'Gekke' woorden
+31
Exogenesis
Rush
smurfie
Starla
Slakje
rapa nui
Gympie
Nana
meisje
SuperGrover
Minx
Shisha
June
Parel
GreenGrass
Jerry
Eris
Lies
Lady Starstruck
girli
sawasdee
Bazinga
Toet
Burn
Sanne
Japie
Mint
Roza
Shy
Caroow
Elliot
35 plaatsers
Pagina 2 van 5
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: 'Gekke' woorden
Nee, je zít voor de tv en er is iets óp tv en 'Oh Glee is voor tv!'
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Hoezo is Glee voor de tv, dat is toch op tv?Bazinga schreef:Nee, je zít voor de tv en er is iets óp tv en 'Oh Glee is voor tv!'
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
girli schreef:Hoezo is Glee voor de tv, dat is toch op tv?Bazinga schreef:Nee, je zít voor de tv en er is iets óp tv en 'Oh Glee is voor tv!'
Oh ik bedoel en níet 'Glee is voor tv' Foutje
Want dat zeggen die gekke Friezen dus.
Bazinga- Ratel
Het gaat hier thuis vaak zo, even een voorbeeldje..
'Mam, komt er vanavond nog wat leuks voor?'
'Ja, All you need is love komt er voor'..
'Mam, komt er vanavond nog wat leuks voor?'
'Ja, All you need is love komt er voor'..
Burn- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
WAAR-FRIGGIN-VOOR! Echt ik snap er geen jota van en heb deze discussies al zoovaak gevoerd met Verspo!
Bazinga- Ratel
Hahahahahaha! Ik weet het niet, ik heb deze discussie ook vaak gevoerd in Oostenrijk, toen zat ik er met een Hagenaas, samen met een Groninger, die snapte ook niets van ons taaltje!
Burn- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Shy schreef:Zoals?Toet schreef:Wij hebben hier in 't dorp onwijs veel woorden/uitspraken die alleen door ons gezegd worden. Echt belachelijke dingen eigenlijk.
Oh dit is echt te erg eigenlijk nu ik er over nadenk, het meeste slaat namelijk echt nergens op haha maar ehm ja even denken. Als je met iemand hebt gezoend heb je iemand 'gelaaie' of met iemand 'gefleemt'. Flemen is sowieso ons vaste woord voor vanalles (ook gewoon knuffelen) maar wij zeggen bij het weg gaan bijvoorbeeld ook 'oke doei, flemen' of 'weltrustefleem'
'Aan de gang' (ofwel afgekort ADG)is ook een vaste uitspraak voor iets doen, wat dat iets dan is kan vanalles zijn. Als je echt heel hard gaat feesten bijvoorbeeld ga je 'smeeeerig aan de gang' of 'flink ploegen' hahaha. En dan ben je ook gelijk een 'varreke' (varken naar dan brabants) en je voelt je bijvoorbeeld ook een mega varreke als je een dikke kater hebt de volgende ochtend, terwijl je dat ook weer 'krant' kan noemen. 'Houje' wordt hier overal gebruikt, niet alleen als 'doei' maar bijvoorbeeld ook als 'daar heb ik geen zin in' En zo kan ik nog wel even doorgaan maar het gaat echt hélemaal nergens over het stomme is trouwens dat iemand die woorden bedenkt en je ze in het begin heel stom vindt maar later automatisch toch zelf ook gaat gebruiken omdat iedereen het doet.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Tuffen (had hem al eens eerder hier neer gezet) als zijnde spuwen op de grond. Mensen uit andere delen van het land kennen het woord tuffen alleen van ergens naar toe rijden.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Mijn vriend gebruikt 'sting' voor 'stond'
Lies- Prater
- Aantal berichten : 767
Punten : 885
Registratiedatum : 18-11-10
Een vriendin van mij zegt altijd dorsten ipv durven. Inmiddels ben ik het gewend van haar. Maar ik vind het nog steeds grappig hoe andere haar aankijken als ze dat zegt.
Eris- Prater
- Aantal berichten : 1286
Punten : 1351
Registratiedatum : 26-11-10
Bazinga schreef:girli schreef:Hoezo is Glee voor de tv, dat is toch op tv?Bazinga schreef:Nee, je zít voor de tv en er is iets óp tv en 'Oh Glee is voor tv!'
Oh ik bedoel en níet 'Glee is voor tv' Foutje
Want dat zeggen die gekke Friezen dus.
Heb het grootste deel van mn leven in Friesland gewoond maar "wat is er voor de tv" heb ik nog nooit gebruikt of gehoord bij anderen
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Op de friesland meeting hadden we het hier ook over! Voor de tv en beurs kwamen ook ter sprake. Wat grappig aangezien in dit gesprek geen input van die dames nog is!
Beurs vind ik trouwens niets vreemds aan.
mijn vriend heeft het soms over:
Hapsnurker
strunen
Hapsnurker
strunen
GreenGrass- Kletskop
- Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Hahaha Toet, ik wil jou een keer horen praten!
GreenGrass, wat betekenen die woorden?
Eris, ik gebruik het woord dorsten niet zelf maar ik ken het wel als durven.
Oh en tuffen gebruik ik ook voor spugen. Of kwatten.
GreenGrass, wat betekenen die woorden?
Eris, ik gebruik het woord dorsten niet zelf maar ik ken het wel als durven.
Oh en tuffen gebruik ik ook voor spugen. Of kwatten.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Ik ben gewend om ipv de tafel te dekken, de tafel 'aan te zetten'
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Eris schreef:Een vriendin van mij zegt altijd dorsten ipv durven. Inmiddels ben ik het gewend van haar. Maar ik vind het nog steeds grappig hoe andere haar aankijken als ze dat zegt.
Dorsten gebruiken ze bij ons (goeree overflakkee) ook!
Net als schoere voor je schouders, rik voor je rug en konen voor je wangen.
Oh en wij hebben geen jeuk, maar joek.
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Elliot schreef:Hahaha Toet, ik wil jou een keer horen praten!
.
Hahah maar zo praat ik niet tegen anderen hoor, alleen tegen mijn vrienden! Soms val ik bij m'n huisgenoten door de mand en dan word ik hard uitgelachen.
Weet je wat hier ook altijd fout gaat? Hang en.. eh, de verleden tijd ervan? Hing? Hong? Gehangen?
Het is hing en gehangen toch? Hong wordt hier vaak gebruikt haha, dialect denk ik.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Parel schreef:Eris schreef:Een vriendin van mij zegt altijd dorsten ipv durven. Inmiddels ben ik het gewend van haar. Maar ik vind het nog steeds grappig hoe andere haar aankijken als ze dat zegt.
Dorsten gebruiken ze bij ons (goeree overflakkee) ook!
Net als schoere voor je schouders, rik voor je rug en konen voor je wangen.
Oh en wij hebben geen jeuk, maar joek.
en juun voor uien
naar stee --> naar boerderij
Menheerse (Flakkees voor Middelharnis) is ook zo'n uitdrukking! Ik heb een keer gehad dan mijn opa het daarover had en diegene hem dus niet begreep. "Waar ligt da?"
GreenGrass- Kletskop
GreenGrass schreef:
Hapsnurker --> Vreemd persoon
strunen --> beetje rondlopen, kijken/observeren. Hij gebruikt het vaak met in de zin van "even zien wat die <winkel> te bieden/te koop heeft.
GreenGrass- Kletskop
Ik borst van de kou..
Dorsten is hier ook durven
Dorsten is hier ook durven
Lies- Prater
- Aantal berichten : 767
Punten : 885
Dorsten wordt hier veel door de oudere mensen gebruikt.
R. heeft het vaak over iets ophalen van de winkel ipv boodschappen doen. En hij heeft nog wel meer andere uitdrukkingen uit het noorden die wij in het westen niet gebruiken. Wat ben je nodig ipv wat heb je nodig (al is hij wat dat betreft nu hier ingeburgerd ) En op de vraag 'waarom niet' kan ik af en toe flauw antwoorden: daarom niet. Maar zijn flauwe antwoord op waarom niet is 'om toch niet'.
R. heeft het vaak over iets ophalen van de winkel ipv boodschappen doen. En hij heeft nog wel meer andere uitdrukkingen uit het noorden die wij in het westen niet gebruiken. Wat ben je nodig ipv wat heb je nodig (al is hij wat dat betreft nu hier ingeburgerd ) En op de vraag 'waarom niet' kan ik af en toe flauw antwoorden: daarom niet. Maar zijn flauwe antwoord op waarom niet is 'om toch niet'.
Gast- Gast
Japie schreef:Krang is hetzelfde als binnestebuiten. Bijvoorbeeld je kleding krang hebben.
Dat is geen Nederlands woord, daardoor kent je omgeving het waarschijnlijk niet.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
GreenGrass schreef:Op de friesland meeting hadden we het hier ook over! Voor de tv en beurs kwamen ook ter sprake. Wat grappig aangezien in dit gesprek geen input van die dames nog is!
Hapsnurker
strunen
Ik spreek normaalgesproken Fries en in het Fries is het heel normaal als je zegt: Wat is der fannejûn foar de tv?
Maar als ik Nederlands spreek, zeg ik wel gewoon: Wat komt er op tv vanavond?
En inderdaad 'beurs'. Maar ik gebruik dat woord alleen als ik Fries spreek. In het Nederlands zeg ik 'portemonnee'.
Gast- Gast
Ik ben geen Fries, ook al woon ik er nu . Maar beurs gebruikten wij in het westen ook wel, maar misschien komt het meer van mijn moeder uit... die is Flakkese.
GreenGrass- Kletskop
June schreef:Japie schreef:Krang is hetzelfde als binnestebuiten. Bijvoorbeeld je kleding krang hebben.
Dat is geen Nederlands woord, daardoor kent je omgeving het waarschijnlijk niet.
Ik ken het wel dus het zal wel streekgebonden zijn.
Shisha- Ratel
- Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Shisha schreef:June schreef:Japie schreef:Krang is hetzelfde als binnestebuiten. Bijvoorbeeld je kleding krang hebben.
Ik ken het wel dus het zal wel streekgebonden zijn.
Ja dat denk ik ook, Burn geeft ook aan het te kennen, maar als je dan verhuist, begrijpt niemand je .
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Woorden die eigenlijk geen echte woorden zijn.
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Moeilijke woorden
» Gekke plaatsnamen
» Zes woorden verhalen
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Moeilijke woorden
» Gekke plaatsnamen
» Zes woorden verhalen
Pagina 2 van 5
Permissies van dit forum: