werkgever doet niet met je pensioen :S
En ik ben het er niet mee eens, want nu moet ik het van mijn netto-loon gaan sparen en dat is best veel.. En ik verdien al geen kapitalen. Dus ik baal..

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Gympie zo 3 feb 2013 - 8:03

Is een werkgever dat niet verplicht?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  JustMeDaan zo 3 feb 2013 - 8:07

Volgens mij is dat inderdaad verplicht, en dat word volgens mij zelfs van je bruto loon gehouden.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Roza zo 3 feb 2013 - 8:10

Nee, het is niet verplicht. Het is bij de meeste verplicht omdat het in je CAO staat. Maar die hebben wij niet.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Rovine zo 3 feb 2013 - 8:10

Ik heb het ook bij een aantal werkgevers niet gehad, maar na X tijd werd het naar mijn weten verplicht. Op mijn laatste contract (9 maanden) bouwde ik ook niet op, bij het daaropvolgende wel. Volgens mij moet je werkgever ook minimaal de helft betalen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Fearie zo 3 feb 2013 - 8:11

Gympie schreef:Is een werkgever dat niet verplicht?

Bij gebrek aan cao is het niet verplicht, ik werk in een sector waar we geen cao hebben en mijn vriend ook. En bij ons beide staat in het contract dat geen pensioensregeling wordt aangeboden.
Ik ben nu gaan banksparen en spaar rechtstreeks van mijn loon maandelijks €50. Ik ga dit per jaar verhogen op basis van een nieuwe berekening.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Supertalentje zo 3 feb 2013 - 8:29

Pensioen opbouwen is je wg idd niet verplicht.

Het enige wat je kunt doen is sparen dmv lijfrente. Dat kan in een polis of banksparen. Je stort dan periodiek een bedrag (let op; niet meer dan je jaarruimte toestaat) en je kunt de inkomstenbelasting terugvragen bij je aangifte over je inleg. Je betaalt dus bruto! Het is dan de 'bedoeling' dat je op pensieongerechtigde leeftijd een pot met geld hebt waarbij je een 'uitkerende lijfrente' kunt aankopen, daarmee krijg je periodiek een vast bedrag voor een vast aantal jaar uitgekeerd (dan pas aftespreken), bovenop je AOW en evt pensioen opgebouwd bij wg. Bij uitkering ga je dus wel inkomstenbelasting betalen. Maar vaak betaal je minder inkomenstenbelasting na 65/67 ipv daarvoor, daarom loont het dus.

Je kunt in de tussentijd niet bij je lijfrente- spaarrekening! Als je dat wel doet moet je alsnog in 1 keer de inkomstenbelasting betalen en bij een spaartegoed van meer dan 4012 euro (cijfer 2012) kan de belastingdienst een revisierente (boete) vorderen van max 20% van de uitkering.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Roza zo 3 feb 2013 - 8:31

Supertalentje schreef:Pensioen opbouwen is je wg idd niet verplicht.

Het enige wat je kunt doen is sparen dmv lijfrente. Dat kan in een polis of banksparen. Je stort dan periodiek een bedrag (let op; niet meer dan je jaarruimte toestaat) en je kunt de inkomstenbelasting terugvragen bij je aangifte over je inleg. Je betaalt dus bruto! Het is dan de 'bedoeling' dat je op pensieongerechtigde leeftijd een pot met geld hebt waarbij je een 'uitkerende lijfrente' kunt aankopen, daarmee krijg je periodiek een vast bedrag voor een vast aantal jaar uitgekeerd (dan pas aftespreken), bovenop je AOW en evt pensioen opgebouwd bij wg. Bij uitkering ga je dus wel inkomstenbelasting betalen. Maar vaak betaal je minder inkomenstenbelasting na 65/67 ipv daarvoor, daarom loont het dus.

Je kunt in de tussentijd niet bij je lijfrente- spaarrekening! Als je dat wel doet moet je alsnog in 1 keer de inkomstenbelasting betalen en bij een spaartegoed van meer dan 4012 euro (cijfer 2012) kan de belastingdienst een revisierente (boete) vorderen van max 20% van de uitkering.

Het klinkt allemaal super logisch, maar ik snap het na 33 keer lezen nog niet geloof ik.
Morgen neem ik contact op met onze belastingadviseur, kijken wat hij er over gaat zeggen.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Supertalentje zo 3 feb 2013 - 8:43

Hetzelfde Wink Maar hopelijk begrijpelijker en kan hij het je gewoon voorrekenen, is al makkelijker!

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Fearie zo 3 feb 2013 - 8:44

Supertalentje schreef:Pensioen opbouwen is je wg idd niet verplicht.

Het enige wat je kunt doen is sparen dmv lijfrente. Dat kan in een polis of banksparen. Je stort dan periodiek een bedrag (let op; niet meer dan je jaarruimte toestaat) en je kunt de inkomstenbelasting terugvragen bij je aangifte over je inleg. Je betaalt dus bruto! Het is dan de 'bedoeling' dat je op pensieongerechtigde leeftijd een pot met geld hebt waarbij je een 'uitkerende lijfrente' kunt aankopen, daarmee krijg je periodiek een vast bedrag voor een vast aantal jaar uitgekeerd (dan pas aftespreken), bovenop je AOW en evt pensioen opgebouwd bij wg. Bij uitkering ga je dus wel inkomstenbelasting betalen. Maar vaak betaal je minder inkomenstenbelasting na 65/67 ipv daarvoor, daarom loont het dus.

Je kunt in de tussentijd niet bij je lijfrente- spaarrekening! Als je dat wel doet moet je alsnog in 1 keer de inkomstenbelasting betalen en bij een spaartegoed van meer dan 4012 euro (cijfer 2012) kan de belastingdienst een revisierente (boete) vorderen van max 20% van de uitkering.

Ik ben afgelopen jaar ermee begonnen, maar had dus geen idee waar ik mijn inleg bij de belastingaangifte moest invullen. Iemand enig idee?

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Roza zo 3 feb 2013 - 8:46

Supertalentje schreef:Hetzelfde Wink Maar hopelijk begrijpelijker en kan hij het je gewoon voorrekenen, is al makkelijker!

Ik heb jouw stuk wel uitgeprint, you never know why! Heel erg bedankt voor je uitleg Very Happy

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Supertalentje zo 3 feb 2013 - 8:49

Roza schreef:
Supertalentje schreef:Hetzelfde Wink Maar hopelijk begrijpelijker en kan hij het je gewoon voorrekenen, is al makkelijker!

Ik heb jouw stuk wel uitgeprint, you never know why! Heel erg bedankt voor je uitleg Very Happy

Aan de hand van bedragen en uitgetekend is veel makkelijker. Kan ik nog iets verduidelijken?

@Fearie; niet uit mn hoofd, kijk ff waar ik het kan vinden in mijn aangifte van vorig jaar!
Edit: als ik hem open staat links een rijtje; begint met persoonlijke gegevens (bsn-nr, geboortedatum, gehuwd of niet) daaronder "Box 1 werk en inkomen", daaronder "Box 1 andere inkomsten" en daaronder "Box 1 Uitgaven lijfrente ed". Bovenste vakje aanvinken: "Uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen of andere inkomensvoorzieningen".

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Roza zo 3 feb 2013 - 8:56

Supertalentje schreef:
Roza schreef:
Supertalentje schreef:Hetzelfde Wink Maar hopelijk begrijpelijker en kan hij het je gewoon voorrekenen, is al makkelijker!

Ik heb jouw stuk wel uitgeprint, you never know why! Heel erg bedankt voor je uitleg Very Happy

Aan de hand van bedragen en uitgetekend is veel makkelijker. Kan ik nog iets verduidelijken?

@Feari; niet uit mn hoofd, kijk ff waar ik het kan vinden in mijn aangifte van vorig jaar!

Nee, op dit moment niet geloof ik. Ik weet nu wat mijn opties zijn (ja, dat snapte ik nog net Wink ) en die ga ik morgen hopelijk verder uitdiepen met de meneer waarmee ik morgen ga bellen. Mocht ik daarna nog vragen hebben, dan reageer ik hier weer Very Happy Bedankt voor het aanbod!

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Gast zo 3 feb 2013 - 10:16

Kun je zo'n lijfrentepolisof banksparen gewoon zelf openen en een willekeurig bedrag per maand storten (tot dat maximum dat net genoemd werd)? En doe je dat bij een bank?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Supertalentje zo 3 feb 2013 - 13:39

It's me schreef:Kun je zo'n lijfrentepolisof banksparen gewoon zelf openen en een willekeurig bedrag per maand storten (tot dat maximum dat net genoemd werd)? En doe je dat bij een bank?
Lijfrentepolis is bij een verzekeraar, lijfrenterekening bij een bank. Welk bedrag je minimaal moet storten en of dit perodieke bedrag mag fluctureren kun je nakijken in de voorwaarden of navragen, iedereen biedt dergelijke producten aan, allemaal met eigen voorwaarden. Ik kan het even niet nakijken maar ik neem aan dat Independer wel een tool heeft waarbij je zoiets kunt selecteren en als ze lijfrente-producten vergelijken kun je allicht zien wie ze heeft en even bellen of googlen voor hoogte stortingen.
Wel goed je jaarruimte in de gaten houden, dat is het bedrag dat je maximaal jaarlijks mag sparen, is gebaseerd op je salaris. Dus deze fluctueert naar gelang je meer of minder bent gaan verdienen het jaar ervoor, dus jaarlijks (laten) berekenen.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Gast zo 3 feb 2013 - 19:17

Supertalentje schreef:
It's me schreef:Kun je zo'n lijfrentepolisof banksparen gewoon zelf openen en een willekeurig bedrag per maand storten (tot dat maximum dat net genoemd werd)? En doe je dat bij een bank?
Lijfrentepolis is bij een verzekeraar, lijfrenterekening bij een bank. Welk bedrag je minimaal moet storten en of dit perodieke bedrag mag fluctureren kun je nakijken in de voorwaarden of navragen, iedereen biedt dergelijke producten aan, allemaal met eigen voorwaarden. Ik kan het even niet nakijken maar ik neem aan dat Independer wel een tool heeft waarbij je zoiets kunt selecteren en als ze lijfrente-producten vergelijken kun je allicht zien wie ze heeft en even bellen of googlen voor hoogte stortingen.
Wel goed je jaarruimte in de gaten houden, dat is het bedrag dat je maximaal jaarlijks mag sparen, is gebaseerd op je salaris. Dus deze fluctueert naar gelang je meer of minder bent gaan verdienen het jaar ervoor, dus jaarlijks (laten) berekenen.
Thanks voor je reactie! Ik ben ff gaan googelen gisteravond nog, maar wat een doolhof zeg! Mijn vriend heeft ooit al eens een oriënterend gesprek gehad, maar snapte er toen niets van. Ik denk dat ik binnenkort nog maar eens iemand laat komen voor een oriënterend gesprek, maar dan met z'n tweeën. Hopelijk komen we daar iets verder mee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Rush ma 18 maa 2013 - 21:31

Ik ga binnenkort ook naar de Rabobank om m`n pensioen te regelen. Ben benieuwd!

Zelf er voor sparen zal vast niet genoeg lonen.

Heb jij al wat geregeld Roza?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  xxjojootjexx ma 18 maa 2013 - 21:51

Zelf sparen is inderdaad niet handig, want dan moet je er inkomstenbelasting over gaan betalen wanneer je over je vrijstelling komt. Terwijl wanneer je het via een lijfrente rekening of verzekering doet, je de inleg kunt aftrekken van je ib en je kunt het onbelast opbouwen. Win win situatie dus.
Bij ons worden momenteel veel Delta Lloyd Lijfrente Groei rekeningen gesloten.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Rush ma 18 maa 2013 - 22:00

Ja, zo 1 als Delta Lloyd heeft Rabobank ook. Ik wil alleen producten afnemen van de Rabobank, vandaar. Alleen al die voorwaarden etc. zien er nogal ingewikkeld uit. Dingen over wanneer je 70 wordt etc. Zo ver vooruit vind ik eng.

Terwijl een andere rekening, waarbij je zoiets voor bijv. 10 of 20 jaar vast zet voor mij echt glashelder is. Dan betaal je inderdaad wel inkomstenbelasting, maar dat maakt me niet heel veel uit. Bij zo`n rekening is de rente ook weer redelijk hoog omdat je het voor zo`n tijd vast zet. Dat klinkt voor mij veel aantrekkelijker.

Maar goed, daarom ga ik ook naar de bank toe om dat te bespreken haha.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  xxjojootjexx ma 18 maa 2013 - 22:17

Waarom zou je alleen bij de rabobank willen?
Ook wanneer er een duidelijk verschil in voorwaarden, rente en dus uiteindelijke uitkering zit?

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Rush ma 18 maa 2013 - 22:20

Omdat ik de Rabobank vertrouw. Wink
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  xxjojootjexx ma 18 maa 2013 - 22:22

Hoop voor je dat ze je vertrouwen niet zullen schaden.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Rush ma 18 maa 2013 - 22:30

Bedankt.

Iedereen heeft toch een andere voorkeur wat iemand vertrouwd of een veilig gevoel geeft? Je reageert waarschijnlijk zo omdat je zelf in de verzekeringen zit, maar dat geeft niet iedereen een goed gevoel. Ik heb daar gewoon helemaal niets mee en zeker niet nadat mensen in m`n omgeving met verschillende 'grote namen' behoorlijke problemen gehad hebben op dit gebied.

Ik ben niet zo`n 'living on the edge' persoon. Doe mij maar veilig en vertrouwd, waar ik al jaren tevreden klant ben.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee? Empty Re: Zelf je pensioen regelen... Wie heeft er ervaring mee?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum