Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal

4 plaatsers

Ga naar beneden

Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal Empty Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal

Bericht  Tania zo 20 jan 2013 - 7:30

Mijn zoontje gaat sinds september een dag per week naar de peuterspeelzaal. Sinds januari is de gastouder gestopt en gaat hij ook een dag per week naar een kinderdagverblijf. Hij vindt het daar gelukkig erg leuk. Maar als ik nu zeg dat hij naar school gaat, wil hij steeds liever naar de nieuwe school (=kinderdagverblijf). Nou ben ik aan het overwegen om een dag extra kinderdagverblijf te nemen omdat dat voor ons beter uit zou komen maar dan zou hij wel van de peuterspeelzaal af gaan want anders wordt het bij mekaar wel erg duur allemaal.
Maar ik vraag me af of er veel verschil zit tussen een kinderdagverblijf en peuterspeelzaal in wat ze leren. Voor mijn gevoel is de peuterspeelzaal veel schoolser en ik vind het wel belangrijk dat hij vast een beetje leert wennen voordat hij echt naar school gaat.
Weet iemand wat de verschillen precies zijn en of ze bij een kinderdagverblijf net zo goed voorbereid worden op een echte school?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal Empty Re: Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal

Bericht  Gast zo 20 jan 2013 - 7:36

Ik denk dat dat ook heel erg ligt aan het KDV. Bij ons KDV werd er gewerkt volgens specifieke methodes en kindvolgsystemen. Vanaf de peuter+ was er zelfs aanbod in het Engels! Heel speels allemaal, maar minstens zo leerzaam als een PSZ dus.

In mijn gedachten zijn de leidsters op een KDV trouwens ook specifieker opgeleid dan leidsters op een PSZ. Of is dat tegenwoordig niet meer zo, dat in principe iedereen begeleider kan zijn op een PSZ?

Nou ja, hier was een PSZ absoluut niet nodig. Maar dat hangt dus denk ik wel af van je KDV.

Gast
Gast

Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal Empty Re: Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal

Bericht  Gast zo 20 jan 2013 - 7:48

Ik werk op een kinderdagverblijf en wij zijn heel bewust bezig met ontwikkelingsgericht observeren en werken, en ontwikkelingsgericht activiteiten aanbieden. Dat geldt tegenwoordig wel voor de meeste dagverblijven. Als hij het beter naar zijn zin heeft op het kdv en het komt jullie beter uit, dan zou ik gewoon die twee dagen doen.
En bedenk dat ze dingen als de kring en op beurten wachten etc, knutselactiviteitjes op vrijwel alle dagverblijven automatisch al doen smile

Gast
Gast

Bericht  Tania zo 20 jan 2013 - 7:56

Lennox schreef:Ik werk op een kinderdagverblijf en wij zijn heel bewust bezig met ontwikkelingsgericht observeren en werken, en ontwikkelingsgericht activiteiten aanbieden. Dat geldt tegenwoordig wel voor de meeste dagverblijven. Als hij het beter naar zijn zin heeft op het kdv en het komt jullie beter uit, dan zou ik gewoon die twee dagen doen.
En bedenk dat ze dingen als de kring en op beurten wachten etc, knutselactiviteitjes op vrijwel alle dagverblijven automatisch al doen smile

Hij vindt de peuterspeelzaal ook leuk hoor want hij komt altijd heel blij terug. Alleen is hij nu enthousiaster over het kinderdagverblijf. Ik wacht nog even af want misschien dat dat nu vooral is omdat het nog zo nieuw is maar anders zitten er inderdaad alleen maar voordelen aan dus dan worden het waarschijnlijk toch twee dagen kinderdagverblijf.
Ik vind het inderdaad belangrijk dat ze wat in de kring doen en knutselen enz. Ik kom bijna nooit op het kinderdagverblijf maar ik zal van de week is meegaan bij het ophalen dan kan ik is vragen of ze al die dingen daar ook doen. Dat zal dan haast wel.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  moepie zo 20 jan 2013 - 8:08

Ik werk ook op,een kdv. Wij bieden vroeg en voorschoolse educatie aan. Volgens mij is dit op veel kinderdagverblijven inmiddels wel zo.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Twellie zo 20 jan 2013 - 9:48

Volgens mij komt het over het algemeen wel zo'n beetje overeen. Ik vind dat ze best veel leert op het verblijf, ook speels wat 'wiskundige' dingen en zo. Ze passen het aan aan de interesse van het kind, als een kindje het niet interesseert zien ze dat als dat hij / zij er nog niet aan toe is en dan gaat het kindje gewoon kleuren in plaats van dingen doen met taal en rekenen. Dat vind ik een heel goed beleid. Ze moeten tegenwoordig zo jong al zoveel, als mijn dochters er geen zin in hebben dan moeten ze daarvoor de ruimte krijgen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  PiP zo 20 jan 2013 - 10:00

Bij ons doen ze ook veel vind ik.
Van de week kwam ze bijvoorbeeld thuis en had ze een heel verhaal over een ijsklontje dat smelt als het warm is etc.
Hier begon ze over naar aanleiding van de kaas die smolt op haar warme broodje Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal 561177

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: