Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

peuterspeelzaal

+5
Darius
Liadan
Coccinelle
Tazz
Coco
9 plaatsers

Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty peuterspeelzaal

Bericht  Gast za 17 sep 2011 - 5:46

Wij kunnen onze dochter bijna aan gaan melden op de peuterspeelzaal, maar nu twijfel ik over wat ik wil. Peuters vanaf 2 jaar worden toe gelaten, maar ik weet niet of ik haar daar al vanaf 2 jaar heen wil doen. Ik wil haar er met name heen doen als voorbereiding op de basisschool, in een ritme zitten, moeten luisteren naar de juf, opdrachtjes doen e.d. Samenspelen met andere kindjes doet ze genoeg. Zou het niet wat zijn om haar daar vanaf 3 jaar heen te doen? In deze woonplaats kunnen kinderen 1 t/m 5 dagdelen naar de peuterspeelzaal. Nu vallen de kosten per maand wel mee heb ik al gezien, maar ik vind het naar de gastouder gaan al genoeg heen en weer gesleep voor haar op 2-jarige leeftijd.

Hoe hebben jullie gekozen met welke leeftijd je kind(eren) naar de peuterspeelzaal gingen en waarom hebben jullie voor de hoeveelheid dagdelen gekozen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Coco za 17 sep 2011 - 6:19

Ik lees ook even mee...wanneer weet je of ze er met twee jaar klaar voor zijn of pas met drie jaar?
Mijn dochtertje is een allemansvriend, zodra ze ergens is gaat ze met iedereen bijna wel spelen, maar mijn zoontje totaal niet. Die is het liefst continu bij mij en komt na een uur of twee pas op gang.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Tazz za 17 sep 2011 - 6:28

Als ze al naar een gastouder gaat zou ik haar niet naar een psz laten gaan. Als ze nou een taalachterstand heeft oid kan een psz wel wat toevoegen maar verder zou een gastouder in principe genoeg zijn. Daar leert ze ook naar een "juf" luisteren, met andere kindjes spelen, afscheid nemen van mama, met andere regels dan thuis omgaan.

En wanneer ze er aan toe zijn dat kan je het beste zelf bepalen. Mijn dochter gaat a.s maandag voor het eerst. Zij is er heel erg aan toe, maar zij komt van een KDV en ik vond het niet nodig om haar dan ook nog naar een psz te brengen. Nu gaat ze niet meer naar een kdv maar mist het wel heel erg dus gaat ze naar de psz voor 2 dagendelen in de week. Ze kan niet wachten tot ze mag beginnen.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Gast za 17 sep 2011 - 6:36

Quinten zit op de psz sinds hij 2 jaar en 4 maanden is. In principe ben ik altijd thuis maar ik vind het belangrijk dat hij al kan wennen aan het ritme op 'school'.
Hij gaat op de maandag- en woensdagochtend. De middag kon niet omdat hij 's middags nog slaapt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Gast za 17 sep 2011 - 6:38

bij onze gastouder is ze het enige gastkindje in een gezin met drie kinderen (7, 11 en 13). Ze draait volledig mee in het gezin, totaal niet te vergelijken met school dus. Ik wil haar sowieso wel naar de peuterspeelzaal laten gaan, om haar in ieder geval een basis mee te geven voor ze naar de basisschool moet. Leren stil zitten, luisteren naar iemand anders dan je verzorger e.d.

Ik moet even navragen wat de wachtlijsten hier zijn. Als die meer dan een jaar zijn, dan kan ze sowieso niet meer met 2 jaar geplaatst worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Coccinelle za 17 sep 2011 - 6:59

Ik zou inderdaad even bellen om te vragen hoelang de wachtlijst is. Hier is er geen wachtlijst en hebben ze graag dat je komt. Omdat er veel kindjes al naar het kdv gaan zijn de aanmeldingen voor de psz afgenomen.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Liadan za 17 sep 2011 - 7:03

Ik denk dat ik voor 2,5 jaar zou kiezen om te starten, ik vind 2 jaar nog erg jong voor kringgesprekken enz.
Maar ik zou het ook van je kindje af laten hangen. Ik denk dat het bijv. voor Yara nu een drama zou zijn om te wennen op een psz. Dan zou ik liever wachten tot ze 3 is en dan rustig aan beginnen.
Maar ik neem aan dat je haar gewoon op kan geven en het uit kan stellen als blijkt dat ze er nog niet aan toe is.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Darius za 17 sep 2011 - 7:11

Als ik naar Laurens kijk en hij zou naarde psz gaan, dan zou ik dat vanaf 2,5 jaar doen. 2 vind ik net wat te jong. Maar dat is mijn gevoel bij mijn kind.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Susan za 17 sep 2011 - 7:21

Yrsa gaat over twee weken, dan is ze nog net geen twee jaar, dat is wel jong, maar ik weet zeker dat ze het echt geweldig gaat vinden en dat het ook heel goed voor haar zal zijn om iets voor zichzelf te hebben, een plek waar ze lekker met andere kinderen kan spelen. Ze is ook al heel vaak op de peuterspeelzaal geweest toen Ezra er nog zat, dan mocht ze 's ochtends altijd een kwartiertje spelen als ik hem bracht en dat vond ze helemaal geweldig. Als ze de juf ziet is ze ook helemaal door het dolle heen.

Het zal wel even wennen zijn dat ze daar zonder mij een paar uurtjes blijft, maar dat zal ook wel lukken, kinderen die naar het kinderdagverblijf gaan moeten dat al veel eerder en veel langer.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  sheila123 za 17 sep 2011 - 8:25

Onze dochter is ook pas 2 geworden en ze gaat sinds 2 weken naar de psz. Het is even wennen allemaal maar dat is natuurlijk logisch als je de hele week bij mama thuis bent. Maar ik denk dat het heel goed voor haar is om even 'eruit' te zijn en met andere kindjes te spelen. In het geval van onze dochter zal het niet uit hebben gemaakt als ze een half jaartje later was gegaan. Ze is vorige week al iets langer geweest dan de eerste keer en dat ging al aardig goed. (bij ons bouwen ze het langzaam op en hoeven ze als ze zo jong zijn nog niet de hele ochtend te blijven)
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  sheila123 za 17 sep 2011 - 8:27

Ze gaat trouwens maar 1 dagdeel per week (maandagochtend)
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  maiadebij za 17 sep 2011 - 8:38

N ging toen hij 2 jaar en 4 maanden was voor het eerst heen. Ik heb bewust gewacht nadat hij 2 jaar geworden was omdat we rond die tijd gingen verhuizen, en naast de geboorte van zijn zusje vond ik dat genoeg verandering voor hem in korte tijd. N is een beetje zoals Nois beschrijft over haar zoontje, hij kon en kan moeilijk tegen verandering, snel overprikkeld etc. Maar de psz ging boven verwachting eigenlijk meteen heel goed! En nu heeft hij smorgens niet eens de rust een broodje te eten en staat letterlijk te springen om heen te gaan!

Daarnaast is N laat met praten, het naar de psz gaan heeft hem ook echt een zetje gegeven denk ik. Hij gaat trouwens 2 dagdelen, hij mag 3 dagdelen als hij 3 jaar wordt.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Filoria za 17 sep 2011 - 10:07

Ik heb op een peuterspeelzaal gewerkt, en vind 2 jaar ook ietsjes te jong inderdaad. Al verschilt het wel per kind natuurlijk.

Bij de peuterspeelzaal waar ik werkte werden regelmatig groepsactiviteiten gedaan waarbij de kinderen vrij lang stil moeten zitten (liedjes zingen in de kring, knutselen aan tafel etc.) en dat is toch teveel gevraagd van een kind van net 2. Mij lijkt 2,5 een mooie leeftijd.

Verder zou ik voor minimaal 2 dagdelen kiezen. Dan went een kind makkelijker, en gaat het vriendjes maken ook makkelijker omdat de kinderen elkaar vaker zien.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Susan za 17 sep 2011 - 10:12

Op de peuterspeelzaal waar Ezra naartoe ging en waar Yrsa straks naartoe gaat hoeven ze nog niet heel veel stil te zitten, het is grotendeels vrij spelen, halverwege fruit eten aan tafel en dan een verhaaltje en een liedje en daarna weer vrij spelen. Er wordt ook wel geknutseld, maar heel ongedwongen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  sheila123 za 17 sep 2011 - 19:43

Susan schreef:Op de peuterspeelzaal waar Ezra naartoe ging en waar Yrsa straks naartoe gaat hoeven ze nog niet heel veel stil te zitten, het is grotendeels vrij spelen, halverwege fruit eten aan tafel en dan een verhaaltje en een liedje en daarna weer vrij spelen. Er wordt ook wel geknutseld, maar heel ongedwongen.
Op de psz hier gaat het net zo.
sheila123
sheila123
Prater
Prater

Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

peuterspeelzaal Empty Re: peuterspeelzaal

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum