Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

raar? peetoom/ -tante

+7
Supertalentje
Ella
Lolly's
Floor
koNijntje
Sun88
Teddyaapje
11 plaatsers

Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty raar? peetoom/ -tante

Bericht  Teddyaapje do 3 jan 2013 - 2:07

T. heeft mijn broertje en schoonzus als peetoom en peettante (al is hij niet gedoopt). Maar omdat mn broertje vrijgezel is en we mn schoonbroer eigenlijk nooit zien (geen ruzie ofzo maar ze wonen aan de andere kant van t land en hij lijkt niet echt interesse in ons t hebben) zitten we een beetje in de knoop.

We hebben gedacht over vrienden maar willen niemand voor de kop stoten en mn vriend en ik hebben beide 'slechte ervaringen' met peetooms en tantes. Zo kreeg mn broertje bijv. enorme cadeaus van zn kinderloze peetoom en kwam die niet eens op mijn verjaardag. Terwijl mn broertje van mijn peetoom t zelfde kreeg als ik. Niks traumatisch maar als kind zijnde vond ik t niet eerlijk.

We hadden dus eigenlijk beter niet aan peetoom en tante kunnen beginnen maar er is geen weg meer terug. Nu kwam mn vriend met t idee om nu weer voor mn broertje en schoonzus te kiezen. In onze ogen de beste oplossing, maar we vinden t ook een beetje raar.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Sun88 do 3 jan 2013 - 2:13

Als jullie dat de beste oplossing vinden, gewoon doen! Mag ik vragen waarom je voor een peetoom/tante hebt gekozen? Wat is het nut daarvan, vraag ik me al heel lang af waarom mensen daarvoor kiezen
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Teddyaapje do 3 jan 2013 - 2:15

We wilden T. eerst wel laten dopen maar hebben er uiteindelijk voor gekozen dit niet te doen. Hier (limburg) is t best gebruikelijk trouwens om een peetoom en tante te kiezen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  koNijntje do 3 jan 2013 - 2:16

worden peetoom/tante vaak ook gekozen als voogd?
in dat geval zou ik hetzelfde stel nemen voor jullie 2e kindje..
koNijntje
koNijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Floor do 3 jan 2013 - 2:39

Ik vind dat je prima voor dezelfde peetouders kunt kiezen.
Wij hebben wel voor vrienden gekozen, mijn broertje is te jong/onvolwassen voor 'peetoom' en mijn schoonzus vonden we niet geschikt (gebrek aan interesse).
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Lolly's do 3 jan 2013 - 2:53

Nee hoor, is helemaal niet raar. Wij hebben ook 2x dezelfde gekozen.

Lolly's
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 130
Punten : 136
Registratiedatum : 14-06-12
Woonplaats : Een mooi plekje in Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Ella do 3 jan 2013 - 2:56

koNijntje schreef:worden peetoom/tante vaak ook gekozen als voogd?
in dat geval zou ik hetzelfde stel nemen voor jullie 2e kindje..

+1, als ze ook als voogd gekozen worden dan zou ik ook sowieso voor dezelfde gaan.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Gast do 3 jan 2013 - 3:00

'officieel' zijn peetoom en peettante er in het geval dat de ouders komen te opverlijden, de zorg voor het kind gaat dan naar (een van) hen. Dus idd een voogd. Wij hebben overigens geen peetoom en peettante gedaan. En doen dat nu wederom niet.
Hebben jullie om die reden deze mensen gekozen Pien?

Ik vroeg aan vrienden van mij waarom zij peetoom en peettante hadden gekozen en of dat met dit idee in het achterhoofd was. Nee alleen maar omdat veel mensen (woon ook in limburg) dit doen, omdat het zomhoort. En omdat ze zeker wisten dat deze peetoom en tante veel/grote cadeaus zouden geven. Dat vond ik een beetje vreemde redenatie...

Ik vind ook dat je best twee keer dezelfde personen kunt kiezen! Maar als andere personen goed voelen zou ik dat ook doen. Jammer dan als er mensen door gepikeerd zouden raken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Supertalentje do 3 jan 2013 - 7:29

Voogdij kun je alleen vastleggen in een testament. Zeker als zoon niet gedoopt is, staat al helemaal nergens beschreven wie de peetoom en peettante zijn.

Als het voor jullie alleen symbolische waarde heeft (ze staan niet vermeld in testament en kinderen worden niet eens gedoopt) dan zou ik degene kiezen waarvan je ze dat nu gunt en waarmee je nu een goede band hebt, gewoon als 'eer'.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  *Troela* do 3 jan 2013 - 7:53

Onze kinderen hebben beide een peetoom en tante ivm dopen.

De peettante is bij beide hetzelfde, peetoom hebben ze allebei een andere. Peettante is ook voogd, dus vandaar ook 2 keer peettante.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Susan do 3 jan 2013 - 8:49

Als peetouders er zijn om het kind op te vangen als er iets met de ouders gebeurt dan is het toch juist niet meer dan logisch dat beide kinderen dezelfde peetouders hebben?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Susan do 3 jan 2013 - 8:50

Of anders zou ik gewoon kappen met het hele peetoom/peettante-idee en serieus op zoek gaan naar mensen van wie je wil dat ze je kind opvangen als er iets gebeurt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Pien do 3 jan 2013 - 8:53

Poison schreef:'Hebben jullie om die reden deze mensen gekozen Pien?



Huh? Ik heb hier helemaal niet geschreven....

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Gast do 3 jan 2013 - 21:48

Pien schreef:
Poison schreef:'Hebben jullie om die reden deze mensen gekozen Pien?



Huh? Ik heb hier helemaal niet geschreven....

Oops... Ik bedoel teddyaapje... Sorry!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  blondje1313 do 3 jan 2013 - 23:56

Poison, maar het klopt niet helemaal hoor, peetouders zijn vanuit het geloof toch niet helemaal hetzelfde als diegene waar de kinderen terecht komen als de ouders overlijden. Ze zijn er juist voor als de ouders nog leven, om ze te ondersteunen in de opvoeding (en het bijbrengen van het geloof).
Ik vind het kiezen van peetouders zonder dopen eigenlijk wel vreemd als er dan verder nooit een verwachting bij vermeld wordt. Wat is de reden dat je voor peetouders kiest?
Lotte heeft de zus van A als peettante en mijn oudste broer als peetoom, maar zij is ook gedoopt. Voor broertje hebben we ook al mensen gevraagd, maar ook hij gaat gedoopt worden (als de kerk dan nog open is en onze huidige pastoor er ook nog is).

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Gast vr 4 jan 2013 - 0:42

blondje1313 schreef:Poison, maar het klopt niet helemaal hoor, peetouders zijn vanuit het geloof toch niet helemaal hetzelfde als diegene waar de kinderen terecht komen als de ouders overlijden. Ze zijn er juist voor als de ouders nog leven, om ze te ondersteunen in de opvoeding (en het bijbrengen van het geloof).
Ik vind het kiezen van peetouders zonder dopen eigenlijk wel vreemd als er dan verder nooit een verwachting bij vermeld wordt. Wat is de reden dat je voor peetouders kiest?
Lotte heeft de zus van A als peettante en mijn oudste broer als peetoom, maar zij is ook gedoopt. Voor broertje hebben we ook al mensen gevraagd, maar ook hij gaat gedoopt worden (als de kerk dan nog open is en onze huidige pastoor er ook nog is).

Okay blondje. Ik ben zelf niet katholiek, maar mijn mans familie en mijn stiefvader wel. Die legden me uit dat het ter ondersteuning van de opvoeding is, maar vooral dat zij de zorg dragen over het hen toegewezen kind als de ouders komen te overlijden. Vandaar smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

raar? peetoom/ -tante Empty Re: raar? peetoom/ -tante

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum