Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koortslip kind

3 plaatsers

Ga naar beneden

Koortslip kind Empty Koortslip kind

Bericht  Mavi zo 27 jan 2013 - 4:12

Hallo,

Mijn kind van ruim 2,5 jaar heeft sinds vanmorgen een flinke koortslip. Weet iemand wat wij hier het beste aan kunnen doen? Hij heeft er flink pijn aan en het is erg moeilijk om hem niet te laten knuffelen met onze baby van 9 maanden.

Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 23
Punten : 28
Registratiedatum : 20-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Koortslip kind Empty Re: Koortslip kind

Bericht  Catwoman79 zo 27 jan 2013 - 4:24

Mijn eerste gedachte is de huisartsenpost bellen.
Want een kind op die leeftijd met een herpes virus lijkt mij niet goed.
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 4:25

Is het geen krentenbaard? Sowieso even huisarts bellen, een kindje met een koortslip daar zou ik liever even wat extra informatie over inwinnen.

Gast
Gast

Bericht  Mavi zo 27 jan 2013 - 4:28

Krentenbaard lijkt mij niet. Hij komt ook niet op een KDV etc. Het is echt een koortslip met een blaartje dat steeds groter wordt. Hij al bekend met aften en is net als beiden ouders erg gevoelig hiervoor (ook heeft vader regelmatig koortslip)

Edit: ik ben wel besmet met het Herpes virus, maar mijn laatste koortslip is wat langer terug. Van de vader een maand of 1,5 a 2 terug.
Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 4:34

Je hoeft echt niet naar een kinderdagverblijf te gaan om krentenbaard te krijgen, hoor. Op het eerste gezicht kan dat heel moeilijk te onderscheiden zijn van een koortslip, dus ik zou wel even naar de huisarts gaan om te laten vaststellen wat het is, zodat je niet met het verkeerde gaat smeren. Voor nu kun je er sowieso wel wat zinkzalf opsmeren als je dat in huis hebt, dat verdooft ook wel een beetje.

Volgens mij is de incubatietijd van herpes simplex korter dan anderhalve maand of twee maanden, dus het lijkt me niet logisch dat hij hem toen besmet heeft, maar goed... ik zou er echt even naar laten kijken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 4:42

Krentenbaard kan hij inderdaad ook krijgen in de supermarkt, doordat er iemand in z'n gezicht hoest.

Gast
Gast

Bericht  Mavi zo 27 jan 2013 - 4:42

Susan, net zitten kijken naar Krentenbaard maar ik zie tot op heden geen vergelijking. Het is ook alleen maar op zijn lip wat flink groter wordt.

Zelf weet ik niet of een koortslip ook besmettelijk is met alleen een dikke bult. Dat komt hier namelijk regelmatig voor. De besmetting is niet zo belangrijk, wanneer dit is gebeurd.
Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 4:46

Ik wil geen discussie veroorzaken, maar ik vind het wel knap dat je het verschil ziet. Ik heb net beiden gegoogled, en het komt beiden wel degelijk overeen, alleen wordt het één veroorzaakt door een virus en het ander door een bacterie. Ook krentenbaard begint met een blaasje en als dat blaasje open is, komt er op beiden een gele korst. Ik ben het wel met Susan eens dat een goeie diagnose we belangrijk is als je er wat op wilt smeren.

Gast
Gast

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 4:48

Als er geen blaasjes zitten dan lijkt het vooralsnog ook niet op een koortslip. Ik zou er sowieso even mee naar de huisarts gaan en voor nu zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

En een krentenbaard begint trouwens niet meteen zoals op de foto's, dat is ook eerst gewoon een rode plek/bult. Dan pas komen er blaasjes en dan pas gele korstjes.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 4:50

Lennox schreef:Ik wil geen discussie veroorzaken, maar ik vind het wel knap dat je het verschil ziet. Ik heb net beiden gegoogled, en het komt beiden wel degelijk overeen, alleen wordt het één veroorzaakt door een virus en het ander door een bacterie. Ook krentenbaard begint met een blaasje en als dat blaasje open is, komt er op beiden een gele korst. Ik ben het wel met Susan eens dat een goeie diagnose we belangrijk is als je er wat op wilt smeren.

Eens.

Ik heb wel eens heel een beginnend plekje gehad, toen wist de huisarts zelfs niet eens zeker wat het was, laat staan dat je het als leek even kan vaststellen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Mavi zo 27 jan 2013 - 4:52

Lennox, ik ging af van het feit dat krentenbaard er geliger uit zou zien en snel zou uitbreiden. Zijn lipje blijft tot nu toe een groter wordende blaar (geen gelige vloeistof erin voor zover zichtbaar). Ook geen korstvorming. Echter ben ik geen arts, maar heb ik wel het vermoeden.

Verder dachten/denken wij dit eerder omdat wij het bij onszelf snel herkenen ivm voorzorgsmaatregelen nemen tegenover de kinderen.
Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 4:55

Mavi schreef:Lennox, ik ging af van het feit dat krentenbaard er geliger uit zou zien en snel zou uitbreiden. Zijn lipje blijft tot nu toe een groter wordende blaar (geen gelige vloeistof erin voor zover zichtbaar). Ook geen korstvorming. Echter ben ik geen arts, maar heb ik wel het vermoeden.

Verder dachten/denken wij dit eerder omdat wij het bij onszelf snel herkenen ivm voorzorgsmaatregelen nemen tegenover de kinderen.

Een krentenbaard is niet meteen gelig, dat begint dus ook met rode bulten, daar komen na een tijdje geel/witte kopjes op zoals op puistjes en pas daarna komen er gele korstjes. Ook hoeft het zich niet meteen uit te breiden. Soms kun je ook een klein plekje hebben, je zit bij een krentenbaard niet per se helemaal onder.

Verder kan je wel zeggen dat het moment van besmetting niet belangrijk
is, maar volgens mij kun je makkelijker ongemerkt met krentenbaard
worden besmet dan met herpes. Wat niet wil zeggen dat het zeker geen
koortslip kan zijn geweest, maar als hij helemaal niet met iemand in
contact is geweest die dat had dan lijkt die kans me wel weer wat
kleiner.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Mavi zo 27 jan 2013 - 5:02

Susan, Ik weet niet zo goed wanneer de laatste koortslip is geweest. Verder heb ik ook het herpes virus en ik krijg klachten zonder besmetting (zwakkere weerstand). We weten niet of hij al besmet is geweest met het virus. Hij heeft eerder veel aften in zijn mond gehad en dat kan ook door een Herpes virus gekomen zijn. De huisarts kon dit niet met zekerheid zeggen. Op dat moment is dat behandeld met een licocaine kuur (2 x).

Anderszijds hoop ik dat het geen koortslip is en dat het hem bespaart wordt. Je komt er helaas nooit meer vanaf.
Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Mavi zo 27 jan 2013 - 5:04

Maar dan wordt het even afwachten. Ik heb er net wat zinkolie opgesmeerd.
Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast zo 27 jan 2013 - 5:06

Maargoed, koortslip of niet, ik zou sowieso de huisarts bellen. Een koortslip voor een kindje van 2,5 lijkt me niet fijn, zeker niet als er ook nogl een baby in huis is. Zelfde met krentenbaard, ontzettend besmettelijk en als je het niet goed behandelt heeft hij het dadelijk over zijn hele lichaam, en jullie lichamen erbij.

Gast
Gast

Bericht  Susan zo 27 jan 2013 - 5:10

Het is allebei vervelend. Een krentenbaard is wel wat onschuldiger, maar het verloop is wel weer heel vervelend, het duurt soms vrij lang voordat de huid een beetje mooi hersteld is. Ik hoop voor jullie dat het geen van beiden is en dat hij zijn lip gewoon gestoten heeft zonder dat je het zag. Daar kan je ook best een flinke lip van hebben.

Maar voor nu even het zekere voor het onzekere natuurlijk.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Mavi do 31 jan 2013 - 0:05

Even vervolg. Het blijft maar open en ontstoken en net bij de huisarts geweest. Hij heeft inderdaad een flinke koortslip en omdat hij het blijft openwrijven is het nog steeds zo erg. Nu zalf gekregen.

Even afwachten of de jongste ook wat krijgt. Ik denk en hoop van niet.
Mavi
Mavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud