Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Katten plassen in huis

3 plaatsers

Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Katten plassen in huis

Bericht  mezzoforte zo 27 jan 2013 - 6:27

Wij hebben 2 katten, die sinds kort op verschillende plekken in huis plassen. Het vervelendste vind ik nog dat 1 kat het daarbij nodig vindt om met enige regelmaat het aanrecht onder te plassen. Beide katten zijn nu nog niet gecastreerd, en allebei ongeveer 1,5 jaar oud. 1 kat wordt komende week in ieder geval gecastreerd. Ik heb gelezen dat dit het plasprobleem zou kunnen verminderen. Wat ik met dit topic wil, is tips vragen wat we kunnen doen om dit gedrag te stoppen, want het is gewoon echt niet fijn om (bijna) elke dag ergens plas van de katten aan te treffen Sad
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 6:31

Hoeveel bakken hebben ze?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  TukTuk zo 27 jan 2013 - 6:33

Wat vervelend Sad 1 van onze katten heeft het ook een tijdje gedaan, op kledingstukken / deken als die op de bank lagen, en soms in de kast, en de hele tijd in haar mandje, die we uiteindelijk ook weggedaan hebben.
Geen idee waarom het nu ineens minder is geworden.. Sinds de verhuizing heeft ze het nog slechts een paar keer gedaan.

Wat wel een goede tip is, is om de plekken waar ze plassen, schoon te maken met azijn, dit schijnen ze niet prettig te vinden en zullen er dus niet snel weer plassen. Ik gebruikte eerst wel eens bleek, maar las toen op internet dat het juist katten aantrekt en uitnodigt om te plassen.

Is er kort geleden iets veranderd in huis, waardoor ze beide van slag zijn? Of vechten ze veel onderling? Vaak adviseren ze ook om de urine te laten controleren door de dierenarts, omdat ineens buiten de bak plassen op blaasontsteking kan duidden.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  mezzoforte zo 27 jan 2013 - 6:41

@Lennox, we hebben 2 kattenbakken.

@AngelNyn, thanks voor de tip van azijn, is altijd het proberen waard smile Er is de laatste tijd niet echt iets veranderd ofzo wat stress zou kunnen opleveren voor ze. Katten kunnen ook heel goed met elkaar overweg en zijn heel lief voor elkaar. Kat 1 heeft eerder wel blaasproblemen gehad, maar toen was zijn gedrag ook echt anders, merkte je dat hij pijn had en waren het echt mini plasjes overal. Daar is nu geen sprake van. En we zijn er vrij zeker van dat het grootste deel van de ellende veroorzaakt word door kat 2, omdat die op plekken plast (zoals aanrecht) waar kat 1 niet durft te komen (die durft nergens op te springen laughcry ). Kat 2 is degene die nu als eerst gecastreerd gaat worden.
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  Rush zo 27 jan 2013 - 6:54

Onze poes plaste in huis en ik wist niet meer wat ik moest. Er was geen oorzaak te vinden. Nu ze buiten mag is het helemaal over.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  TukTuk zo 27 jan 2013 - 7:13

Het voordeel van azijn is ook dat het de geur neutraliseert. Al kan ik begrijpen dat je op het aanrecht wel liever eerst met iets als bleek schoonmaakt, maar ik zou daarna met pure azijn er overheen gaan.
Hebben jullie een open keuken? Misschien kan je anders tijdelijk aluminiumfolie over het aanrecht leggen, dat schijnen ze ook niet prettig te vinden, misschien schrikt het af? Of peper (Is misschien niet zo handig voor op het aanrecht) maar als het alleen 's nachts gebeurd zou je het iedere avond kunnen strooien, gewoon van die goedkope zwarte of witte peper, misschien dat je dat een tijdje moet volhouden en dan kan proberen om het een paar dagen niet te doen, om te kijken of de kat het inmiddels afgeleerd heeft?

Gaan ze trouwens wel verder normaal op de bak? Misschien vinden ze het grid wat er in zit niet fijn, of moet de bak toch vaker schoongemaakt worden?

Waarom laat je ze trouwens niet te gelijkertijd castreren? Na zo'n castratie zijn ze toch een paar dagen wat "verzwakter", en als het plassen inderdaad is als machtspelletje tussen de 2, dan is er misschien een kans dat het juist erger wordt snap je? Omdat de andere kat dan even wat sterker is.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  mezzoforte zo 27 jan 2013 - 7:43

AngelNyn schreef:Het voordeel van azijn is ook dat het de geur neutraliseert. Al kan ik begrijpen dat je op het aanrecht wel liever eerst met iets als bleek schoonmaakt, maar ik zou daarna met pure azijn er overheen gaan.
Hebben jullie een open keuken? Ja. Misschien kan je anders tijdelijk aluminiumfolie over het aanrecht leggen, dat schijnen ze ook niet prettig te vinden, misschien schrikt het af? Gedaan, maar dan doen ze het wel op andere plekken. Of peper (Is misschien niet zo handig voor op het aanrecht) maar als het alleen 's nachts gebeurd zou je het iedere avond kunnen strooien, gewoon van die goedkope zwarte of witte peper, misschien dat je dat een tijdje moet volhouden en dan kan proberen om het een paar dagen niet te doen, om te kijken of de kat het inmiddels afgeleerd heeft? Thanks voor de tip

Gaan ze trouwens wel verder normaal op de bak? Ja Misschien vinden ze het grid wat er in zit niet fijn, of moet de bak toch vaker schoongemaakt worden? Grid is niet veranderd de laatste tijd, zouden natuurlijk wat anders kunnen proberen. Misschien wat vaker tussendoor dingen eruit scheppen, dat doen we niet echt moet ik zeggen.

Waarom laat je ze trouwens niet te gelijkertijd castreren? Na zo'n castratie zijn ze toch een paar dagen wat "verzwakter", en als het plassen inderdaad is als machtspelletje tussen de 2, dan is er misschien een kans dat het juist erger wordt snap je? Omdat de andere kat dan even wat sterker is. Dat wilden we ook liever tegelijk laten doen, maar wegens een financiële tegenvaller is dat helaas nu onverhoopt niet mogelijk. We hopen de andere kat de week erna te kunnen laten castreren. We hebben de mogelijkheid de katten een weekje apart te houden in huis zonder hun mate van bewegingsvrijheid in huis te beperken
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  TukTuk zo 27 jan 2013 - 8:21

Ja het is helaas een duur grapje castratie Sad Begrijpelijk dat het dan niet tegelijkertijd kan!

Hopelijk helpt de peper en eventueel ander grid / vaker leegscheppen en stoppen ze binnenkort helemaal met het plassen! Misschien kan de dierenarts je nog tips geven smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 8:28

Je bent erg laat met castreren, ik hoop voor je dat ze het nog afleren.

Verder zou je nog ander kattengrit kunnen proberen, de bakken aker schoonmaken ( met bleek), de bakken verplaatsen, ze naar buiten laten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  TukTuk zo 27 jan 2013 - 8:31

Sunprincess schreef:Je bent erg laat met castreren, ik hoop voor je dat ze het nog afleren.

Verder zou je nog ander kattengrit kunnen proberen, de bakken aker schoonmaken ( met bleek), de bakken verplaatsen, ze naar buiten laten.

Kan het plassen dan zoveel te maken hebben met met wel of niet gecastreerd zijn? Wist ik niet smile Ik dacht dat dat meer om het sproeien ging.
(Beide katten zijn bij ons zodra het kon wat betreft hun leeftijd gecastreerd / gesteriliseerd, en ze hebben ook nooit gesproeid, je ziet ze soms wel de beweging maken zeg maar, maar er komt niks uit. Plassen daar in tegen heeft onze poes na de sterilisatie gewoon nog gedaan Sad)
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  mezzoforte zo 27 jan 2013 - 8:56

Tja, we hebben daar stom genoeg niet eerder over nagedacht (castreren), omdat er eerder dus ook niet deze problemen waren. Niet zo handig nee, maar dat is onze eigen verantwoordelijkheid. Ik kan in ieder geval veel met de tips die gegeven worden, ga ze zeker uitproberen smile
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten plassen in huis Empty Re: Katten plassen in huis

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum