'Gekke' woorden
+31
Exogenesis
Rush
smurfie
Starla
Slakje
rapa nui
Gympie
Nana
meisje
SuperGrover
Minx
Shisha
June
Parel
GreenGrass
Jerry
Eris
Lies
Lady Starstruck
girli
sawasdee
Bazinga
Toet
Burn
Sanne
Japie
Mint
Roza
Shy
Caroow
Elliot
35 plaatsers
Pagina 4 van 5
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: 'Gekke' woorden
Elliot schreef:Ja, dat schijnt heel Nederland te zeggen behalve ik, haha! Ik vind 'los' een hele goede benaming, als de deur op slot is zittie toch ook vast?Bazinga schreef:Oh dan zeg ik of de deur van 't slot is..
Als een deur los is, zijn de bouten uit de scharnieren en dondert de deur uit 't kozijn
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Haha ik weet ook echt wel dat het niet klopt hoor, maar het zit er bij mij gewoon ingeramd, ik zeg het automatisch.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Mijn collega uit de Zaanstreek heeft het vaak over druistige kinderen en pulletjes.
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
Precies. Tok, op je hoofd die deur. Dat wil niemand. Dus zeg voortaan maar gewoon dat de deur van het slot is, open is, op slot, niet op slot of dicht is.
Gast- Gast
Meaning?Nana schreef:Mijn collega uit de Zaanstreek heeft het vaak over druistige kinderen en pulletjes.
Gast- Gast
Pulletjes zijn babyeendjes! Duh..
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Rood schreef:Precies. Tok, op je hoofd die deur. Dat wil niemand. Dus zeg voortaan maar gewoon dat de deur van het slot is, open is, op slot, niet op slot of dicht is.
Mijn ex gebruikte open op dezelfde manier als ik los gebruik. Dat vond ik dus wel echt irritant, ook al zit de deur niet op slot, hij staat ook niet open. Hij zit dicht maar is niet op slot.
Elliot- Ratel
Babyeendjes???
Het líjkt er niet eens op. En ik kan ook geen herleiding naar de taal van herkomst bedenken. Om wanhopig van te worden.
Het líjkt er niet eens op. En ik kan ook geen herleiding naar de taal van herkomst bedenken. Om wanhopig van te worden.
Gast- Gast
Snap ik, maar met open bedoelde ik ook echt open. Ik dacht namelijk dat 'los' ook 'open' kon betekenen. Want ik heb geen flauw van dat Koeterwaals dat jullie noorderlingen Nederlands noemen. Ahh, da's een grapje, echt.Elliot schreef:Rood schreef:Precies. Tok, op je hoofd die deur. Dat wil niemand. Dus zeg voortaan maar gewoon dat de deur van het slot is, open is, op slot, niet op slot of dicht is.
Mijn ex gebruikte open op dezelfde manier als ik los gebruik. Dat vond ik dus wel echt irritant, ook al zit de deur niet op slot, hij staat ook niet open. Hij zit dicht maar is niet op slot.
Gast- Gast
Rood schreef:Dat ook! Het is een kwaadaardige ziekte, taalfreakness.Lennox schreef:Ik vind het alleen maar interessant.Rood schreef:Ik word echt kwaad van dit soort topics.
Haha, herkenbaar. Ik heb een docent die dit juist allemaal prachtig vindt en dan ontstaan er nog wel eens heftige discussies in een college, haha. Mooi man.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Rood schreef:Babyeendjes???
De betekenis van pul is jong van een eend of kip. Dit woord bestaat al sinds 1599. Waarschijnlijk is dat het komt van de lokroep die men voor eenden heeft: Poele! poele! poele!
Ook het etymologisch woordenboek geeft dit als verklaring met als andere mogelijkheid dat het ook afkomstig kan zijn van het Franse woord voor kip ‘poule’.
Bronnen:
- Van Dale - Groot etymologisch woordenboek
- Van Dale - Groot woordenboek van de Nederlandse taal
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Lady Starstruck schreef:Ja ik ken het ook. Net zoals ik word er gallisch van (dat betekent ik word er gek van).Shisha schreef:June schreef:Japie schreef:Krang is hetzelfde als binnestebuiten. Bijvoorbeeld je kleding krang hebben.
Dat is geen Nederlands woord, daardoor kent je omgeving het waarschijnlijk niet.
Ik ken het wel dus het zal wel streekgebonden zijn.
Ja die ken ik ook haha!
Shisha- Ratel
- Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Ik was ooit eens op kamp en daar was ook een Nederlandse kerel bij en hij moest oa. volgende woorden gebruiken in een sketch en er zitten ook woorden bij waarbij mijn ervaring is dat Nederlanders het niet begrijpen:
-Blaffetuur
-Snotvalling
-Champetter
-Buizen
-Tiret
-Fameus
-Hesp
-Smossen
-Impermeabel
-Kasserol
-Tournevis
-Toespijs
-Vaak
-Kozijn
-Sakkeren
-Lameren
-Nieverans
-Pagadder
-Valies
-Park
-Pezewezen
-Pikuur
-Pompiers
-Reclameren
-Sacoshe
De Nederlandse kerel vertelde over zijn zwarte hond, Blaffetuur die in zijn impermeabel ging liggen buizen.
-Blaffetuur
-Snotvalling
-Champetter
-Buizen
-Tiret
-Fameus
-Hesp
-Smossen
-Impermeabel
-Kasserol
-Tournevis
-Toespijs
-Vaak
-Kozijn
-Sakkeren
-Lameren
-Nieverans
-Pagadder
-Valies
-Park
-Pezewezen
-Pikuur
-Pompiers
-Reclameren
-Sacoshe
De Nederlandse kerel vertelde over zijn zwarte hond, Blaffetuur die in zijn impermeabel ging liggen buizen.
Laatst aangepast door Slakje op zo 27 jan 2013 - 1:06; in totaal 1 keer bewerkt
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Haha ik ben geen noorderling! Ik woon in A.alsmeer, vlak bij AmsterdamRood schreef:Snap ik, maar met open bedoelde ik ook echt open. Ik dacht namelijk dat 'los' ook 'open' kon betekenen. Want ik heb geen flauw van dat Koeterwaals dat jullie noorderlingen Nederlands noemen. Ahh, da's een grapje, echt.Elliot schreef:Rood schreef:Precies. Tok, op je hoofd die deur. Dat wil niemand. Dus zeg voortaan maar gewoon dat de deur van het slot is, open is, op slot, niet op slot of dicht is.
Elliot- Ratel
Slakje schreef:-Hesp
Ik was lang geleden met een paar vriendinnen op vakantie in België. Ik probeer graag de buitenlandse gerechten, dingen die anders klonken maar was wel erg teleurgesteld toen mijn broodje hesp gewoon ham bleek te zijn.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Haha Slakje, die woorden doen me denken aan Roald Dahl woorden
Starla- Prater
- Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10
Wij hebben hier in de zaanstreek ook wat "rare" woorden,
Ik werk op een kdv en laatst belde een ouder naar mijn collega om te melden dat hij zijn kind thuis hield omdat ze borsteg was. Toen ze opgehangen keek ze me heel verbaasd aan, Wat hij nou toch zei.. Heb haar uitgelegd dat het verkouden betekend op z'n zaans (collega komt uit utrecht) en daarna heel hard gelachen.
heb haar daarna meteen een cursus zaans gegeven haha
Ik werk op een kdv en laatst belde een ouder naar mijn collega om te melden dat hij zijn kind thuis hield omdat ze borsteg was. Toen ze opgehangen keek ze me heel verbaasd aan, Wat hij nou toch zei.. Heb haar uitgelegd dat het verkouden betekend op z'n zaans (collega komt uit utrecht) en daarna heel hard gelachen.
heb haar daarna meteen een cursus zaans gegeven haha
smurfie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 288
Punten : 353
Registratiedatum : 26-11-10
Caroow, de rugelende koekjes en kerstbomen van je moeder komen me bekend voor haha. Bij ons rugelt dat ook, al spreken wij het meer uit als roegelt. Maar ik denk dat het van het Fries komt.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik gebruik heel veel Friese woorden per ongeluk.
Ik heb zelf in het verleden (lees: puberteit) heel gekke scheldwoorden bedacht, die ik ook regelmatig voor de gein gebruikte, zoals: naaifiets, leipowitz, huppelkip, etc. Dat vond ik tóen heel grappig
Ik heb zelf in het verleden (lees: puberteit) heel gekke scheldwoorden bedacht, die ik ook regelmatig voor de gein gebruikte, zoals: naaifiets, leipowitz, huppelkip, etc. Dat vond ik tóen heel grappig
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Roegelje, ja, dat zeggen mijn ouders ook. En motsje (knoeien).
Exogenesis- Kletskop
Ohja en kennelijk weet ook niemand wat de stelt van een fiets is (heb ik het hier al vaker over gehad volgens mij) ik dacht dat het Brabants was maar dat blijkt het ook niet te zijn, terwijl bij ons iedereen het zo noemt.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Pakjesdrager is ook Fries, geloof ik. Dat is een bagagedrager op de fiets. Ik zeg standaard het eerste.
Exogenesis- Kletskop
Exogenesis schreef:Pakjesdrager is ook Fries, geloof ik. Dat is een bagagedrager op de fiets. Ik zeg standaard het eerste.
Bij ons is dat pakkendrager
Bagagedrager zeg ik echt nóóit.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
ik vind bretels in plaats van snelbinders ook heel grappig . Kent verder niemand maar een van de vrienden van mijn vader kon vroeger niet op het woord snelbinder komen en noemde het toen bretels.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Woorden die eigenlijk geen echte woorden zijn.
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Moeilijke woorden
» Gekke plaatsnamen
» Zes woorden verhalen
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Moeilijke woorden
» Gekke plaatsnamen
» Zes woorden verhalen
Pagina 4 van 5
Permissies van dit forum: