Wie heeft er een goede tip of advies? Borstvoeding..
+7
Sylvana
Liadan
Aimee
Lonely Goatherd
Sanne
Annie24
Eva1985
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wie heeft er een goede tip of advies? Borstvoeding..
Hoi meiden,
Ons dochtertje is nu 2 weken oud en ik weet even niet meer hoe en wat.
Overdag gaat het eigenlijk prima. Ze krijgt borstvoeding, is dan even wakker en gaat dan slapen in haar bed. Soms ligt ze gelijk na de voeding te slapen en dan leg ik haar ook in bed. Ze slaapt dan vaak tot de volgende voeding. Soms moet ik haar zelfs wakker maken.
Eind van de begin en `s avonds is het een ander verhaal. Ik heb haar dan gevoed.. dan is ze een tijdje wakker... maar ze gaat niet meer slapen. Niks is dan goed.. haar bed is niet goed... in de wipper niet... in onze armen gaat een tijdje goed, maar heel vaak gaat ze dan na een paar minuten huilen. Het enige wat dan helpt is een pink in haar mond.
Op een gegeven moment denken we dat ze gaat slapen ( dr ogen gaan dan half dicht ) maar elke keer begint het huilen en jammeren weer opnieuw.
Ik vind het zo lastig om te horen of zien wat ze wilt. Wilt ze weer eten? Moet ik haar toch in bed leggen? Heeft ze last van krampjes? Ik word er heel onzeker van en vraag me af of we het dan wel goed doen...
Gister was helemaal erg.. toen was ze van half 3 `s middags tot 11 uur `s avonds wakker. Ik zat er helemaal doorheen en kon zelf ook alleen nog maar huilen. Gelukkig heeft ze toen wel een goede nacht gemaakt, waardoor wij ook konden slapen.
Naja het is een heel verhaal.. hoop dat jullie het een beetje begrijpen.
Ons dochtertje is nu 2 weken oud en ik weet even niet meer hoe en wat.
Overdag gaat het eigenlijk prima. Ze krijgt borstvoeding, is dan even wakker en gaat dan slapen in haar bed. Soms ligt ze gelijk na de voeding te slapen en dan leg ik haar ook in bed. Ze slaapt dan vaak tot de volgende voeding. Soms moet ik haar zelfs wakker maken.
Eind van de begin en `s avonds is het een ander verhaal. Ik heb haar dan gevoed.. dan is ze een tijdje wakker... maar ze gaat niet meer slapen. Niks is dan goed.. haar bed is niet goed... in de wipper niet... in onze armen gaat een tijdje goed, maar heel vaak gaat ze dan na een paar minuten huilen. Het enige wat dan helpt is een pink in haar mond.
Op een gegeven moment denken we dat ze gaat slapen ( dr ogen gaan dan half dicht ) maar elke keer begint het huilen en jammeren weer opnieuw.
Ik vind het zo lastig om te horen of zien wat ze wilt. Wilt ze weer eten? Moet ik haar toch in bed leggen? Heeft ze last van krampjes? Ik word er heel onzeker van en vraag me af of we het dan wel goed doen...
Gister was helemaal erg.. toen was ze van half 3 `s middags tot 11 uur `s avonds wakker. Ik zat er helemaal doorheen en kon zelf ook alleen nog maar huilen. Gelukkig heeft ze toen wel een goede nacht gemaakt, waardoor wij ook konden slapen.
Naja het is een heel verhaal.. hoop dat jullie het een beetje begrijpen.
Laatst aangepast door Eva1985 op vr 18 jan 2013 - 7:48; in totaal 1 keer bewerkt
Eva1985- Fluisteraar
- Aantal berichten : 113
Punten : 144
Registratiedatum : 20-02-12
Re: Wie heeft er een goede tip of advies? Borstvoeding..
Denk dat je in de titel even moet aangeven dat je bv geeft, dan zullen er wel wat bv mama's reageren. Geloof dat bv kindjes 's avonds vaak clusteren. Ik ben een fv mama, dus kan je er het fijne niet van vertellen, sorry
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb het aangepast.. bedankt voor de tip.
Ze ligt nu bij mn vriend in zn armen.. Ze kan dan echt kreunen en steunen en dan komt er een krijs achteraan.. zijn dit dan krampjes?
Ze ligt nu bij mn vriend in zn armen.. Ze kan dan echt kreunen en steunen en dan komt er een krijs achteraan.. zijn dit dan krampjes?
Eva1985- Fluisteraar
Ik dacht gelijk aan clusteren. Mijn dochter heeft dat heel veel gedaan. Vanaf een uur of 7 konden we eigenlijk niets meer 'goed' doen. Ik ging met haar op bed liggen, iPad erbij en dan mocht ze drinken. Na een tijdje viel ze in slaap en als ik dan op wilde staan, begon ze te huilen en wilde ze weer drinken. In het begin duurde dat tot 12 uur 's nachts, maar het werd steeds korter. Met 12 weken was het over.
Wil je dochter ook drinken 's avonds? In plaats van een pink? Op den duur komt er niet veel meer uit, maar het gaat ook meer om het bij mama zijn dan om honger te stillen.
Wil je dochter ook drinken 's avonds? In plaats van een pink? Op den duur komt er niet veel meer uit, maar het gaat ook meer om het bij mama zijn dan om honger te stillen.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Bostvoedingskindjes clusteren vaak eind van de middag/begin van de avond. Dan willen ze graag een tijdlang (soms de hele avond) lekker aan de borst liggen. Is enorm goed voor je productie. Lekker aan toegeven, des te meer rust je hebt.
Gast- Gast
Ja als ik haar aanleg dan drinkt ze wel.. Maar hoe vaak `mag` ze dan drinken?
Mijn kraamverzorgster zei om de 3 uur en het liefst niet eerder dan 2 uur.. dus dat probeer ik een beetje aan te houden of moet ik daar niet naar luisteren?
pff wat kun je hier onzeker van worden zeg... heb het gevoel dat ik alles moet vragen en opzoeken of het wel goed is enzo.. google is mijn grote vriend..
Mijn kraamverzorgster zei om de 3 uur en het liefst niet eerder dan 2 uur.. dus dat probeer ik een beetje aan te houden of moet ik daar niet naar luisteren?
pff wat kun je hier onzeker van worden zeg... heb het gevoel dat ik alles moet vragen en opzoeken of het wel goed is enzo.. google is mijn grote vriend..
Eva1985- Fluisteraar
Toen mijn zoon zo klein was vond ik het vaak ook heel moeilijk in te schatten waar hij nou precies behoefte aan had. Wat ik je sowieso van harte aanraad is een draagdoek, dan is ze in ieder geval lekker dicht bij je en ik weet bijna zeker dat ze dan ook makkelijker in slaap valt. Het zou trouwens heel goed kunnen dat ze last heeft van krampjes., volgens mij begint dat zo rond de twee weken. Heel zielig voor haar en vermoeiend voor jullie, ook daarvoor vond ik de doek een uitkomst. Of als ze nog niet helemaal overstuur is, een beetje draaien met haar beentjes.
Lonely Goatherd- Prater
- Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12
Zolang jij het zelf trekt, vind ik dit echt onzin! Gewoon voeden als jij denkt dat zij dat wil! Bv werkt het beste als je het volledig op verzoek doet (zéker de eerste tijd), dit soort 'regels' zijn onzinnig en potentieel schadelijk voor je productie.Eva1985 schreef:Ja als ik haar aanleg dan drinkt ze wel.. Maar hoe vaak `mag` ze dan drinken?
Laatst aangepast door Lonely Goatherd op vr 18 jan 2013 - 7:57; in totaal 1 keer bewerkt
Lonely Goatherd- Prater
nee joh, geen tijd aanhouden. Dan raakt zij gefrustreerd en jij, terwijl je haar gewoon aan kan leggen. Borstvoeding heeft geen limiet, gewoon geven wanneer ze er om vraagt!
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Als je voedt op verzoek, maakt het niet uit hoe vaak je kindje drinkt. Je kind kan dat prima zelf regelen. Je kunt eigenlijk niet teveel geven. Ik heb altijd op verzoek gegeven en in het begin zat er meestal anderhalf tot twee uur tussen. Pas met drie maanden redde ze de drie uur. Ik snap je onzekerheid, maar dat is echt niet nodig, vertrouw op jezelf en je kind.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Okee.. dan zal ik haar vaker voeden..
maar dan kunnen ze dus niet teveel binnen krijgen? Want ze ligt zo zeker een kwartier per borst te drinken..
en het is dan ook niet erg als ze elk uur wilt drinken?
En moet ik dan echt letten op de `hongersignalen` en dan pas geven? Of ook gewoon aanleggen als ze verdrietig is of huilt of moppert?
Fijn dat ik hier even terecht kan met mijn vragen en onzekerheden..
maar dan kunnen ze dus niet teveel binnen krijgen? Want ze ligt zo zeker een kwartier per borst te drinken..
en het is dan ook niet erg als ze elk uur wilt drinken?
En moet ik dan echt letten op de `hongersignalen` en dan pas geven? Of ook gewoon aanleggen als ze verdrietig is of huilt of moppert?
Fijn dat ik hier even terecht kan met mijn vragen en onzekerheden..
Eva1985- Fluisteraar
Klinkt inderdaad alsof ze wil clusteren. Mijn dochter had dat ook in de avond, ze wilde dan heel vaak kleine beetjes drinken.
Kinderen mogen zoveel borstvoeding drinken als ze maar willen en ook zeker eerder dan om de 3 uur. Mijn dochter heeft tot ze ongeveer 9 maanden was overdag ongeveer om de 2 tot 2,5 uur gedronken.
Kinderen mogen zoveel borstvoeding drinken als ze maar willen en ook zeker eerder dan om de 3 uur. Mijn dochter heeft tot ze ongeveer 9 maanden was overdag ongeveer om de 2 tot 2,5 uur gedronken.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Ohja nog even een vraagje..
voeden jullie altijd beneden of op een plek waar het rustig is?
Eva1985- Fluisteraar
Lonely Goatherd schreef:Zolang jij het zelf trekt, vind ik dit echt onzin! Gewoon voeden als jij denkt dat zij dat weil!Eva1985 schreef:Ja als ik haar aanleg dan drinkt ze wel.. Maar hoe vaak `mag` ze dan drinken?
Lekker laten lullen de kraamzorg. Gewoon toegeven aan de behoefte van je kindje is voor jullie beiden het aller fijnst.
Sylvana- Prater
- Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Liadan, ze drinkt dan alleen geen kleine beetjes, maar drinkt dan wel een kwartier per borst..
Eva1985- Fluisteraar
Eva1985 schreef:Ja als ik haar aanleg dan drinkt ze wel.. Maar hoe vaak `mag` ze dan drinken?
borstvoeding mag onbeperkt gegeven worden. Het is echt de grootste onzin dat je niet eerder dan twee uur weer opnieuw mag geven. Aan flesvoeding zit een max. vanwege de koelmelk-eiwitten. Als kinderen daarvan teveel binnenkrijgen kan er nierschade ontstaan, maar bij borstvoeding is dat niet het geval.
Je kunt je kindje ook aan de lege borst leggen (waarmee je het laatst hebt gevoedt), dan wordt haar zuigbehoefte wel voldaan, maar krijgt ze niet zoveel melk binnen als ze al flink gedronken heeft.
Onze dochter drinkt vanaf haar geboorte misschien wel zo'n 15 keer per dag. Zodra ze begint te mopperen wordt ze aangelegd, soms drinkt ze dan heel effectief, soms ook af en toe een slokje en is ze verder vooral aan het sabbelen. Alleen het feit dat ze lekker tegen me aanligt en kan zuigen, geeft haar dan al voldoende troost en genegenheid.
Hoe vaker je nu voedt, hoe meer prolactine er aan gemaakt wordt en hoe stabieler je productie uiteindelijk zal worden en hoe minder kans je hebt op flinke dippen. Als jij het trekt, kun je in alle opzichten dus beter vaker voeden.
Gast- Gast
Dat is ook niet erg. Mijn dochter dronk elk kwartier een beetje in de avond. Borstvoeding kunnen ze niet teveel binnen krijgen.Eva1985 schreef:Liadan, ze drinkt dan alleen geen kleine beetjes, maar drinkt dan wel een kwartier per borst..
Liadan- Ratel
Ik heb de eerste tijd gewoon overal gevoed (later raakte hij te snel afgeleid).Eva1985 schreef:Ohja nog even een vraagje..
Lonely Goatherd- Prater
Overigens hamerde mijn kraamhulp ook op die 3 uur, en ik heb toen duidelijk aangegeven dat ik voed op verzoek. Toen hield het gezeur op. Ik zou dat als ik jou was dus ook gewoon aangeven bij je kraamhulp.
Sylvana- Prater
Eva1985 schreef:Ohja nog even een vraagje..
Ik voed overal, op een rustige plek voeden is vrijwel onmogelijk als je er ook nog een peuter hebt lopen;)
Verder is huilen echt het allerlaatste hongersignaal. Het eerste hongersignaal bij die kleintjes is al als ze onrustiger gaan slapen, smakgeluidjes, zoeken met het mondje/hoofdje, draaien met het hoofd, sabbelen op de handjes, zuigen met de tong..
Met bv kun je niet teveel geven. Mocht je over een tijdje onzeker gemaakt worden over haar groei op het consultatiebureau: vul dan eerst even de groeicurve op borstvoeding.com/groeicurve in. Deze curve is gericht op de groei van borstvoedingskindjes (die groeien eerst minder hard en daarna harder). De curve op het cb is een groeicurve van het gemiddelde kind en daar zit ook een heel groot deel kindjes die kunstvoeding krijgen bij. Deze kindjes groeien de eerste tijd vaak veel harder dan bv-kindjes.
En ik ben het volledig eens met de rest: borstvoeding slaagt het beste met voeden op verzoek! Voeden op schema maakt de kans dat de bv niet slaagt, groter.
Gast- Gast
Toen de kinderen klein waren voedde ik overal waar nodig was. Inmiddels voed ik meestal beneden op de bank of boven in bed.
Liadan- Ratel
Rejoy
Okee.. duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik haar gewoon vaker aanleggen. Mijn dochter zit nu tussen de 8 en 12 voedingen per dag.. Ze is nu trouwens net bij mijn vriend in slaap gevallen, dus ik wacht het even af.. ze heeft om kwart voor 6 voor het laatst gehad.. Is het dan nu beter om haar gewoon te laten slapen en wachten tot ze vanzelf komt of haar rond 9 uur wakker te maken? Dan is het namelijk weer 3 uur terug...
En met voeden op verzoek bedoelen jullie ook dat er bijvoorbeeld 4 uur tussen kan zitten overdag? Want als ik haar vanmorgen niet had wakker gemaakt had er ook zo 4 uur tussen gezeten...
Sylvana
Mijn kraamhulp was opzich ook wel voor voeden op verzoek, maar zei ook dat ik ook eerder kan voeden als ik bijvoorbeeld weg moet of visite krijg. Dus dat doe ik nu dan ook. Als er visite komt om 4 uur, dan voed ik haar rond 3 uur of half 4, zodat ik klaar ben als de visite er is... of als ik weg moet dan pak ik haar ook eerder..
Liadan
Bedankt voor je antwoord. Het is af en toe lastig om in te schatten wat mn kleine meisje nodig heeft of wilt..
Okee.. duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik haar gewoon vaker aanleggen. Mijn dochter zit nu tussen de 8 en 12 voedingen per dag.. Ze is nu trouwens net bij mijn vriend in slaap gevallen, dus ik wacht het even af.. ze heeft om kwart voor 6 voor het laatst gehad.. Is het dan nu beter om haar gewoon te laten slapen en wachten tot ze vanzelf komt of haar rond 9 uur wakker te maken? Dan is het namelijk weer 3 uur terug...
En met voeden op verzoek bedoelen jullie ook dat er bijvoorbeeld 4 uur tussen kan zitten overdag? Want als ik haar vanmorgen niet had wakker gemaakt had er ook zo 4 uur tussen gezeten...
Sylvana
Mijn kraamhulp was opzich ook wel voor voeden op verzoek, maar zei ook dat ik ook eerder kan voeden als ik bijvoorbeeld weg moet of visite krijg. Dus dat doe ik nu dan ook. Als er visite komt om 4 uur, dan voed ik haar rond 3 uur of half 4, zodat ik klaar ben als de visite er is... of als ik weg moet dan pak ik haar ook eerder..
Liadan
Bedankt voor je antwoord. Het is af en toe lastig om in te schatten wat mn kleine meisje nodig heeft of wilt..
Eva1985- Fluisteraar
Ik lees even mee!
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Oh en nog iets: bv geven is zeker in het begin best pittig hoor! Dus je mag het best 'even niet meer weten'. Ik heb ook momenten gehad dat ik dacht pfff.. Het vreet best wel energie hoor zeker in het begin! Maar, wanneer je luistert naar je kindje, haar lekker blijft aanleggen als ze daar om vraagt, dan komt het echt goed allemaal. En geniet er nog maar even van, je kleintje zo dichtbij. Voor je het weet is de omgeving ineens veel interessanter voor ze
Sylvana- Prater
Sylvana schreef:Oh en nog iets: bv geven is zeker in het begin best pittig hoor! Dus je mag het best 'even niet meer weten'. Ik heb ook momenten gehad dat ik dacht pfff.. Het vreet best wel energie hoor zeker in het begin! Maar, wanneer je luistert naar je kindje, haar lekker blijft aanleggen als ze daar om vraagt, dan komt het echt goed allemaal. En geniet er nog maar even van, je kleintje zo dichtbij. Voor je het weet is de omgeving ineens veel interessanter voor ze
Ja het vreet zeker energie.. meer ook omdat je moet leren wat je kindje wilt en wat ze nodig hebben. Ik ga haar inderdaad gewoon wat vaker aanleggen.. kijken of dat werkt.
Ik geniet zeker van de momenten dat ze lekker bij me drinkt.. vind het heel fijn dat de borstvoeding lukt en zo mooi dat de natuur dat allemaal regelt..
Nu vind ik het alleen weer lastig.. Ze is in slaap gevallen.. Wacht ik nu tot ze zelf komt of maak ik haar wakker als de 3 of 4 uur om zijn? Ze heeft om kwart voor 6 voor het laatst gedronken...
Eva1985- Fluisteraar
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: